Projekta ID
24-TA-1168Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 3.sadaļas tabulā “Par Datu akta prasību atbildīgo institūciju saraksts un funkcijas” norādītas jaunas funkcijas Patērētāju tiesību aizsardzības centram, Konkurences padomei, Centrālās statistikas pārvaldei un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai, tomēr ziņojumā nav sniegta informācija, kādu līdzekļu ietvaros attiecīgās institūcijas nodrošinās jauno funkciju izpildi. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt ziņojumā sniegto informāciju, norādot, vai funkciju izpilde tiks nodrošināta institūciju esošo budžeta līdzekļu ietvaros vai arī to izpildei nepieciešams papildu finansējums. Ja funkciju izpildei ir nepieciešams papildu finansējums, tad lūdzam ziņojumu papildināt ar attiecīgu aprēķinu par sagaidāmajām izmaksām, kā arī protokollēmuma projektā iekļaut punktu, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu jauno funkciju izpildei attiecīgajām institūcijām Datu akta prasību izpildei ir izskatāms Ministru kabinetā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt ziņojuma 5.sadaļas tabulā “Jaunās amata vietas un tām paredzētā atlīdzība (VARAM)” ailē “Eksperts 37.1./I/9.” aprēķināto kopsummu pozīcijā “Kopā izdevumi atlīdzībai (EKK 1100) (noapaļoti līdz pilniem euro)”, jo matemātiski saskaitot kopā norādītās summas veidojas kopsumma 33 049 euro apmērā nevis 28 592 euro apmērā kā norādīts šobrīd. Vienlaikus lūdzam ziņojumā piemērot vienotu pieeju informācijas norādīšanai par nepieciešamo finansējuma – norādot veselos skaitļos vai arī norādot divus ciparus aiz komata.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojumā 5.sadaļā sniegtajos aprēķinos par nepieciešamo finansējumu jaunām amata vietām izmantot vienotu pieeju attiecībā uz piemaksas apmēra noteikšanu un attiecīgi precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma 7.sadaļu papildināt ar informāciju, kāda būs situācija, ja papildu finansējums likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” sagatavošanas procesā netiks piešķirts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā ziņojumā norādīto, ka saistībā ar Digitālās ekonomikas un datu pārvaldības komitejas izveidošanu ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums 3 jaunu amata vietu izveidošanai, kā arī protokokollēmuma projekta 3.punktā paredzēto, nav korekti paredzēt atbalstīt minētās komitejas izveidošanu, kamēr nav atrisināts jautājums par finansējumu tās darbības nodrošināšanai. Vēršam uzmanību, ka prioritāro pasākumu pieteikumu iesniegšana nenodrošina finansējuma piešķiršanu un diskusijas par valsts budžeta finansiālās iespējām un atbalstāmajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem norit Ministru kabinetā valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesa ietvaros. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt protokokollēmuma projekta 2.punkta redakciju.
Vienlaikus, ja atbalsts minētās komitejas izveidei nepieciešams šobrīd, tad Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un Datu valsts inspekcijai ir jāizvērtē tās rīcībā esošie budžeta līdzekļi un amata vietas, piedāvājot minētās komitejas izveidošanai nepieciešamo finansējumu un amata vietas nodrošināt esošo resursu ietvaros.
Vienlaikus, ja atbalsts minētās komitejas izveidei nepieciešams šobrīd, tad Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un Datu valsts inspekcijai ir jāizvērtē tās rīcībā esošie budžeta līdzekļi un amata vietas, piedāvājot minētās komitejas izveidošanai nepieciešamo finansējumu un amata vietas nodrošināt esošo resursu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2024. gada 28. marta rīkojuma Nr. 235 “Par likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas grafiku” pielikuma 11. punkts jau paredz nosacījumu ministrijām priekšlikumu par prioritārajiem pasākumiem iesniegšanai, kā arī to iesniegšanas termiņu, attiecīgi protokollēmuma projektā nav jāparedz uzdevums iesniegt prioritārā pasākuma pieteikumu, bet jānosaka, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu ir izskatāms valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā. Ņemot vērā minēto, lūdzam protokollēmuma projekta 3.punktu izteikt piedāvātajā redakcijā.
Vienlaikus norādām, ka līdz ar Eiropas Savienības vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no Eiropas Savienības Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi. 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā Eiropas Savienības Stabilitātes un izaugsmes pakta reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie Eiropas Savienības fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.
Vienlaikus norādām, ka līdz ar Eiropas Savienības vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no Eiropas Savienības Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi. 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā Eiropas Savienības Stabilitātes un izaugsmes pakta reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie Eiropas Savienības fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.
Piedāvātā redakcija
3. Jautājumu par papildu nepieciešamo finansējumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai 2 jaunu amata vietu izveidei un Datu valsts inspekcijai papildu 1 jaunas amata vietas izveidei saistībā ar Digitālās ekonomikas un datu pārvaldības komitejas darbības nodrošināšanu, izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas.
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Kontekstā ar sniegto iebildumu par protokollēmuma projekta 2. un 3.punktu, ka arī par ziņojuma 3.sadaļā norādīto informāciju par jaunajām funkcijām Datu akta prasību nodrošināšanai, norādām, ka situācijā, ja protokollēmuma projekta 4.punktā paredzēto normatīvo aktu grozījumi nepieciešami saistībā ar komitejas izveidi un/vai jaunu funkciju noteikšanu saistībā ar Datu aktu prasību izpildi un tam nepieciešams papildu finansējums, lūdzam protokollēmuma projekta 4.punktu papildināt ar norādi, ka grozījumi normatīvajos aktos virzāmi izskatīšanai Ministru kabinetā tikai tad, ja valsts budžeta likumprojekta procesā tiek piešķirts papildu nepieciešamais finansējums tajā paredzamo prasību izpildei vai tiek piedāvāts risinājums prasību izpildi nodrošināt esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt protokollēmuma projekta 5.punkta redakciju, neparedzot tajā uzdevumu iesniegt prioritārā pasākuma pieteikumu saistībā ar 2027.gadā veicamo izvērtējumu, ņemot vērā, ka saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību 16.1 panta pirmo daļu ministrijas priekšlikumus par prioritārajiem pasākumiem un to īstenošanai nepieciešamo finansējumu iesniedz tikai tad, ja nākamajos saimnieciskajos gados atbilstoši aktuālajām makroekonomiskās attīstības prognozēm būs pieejami līdzekļi prioritāro pasākumu finansēšanai, kā arī to, ka prioritāro pasākumu pieteikumu iesniegšanu nosaka valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas grafikā.
Piedāvātā redakcija
-
