Projekta ID
24-TA-1697Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Risinot jautājumu par papildus nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju zaudējumu segšanai, aicinām ņemt vērā, ka, saskaņā ar Stabilitātes programmas 2024. – 2028. gadam indikatīvajiem fiskālās telpas aprēķiniem, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast pārskatot savu esošo budžeta programmu/ apakšprogrammu izdevumus.
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 4. sadaļas “Kopsavilkums par kompensējamiem zaudējumiem 2024. gadā” pēdējo rindkopu ar tekstu:
“Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta (turpmāk – SIP) nosacījumi. Š. g. 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES SIP reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Balstoties uz Latvijas Stabilitātes programmas 2024. – 2028. gadam1 datiem, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.”
1 Latvijas Stabilitātes programmas 2024. – 2028. gadam. Pieejams: https://www.fm.gov.lv/lv/latvijas-stabilitates-programma
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projekta 4. sadaļas “Kopsavilkums par kompensējamiem zaudējumiem 2024. gadā” pēdējo rindkopu ar tekstu:
“Finanšu ministrija norāda, ka līdz ar Eiropas Savienības (turpmāk – ES) vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no ES Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta (turpmāk – SIP) nosacījumi. Š. g. 30. aprīlī ir stājušies spēkā ES SIP reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Balstoties uz Latvijas Stabilitātes programmas 2024. – 2028. gadam1 datiem, iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiek aicinātas papildus nepieciešamos finanšu līdzekļus rast, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.”
1 Latvijas Stabilitātes programmas 2024. – 2028. gadam. Pieejams: https://www.fm.gov.lv/lv/latvijas-stabilitates-programma
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma I sadaļā “Valsts budžeta finansējums sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai” (2.lpp.) norādīts, ka provizoriski ir aprēķināts, ka 2023. gadā avansā veiktās dotāciju izmaksas veido pārpalikumu aptuveni 6,2 milj. euro, vienlaikus ziņojuma tabulā Nr.4 un Nr.6 pārmaksa no iepriekšējā gada norādīta 6 040 410,05 euro apmērā. Lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma II sadaļas 1.punktā “Reģionālās nozīmes maršrutu tīkls” (5.lpp.) norādīts, ka kopumā zaudējumu kompensācijas apmērā gada griezumā vērojams 234 924 euro samazinājums. Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai minētā informācija ir ņemta vērā aprēķinā nepieciešamajam papildu finansējumam, kas norādīts ziņojuma tabulā Nr.6.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma II sadaļas 4.punktā “Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju izdevumi” (11.lpp.) pirms tabulas Nr.2 ir norādīts: “Informatīvā ziņojuma tabulā Nr. 2 ir attēlota situācija attiecībā uz galveno izmaksu komponenšu izmaiņām faktiskajās cenās un kompensējamās. No minētā ir secināms, ka no valsts budžeta izdevumiem kompensējamās izmaksas 2024. gada piecos mēnešos ir par 3,5 % zemākas jeb par 1,4 milj. euro mazākas nekā faktiskajās cenās norādītās izmaksas. Tādējādi no valsts budžeta par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu, salīdzinot ar reālajām tirgus cenām, kopumā tiek rasta ekonomija gadā vismaz 3,3 milj. euro apmērā.”, tomēr sniegtā informācija tabulā Nr.2 neapliecina minēto informāciju attiecībā uz pārvadājumiem ar autobusiem, attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma II sadaļā norādīts, ka pieaug pasažieru skaits, it īpaši reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem, samazinās to pasažieru skaits, kam piemērojami braukšanas maksas atvieglojumi, palielinās biļešu ieņēmumi saistībā ar pārskatītajām cenām (braukšanas maksu), samazinās izmaksas reģionālās nozīmes pārvadājumos ar vilcieniem, tomēr ziņojuma IV sadaļas “Kopsavilkums par kompensējamiem zaudējumiem 2024. gadā” tabulā Nr.6 aprēķinātais prognozētais kompensējamo zaudējumu apmērs reģionālās nozīmes pārvadājumos 2024.gadam norādīts 98,7 milj. euro apmērā (tabulas Nr.6 7.rinda), kas pārsniedz 2023.gada zaudējumu apmēru reģionālās nozīmes pārvadājumos, attiecīgi veidojas pretruna, jo, uzlabojoties situācijai pasažieru skaitā, ieņēmumu apmērā un izmaksu samazinājumā, būtu attiecīgi jāmazinās kompensējamo zaudējumu apmēram. Attiecīgi lūdzam pārskatīt norādītās prognozes un pieņēmumus balstīt vismaz prognozēs par 7 mēnešu izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma IV sadaļā “Kopsavilkums par kompensējamiem zaudējumiem 2024. gadā” aiz tabulas Nr.6 norādīts, ka 474 420 euro ir prioritārā pasākuma “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” (2024-2026) finansējums, kas novirzāms zaudējumu segšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos, bet vēršam uzmanību, ka šādai pārdalei nav nepieciešama Ministru kabineta atļauja, jo prioritārā pasākuma finansējums tiek izmantots sākotnēji paredzētajam mērķim (prioritārā pasākuma ietvaros nebija noteikts dalījums, kāda daļa no finansējuma paredzēta valstspilsētas maršrutiem, kāda daļa reģionālās nozīmes maršrutiem). Attiecīgi lūdzam precizēt un šo finansējumu norādīt kā kompensējošo pasākumu tabulā Nr.6, tādējādi samazinot papildu nepieciešamā finansējuma apmēru. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt IV sadaļā sniegto informāciju (tai skaitā ziņojuma pēdējā rindkopā sniegto informāciju), kā arī precizēt informāciju ziņojuma III sadaļā aiz tabulas Nr.5.
Papildus lūdzam ziņojumā minētajiem prioritārajiem pasākumiem norādīt korektus nosaukumus (šobrīd prioritāro pasākumu mērķi ir norādīti kā prioritāro pasākumu nosaukumi, kas nav korekti).
Papildus lūdzam ziņojumā minētajiem prioritārajiem pasākumiem norādīt korektus nosaukumus (šobrīd prioritāro pasākumu mērķi ir norādīti kā prioritāro pasākumu nosaukumi, kas nav korekti).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumu papildināt ar informāciju, kā turpmāk plānots risināt situāciju ar resursu cenu pieaugumu, kas ietekmē sabiedriskā transporta pakalpojuma sniegšanas izmaksas. Atgādinām, ka Ministru kabinets iepriekšējos gados ir vairākkārt uzdevis Satiksmes ministrijai piedāvāt risinājumus, lai mazinātu/ierobežotu sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzējiem kompensējamos zaudējumus, attiecīgi arī pēc tarifu pārskatīšanas, ja tie nesniedz gaidīto efektu, ir jāturpina darbs pie risinājumiem, lai mazinātu ietekmi uz budžetu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ministru kabineta protokollēmuma projekta 2.punktā ir norādīts, ka finansējums 11 673 815 euro apmērā tiks nodrošināts Satiksmes ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, vienlaikus ziņojumā nav sniegta informācija, kā šāds apmērs tiks nodrošināts, attiecīgi lūdzam precizēt, vienlaikus norādot, ka ziņojums ir saistīts ar Satiksmes ministrijas izstrādāto Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali” (24-TA-1698).
Piedāvātā redakcija
-