Projekta ID
22-TA-1706Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai pārliecinātos par likuma pilnvarojuma izpildi, lūdzam anotācijā vienā teikumā skaidrot, kāda ir ostas pārvaldes struktūra un kuros nolikuma punktos atbilstoši likuma pilnvarojumam tā ir noteikta.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot izmaiņas, kas ietvertas nolikuma 14.1 punktā (valdes locekļa atsaukšana) un 27.punkta trešajā teikumā (valdes pieņemtie lēmumi stājas spēkā ar protokola parakstīšanas brīdi).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Ostas pārvaldes paraugnolikums
Iebildums
Ņemot vērā to, ka paraugnolikums attieksies vairs tikai uz mazajām ostām, lūdzam precizēt noteikumu nosaukumu "Mazās ostas pārvaldes paraugnolikums".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Ostas pārvaldes paraugnolikums
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 140. punkts noteic, ka grozījumu noteikumu projektu nesagatavo, ja tā normu apjoms pārsniegtu pusi no spēkā esošo noteikumu normu apjoma. Šādā gadījumā sagatavo jaunu noteikumu projektu. Projektā grozījumi ir ļoti apjomīgi, tāpēc lūdzam vērtēt, vai tie nepārsniedz pusi no spēkā esošā regulējuma un, ja pārsniedz, lūdzam sagatavot jaunu noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
6. Lai izpildītu noteiktās funkcijas, ostas pārvalde veic darbības saskaņā ar šo nolikumu, ostas noteikumiem un citiem normatīvajiem aktiem.
Iebildums
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 28.pantu un 16.panta otrās daļas 3.punktā noteikto, iestādes nolikumā norāda iestādes funkcijas, uzdevumus un kompetenci. Lai nolikuma 6.punkts atbilstu likuma pilnvarojumā noteiktajam, aicinām punktā norādīt kādus uzdevumus (nevis darbības) iestāde funkciju ietvaros veiks un kādas tiesības šo funkciju un uzdevumu izpildē būs tiesīga īstenot.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
8. Ostas pārvaldes ienākumu pārsniegumu pār izdevumiem izlieto atbilstoši ostas valdes apstiprinātajiem mērķiem.
Iebildums
Tā kā tieši šāda kompetence - apstiprināt mērķus - nolikumā valdei nav noteikta - tad lūdzam nolikuma 8.punktu precizēt, lai būtu skaidrs par kādiem mērķiem ir runa.
Vēršam uzmanību, ka Ostu likuma 11.panta 7.punkts paredz, ka viens no Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes galvenajiem uzdevumiem ir apstiprināt Latvijas ostu attīstības programmu, kurā ietvertie attīstības mērķi, darbības virzieni un nosacījumi kalpo par pamatu katras ostas attīstības un plānošanas dokumentu izstrādē. Savukārt šī nolikuma 31.1.apakšpunkts paredz, ka ostu valde apstiprina ostas attīstības programmu.
Papildus, lūdzam vērtēt, vai šādas atļaujas ietvarā pirms līdzekļu izlietošanas nebūtu jāvērtē, kurās ienākumu pozīcijās veidojas ienākumu pārsniegums vai izdevumu samazinājums. Ja tie ir ienākumi no sniedzamajiem maksas pakalpojumiem, tad būtu jāvērtē sniedzamo maksas pakalpojumu cenas veidojošos faktorus (apstākļi, kas ietekmē pakalpojumu klāstu, izmaksu samazinājums, plānoto maksas pakalpojumu skaits). Būtisks ienākumu pārsniegums pār izdevumiem maksas pakalpojumu pozīcijā var liecināt par to, ka mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu, ka ir būtiski mainījušās (samazinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus vai, ka ir tā mainījies plānoto maksas pakalpojumu vienību skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas, kā rezultātā ir pārskatāmas sniedzamo maksas pakalpojumu cenas, tādējādi veicinot godīgu konkurenci un zemāku pakalpojuma maksu komersantiem un izrietoši zemāku pakalpojuma cenu gala patērētājam.
Vēršam uzmanību, ka Ostu likuma 11.panta 7.punkts paredz, ka viens no Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes galvenajiem uzdevumiem ir apstiprināt Latvijas ostu attīstības programmu, kurā ietvertie attīstības mērķi, darbības virzieni un nosacījumi kalpo par pamatu katras ostas attīstības un plānošanas dokumentu izstrādē. Savukārt šī nolikuma 31.1.apakšpunkts paredz, ka ostu valde apstiprina ostas attīstības programmu.
Papildus, lūdzam vērtēt, vai šādas atļaujas ietvarā pirms līdzekļu izlietošanas nebūtu jāvērtē, kurās ienākumu pozīcijās veidojas ienākumu pārsniegums vai izdevumu samazinājums. Ja tie ir ienākumi no sniedzamajiem maksas pakalpojumiem, tad būtu jāvērtē sniedzamo maksas pakalpojumu cenas veidojošos faktorus (apstākļi, kas ietekmē pakalpojumu klāstu, izmaksu samazinājums, plānoto maksas pakalpojumu skaits). Būtisks ienākumu pārsniegums pār izdevumiem maksas pakalpojumu pozīcijā var liecināt par to, ka mainījušies apstākļi, kas ietekmē iestādes sniedzamo maksas pakalpojumu klāstu, ka ir būtiski mainījušās (samazinājušās) tiešās vai netiešās izmaksas, kuras veido maksas pakalpojumu izcenojumus vai, ka ir tā mainījies plānoto maksas pakalpojumu vienību skaits noteiktā laikposmā, ka tas būtiski ietekmē vienas pakalpojuma vienības sniegšanas izmaksas, kā rezultātā ir pārskatāmas sniedzamo maksas pakalpojumu cenas, tādējādi veicinot godīgu konkurenci un zemāku pakalpojuma maksu komersantiem un izrietoši zemāku pakalpojuma cenu gala patērētājam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
13. Pašvaldības dome ieceļ ostas valdes priekšsēdētāju un viņa vietnieku.
Iebildums
Lūdzam nolikuma 13.punktu svītrot, jo Ostu likuma 26.panta ceturtā daļa jau paredz, ka mazās ostas valdi izveido attiecīgās pašvaldības dome ne vairāk kā 10 locekļu sastāvā, iekļaujot tajā valdes priekšsēdētāju — pašvaldības amatpersonu, pa vienai Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Zemkopības ministrijas un Satiksmes ministrijas amatpersonai, kuru norīko attiecīgais ministrs, kā arī vienādās proporcijās pašvaldības deputātus un ostā funkcionējošo komercsabiedrību pārstāvjus. Ostu likums neparedz valdes priekšsēdētāja vietnieka amata izveidošanu.
Papildus, ņemot vērā to, ka valdes locekļi par savu darbu valdē saņem atlīdzību un šādas izmaksas ir plānojamas gadu uz priekšu, iespējams būtu lietderīgi nolikumā noteikt, cik valdes locekļu ir valdē, jo likums nosaka valdes locekļu maksimālo skaitu.
Papildus, ņemot vērā to, ka valdes locekļi par savu darbu valdē saņem atlīdzību un šādas izmaksas ir plānojamas gadu uz priekšu, iespējams būtu lietderīgi nolikumā noteikt, cik valdes locekļu ir valdē, jo likums nosaka valdes locekļu maksimālo skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
16. Ostas valdes locekļiem, pildot dienesta pienākumus, ir tiesības atrasties ostas teritorijā un ar ostas darbību saistītajos objektos un komercsabiedrībās.
Iebildums
Lūdzam vērtēt vārda "dienesta" lietojumu, jo, cik zināms ostu pārvaldē valdes locekļi saskaņā ar noteiktu institūciju pilnvarojumu koleģiāli nodrošinās likumā noteikto valdes funkciju īstenošanu. Mūsuprāt, piemērotāk būtu "amata pienākumu".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
VI. Ostas valdes kompetence
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 111.punkts noteic, ka noteikumu projektā neveido nodaļas, kas satur vienu punktu. Šo noteikumu VI nodaļā ietverts tikai viens punkts, tāpēc lūdzam precizēt noteikumus, lai novērstu šo nepilnību.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
VI. Ostas valdes kompetence
Iebildums
Ostu likuma 26.panta otrā daļa noteic, ka paraugnolikumu, saskaņā ar kuru attiecīgā pašvaldība izdod ostas pārvaldes nolikumu, ietverot tajā mazās ostas pārvaldes struktūru, ostas valdes un ostas pārvaldnieka tiesības un pienākumus, izdod Ministru kabinets.
Lūdzam precizēt nodaļas nosaukumu un regulējumu, norādot valdes tiesības un pienākumus atsevišķi.
Lūdzam precizēt nodaļas nosaukumu un regulējumu, norādot valdes tiesības un pienākumus atsevišķi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
IX. Ostas pārvaldes darbības tiesiskuma nodrošināšana un pārskati par ostas darbību
Iebildums
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16.panta otrās daļas 4. un 6.punkts noteic, ka nolikumā norāda:
- iestādi vai pārvaldes amatpersonu, kurai privātpersona var apstrīdēt administratīvo aktu vai faktisko rīcību,
- kārtību, kādā sniedzami pārskati par iestādes funkciju pildīšanu un līdzekļu izmantošanu.
Aicinām atbilstoši precizēt nolikuma IX nodaļas nosaukumu un saturu. Piem., nolikuma 40.punktā nepieciešams noteikt administratīvā akta nevis lēmuma apstrīdēšanu, kā arī svītrot vārdus "normatīvo aktu noteiktajā kārtībā", jo pilnvarojuma mērķis ir noteikt tiesību subjektu, kuram privātpersona var apstrīdēt ostas pārvaldnieka izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Tas pats attiecināms uz nolikuma 41.punktu, kurā tā arī nav noteikts tiesību subjekts, kuram privātpersona var apstrīdēt ostas valdes izdotu administratīvo aktu un faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Nodaļas nosaukumā aiz vārdiem "par ostas" nepieciešams papildināt ar vārdu "pārvaldes", jo pilnvarojums paredz noteikt regulējumu par iestādes funkciju izpildes pārskatiem, proti, ostas pārvaldes darbības pārskatiem.
- iestādi vai pārvaldes amatpersonu, kurai privātpersona var apstrīdēt administratīvo aktu vai faktisko rīcību,
- kārtību, kādā sniedzami pārskati par iestādes funkciju pildīšanu un līdzekļu izmantošanu.
Aicinām atbilstoši precizēt nolikuma IX nodaļas nosaukumu un saturu. Piem., nolikuma 40.punktā nepieciešams noteikt administratīvā akta nevis lēmuma apstrīdēšanu, kā arī svītrot vārdus "normatīvo aktu noteiktajā kārtībā", jo pilnvarojuma mērķis ir noteikt tiesību subjektu, kuram privātpersona var apstrīdēt ostas pārvaldnieka izdotu administratīvo aktu vai faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Tas pats attiecināms uz nolikuma 41.punktu, kurā tā arī nav noteikts tiesību subjekts, kuram privātpersona var apstrīdēt ostas valdes izdotu administratīvo aktu un faktisko rīcību Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Nodaļas nosaukumā aiz vārdiem "par ostas" nepieciešams papildināt ar vārdu "pārvaldes", jo pilnvarojums paredz noteikt regulējumu par iestādes funkciju izpildes pārskatiem, proti, ostas pārvaldes darbības pārskatiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
43. Pašvaldības dome ir tiesīga papildināt, koriģēt un precizēt attiecīgās ostas pārvaldes nolikumu, ja šīs izmaiņas nav pretrunā ar Ostu likumu, Likumu par pašvaldībām un citiem ārējiem normatīvajiem aktiem.
Iebildums
Uz likuma pamata izdotus Ministru kabineta noteikumus pašvaldības domes ar saistošajiem noteikumiem nav tiesīgas precizēt, ja vien to neparedz pilnvarojošā likuma norma. Tas kas tiek ietverts paraugnolikumā ir noteikti jāiekļauj mazās ostas pārvaldes nolikumā, jo Ministru kabineta noteikumi ir ārējais normatīvais akts un tiem ir augstāks juridiskais spēks nekā pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot nolikuma 43.punktu.
Kā jau minējām iepriekšējā atzinumā, ir jāvērtē, vai vēl joprojām pastāv, kādas neskaidrības, kuru dēļ šāds paraugs nepieciešams. Iespējams var izlīdzēties ar metodiskiem materiāliem vai vadlīnijām pašvaldībām, ņemot vērā jau esošo praksi vai likumā skaidri nosakot mazo ostu pārvaldes nolikumā obligāti nosakāmo saturu ostu pārvaldes jomā un paļauties uz pašvaldību juridisko dienestu kompetenci, sagatavojot vai izvērtējot nolikumu projektus, turklāt pašvaldības var saistošo noteikumu projektu nosūtīt viedokļa sniegšanai arī iesaistīto nozaru ministrijām.
Kā jau minējām iepriekšējā atzinumā, ir jāvērtē, vai vēl joprojām pastāv, kādas neskaidrības, kuru dēļ šāds paraugs nepieciešams. Iespējams var izlīdzēties ar metodiskiem materiāliem vai vadlīnijām pašvaldībām, ņemot vērā jau esošo praksi vai likumā skaidri nosakot mazo ostu pārvaldes nolikumā obligāti nosakāmo saturu ostu pārvaldes jomā un paļauties uz pašvaldību juridisko dienestu kompetenci, sagatavojot vai izvērtējot nolikumu projektus, turklāt pašvaldības var saistošo noteikumu projektu nosūtīt viedokļa sniegšanai arī iesaistīto nozaru ministrijām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
1. Ostas pārvalde ir pašvaldības domes izveidota iestāde.
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai šajā punktā nebūtu jānorāda, kuras pašvaldības domes izveidota.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
4. Ostas pārvalde ir bijušā pašvaldības ______________________________________ tiesību un saistību pārņēmēja.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka pārņemt var arī virkni citu lietu, piem., materiālās un nemateriālās vērtības, funkcijas, uzdevumus, pienākumus, finanšu līdzekļus, lietvedību, arhīvu, informācijas sistēmas (valsts, pašvaldības vai cita veida sistēmas). Aicinām vērtēt, vai uzskaitījums nav papildināms.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
5. Ostas pārvaldes funkcijas ir noteiktas Ostu likumā, kā arī citos ārējos normatīvajos aktos.
Priekšlikums
Ja ostu pārvalde veic, kādas darbības saistībā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. februāra Regulu (ES) 2017/352, ar ko izveido ostas pakalpojumu sniegšanas sistēmu un kopīgos noteikumus par ostu finanšu pārredzamību (tieši piemērojama), aicinām apzināt tās un nolikumā norādīt.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
17.2 Ostas pārvaldnieks elektroniski nosūta paziņojumu par ostas valdes sēdes sasaukšanu visiem ostas valdes locekļiem ne vēlāk kā _______ dienas pirms attiecīgās sēdes. Paziņojumā norāda sēdes norises vietu un laiku, sēdes veidu (kārtējā vai ārkārtas), darba kārtību.
Priekšlikums
Aicinām precizēt uz kurieni paziņojums u.c. dokumenti tiek elektroniski nosūtīti - uz valdes locekļa oficiālo elektronisko adresi, valdes locekļa iepriekš paziņotu saziņas elektroniskā pasta adresi, uz valdes locekļa darba elektroniskā pasta adresi vai kādu citu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
29. Ostas valdes sēdes protokolu _____ dienu laikā pēc valdes sēdes izsniedz visiem valdes locekļiem un par pieņemto lēmumu izpildi atbildīgajām personām.
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai katram valdes loceklim un lēmumu izpildītājiem izsniedz protokola oriģinālu vai tā atvasinājumu (apliecinātu kopiju vai pat izrakstu). Ja atvasinājumu, tad aicinām precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
31.7. apstiprina gada un perspektīvos budžetus;
Priekšlikums
Aicinām precizēt, ka apstiprina ostas pārvaldes gada un perspektīvas budžetus.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
31.8. veic izmaiņas kārtējā gada budžetā;
Priekšlikums
Aicinām precizēt, ka apstiprina izmaiņas ostas pārvaldes kārtējā gada budžetā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
31.12. nosaka kārtību un apstiprina ostas pārvaldes personāla darba algu piemaksu un prēmiju lielumu;
Priekšlikums
Aicinām precizēt redakciju, lai varētu saprast, kādu kārtību valde noteiks. Tāpat lūdzam vērtēt, vai starp darba algu un piemaksu nav liekams komats.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
X. Noslēguma jautājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ir tikai viens noslēguma jautājums un tāpēc nodaļas nosaukums ir precizējams.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu konsolidētā versija
43. Pašvaldības dome ir tiesīga papildināt, koriģēt un precizēt attiecīgās ostas pārvaldes nolikumu, ja šīs izmaiņas nav pretrunā ar Ostu likumu, Likumu par pašvaldībām un citiem ārējiem normatīvajiem aktiem.
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai, ņemot vērā paraugnolikuma obligāto raksturu, nebūtu jānosaka pārejas noteikums līdz kuram datumam pašvaldībām ir jānodrošina mazo ostu nolikumu atbilstība šim paraugnolikumam vai jānosaka šo noteikumu spēkā stāšanās datums tā, lai varētu paspēt nodrošināt atbilstību. Ievērojot minēto, aicinām papildināt arī anotācijas 4. sadaļu par nepieciešamajām izmaiņām spēkā esošajos mazo ostu nolikumos.
Piedāvātā redakcija
-