Atzinums

Projekta ID
23-TA-1542
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
26.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Valsts kases e-Pārskati sistēmā šā gada 19. jūnijā tika iesniegta VAS "Latvijas dzelzceļš" (turpmāk - LDz) anketa par kapitālsabiedrības ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu. Balstoties uz LDz prognozēm par saimniecisko un finanšu darbību, tika novērtēta kapitālsabiedrības ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci, kas 2025. gadā tika novērtēta -1 319 068 euro, 2026. gadā -17 643 730 euro, 2027. gadā -25 565 843 euro, 2028. gadā -25 907 631 euro un 2029. gadā -28 032 028 euro. Minētās vērtības ir iestrādātas informatīvajā ziņojumā "Par makroekonomisko rādītāju, ieņēmumu un vispārējās valdības budžeta bilances prognozēm 2026., 2027., 2028. un 2029.  gadā", kurš tika izskatīts Ministru kabineta sēdē š.g. 19. augustā. Lai nodrošinātu, ka realizējot Indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2025.-2029. gadam, LDz ar savu saimniecisko darbību nepalielina negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci, nepieciešamas papildināt rīkojuma projektu, norādot, ka Satiksmes ministrijai jānodrošina, ka īstenojot Indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2025.-2029. gadam, Ldz saimnieciskās darbības ietekme, bez atsevišķa Ministru kabineta lēmuma, nedrīkst pārsniegt -17 643 730 euro 2026. gadā, -25 565 843 euro 2027. gadā, -25 907 631 euro 2028. gadā.
 
Piedāvātā redakcija
Satiksmes ministrijai nodrošināt, ka īstenojot Indikatīvo dzelzceļa infrastruktūras attīstības plānu 2025.-2029. gadam, valsts akciju sabiedrības "Latvijas dzelzceļš" negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci nepārsniedz -17 643 730 euro 2026. gadā, -25 565 843 euro 2027. gadā un -25 907 631 euro 2028. gadā, ja nav pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka neatbalstām līguma projekta apstiprināšanu piedāvātajā redakcijā, jo līguma projekta 3.3.apakšpunktā paredzēts, ka valsts budžeta līdzekļi jāplāno atbilstoši līguma projekta 3.pielikumam, kurā sniegta informācija, ka nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, savukārt rīkojuma projekta 3.punktā noteikts, ka papildu finansējums skatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ievērojot aktuālo valsts budžeta finansiālo situāciju un šajā atzinumā izteikto iebildumu par rīkojuma 3.punktu, piedāvājot Ministru kabineta apstiprināt līgumu šādā versijā, tiek veidota situācija, ka tiek paredzēts uzņemties saistības bez finansiāla seguma, kas nav atbalstāmi. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt līguma projektā paredzēto.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka VAS "Latvijas dzelzceļš" un Finanšu ministrijas vadības pārstāvju 03.07.2025. tikšanās laikā, kas minēta izziņas skaidrojumos, netika panākta vienošanās, ka tiks virzīts plāna projekts un līguma projekts, kura īstenošanai bez tā, ka nepieciešams valsts budžeta līdzfinansējums ES fondu finansētiem projektiem, kas vērsti uz pasažieru pārvadājumu infrastruktūras atjaunošanu un modernizāciju, būs norādīts arī papildu nepieciešamais valsts budžeta finansējums finanšu līdzsvara nodrošināšanai, kas veido lielāko daļu no nepieciešamā papildu finansējuma apmēra.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz rīkojuma 3.punktā paredzēto norādām, ka Ministru kabinets:
 - ir uzdevis veikt publiskā sektora efektivizācijas un vispārējās valdības izdevumu samazinājumu 2026.-2028. gadā (MK 13.05.2025. sēdes prot. Nr.19 50. § 7.punkts) un noteicis, ka veiktās izdevumu pārskatīšanas rezultātā iegūtie līdzekļi pamatā tiek novirzīti aizsardzības izdevumu un demogrāfijas pasākumu finansēšanai (MK 25.06.2025. sēdes prot. Nr. 25 46. § 3.punkts),
 - ir noteicis ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm nesniegt priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem (MK 27.03.2025. rīkojums Nr.179, kas tika grozīts ar MK 26.06.2025. rīkojumu Nr.377),
 - pieņēmis zināšanai, ka fiskālā telpa 2026. gadā ir 39,7 milj. euro, savukārt turpmākajos gados negatīva, proti, 2027. gadā ir -140,1 milj. euro, 2028. gadā ir -144,4 milj. euro un 2029. gadā ir -321,6 milj. euro (MK 19.08.2025. prot. Nr.32 48.§.),
kas attiecīgi nozīmē, ka jautājumu par papildu finansējumu 2026.gadā un turpmāk nav iespējams risināt kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, jo aktuālās valsts budžeta finansiālās iespējas to nepieļauj, attiecīgi papildu finansējuma piešķiršanai ir nepieciešami citi risinājumi – jauni ieņēmumu avoti vai izmaksu samazinošu pasākumi. Norādām, ka šobrīd Satiksmes ministrijas budžeta bāzes izdevumos 2026.-2029.gadam apakšprogrammā 31.04.00 “Finansējums dzelzceļa publiskai infrastruktūrai” ir paredzēts finansējums 64 257 527 euro ik gadu, kas arī ir turpmākajos gados pieejamais finansējums VAS “Latvijas dzelzceļš”.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt rīkojuma projekta 3.punktu un attiecīgi arī plāna projekta 8. sadaļā, 1. pielikumā un daudzgadu līguma projekta 3. pielikumā norādīto informāciju par papildu valsts budžeta finansējumu VAS "Latvijas dzelzceļš" finanšu līdzsvara nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka rīkojuma projekta 4.punkts ir deklaratīvs un nesniedz skaidru priekšstatu, kādiem VAS "Latvijas dzelzceļš" investīciju projektiem būtu jāparedz valsts budžeta finansējums. Ievērojot, ka plāna projektam ir pievienots 2.pielikums, kurā norādīts investīciju projektu saraksts, lūdzam pārskatīt un precizēt rīkojuma 4.punkta redakciju, sasaistot to ar plāna projekta 2.pielikumā norādīto un vienlaikus ņemt vērā šajā atzinumā izteikto iebildumu par nepieciešamajiem precizējumiem plāna projekta 2.pielikumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta 8.tabulā rindas nosaukumā svītrot vārdus “un Infrastruktūras investīciju finansēšana”, jo saskaņā ar plāna projekta 9.sadaļā un 2.pielikumā sniegto informāciju tiek plānots valsts budžeta līdzfinansējums tikai ES fondu finansētiem projektiem.

Vienlaikus norādām, ka plāna projektā virs 8.tabulas norādītais valsts budžeta līdzfinansējuma apmērs kopā un 8.tabulā norādītais valsts budžeta līdzfinansējuma sadalījums pa gadiem nesakrīt ar plāna projekta 2.pielikumā norādīto valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru, ja to saskaita pie norādītajiem projektiem gan kopā, gan sadalījumā pa gadiem. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt.

Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī plāna projekta 1.pielikumā un daudzgadu līguma projekta 3.pielikumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta 9.sadaļā svītrot informāciju par projektiem, kuriem VAS "Latvijas dzelzceļš" nav plānots kā īstenotājs, piemēram, saistībā ar elektrovilcienu iegādi.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projekta 14.sadaļā tiek sniegta informācija ilgtermiņa redzējuma ieguldījumiem vairāku simtu miljonu euro apmērā, nesniedzot informāciju, no kādiem resursiem tie būtu nodrošināmi. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt, indikatīvi norādot potenciālos finansējuma avotus nākotnē plānotajiem ieguldījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam plāna projekta 2.pielikumā pie investīciju projektiem, kuriem norādīta nepieciešamība pēc valsts budžeta līdzfinansējuma, pie katra projekta norādīt:
 - pamatojumu valsts budžeta līdzfinansējuma paredzēšanai, piemēram, skaidrojot, ka projekta īstenošana paredzēta attiecībā uz pasažieru pārvadājumu infrastruktūras atjaunošanu un modernizāciju, tādējādi sasaistot to ar valsts noteiktās funkcijas nodrošināšanu;
 - attiecīgos Ministru kabineta noteikumus par projektu īstenošanu, kuros jāveic grozījumi valsts budžeta līdzfinansējuma paredzēšanai, vai arī Ministru kabineta noteikumus, kas ir jau pieņemti Ministru kabinetā ar attiecīgu valsts budžeta līdzfinansējumu, vai arī noteikumu projektus, kas jau ir izstrādē un saskaņošanā vai drīzumā būs izstrādē un saskaņošanā;
 - kopsavilkuma aili ar valsts budžeta līdzfinansējuma apmēru plānotajiem investīciju projektiem kopā un sadalījumā pa gadiem.

Vienlaikus vēršam uzmanību, ka projektiem, kas saistīti ar kravu pārvadājumu infrastruktūru, valsts budžeta līdzfinansējuma piešķiršana nav atbalstāma, jo tie nav saistīti ar valsts noteikto funkciju nodrošināšanu.

Papildus norādām, ka informācija plāna projekta 2.pielikumā nesakrīt ar plāna projekta 9.sadaļā sniegto informāciju par īstenojamo projektu izmaksām.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka indikatīvais plāns paredz priekšlikumus turpmākām rīcībām publisko resursu piešķiršanai, piem., dzelzceļa infrastruktūrai un tās uzturēšanai, Salaspils multimodālā termināļa būvniecībai, sauszemes ostu veidošanai u.c. pasākumiem, lūdzam indikatīvo plānu papildināt ar informāciju komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Lūdzam indikatīvajā plānā ietvert informāciju, ka, izstrādājot tajā plānotos pasākumus, tie tiks ieviesti, ievērojot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vēršam Satiksmes ministrijas uzmanību, ka, uzsākot Rail Baltica projektu Satiksmes ministrija 2016.gadā Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorātam (turpmāk – EK) iesniedza priekšpaziņojumu lietas SA.46313 (2016/PN) – Baltic railway line (EE, LV, LT) ietvaros. EK šīs konsultācijas sakarā  aicināja Latvijas iestādes informēt EK par pieņemtajiem lēmumiem saistībā par potenciālās Rail Baltica infrastruktūras pārvaldītāja izvēli (EK viedoklis nosūtīts Satiksmes ministrijai 2016.gada 19.oktobrī ar vēstuli Nr.18-02/5659). Ievērojot indikatīvā plāna 4.sadaļas “Valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras raksturojums” norādīto, ka: “Valsts publiskās lietošanas infrastruktūras apjomā iekļaujama arī Rail Baltic projekta ietvaros būvētā dzelzceļa infrastruktūra, kas tiks nodota valdījumā LDz kā šīs infrastruktūras pārvaldītājam”, lūdzam Satiksmes ministriju sagatavot informāciju un analīzi komercdarbības atbalsta kontekstā par Rail Baltica projekta ietvaros jaunizbūvēto dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības modeli, iesniedzot to Finanšu ministrijai nosūtīšanai EK, lai saņemtu tās viedokli.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt, saskaņot (salāgot) par projektiem sniegto informāciju, t.sk. izmaksām:
1) indikatīvā plāna 9.sadaļā “Investīcijas” un Pielikumā Nr.2 “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai 2024 - 2029“;
2) sniegt infomrāciju pēc vienotas pieejas - ja par posmotajiem 2014 – 2020 ES fondu projektiem tiek norādīts kopējais finansējums, t.sk neattiecināmās izmaksas, tad to pašu pieeju aicinātu izmantot arī attiecībā uz Atveseļošanas fonda (AF) projektiem;
3) lūdzam precizēt datuus - Tabulā Nr. 14 pie AF projekta “Dzelzceļa tīkla modernizācija un attīstība” kopējām izmaksām ir norādīti 72 700 000 EUR, taču saskaņā ar KPVIS datiem kopējās projekta izmaksas, t.sk. privātās attiecināmās izmaksas, ir 87 961 750 EUR, savukārt Pielikuma Nr.2 “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai 2024 - 2029“ tabulā kopējās izmaksas ir norādītas 73 171 469 EUR.
Arī AF projektam “Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas D daļas izbūve” 14.tabulā ir norādīts tikai AF finansējums nevis projekta kopējās izmaksas, kas sakrīt ar Pielikumā Nr.2 “Kopējais investīciju apjoms dzelzceļa infrastruktūras attīstībai 2024 - 2029“ norādītajām izmaksām;
4)  pārskatīt un precizēt -  9.1. sadaļas Tabulā Nr.11, kur projektam Nr. 6.2.1.2/22/I/002 "Dzelzceļa infrastruktūras modernizācija vilcienu kustības ātruma paaugstināšanai" kopējās izmaksas norādītas 60 558 127 EUR, taču saskaņā ar KPVIS datiem projekta izmaksas ir  60 451 128 EUR, bet indikatīvā plāna pielikumā ir norādīta summa 61 558 127 EUR.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Plāna 9.8.sadaļas "Iekšzemes intermodālo termināļu attīstība" 19.tabulā iekļauto informāciju par projekta "Iekšzemes intermodālo termināļu attīstība" finansējumu, ņemot vērā, ka Finanšu ministrijas rīcībā esošā informācija liecina, ka projekta finansējums ir 18 823 530 EUR (ieskaitot 15% nacionālo līdzfinansējumu), t.sk. 16 000 000 EUR Kohēzijas fonda finansējumu.
Lūdzam izsekojamības nolūkos norādīt precīzu Kohēzijas fonda finansējuma apjomu un iekļaut atsauci uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 3.1.1.7.pasākumu "Iekšzemes intermodālo termināļu ("sauso ostu") attīstības projekti".
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Plāna 9.7.sadaļas "BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve" 18.tabulā iekļauto informāciju par projekta "BEMU uzlādes infrastruktūras izbūve" finansējumu, ņemot vērā, ka Finanšu ministrijas rīcībā esošā informācija liecina, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) 2.4.1.3.pasākuma "Bezemisiju (bateriju) vilcieni un to uzlādes infrastruktūra" (turpmāk - 2.4.1.3.pasākums) finansējums ir 123 068 896 EUR (ieskaitot 15% nacionālo līdzfinansējumu), t.sk. Kohēzijas fonda finansējums 104 608 561 EUR. Lūdzam izsekojamības nolūkos 18.tabulā norādīt precīzu Kohēzijas fonda finansējuma apjomu. Vienlaikus lūdzam papildināt 18.tabulu ar atsauci uz Programmas 2.4.1.3.pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam Plāna 9.6. sadaļas "Pasažieru infrastruktūras modernizācija un vilcienu kustības ātruma paaugstināšana/ Kohēzijas fonds 2021 – 2027.g. plānošanas perioda ietvaros" 16.tabulu papildināt izsekojamības nolūkos norādot Kohēzijas fonda finansējuma apjomu un atsauci uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam specifiskā atbalsta mērķa pasākuma numuru un nosaukumu, kura ietvaros tiks īstenoti minētie projekti.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Plāna 9.5. sadaļas “Rīgas dzelzceļa mezgla savienojušās infrastruktūras izveide (RIX – RCS – Aizkraukles virziens) / / Kohēzijas fonds 2021 – 2027.g. plānošanas perioda ietvaros” 15.tabulā norādīto finansējuma apjomu. Vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas rīcībā esošā informācija liecina, ka 3.1.1.1. pasākuma "Dzelzceļa infrastruktūras attīstība un energoefektivitātes uzlabošana sabiedriskajos pasažieru pārvadājumos" 2.kārtas Kohēzijas fonda finansējums ir 224 550 286 EUR un nacionālais līdzfinansējums (15%) 39 626 522 EUR. Informācijas izsekojamībai lūdzam norādīt precīzu Kohēzijas fonda finansējuma apjomu.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt nepieciešamību norādīt VAS "Latvijas dzelzceļš" un SIA "Eiropas Dzelzceļa līnijas" finansējuma apjomu, ņemot vērā plānoto dzelzceļa nozares kapitālsabiedrības integrāciju, kā arī to, ka vēl nav skaidras vienošanās par projektu ieviešanas modeli. Tāpat, līdz šim Satiksmes ministrijas sniegtā informācija par minētā finansējuma sadalījumu potenciāliem saņēmējiem bija atšķirīga no plānā norādītās..
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Plāna 9.5. sadaļu “Rīgas dzelzceļa mezgla savienojušās infrastruktūras izveide (RIX – RCS – Aizkraukles virziens) / / Kohēzijas fonds 2021 – 2027.g. plānošanas perioda ietvaros” un 9.6. sadaļu “Pasažieru infrastruktūras modernizācija un vilcienu kustības ātruma paaugstināšana/ Kohēzijas fonds 2021 – 2027.g. plānošanas perioda ietvaros” ar atsauci uz konkrētiem ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam specifisko atbalsta mērķa pasākumiem, no kuriem tiek nodrošinās ES līdzfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Plāna projekta 9.1.sadaļā "Projekti, kas posmoti starp ES fondu plānošanas periodiem 2014.-2020. gadam un 2021.-2027. gadam/ Kohēzijas fonds" iekļauto informāciju ar atsauci uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.- 2027.gadam specifiskā atbalsta mērķa pasākumiem, uz kuriem ir posmota minēto projektu 2.posms, ņemot vērā, ka ES fondu 2014.-2020.gada plānošanas periods ir noslēdzies.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt plāna 3.sadaļā “Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs” sniegto informāciju par AS “Latvijas Dzelzceļš” koncerna reorganizācijas pabeigšanu līdz 2028.gada beigām kontekstā ar ieviešamo būtisko Eiropas Savienības fondu dzelzceļa infrastruktūras projektu ieviešanas termiņiem un nosacījumiem par būtisku pārmaiņu neveikšanu to ieviešanā, t.sk. attiecībā uz projekta īstenotāja maiņu (Kopīgo noteikumu regulas [1] 65.panta “Darbību ilglaicīgums” nosacījumi).

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plāna projekts
Priekšlikums
Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns papildus Transporta attīstības pamanostādnēm 2021.-2027.gadam (turpmāk - TAP) ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam norādīts kā viens no dokumentiem veicinošā nosacījuma “Visaptveroša transporta plānošana atbilstošajā līmenī” izpildei. Lai arī konkrētā veicinošā nosacījuma izpildi primāri nodrošina joprojām spēkā esošās TAP, lūdzam plānā iekļaut informāciju par šo aspektu.
Atbilstoši Kopīgo noteikumu regulas [1] 15.panta 6.punktam “Dalībvalsts nodrošina, ka veicinošie nosacījumi tiek izpildīti un ievēroti arī turpmāk visā plānošanas periodā”; rosinām papildināt plāna projektu ar informāciju par to, ka līdz jaunā plāna stāšanās spēkā brīdim, ir bijis spēkā un piemērojams iepriekšējais Indikatīvais dzelzceļa plāns.

[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 24.jūnija regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums precizēt plāna projekta 34. lpp. norādīto informāciju atbilstoši piedāvātajai redakcijai, precizējot, ka 2024. gadā veiktais vērtības samazinājums neietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci.
 
Piedāvātā redakcija
Nepieciešams atzīmēt, ka 2024. gada peļņas vai zaudējumu rezultātu par aptuveni 31.2 milj. EUR pasliktina kravu pārvadājumu krituma rezultātā atzītais vērtības samazinājums kravu pārvadājumos izmantotajiem pamatlīdzekļiem, kā piemēram, kravu šķirošanas uzkalniem, kravu šķirošanas stacijām un tikai kravu pārvadājumos izmantotajai dzelzceļa infrastruktūrai. Šim vērtības samazinājumam nav ietekmes uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2024. gadā, tomēr tas pasliktināja LDz finanšu rezultātus 2024. gadā.