Atzinums

Projekta ID
23-TA-2178
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
14.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā sniegt skaidrojumu likumprojekta 1. un 2.pantā paredzētajam regulējumam, kas nosaka Ekonomikas ministrijai slēgt līdzdarbības līgumus ar nevalstiskajām organizācijām, pamatojot, kādēļ šie līgumi pēc būtības netiek uzskatīti par iepirkuma līgumiem un to noslēgšanai netiek paredzēts piemērot publisko iepirkumu tiesisko regulējumu.

Vienlaikus anotācijā ir minēts: "Līdzdarbības līguma ietvaros tiek veiktas aktivitātes, piemērojot publisko iepirkumu regulējošo normatīvo aktu nosacījumus, kā arī nodrošina savlaicīgu atskaišu iesniegšanu saskaņā ar līgumā noteikto termiņu un kārtību." Lūdzam minēto teikumu izvērst, lai būtu skaidrs, kas un kādu līgumu noslēgšanai līdzdarbības līguma ietvaros piemēros publisko iepirkumu regulējošo normatīvo aktu nosacījumus. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 3.1 panta pirmā daļa paredz, ka valsts nodrošina jaunuzņēmumu interešu pārstāvošo sabiedrisko organizāciju iesaisti jaunuzņēmuma izveides popularizācijas un aktivitāšu īstenošanā, kas veicina jaunuzņēmumu darbību attīstību un investoru piesaisti. Lūdzam izvērtēt un precizēt panta redakciju, svītrojot vārdus  “valsts nodrošina”, ņemot vērā, ka visu jaunuzņēmumu interešu pārstāvošo sabiedrisko organizāciju iesaisti nodrošināt nebūs iespējams, jo atbilstoši panta trešajā daļai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā Ekonomikas ministrija atlasīs sabiedriskās organizācijas, ar kurām tiks slēgti līdzdarbības līgumi.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt likumprojekta 3.1 panta otrās daļas redakciju, paredzot, ka Ekonomikas ministrija slēdz līdzdarbības līgumus minētajam mērķim piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Attiecīgus precizējumus lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ievērojot likumprojekta 3.1 pantā paredzēto, ka valsts nodrošina jaunuzņēmumu interešu pārstāvošo sabiedrisko organizāciju iesaisti un nosaka arī iespēju saņemt valsts līdzfinansējumu to aktivitāšu izpildē, lūdzam anotācijā sniegt izvērtējumu par šo publisko līdzekļu piešķīrumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Vēršam uzmanību, ka šobrīd anotācijā norādītais, ka :"Likumprojekts paredz, Ekonomikas ministrijai tiesības slēgt līdzdarbības līgumus ar Ministru kabineta noteikumos noteiktajām nevalstiskajām organizācijām (t.sk. arī tādu organizāciju pārstāvjiem, kas darbojās blokķēžu attīstības jomā) par jaunuzņēmumu aktivitātes veicināšanu un investīciju piesaisti. Līdzdarbības līguma ietvaros tiek veiktas aktivitātes, piemērojot publisko iepirkumu regulējošo normatīvo aktu nosacījumus, kā arī nodrošina savlaicīgu atskaišu iesniegšanu saskaņā ar līgumā noteikto termiņu un kārtību." nepamato, kāpēc publisko resursu piešķīrums noteiktām nevalstiskām organizācijām nebūtu jāvērtē komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Vēršam uzmanību, ka publiska persona, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, var izslēgt komercdarbības atbalstu konkrētam pakalpojuma sniedzējam, ja tā rīkotos kā tirgus ekonomikas dalībnieks, proti, darījums ir atbilstu tirgus nosacījumiem.
Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.
Ievērojot minēto, ja nav iespējams nodrošināt augstāk minētos nosacījumus par iepirkumu attiecībā uz  jaunuzņēmumu interešu pārstāvošo sabiedrisko organizāciju iesaisti, lūdzam likumprojekta 3.1 panta trešajā daļā norādīt, ka Ministru kabinets noteiks arī kārtību, kādā  jaunuzņēmumu intereses pārstāvošajām sabiedriskajām organizācijām tiks piešķirts komercdarbības atbalsts.





 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā norādīts, ka likuma grozījumu 1. punktā minētie nosacījumi, stājas spēkā ar 2025. gada 1. janvāri, jo valsts budžeta prioritārā pasākumam "Jaunuzņēmumu atbalstam"  ik gadu tiek apstiprināts līdz ar likumu par valsts budžetu. Norādām, ka saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas budžetā prioritārā pasākuma "Jaunuzņēmumu atbalstam" īstenošanai ir paredzēts finansējums arī 2024.gadam, attiecīgi lūdzam precizēt anotācijā norādīto pamatojumu likumprojekta normas spēkā stāšanās datumam.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” Ekonomikas ministrijas budžetā prioritārā pasākuma "Jaunuzņēmumu atbalstam" īstenošanai ir paredzēts finansējums 2024., 2025. un 2026.gadam, lūdzam attiecīgi to norādīt anotācijas 3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Kontekstā ar EM priekšlikumu likuma 3.pantu papildināt ar jaunu 4) apakšpunktu, nav skaidra nepieciešamība līdzšinējo 1.punktu uzskatīt par 1.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām EM ievērot 3.panta normu savstarpējo loģisko secīgumu un plānoto papildinājumu izteikt kā panta 4) apakšpunktu, nevis 1.apakšpunktu, ņemot vērā to, ka likuma mērķis ir pirmkārt noteikt atbalsta programmas, to piešķiršanas kritērijus, kā arī jaunuzņēmumam piešķirtā atbalsta administrēšanas kārtību, nevis EM tiesības slēgt līdzdalības līgumus ar nevalstiskajām organizācijām.
Piedāvātā redakcija
3. pants. Likuma darbības joma
Šis likums nosaka:
1) atbalsta programmas, to piešķiršanas kritērijus, kā arī jaunuzņēmumam piešķirtā atbalsta administrēšanas kārtību;
2) riska kapitāla investoru kvalifikācijas nosacījumus;
3) jaunuzņēmumu darbības vērtēšanas komisijas (turpmāk — Komisija) izveidošanas kārtību un kompetenci.
4) Ekonomikas ministrijai tiesības slēgt līdzdarbības līgumus ar Ministru kabineta noteikumos noteiktajām nevalstiskajām organizācijām par jaunuzņēmumu aktivitātes veicināšanu un investīciju piesaisti
 
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka nosacījumi par Komisijas regulas Nr. 2023/2831 piemērošanu ir noteikti Ministru kabineta 2017. gada 7. februāra noteikumos Nr. 74 "Jaunuzņēmumu atbalsta programmu pieteikšanas un administrēšanas kārtība", aicinām izvērtēt 9.panta ceturtās daļas nepieciešamību Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likumā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vienotas terminoloģijas izmantošanu nacionālajos normatīvajos aktos, aicinām izmantot terminoloģiju, kas no š.g.1.jūlija tiks lietota Komercdarbības atbalsta kontroles likumā un, piemēram, par atbalstu, kas tiks piešķirts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831) norādīt, ka to  plānots piešķirt kā de minimis atbalstu saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamo tiesību aktu de minimis atbalstam vispārējai tautsaimniecībai. 
Papildus vēršam uzmanību, ka šobrīd tiek virzīti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumos Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem" (turpmāk - MK noteikumi Nr.715), kas stāsies spēkā 01.07.2024. Pēc grozījumu MK noteikumos Nr.715 spēkā stāšanās aicinām lietot atsauci uz to aktuālo nosaukumu, kas ir "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība".
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka ar Eiropas Savienības tieši piemērojamo tiesību aktu de minimis atbalstam vispārējai tautsaimniecībai saprot Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai regulu, kas to aizstās nākotnē.



 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai nodrošinātu vienotas terminoloģijas izmantošanu nacionālajos normatīvajos aktos, aicinām izmantot terminoloģiju, kas no š.g.1.jūlija tiks lietota Komercdarbības atbalsta kontroles likumā un, piemēram, par atbalstu, kas tiks piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 norādīt, ka to  plānots piešķirt kā de minimis atbalstu saskaņā ar Eiropas Savienības tieši piemērojamo tiesību aktu de minimis atbalstam vispārējai tautsaimniecībai. Attiecīgi 11.panta trešo daļu varētu izteikt, piemēram, šādā redakcijā: 
"(3) Šā likuma 6., 7. un 8. pantā noteiktais atbalsts tiek piešķirts, ievērojot Eiropas Savienības tieši piemērojamā tiesību aktā de minimis atbalstam vispārējai tautsaimniecībai minētos nozaru un darbību ierobežojumus. Atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbilstoši Eiropas Savienības tieši piemērojamā tiesību aktā de minimis atbalstam vispārējai tautsaimniecībai ietvertajiem  nosacījumiem tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības un ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas no citu nozaru darbībām un finanšu plūsmām.".
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk