Projekta ID
22-TA-2220Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
06.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
2. Pakalpojumu ir pienākums sniegt elektroenerģijas tirgotājam, kura klientu – mājsaimniecības lietotāju - skaits pārsniedz 10000. Elektroenerģijas tirgotājs, kura mājsaimniecības lietotāju skaits ir mazāks par 10000, pakalpojumu sniedz brīvprātīgi.
Iebildums
Saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 2.panta 3.punktu viens no šā likuma mērķiem ir nodrošināt visiem elektroenerģijas lietotājiem tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju. Attiecīgi Elektroenerģijas tirgus likuma 33.1panta pirmajā daļā noteiktās aizsargātā lietotāja tiesības viena elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu ir skatāmas kontekstā ar minēto likuma mērķi, kamēr vien šajā likumā nav noteikti tirgotāja izvēles ierobežojumi. Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk - Regulatora) ieskatā Noteikumu projektam būtu jābūt vērstam uz to, lai nodrošinātu Elektroenerģijas tirgus likumā noteiktās lietotāja, tostarp aizsargātā lietotāja, tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju un saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu. Tas ir, Noteikumu projektā būtu jāparedz iespēja aizsargātajam lietotājam jebkura spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, nevis tikai tāda elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, kas noslēgts ar elektroenerģijas tirgotāju, kurš sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu vairāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju.
Turklāt, ja aizsargātais lietotājs nevarēs saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu jebkura spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, tiks ierobežotas arī apakšlietotāja tiesības saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, jo tas atbilstoši Noteikumu projektam pakalpojumu varēs saņemt tikai tādā gadījumā, ja lietotājs būs izvēlējies elektroenerģijas tirgotāju, kurš ir aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs. Attiecīgi tiks ierobežotas arī tāda lietotāja tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju, kuram ir apakšlietotāji, kuri ir aizsargātie lietotāji.
Līdz ar to Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzētajā Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumu Nr.345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” (turpmāk – Noteikumi) 2.punktā būtu jānosaka visu elektroenerģijas tirgotāju, kuri sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mājsaimniecības lietotājiem, pienākums sniegt arī aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu.
Lai elektroenerģijas tirgotājiem, kuri sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mazāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju, mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar Noteikumos noteikto kārtību, kādā tiek nodrošināta informācijas par aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu aprite, Noteikumu projekts būtu papildināms ar normu, kas noteic, ka minētie tirgotāji var izmantot ne tikai Noteikumu 25.punktā noteikto valsts informācijas sistēmu. Šajā gadījumā informācija starp elektroenerģijas tirgotāju, kurš sniedz aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, un Būvniecības valsts kontroles biroju varētu tikt organizēta biroja noteiktā kārtībā, kuru birojs publicē savā tīmekļvietnē. Izstrādājot minēto kārtību, Būvniecības valsts kontroles birojs ņemtu vērā, kādu informāciju un kādā apjomā tas var iegūt no Noteikumu 25.punktā noteiktās valsts informācijas sistēmas un kā maksimāli izslēgt manuālu datu apstrādi.
Papildus Regulators norāda, ka atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likumā un citos elektroenerģijas nozares darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajam, elektroenerģijas tirgotājs sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu lietotājiem, tajā skaitā mājsaimniecības lietotājiem, nevis klientiem. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punkta redakciju, ja tāda tiek saglabāta, nepieciešams attiecīgi precizēt, izslēdzot vārdu “klientu”.
Ja Regulatora iebildumi par Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punktu un Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 4.1punktu (skat. Regulatora iebildumu par Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 4.1punktu) netiek ņemti vērā, Regulators vērš uzmanību, ka spēkā esošajā regulējumā, elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram izvēloties elektroenerģijas tirgotāju, kurš nodrošina pēdējo garantēto piegādi, nav noteikti ierobežojumi attiecībā uz elektroenerģijas lietotāju skaitu, kuriem tirgotājs sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu. Līdz ar to elektroenerģijas sadales sistēmas operators var arī izvēlēties tādu pēdējās garantētās piegādes sniedzēju, kura mājsaimniecības lietotāju skaits ir mazāks par 10000 un kuram attiecīgi nebūs pienākums sniegt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu. Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 2.punktā būtu jānoteic, ka aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu ir pienākums sniegt ne tikai elektroenerģijas tirgotājam, kurš sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu vairāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju, bet arī pēdējās garantētās piegādes sniedzējam.
Turklāt, ja aizsargātais lietotājs nevarēs saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu jebkura spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, tiks ierobežotas arī apakšlietotāja tiesības saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, jo tas atbilstoši Noteikumu projektam pakalpojumu varēs saņemt tikai tādā gadījumā, ja lietotājs būs izvēlējies elektroenerģijas tirgotāju, kurš ir aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs. Attiecīgi tiks ierobežotas arī tāda lietotāja tiesības brīvi izvēlēties elektroenerģijas tirgotāju, kuram ir apakšlietotāji, kuri ir aizsargātie lietotāji.
Līdz ar to Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzētajā Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumu Nr.345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” (turpmāk – Noteikumi) 2.punktā būtu jānosaka visu elektroenerģijas tirgotāju, kuri sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mājsaimniecības lietotājiem, pienākums sniegt arī aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu.
Lai elektroenerģijas tirgotājiem, kuri sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu mazāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju, mazinātu administratīvo slogu, kas saistīts ar Noteikumos noteikto kārtību, kādā tiek nodrošināta informācijas par aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu aprite, Noteikumu projekts būtu papildināms ar normu, kas noteic, ka minētie tirgotāji var izmantot ne tikai Noteikumu 25.punktā noteikto valsts informācijas sistēmu. Šajā gadījumā informācija starp elektroenerģijas tirgotāju, kurš sniedz aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, un Būvniecības valsts kontroles biroju varētu tikt organizēta biroja noteiktā kārtībā, kuru birojs publicē savā tīmekļvietnē. Izstrādājot minēto kārtību, Būvniecības valsts kontroles birojs ņemtu vērā, kādu informāciju un kādā apjomā tas var iegūt no Noteikumu 25.punktā noteiktās valsts informācijas sistēmas un kā maksimāli izslēgt manuālu datu apstrādi.
Papildus Regulators norāda, ka atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likumā un citos elektroenerģijas nozares darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajam, elektroenerģijas tirgotājs sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu lietotājiem, tajā skaitā mājsaimniecības lietotājiem, nevis klientiem. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punkta redakciju, ja tāda tiek saglabāta, nepieciešams attiecīgi precizēt, izslēdzot vārdu “klientu”.
Ja Regulatora iebildumi par Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punktu un Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 4.1punktu (skat. Regulatora iebildumu par Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 4.1punktu) netiek ņemti vērā, Regulators vērš uzmanību, ka spēkā esošajā regulējumā, elektroenerģijas sadales sistēmas operatoram izvēloties elektroenerģijas tirgotāju, kurš nodrošina pēdējo garantēto piegādi, nav noteikti ierobežojumi attiecībā uz elektroenerģijas lietotāju skaitu, kuriem tirgotājs sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu. Līdz ar to elektroenerģijas sadales sistēmas operators var arī izvēlēties tādu pēdējās garantētās piegādes sniedzēju, kura mājsaimniecības lietotāju skaits ir mazāks par 10000 un kuram attiecīgi nebūs pienākums sniegt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu. Ņemot vērā minēto, Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 2.punktā būtu jānoteic, ka aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu ir pienākums sniegt ne tikai elektroenerģijas tirgotājam, kurš sniedz elektroenerģijas tirdzniecības pakalpojumu vairāk nekā desmit tūkstošiem mājsaimniecības lietotāju, bet arī pēdējās garantētās piegādes sniedzējam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
4.1 Pakalpojums tiek sniegts arī pēdējās garantētas piegādes līguma ietvaros.
Iebildums
Regulators norāda, ka saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 34.panta pirmo daļu galalietotāji, kuriem nav spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības vai balansēšanas pakalpojuma līguma ar kādu no elektroenerģijas tirgotājiem un kuri nesaņem universālo pakalpojumu, ir tiesīgi saņemt elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros. Papildus Regulators norāda, ka atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likumā un Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumos Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” noteiktajam, elektroenerģijas lietotājam elektroenerģijas saņemšanai pēdējās garantētās piegādes ietvaros līgums ar pēdējās garantētās piegādēs pakalpojuma sniedzēju nav jāslēdz. Ņemot vērā minēto un Elektroenerģijas tirgus likuma 33.1panta pirmajā daļā noteikto, ka aizsargātais lietotājs var saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, aizsargātajam lietotājam nemaz nav iespējams saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, ja tam elektroenerģija tiek piegādāta pēdējās garantētās piegādes ietvaros. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 4.1punkts nonāk pretrunā ar minētajām tiesību normām.
Tomēr Regulatora ieskatā aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojums ir sociāli nozīmīgs un būtu jānodrošina iespēja šo pakalpojumu saņemt jebkuram lietotājam, kurš atbilst aizsargātā lietotāja pazīmēm. Turklāt ne vienmēr aizsargātā lietotāja vainas dēļ tam var nebūt spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma, piemēram, ja elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru tas ir noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, ir izbeidzis elektroenerģijas tirdzniecību. Ņemot vērā minēto un nepieciešamību motivēt lietotājus, tostarp aizsargātos lietotājus, iespējami ātri izbeigt elektroenerģijas saņemšanu pēdējās garantētās piegādes ietvaros, noslēdzot pastāvīgu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, Regulators rosina Noteikumu projektā noteikt, ka elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru aizsargātais lietotājs noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu pēc tam, kad saņēmis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, piemēro šim lietotājam Noteikumu 3.punktā aizsargātajam lietotājam noteikto maksājuma samazinājumu par periodu, kurā aizsargātais lietotājs saņēma elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros, ja aizsargātais lietotājs to pieprasījis elektroenerģijas tirgotājam.
Tomēr Regulatora ieskatā aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojums ir sociāli nozīmīgs un būtu jānodrošina iespēja šo pakalpojumu saņemt jebkuram lietotājam, kurš atbilst aizsargātā lietotāja pazīmēm. Turklāt ne vienmēr aizsargātā lietotāja vainas dēļ tam var nebūt spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma, piemēram, ja elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru tas ir noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, ir izbeidzis elektroenerģijas tirdzniecību. Ņemot vērā minēto un nepieciešamību motivēt lietotājus, tostarp aizsargātos lietotājus, iespējami ātri izbeigt elektroenerģijas saņemšanu pēdējās garantētās piegādes ietvaros, noslēdzot pastāvīgu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, Regulators rosina Noteikumu projektā noteikt, ka elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru aizsargātais lietotājs noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu pēc tam, kad saņēmis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, piemēro šim lietotājam Noteikumu 3.punktā aizsargātajam lietotājam noteikto maksājuma samazinājumu par periodu, kurā aizsargātais lietotājs saņēma elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros, ja aizsargātais lietotājs to pieprasījis elektroenerģijas tirgotājam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
4.1 Pakalpojums tiek sniegts arī pēdējās garantētas piegādes līguma ietvaros.
Iebildums
Regulators norāda, ka saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 34.panta pirmo daļu galalietotāji, kuriem nav spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības vai balansēšanas pakalpojuma līguma ar kādu no elektroenerģijas tirgotājiem un kuri nesaņem universālo pakalpojumu, ir tiesīgi saņemt elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros. Papildus Regulators norāda, ka atbilstoši Elektroenerģijas tirgus likumā un Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumos Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” noteiktajam, elektroenerģijas lietotājam elektroenerģijas saņemšanai pēdējās garantētās piegādes ietvaros līgums ar pēdējās garantētās piegādēs pakalpojuma sniedzēju nav jāslēdz. Ņemot vērā minēto un Elektroenerģijas tirgus likuma 33.1panta pirmajā daļā noteikto, ka aizsargātais lietotājs var saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu elektroenerģijas tirdzniecības līguma ietvaros, aizsargātajam lietotājam nemaz nav iespējams saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu, ja tam elektroenerģija tiek piegādāta pēdējās garantētās piegādes ietvaros. Līdz ar to Noteikumu projekta 1.3.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 4.1punkts nonāk pretrunā ar minētajām tiesību normām.
Tomēr Regulatora ieskatā aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojums ir sociāli nozīmīgs un būtu jānodrošina iespēja šo pakalpojumu saņemt jebkuram lietotājam, kurš atbilst aizsargātā lietotāja pazīmēm. Turklāt ne vienmēr aizsargātā lietotāja vainas dēļ tam var nebūt spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma, piemēram, ja elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru tas ir noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, ir izbeidzis elektroenerģijas tirdzniecību. Ņemot vērā minēto un nepieciešamību motivēt lietotājus, tostarp aizsargātos lietotājus, iespējami ātri izbeigt elektroenerģijas saņemšanu pēdējās garantētās piegādes ietvaros, noslēdzot pastāvīgu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, Regulators rosina Noteikumu projektā noteikt, ka elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru aizsargātais lietotājs noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu pēc tam, kad saņēmis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, piemēro šim lietotājam Noteikumu 3.punktā aizsargātajam lietotājam noteikto maksājuma samazinājumu par periodu, kurā aizsargātais lietotājs saņēma elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros, ja aizsargātais lietotājs to pieprasījis elektroenerģijas tirgotājam.
Tomēr Regulatora ieskatā aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojums ir sociāli nozīmīgs un būtu jānodrošina iespēja šo pakalpojumu saņemt jebkuram lietotājam, kurš atbilst aizsargātā lietotāja pazīmēm. Turklāt ne vienmēr aizsargātā lietotāja vainas dēļ tam var nebūt spēkā esoša elektroenerģijas tirdzniecības līguma, piemēram, ja elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru tas ir noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, ir izbeidzis elektroenerģijas tirdzniecību. Ņemot vērā minēto un nepieciešamību motivēt lietotājus, tostarp aizsargātos lietotājus, iespējami ātri izbeigt elektroenerģijas saņemšanu pēdējās garantētās piegādes ietvaros, noslēdzot pastāvīgu elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, Regulators rosina Noteikumu projektā noteikt, ka elektroenerģijas tirgotājs, ar kuru aizsargātais lietotājs noslēdzis elektroenerģijas tirdzniecības līgumu pēc tam, kad saņēmis pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu, piemēro šim lietotājam Noteikumu 3.punktā aizsargātajam lietotājam noteikto maksājuma samazinājumu par periodu, kurā aizsargātais lietotājs saņēma elektroenerģiju pēdējās garantētās piegādes ietvaros, ja aizsargātais lietotājs to pieprasījis elektroenerģijas tirgotājam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
4.2 Aizsargātais lietotājs, uzrādot elektroenerģijas tirgotājam ekrānattēlu par atbilstību aizsargātā lietotāja statusam, kas izgūta no www.latvija.lv portāla, drīkst vienpusēji izbeigt līgumu bez līgumsoda maksas, ja elektroenerģijas tirgotājs nesniedz pakalpojumu
Iebildums
Ja tiek ņemts vērā Regulatora iebildums par Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punktu, Noteikumu projekta 1.4.apakšpunkts par Noteikumu papildināšanu ar 4.2punktu būtu svītrojams.
Ja Regulatora iebildums par Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punktu netiek ņemts vērā, Regulators attiecībā uz Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 4.2punktu norāda, ka:
- Regulatora ieskatā elektroenerģijas tirgotājam apstiprinājums par elektroenerģijas lietotāja atbilstību aizsargātā lietotāja statusam ir jāsaņem no droša informācijas avota. Ekrānattēls, kā to paredz Noteikumu projektā 1.4.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 4.2punkts, nav uzskatāms par drošu informācijas avotu, jo, izmantojot pieejamos attēlu apstrādes rīkus, to ir iespējams ļoti viegli viltot. Bez tam jāņem vērā, ka aizsargātajam lietotājam, kurš, piemēram, ir persona ar zemu ienākumu līmeni vai ierobežotu pārvietošanās spēju, var nebūt iespēju iegūt ekrānattēlu vai ierasties pie elektroenerģijas tirgotāja, lai to uzrādītu;
- atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumu Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 23.punktam elektroenerģijas tirdzniecības līgumā var paredzēt maksu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, nevis līgumsoda maksu par līguma izbeigšanu;
- Noteikumu 20., 23. un 24.punktā tiek lietots termins “e-pakalpojums www.latvija.lv”. Nodrošinot vienotu terminu lietošanu visā Noteikumu tekstā, Noteikumu projektā nebūtu jālieto termins “www.latvija.lv portāls”.
Ievērojot iepriekš minēto un to, ka saskaņā ar Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 16.punktu Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniegšanas uzraudzību, Regulatora ieskatā Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 4.2punkts būtu izsakāms šādā redakcijā:
“4.2 Elektroenerģijas tirgotājs, kurš nesniedz pakalpojumu aizsargātajam lietotājam, šādam lietotājam izbeidzot elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, nepiemēro līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu, ja saņemts Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk – birojs) apstiprinājums par elektroenerģijas lietotāja atbilstību aizsargātā lietotāja statusam.”
Ja Regulatora iebildums par Noteikumu projekta 1.1.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 2.punktu netiek ņemts vērā, Regulators attiecībā uz Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 4.2punktu norāda, ka:
- Regulatora ieskatā elektroenerģijas tirgotājam apstiprinājums par elektroenerģijas lietotāja atbilstību aizsargātā lietotāja statusam ir jāsaņem no droša informācijas avota. Ekrānattēls, kā to paredz Noteikumu projektā 1.4.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 4.2punkts, nav uzskatāms par drošu informācijas avotu, jo, izmantojot pieejamos attēlu apstrādes rīkus, to ir iespējams ļoti viegli viltot. Bez tam jāņem vērā, ka aizsargātajam lietotājam, kurš, piemēram, ir persona ar zemu ienākumu līmeni vai ierobežotu pārvietošanās spēju, var nebūt iespēju iegūt ekrānattēlu vai ierasties pie elektroenerģijas tirgotāja, lai to uzrādītu;
- atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 21.janvāra noteikumu Nr.50 “Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 23.punktam elektroenerģijas tirdzniecības līgumā var paredzēt maksu par līguma pirmstermiņa izbeigšanu, nevis līgumsoda maksu par līguma izbeigšanu;
- Noteikumu 20., 23. un 24.punktā tiek lietots termins “e-pakalpojums www.latvija.lv”. Nodrošinot vienotu terminu lietošanu visā Noteikumu tekstā, Noteikumu projektā nebūtu jālieto termins “www.latvija.lv portāls”.
Ievērojot iepriekš minēto un to, ka saskaņā ar Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā paredzēto Noteikumu 16.punktu Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniegšanas uzraudzību, Regulatora ieskatā Noteikumu projekta 1.4.apakšpunktā paredzētais Noteikumu 4.2punkts būtu izsakāms šādā redakcijā:
“4.2 Elektroenerģijas tirgotājs, kurš nesniedz pakalpojumu aizsargātajam lietotājam, šādam lietotājam izbeidzot elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, nepiemēro līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu, ja saņemts Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk – birojs) apstiprinājums par elektroenerģijas lietotāja atbilstību aizsargātā lietotāja statusam.”
Piedāvātā redakcija
“4.2 Elektroenerģijas tirgotājs, kurš nesniedz pakalpojumu aizsargātajam lietotājam, šādam lietotājam izbeidzot elektroenerģijas tirdzniecības līgumu, nepiemēro līguma pirmstermiņa izbeigšanas maksu, ja saņemts Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk – birojs) apstiprinājums par elektroenerģijas lietotāja atbilstību aizsargātā lietotāja statusam.”
5.
Noteikumu konsolidētā versija
16.1 Piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanas uzraudzība tiek veikta vienu reizi gadā, izmantojot šo noteikumu 14. un 15.punktā minēto kompensācijas pārmaksas aprēķinu.
Iebildums
Regulators vērš uzmanību, ka, ievērojot Noteikumu projekta 1.6.apakšpunktā paredzētos grozījumus Noteikumu 16.punktā un nodrošinot normas uztveramību un skaidrību, Noteikumu projekta 1.7.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 16.1punktā nepieciešams norādīt mērķi, kuram izlietoti valsts budžeta līdzekļi, kā arī subjektu, kurš veiks attiecīgajam mērķim piešķirto valsts budžeta līdzekļu izlietošanas uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
22.1 Ja birojs konstatē, ka informācijas sistēmas kļūdas dēļ aizsargātajam lietotājam aprēķināts papildus maksājuma samazinājums, tuvākajā norēķinu periodā tiek veikts pārrēķins.
Iebildums
Regulators ieskatā Noteikumu projekta 1.10.apakšpuktā paredzēto Noteikumu 22.1punktu nepieciešams precizēt, jo rēķinu aizsargātajam lietotājam par norēķinu periodā piegādāto elektroenerģiju, piemērojot maksājuma samazinājumu rēķina summai, izraksta aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs (elektroenerģijas tirgotājs), nevis Būvniecības valsts kontroles birojs. Līdz ar to, ja Būvniecības valsts kontroles birojs konstatē, ka informācijas sistēmas kļūdas dēļ aizsargātajam lietotājam aprēķināts papildu maksājuma samazinājums, Būvniecības valsts kontroles birojam jāinformē attiecīgais aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma sniedzējs, kuram ir pienākums veikt tuvākajā norēķinu periodā piemērojamā maksājuma samazinājuma pārrēķinu un ņemt to vērā, izrakstot nākamo rēķinu par aizsargātajam lietotājam piegādāto elektroenerģiju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
12. Pēc šo noteikumu 34.2. apakšpunktā minētās datu apmaiņas Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – birojs) no kalendāra mēneša septītā datuma līdz divdesmit piektajam datumam izmaksā pakalpojuma sniedzējam kompensāciju par aizsargātajiem lietotājiem piemēroto maksājuma samazinājumu (turpmāk – kompensācija) attiecīgajā norēķinu periodā šo noteikumu 3. un 10. punktā minētajā apmērā. Pakalpojumu finansē no valsts budžetā šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem.
Priekšlikums
Ar Noteikumu projekta 1.5.apakšpunktu ir paredzēts Noteikumu 12.punktu izteikt jaunā redakcijā. Tomēr Noteikumu 12.punktā faktiski tiek grozīts tikai viens vārds, tāpēc Regulators rosina Noteikumu projekta 1.5.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
“aizstāt 12.punktā vārdu “līdzfinansē” ar vārdu “finansē””.
“aizstāt 12.punktā vārdu “līdzfinansē” ar vārdu “finansē””.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
21. Ja ģimenē vairāki vienas kategorijas aizsargātie lietotāji piesakās vai atbilst pakalpojuma saņemšanai atbilstoši katrs savam līgumam, pakalpojumu saņem viens informācijas sistēmas nejauši izvēlēts aizsargātais lietotājs, līdz šajā noteikumu punktā minētie aizsargātie lietotāji vienojas un birojam norāda vienu līgumu pakalpojuma saņemšanai vai vēršas birojā ar rakstisku iesniegumu ar apsvērumiem par labu pakalpojuma saņemšanai, kas var būt faktiskā bērnu vai bērnu ar invaliditāti apgādība.
Priekšlikums
Nodrošinot normas uztveramību un skaidrību, Regulators rosina papildināt Noteikumu projekta 1.8.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 21.punktā pēc vārdiem “pakalpojuma saņemšanai vai” ar vārdiem “viens no minētajiem aizsargātajiem lietotājiem”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
22. Ja pēc aizsargātā lietotāja pieprasījuma vai šo noteikumu 27. punktā minēto datu reģistru pārziņu sniegtās informācijas birojs konstatē, ka informācijas sistēmā šo noteikumu 26. punktā minēto reģistru kļūdas vai cita iemesla dēļ aizsargātajam lietotājam nav piemērots maksājuma samazinājums, birojs attiecina un pakalpojuma sniedzējs piemēro trūkstošo maksājuma samazinājumu tuvākajā norēķinu perioda (kalendāra mēneša) elektroenerģijas rēķinā par periodu, kurā konstatēta kļūda un nav ticis attiecināts maksājuma samazinājums.
Priekšlikums
Regulators rosina Noteikumu projekta 1.9.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 22.punktā vai anotācijā norādīt, kādi ir citi iemesli, bez reģistru kļūdas, kuru dēļ aizsargātajam lietotājam netiek piemērots maksājumu samazinājums rēķina summai par elektroenerģiju, sistēmas pakalpojumiem un obligātā iepirkuma komponenti.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
23. Aizsargātais lietotājs atbilstību aizsargātā lietotāja statusam par periodu, ka nav ilgāks par 12 mēnešiem, kā arī sev piešķirto maksājuma samazinājumu, var pārbaudīt e-pakalpojumā www.latvija.lv vai ar iesniegumu vēršoties birojā.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1.11.apakšpunktā paredzētajā Noteikumu 23.punktā jāaizstāj vārds “sev” ar vārdu “tam”.
Piedāvātā redakcija
-