Atzinums

Projekta ID
21-TA-614
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 2.rīcības virziena 5.apņemšanās "Veicināt datu saprotamību un izmantošanu, palielinot iedzīvotāju iespējas izmantot un veidot datos balstītus risinājumus" paredz īstenot pasākumu Nr.1 "Dažādu nozaru sabiedrībai nozīmīgu datu, tostarp atvērto datu, popularizēšana un skaidrošana, veicinot to saprotamību un plašāku izmantošanu, pārnozaru analīzi un datos balstītus risinājumus", par kura izpildi kā atbildīgās institūcijas ir noteiktas Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (metodiskais atbalsts) un Tieslietu ministrija (informācijas atklātība).
Lūdzam Tieslietu ministriju svītrot no atbildīgo institūciju saraksta, ņemot vērā, ka nav skaidrs, kāda varētu būt ministrijas loma konkrētā uzdevuma izpildē, it īpaši, ievērojot to, kādi ir plānotie rezultatīvie rādītāji, ko paredzēts sasniegt - 1) izveidotas jaunas datu vizualizācijas un datos balstīti risinājumi; 2) organizēti pasākumi datu popularizēšanai (hakatoni, pasākumi prasmīgai datu pasniegšanai (storytelling ar datiem), praktiskas darbnīcas); 3) komunikācijas aktivitātes esošo datu un rīku popularizēšanai; 4) apmācības un publiski pieejami virtuālie kursi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs (turpmāk – Reģistrs) ir iepazinies ar projektu “Latvijas piektais nacionālais atvērtās pārvaldības rīcības plāns 2022.-2025. gadam” (turpmāk – Plāns) un savas kompetences ietvaros sniedz šādu informāciju.
Plāna trešā apņemšanās paredz 4. pasākumu, kas veicams piešķirtā budžeta ietvaros, – “Izvērtētas lobēšanas reģistra un TAP portāla sadarbības iespējas”, nosakot izpildes termiņu – 2023.-2025. gads, par atbildīgajām institūcijām nosakot Valsts kanceleju un Reģistru, un kā rezultātu norādot “Izvērtētas sadarbības iespējas un atrasts piemērotākais modelis lobēšanas reģistra un TAP portāla mijiedarbībai. Lobēšanas reģistram uzsākot darbu, ir nodrošināta sasaiste ar TAP portālu, tādējādi ļaujot sabiedrībai efektīvi noskaidrot informāciju par lobētājiem”.
Reģistrs ir informēts par Saeimas Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas Darba grupas lobēšanas regulējuma izstrādei (turpmāk – Saeimas darba grupa) iniciatīvu attiecībā uz interešu pārstāvju vai interešu pārstāvības regulējuma sagatavošanu. Vienlaikus Reģistra rīcībā nav informācijas par attiecīgu likumprojektu un tādu nav izdevies atrast arī publiski pieejamos informācijas avotos. Lai arī Reģistrs ir atvērts jaunu politikas iniciatīvu, tostarp lobētāju reģistra izveidei, tomēr norādāms, ka minētā jautājuma izlemšana, tostarp ņemot vērā Saeimas darba grupas iniciatīvu, nav Reģistra kompetencē.
Reģistrs vērš uzmanību, ka pēdējās tā rīcībā bijušās attiecīgā regulējuma sagataves gan saturēja informāciju par lobētāju reģistra izveidi, tomēr arī tajās nebija ietvertas norādes par to, kuras institūcijas pārziņā būtu attiecīgas informācijas sistēmas jeb lobētāju reģistra izveide un uzturēšana, kā arī par šāda reģistra nepieciešamu integrāciju ar kādu citu informācijas sistēmu vai reģistru, kas nav Reģistra pārziņā jeb kuru neved Reģistrs..
Līdz ar to Reģistra ieskatā, ja Plānā tiek iekļauts uzdevums, kas paredz konkrētu reģistru - lobēšanas reģistra un TAP portāla – sadarbību, nav tiesiska pamata Reģistru norādīt kā par attiecīgā uzdevuma izpildi atbildīgo institūciju. Ņemot vērā minēto, Reģistrs aicina izvērtēt Plāna trešās apņemšanās 4. pasākuma iekļaušanas Plānā pamatotību un lūdz Reģistru nenorādīt kā par Plāna trešās apņemšanās 4. pasākuma izpildi atbildīgo institūciju.
Reģistra ieskatā jautājums par lobēšanas reģistra izveidi, ar to saistītiem tehniskiem jautājumiem un tā iespējamu sadarbību ar citām informācijas sistēmām ir skatāms attiecīga konkrētā regulējuma saskaņošanas un ieviešanas ietvaros pēc tam, kad būs skaidri zināma nostāja par šāda reģistra vai vairāku reģistru izveidi, noteiktas par attiecīgo reģistru izveidi un uzturēšanu atbildīgās iestādes, kā arī reģistrā iekļaujamās informācijas apjoms un reģistra darbības principi, tostarp ņemot vērā šāda regulējuma ieviešanas izmaksas un tā ieviešanai nepieciešamo un pieejamo finansējumu.
Papildus Reģistrs vērš uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 474 “Tieslietu ministrijas nolikums” 4.1.7. apakšpunktam politikas izstrāde, organizēšana un koordinēšana Reģistra vesto publisko reģistru jomā ir Tieslietu ministrijas funkcija, bet Reģistrs ir Tieslietu ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kuras funkcijas ir vest likumā noteiktos publiskos reģistrus un nodrošināt šajos reģistros esošās informācijas pieejamību. Līdz ar to Reģistra ieskatā, ja Plānā tiek paredzēts uzdevums attiecībā uz lobētāju reģistra izveidi, tostarp pieļaujot Reģistra iesaisti šāda reģistra izveidē, attiecīgā pasākuma izpildē ir iesaistāma Tieslietu ministrija.
Papildus norādāms, ka Reģistra ieskatā, lai diskutētu par iespējamu konkrētas Reģistra vestajos reģistros esošās informācijas nodošanu TAP portālam, nav nepieciešams attiecīgu pasākumu iekļaut politikas plānošanas dokumentā. Reģistrs informē, ka tā reģistros esošā informācija tiek nodota, izmantojot dažādus tehniskos risinājumus un dažādus kanālus. Reģistra informācija bez maksas noteiktā apjomā ir pieejama tā tīmekļvietnē, Reģistrs noteiktu informācijas apjomu dara pieejamu ikvienam atvērto datu veidā, kā arī Reģistra informācija ir pieejama, izmantojot API tīmekļa pakalpes (servisus) un to nodrošina, izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošo Valsts informācijas sistēmu savietotāja koplietošanas komponenti API Pārvaldnieks. Reģistra stratēģija neparedz attīstīt tādas informācijas izsniegšanas formas, kas paredzētu individuālu informācijas izsniegšanas risinājumu izstrādi atsevišķiem informācijas pieprasītājiem.
Turklāt no Plānā sniegtās informācijas nav saprotams, kāpēc Plānā tiek paredzēts izvērtēt TAP portāla sadarbības iespējas vienīgi ar nākotnē iespējamo lobētāju reģistru, bet netiek paredzēts vērtēt TAP portāla sadarbības iespējas ar citiem valsts reģistriem/informācijas sistēmām. Līdz ar to Reģistra ieskatā Plāna trešās apņemšanās 4. pasākums piedāvātajā redakcijā nav atbalstāms.
Ja tiek pārskatīts Plāna trešās apņemšanās 4. pasākuma formulējums, aicinām izvērtēt nepieciešamību attiecīgi precizēt arī 24. lpp. pirmo rindkopu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Datu valsts inspekcija (turpmāk - Inspekcija) neatbalsta valsts amatpersonu deklarāciju publiskojamās daļas publicēšanu atvērto datu veidā Latvijas Atvērto datu portālā (turpmāk – atvērto datu portāls). Pirmkārt, Datu valsts inspekcija savlaicīgi nav bijusi iesaistīta šī jautājuma izvērtēšanas procesā, lai gan minētais jautājums skar Datu valsts inspekcijas kompetences jautājumus par personas datu aizsardzību. Inspekcijas nostāja šajā jautājumā ietverta Inspekcijas 2021.gada 12.jūlija viedoklī Tieslietu ministrijai par informatīvā ziņojuma projektu "Par "Atvērts pēc noklusējuma" principa ieviešanu"(VSS-608).  Otrkārt, Inspekcija 2021. gada 8. novembrī Valsts ieņēmumu dienestam nosūtīja vēstuli Nr. 7-4.2/387-N, kurā pauda viedokli, ka Inspekcijas skatījumā nav pieļaujama valsts amatpersonu deklarāciju publiskojamās daļas publicēšana atvērto datu veidā atvērto datu portālā. Inspekcijas 2021. gada 8. novembra vēstule Nr.7-4.2/387-N informācijai nosūtīta Tieslietu ministrijai.  Iebilduma būtība ir tāda, ka valsts amatpersonas deklarācijas publiskā daļa satur personas datus, līdz ar to uz šādu datu apstrādi ir piemērojamas Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasības. Saskaņā ar Vispārīgo datu aizsardzības regulu personas datu apstrāde ir veicama, ja pastāv vismaz viens no Vispārīgās datu aizsardzības regulas  6. panta 1. punktā minētajiem tiesiskajiem pamatiem un atbilstošs nolūks. Ņemot vērā minēto un to, ka atvērtie dati ir dati, kuru izmantošanai, tai skaitā tālākai izplatīšanai, nav nepieciešams apstrādes tiesiskais pamats un nolūks, nav pieļaujama valsts amatpersonu deklarāciju publiskojamās daļas publicēšana atvērto datu veidā atvērto datu portālā. 

Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Plāna projektā ietverto informāciju par valsts amatpersonu deklarāciju publiskojamās daļas publicēšanu atvērto datu veidā atvērto datu portālā izvērtējuma rezultātiem un svītrot 1. rīcības virziena 5.punktā  apņemšanās: Veicināt datu saprotamību un izmantošanu, palielinot iedzīvotāju iespējas izmantot un veidot datos balstītus risinājumus 3. b) pasākumā norādi uz valsts amatpersonu deklarāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt plāna projekta 2. rīcības virziena 5. apņemšanās 5. aktivitāti (28. lapā) ar līdzatbildīgo institūciju un iesaistīt šīs aktivitātes īstenošanā VSIA "Latvijas Vēstnesis", ņemot vērā šai kapitālsabiedrībai Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrajā daļā noteiktās funkcijas un uzdevumus. Proti, plānojot komunikācijas aktivitātes, aicinām izmantot VSIA "Latvijas Vēstnesis" nodrošinātās vienotās valsts, pilsoniskās un tiesiskās informācijas platformas iespējas, piemēram, tajā ietilpstošo tiesiskās informācijas un pilsoniskās izglītības portālu "Cilvēks. Valsts. Likums" (www.lvportals.lv).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ierosinām pārskatīt plāna projekta 2. rīcības virziena 5. apņemšanās 4. aktivitātes (27. lapā) sasniedzamos rādītājus. Ja šīs aktivitātes ietvaros tiek plānoti kopumā 14 projekti (pa vienam katrā ministrijā un vēl viens Valsts kancelejā), tad nav saprotams, kādēļ LV portālā ir paredzēts tikai 1 raksts. Ņemot vērā LV portāla mērķi un darbības principus (plašāk skat. te: https://lvportals.lv/par-portalu/sakums), kā arī arvien pieaugušo popularitāti un atpazīstamību sabiedrībā, Tieslietu ministrijas ieskatā minētā portāla izmantošana ir neatsverams palīgs valsts pārvaldes komunikācijas aktivitātēs. Tādēļ, plānojot komunikācijas aktivitātes, aicinām pilnvērtīgi izmantot VSIA "Latvijas Vēstnesis" uzturētā tiesiskās informācijas un pilsoniskās izglītības portāla "Cilvēks. Valsts. Likums" (www.lvportals.lv) iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ierosinām pārskatīt plāna projekta 2. rīcības virziena 4. apņemšanās 1. pasākuma (26. lapā) sasniedzamos rādītājus. Tieslietu ministrijas ieskatā šajā aktivitātē iegūtās zināšanas un prasmes būtu vērtīgas ne tikai ministriju komunikācijas speciālistiem, bet arī ikvienam politikas izstrādē iesaistītajam valsts pārvaldes darbiniekam. Tādēļ sasniedzamais rādītājs (vismaz 2 pārstāvji no iestādes) Tieslietu ministrijas ieskatā ir nepietiekams plānā paredzēto mērķu sasniegšanai. Ievērojot minēto, aicinām šā pasākuma ietvaros treniņu ciklu veidot tā, lai tajā būtu iespējams piedalīties un apgūt tajā piedāvātās prasmes pēc iespējas plašākam interesentu lokam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ierosinām papildināt plāna projekta 1. rīcības virziena 2. apņemšanās 1. pasākuma (17. lapā) līdzatbildīgās institūcijas ar VSIA "Latvijas Vēstnesis", ņemot vērā šai kapitālsabiedrībai Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 14. panta otrajā daļā noteiktās funkcijas un uzdevumus. Proti, plānojot komunikācijas aktivitātes, aicinām izmantot VSIA "Latvijas Vēstnesis" nodrošinātās vienotās valsts, pilsoniskās un tiesiskās informācijas platformas iespējas, piemēram, tajā ietilpstošo tiesiskās informācijas un pilsoniskās izglītības portālu "Cilvēks. Valsts. Likums" (www.lvportals.lv).

Minētā portāla mērķis ir veicināt sabiedrības tiesībpratību, skaidrojot gan spēkā esošos tiesību aktus, gan to projektus. Sadarbībā ar valsts institūciju speciālistiem, kā arī individuāli praktizējošiem juristiem LV portāla redakcija gatavo arī atbildes uz iedzīvotāju iesūtītām e-konsultācijām par tiesībām un pienākumiem konkrētās situācijās. Šis portāls piedāvā vienuviet arī nepastarpinātu valsts iestāžu sagatavoto oficiālo informāciju. LV portāla tematiskie atvērumi ir par vairāk nekā 80 tēmām un 200 atslēgvārdiem (piemēram, Darba tiesības, Nodokļi). Tā skaidrojumi ir pieejami arī raidierakstu "Kā likums!" veidā dažādās platformās (piemēram, Spotify, Podbean). Šajos raidierakstos sabiedrībai audio formātā tiek sniegta informācija par aktuāliem jautājumiem saistībā ar tiesisko regulējumu un likumdošanas procesu.

VSIA "Latvijas Vēstnesis" cita starpā īsteno arī citas komunikācijas aktivitātes. Piemēram, projekta "Zini savas tiesības!" ietvaros sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu īstenots raidījumu cikls Latvijas Republikas Satversmē noteikto vērtību, valstiskās apziņas un kritiskās domāšanas stiprināšanai sabiedrībā (plašāk par šo radījumu ciklu skat. šeit: https://lvportals.lv/norises/331960-sacies-desmit-raidijumu-cikls-zini-savas-tiesibas-2021).

Ievērojot visu iepriekš minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā VSIA "Latvijas Vēstnesis" iesaiste plānotajās komunikācijas aktivitātēs veicinās plānā paredzēto mērķu sasniegšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam Plāna 2.rīcības virziena “Valsts institūciju darba sabiedrības interesēs atklātība un caurskatāmība” apakšsadaļā “Esošās situācijas raksturojums un risināmās problēmas” vārdus “Kadastrs.lv” aizstāt ar vārdiem “Valsts zemes dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portāls www.kadastrs.lv”.
 
Piedāvātā redakcija
-