Atzinums

Projekta ID
21-TA-957
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
07.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Atbalstīt līguma noslēgšanu starp Latvijas Republiku un SIA “Tet” par 2020.gada universālā pakalpojuma saistību tīro izmaksu kompensāciju.
Iebildums
Pārresoru koordinācijas centrs (turpmāk - PKC) uztur iepriekš izteikto iebildumu un norāda, ka Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta otrā daļa paredz, ka valsts budžeta līdzekļi ir arī maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu, kurus katru gadu veic valsts uzņēmumi, kā arī uzņēmējsabiedrības, kurās ir valsts kapitāla daļa. Savukārt minētā panta trešā daļa noteic, ka valsts budžeta līdzekļus var piešķirt vai saņemt vienīgi ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju. Tāpat Ministru kabineta 2022. gada 25. janvāra noteikumu Nr. 72 “Kārtība, kādā tiek prognozēti, noteikti un veikti maksājumi par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 72) 18. punkts nosaka, ka kapitālsabiedrības valde nodrošina, ka kapitālsabiedrība dividendes iemaksā vienotajā nodokļu kontā 10 darbdienu laikā pēc kapitālsabiedrības dalībnieku (akcionāru) sapulces lēmuma par dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, ja kapitālsabiedrības dibināšanas līgumā vai statūtos nav noteikts cits dividenžu izmaksu termiņš. Ņemot vērā minēto, valstij dividendēs izmaksājamā naudas summa ir ieskaitāma valsts budžetā un sadalāma vispārējā kārtībā, kāda ir paredzēta valsts budžeta līdzekļu piešķiršanai, un spēkā esošie normatīvie akti, tai skaitā MK noteikumi Nr. 72, neparedz iespēju attiecīgo dividendēs izmaksājamā naudas summu (prasījuma tiesības uz to) izmantot savstarpējam ieskaitam. Universālā pakalpojuma fonds vai cits kompensēšanas mehānisms bija jāizveido līdz 2022.gada 1.janvārim. Ja līdz 2022.gada 1.janvārim universālā pakalpojuma fondu vai citu finansēšanas un kompensācijas mehānismu Ministru kabinets nav izveidojis, tad līdz tā izveidošanai universālā pakalpojuma saistību izpildes radītos zaudējumus kompensē no valsts budžeta, tātad apropriācijas kārtībā. Termiņa kavējums nevar būt par pamatojumu normatīvo aktu, kas nosaka dividenžu iemaksu valsts budžetā,  neievērošanai.
Papildus norādām, ka 2018.gada 1.janvārī stājās spēkā Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma (turpmāk – UIN likums) izmaiņas, kas noteica konceptuāli jaunu uzņēmumu ienākuma nodokļa (turpmāk - UIN) maksāšanas režīmu. UIN likuma 4.pantā definēta ar UIN apliekamā bāze, ko veido sadalītā peļņa un nosacīti sadalītā peļņa. Ņemot vērā, ka valstij pienākošās un izmaksājamās SIA "Tet" dividendes par 2021.gada darbības rezultātiem plānots novirzīt universālā pakalpojuma saistību izpildes radīto zaudējumu kompensēšanai, tas iekļaujams ar UIN apliekamajā bāzē un nodoklis attiecīgi nomaksājams valsts budžetā. Ja ar MK rīkojumu, valstij piekritīgās dividendes tiek novirzītas konkrēta valsts dotā uzdevuma izmaksu segšanai, tas neatbrīvo no UIN aprēķina un nomaksas.

Attiecībā uz izziņā norādīto, ka Ekonomikas ministrija nav valsts kapitāla daļu turētāja SIA “Tet”, bet gan SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”, PKC norāda, ka neatkarīgi no tā, kurš ir SIA “Tet” kapitāla daļu turētājs, dalībnieku sapulcē balsojot par SIA “Tet” kā publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības peļņas sadali, tam ir saistošs gan Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, gan MK noteikumos Nr. 72 noteiktais. Minētajās tiesību normās iekļautais regulējums ir saistošs arī kapitālsabiedrībai (tās valdei), ieskaitot dividenžu maksājumus valsts budžetā.
 
Piedāvātā redakcija
-