Atzinums

Projekta ID
23-TA-1451
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija
Atzinums iesniegts
04.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Precizētajā 5.panta otrajā daļā joprojām ir saglabāts pienākums tikai degvielas uzpildes stacijās nodrošināt vismaz vienu uzlādes punktu vai alternatīvās degvielas uzpildes punktu. Vienlaikus ir iekļauta atruna pie kādiem kritērijiem esošajās publiski pieejamās degvielas uzpildes stacijās līdz 2030.gada 31.decembrim ir jānodrošina vismaz viens uzlādes punkts vai alternatīvās degvielas uzpildes punkts, tie ir - atbilstošas tehniskās iespējas un izmaksu efektivitāte.
Ņemot vērā, ka minētie kritēriji var nebūt pietiekami skaidri izmērāmi un nosakāmi, tad, lai izvairītos no interpretācijām, lūdzam otro daļu papildināt ar vēl vienu kritēriju -  atbilstība ieguldījumu rentabilitātei.

Piedāvājam šādu redakciju:
"Būvējot jaunu publiski pieejamu degvielas uzpildes staciju un pārbūvējot vai renovējot esošu publiski pieejamu degvielas uzpildes staciju, kā arī esošajās publiski pieejamās degvielas uzpildes stacijās līdz 2030.gada 31.decembrim ir jānodrošina vismaz viens uzlādes punkts vai alternatīvās degvielas uzpildes punkts atbilstoši tehniskajām iespējām un izmaksu efektivitātei, ieguldījumu rentabilitātei, ņemot vērā, ka, ja degvielas uzpildes stacijas atrodas pie Eiropas Transporta tīkla valsts autoceļiem, jāparedz vismaz viens lieljaudas uzlādes punkts."
Piedāvātā redakcija
Būvējot jaunu publiski pieejamu degvielas uzpildes staciju un pārbūvējot vai renovējot esošu publiski pieejamu degvielas uzpildes staciju, kā arī esošajās publiski pieejamās degvielas uzpildes stacijās līdz 2030.gada 31.decembrim ir jānodrošina vismaz viens uzlādes punkts vai alternatīvās degvielas uzpildes punkts atbilstoši tehniskajām iespējām un izmaksu efektivitātei, ieguldījumu rentabilitātei, ņemot vērā, ka, ja degvielas uzpildes stacijas atrodas pie Eiropas Transporta tīkla valsts autoceļiem, jāparedz vismaz viens lieljaudas uzlādes punkts.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāds ir punktā 6.1 minēto prasību ieviešanas termiņš?
Pārejai uz videi draudzīgu transporta autoparku būtu jābūt salāgotai ar SEG emisiju samazinājumu plānu, lai vienlīdz ar samazinājuma pieaugumu pieaugtu arī pieprasījums pēc šāda produkta un radītu papildus kvotas, kas realizējamas SEG emisiju samazinājumam.
 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
LDTA uztur iepriekš pausto iebildumu - LDTA iebilst pret 8.panta pirmajā daļā noteikto SEG emisiju intensitātes samazināšanas pienākuma īpatsvaru pa gadiem līdz 2030.gadam, kā arī pret noteiktajiem 16% 2030.gadā.
Vēršam uzmanību, ka EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2023/2413 (2023. gada 18. oktobris), ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652 (turpmāk -  Direktīva), kura tiek transponēta likumprojektā, noteic konkrētu mērķrādītāju SEG emisiju samazināšanai tikai 2030.gadā un tie ir 14,5%. 
Nepieciešams saglabāt vismaz Direktīvas prasību par 14.5% SEG samazinājumu uz 2030.gadu un saglabāt to proporcionāli uz visiem sub-sektoriem (aviācija/kuģniecība u.c.), citādi vislielākais īpatsvars pārliekas uz dīzeļdegvielu (benzīnu ierobežo EN228), kas pārsvarā tiek izmantota komercsektorā un vairākās nozarēs ir būtiskākais izmaksu elements.
Lūdzam sniegt ekonomisko un sociālekonomisko novērtējumu, kā izvēlētais SEG samazināšanas plāns ietekmēs degvielas cenas sadārdzinājumu un tā ietekmi, tajā skaitā Baltijas konkurētspējas kontekstā.
Vēršam uzmanību (un lūdzam šo atspoguļot anotācijā), ka 98 markas benzīns šobrīd tiek uzskatīts kā alternatīva tiem transporta līdzekļiem, kas nevar lietot E10 benzīnu. Ja šāds alternatīvs benzīns vairāk nav nepieciešams, tad tas ir jādara zināms patērētājiem. Pretējā gadījumā šo pātērētāju SEG samazinājums būs jākompensē ar lielāku dīzeļdegvielas biodegvielas maisījumu, kas vēl vairāk palielinās dīzeļdegvielas cenu, kas pārsvarā tiek izmantota komercsektorā un vairākās nozarēs ir būtiskākais izmaksu elements. Norādām, ka benzīna maksimālais SEG ietaupījums ir ierobežots ar EN228 standartu un LVS EN 228+A1:2017 max10%EtOH, kas labākajā gadījumā ir 6.2% enerģijas un ar 80%SEG ietaupījumu ekvivalents ir 5%, līdz ar to viss, kas ir virs 5%, būs jākompensē ar lielāku dīzeļdegvielas bioīpatsvaru, kas dīzeļdegvielas cenu arī proporcionāli palielinās.
Vienlaikus lūdzam skaidrot:
1. Kāds ir paredzētais apjoms gadu griezumā (2025-2030) biometāna un elektrouzlādes SEG emisiju samazināšanas kvotām, kas būs pieejamas publiskai iegādei un izmantojamas SEG emisiju mērķu sasniegšanai? Vai tās ir pielīdzināmas atjaunojamai degvielai?
2. Kā likumprojekta ietvaros tiek interpretēta LPG un CNG ietekme uz SEG emisiju samazinājumu, kā viena no iekšdedzes dzinēju degvielām? Kontekstā ar Igaunijas piemēru: vai var veikt apvienoto deklarāciju ar LPG/CNG piegādātāju?
3. Vai pārsniegto SEG emisiju apjomu (piem. par 2026.g.) atļauts nodot tikai tekošā gada ietvaros (piem. par 2026) vai var attiecināt/nodot nākamajā gadā (piem.2027)?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
LDTA iebilst pret pantā noteikto transporta degvielu modernizēšanas pienākumu, sākot no 2026.gada ar pieaugošu mērķrādītāju lidz 2030.gadam.
Vēršam uzmanību, ka šāda prasība nepamatoti un ātrāk, nekā to prasa ES regulējums, sadārdzinās degvielas cenas un radīs sociālekonomisko un ekonomisko ietekmi uz tautsaimniecību, par ko secīgi lūdzam veikt arī izvērtējumu anotācijā. Norādām, ka jebkura pakāpeniska prasību ieviešana ārpus Direktīvas prasībām ievērojami palielinās izdevumus tautsaimniecībā un samazinās konkurētspēju. 
Lūdzam modernizēšanas pienākumu mērķrādītājus noteikt tādā apjomā, kā tas ir noteikts EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVĀ (ES) 2023/2413 (2023. gada 18. oktobris), ar ko attiecībā uz atjaunīgo energoresursu enerģijas izmantošanas veicināšanu groza Direktīvu (ES) 2018/2001, Regulu (ES) 2018/1999 un Direktīvu 98/70/EK un atceļ Padomes Direktīvu (ES) 2015/652. 

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāda ir pievienotā vērtība no punktā 10.5.4. minēto datu sniegšanas? Vai atjaunojamai enerģijai, kas saražota ar finansiālu/investīciju/komercdarbības (valsts?) atbalstu, ir kādas privilēģijas?
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai ir paredzēta kāda kvalitātes kontroles regularitāte, lai pārliecinātos, ka šāda kontrole vispār tiek veikta un tai tiek alocēti nepieciešami finanšu resursi?
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Iebildums
Lūdzam sniegt likumprojekta, jo īpaši 8. un 9.panta ekonomisko un sociālekonomisko novērtējumu, kā izvēlētais SEG samazināšanas un transporta degvielu modernizēšanas pienākumu plāns ietekmēs degvielas cenas sadārdzinājumu un tā ietekmi, tajā skaitā Baltijas konkurētspējas kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-