Atzinums

Projekta ID
21-TA-742
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
19.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Izsakām iebildumu,  ka šajā likumā lai sasniegtu  transporta enerģijas aprites cikla SEG emisiju intensitātes samazinājuma mērķi, ir īpašs uzdevums pašvaldībām.
Aicinām precizēt likumprojekta 6.pantu, kurā tiek uzlikts par pienākumu Daugavpils, Jelgavas,  Jūrmalas, Liepājas,  Rēzeknes, Rīgas, Ventspils,  Jēkabpils, Ogres un Valmieras valstspilsētām savās teritorijās līdz 2030.gadam nodrošināt, ka sabiedriskajā transportā (ietver pašvaldību iestādes, aģentūras, pašvaldību kapitālsabiedrības) vismaz 50% tiek izmantota atjaunojamā enerģija. Ņemot vērā ka šo SEG mērķu sasniegšanai pašvaldībām un viņu kapitālsabiedrībām netiek plānoti būtiski atbalsta instrumenti, izteikt šo 6.pantu šādā redakcijā:
pāreja notiek saskaņā ar pieejamo valsts atbalsta apmēru, kas paredz finansējumu bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei un 50% ir ieteicams rādītājs, bet ne obligāti sasniedzams rādītājs.  
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Iebildums
šī likuma mērķis ir veicināt atjaunojamās enerģijas izmantošanu transportā un veicināt atjaunojamās enerģijas piedāvājumu un pieprasījumu tirgū, tad vēlamies vērst uzmanību, ka šajā likumā primāri ir skatīts jautājums par modernajām biodegvielām un biogāzi, bet iztrūkst sadaļa par kārtību elektroenerģijas izmantošanai transportā. Likumā nav sadaļa kas regulētu  vieglās automašīnas un komerctransporta uzlādi un metodiku elektroauto uzlādes izmaksām.
Patreiz ir redzama tendences, ka nākotne piederēs videi draudzīgiem elektroauto gan vieglo, gan komercauto sadaļā, kur šie uzlādes veidi ir atšķirīgi. Pašvaldību gadījumā ir svarīgi saprast kā viedosies elektroauto uzlādes izmaksas un kā notiks uzlāde sabiedriskam transportam un komerctransportam, jo patreiz esošā situācijā netiek pārdota elektroenerģija, bet gan pakalpojums. Situācijā kad pie esošā regulējumā ir jāmaksā par uzlādes laiku, bet nevis par elektrību, nākas secināt ka tieši elektroenerģijas gadījumā transporta enerģijas tirgus nav reglamentēts un neviens nezin kārtību un metodi, kas var novest pie neprognozējamām izmaksām lietotājam.

Ņemot vērā ka Latvijai ir saistoši vairāki ES tiesību aktos noteikti mērķi un pienākumi attiecībā uz alternatīvo degvielu  infrastruktūras attīstību, kur pašlaik pasaulē arvien populārāka kļūst ūdeņraža šūnas tehnoloģiju izmantošana transporta līdzekļiem, tad aicinām izvērtēt iespēju atrunāt šo alternatīvo degvielas kārtību jumta likumā.
 
Piedāvātā redakcija
-