Atzinums

Projekta ID
25-TA-2279
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Sporta federāciju padome"
Atzinums iesniegts
26.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Biedrība “Latvijas Sporta federāciju padome” (turpmāk – LSFP) kā sporta nozares Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Latvijā atzīto sporta federāciju apvienība, kura atbilstoši Sporta likuma 10. panta sestajai daļai, koordinē Latvijā atzīto sporta federāciju darbību, kā arī pārstāv un īsteno to kopīgās intereses. LSFP un tās 95 biedri – Federācijām, kas apvieno 97982 sportistus (t.sk. 54112 bērni/ jaunieši) un Federācijas kā biedrus apvieno vairāk kā 2000 juridiskās persona, tai skaitā, sporta izglītības iestādes (turpmāk – Sporta skolas).
LSFP 2025.gada 12.septembrī ar vēstuli Nr. 6-25/89 “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokļa likmes grozījumiem” vērsās Finanšu ministrijā norādot, ka realizējot azartspēļu un izložu nodokļu likmju palielinājumu un novirzot valsts budžeta programmā “Sports” prognozējamos ieņēmumus no nodokļu likmes palielinājuma, ir iespējams 2026. gadā valsts budžeta programmu “Sports” palielināt par aptuveni 5,5 miljoniem euro, savukārt 2027. gadā valsts budžeta programmu “Sports” palielināt par aptuveni 1,74 miljoniem euro, kas ļautu pilnā apmērā finansēt Sporta skolu profesionālās ievirzes sporta izglītības programmu sporta speciālistus – pedagogus, un atteikties no iepriekš plānoto pasākumu finansēšanas no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”, kā arī pilnvērtīgi atbalstīt tautas sporta iniciatīvas un sporta infrastruktūras attīstību.
LSFP arī informēja Finanšu ministriju, ka 2024./2025. mācību gadā Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – IZM) finansējuma trūkuma dēļ nepiešķīra finansējumu 10 (desmit) profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm pedagogu atalgojumam kopējo 1 674 959 euro apmērā un jau vairāk kā 5 gadu laikā budžetā netika paredzēts finansējuma palielinājums profesionālās ievirzes sporta izglītības iestāžu audzēkņu skaita pieaugumam.
LSFP kā institūcija un NVO ir iesaistīta Latvijas Nacionālais attīstības plāna 2021.–2027. gadam, Sporta politikas pamatnostādņu 2022.–2027. gadam, Azartspēļu un izložu politikas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam, Sabiedrības veselības pamatnostādņu 2021.–2027. gadam, izpildē, kā arī kā NVO tās darbība ir saistīta ar 20.01.2024. Ministru kabineta rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” pielikuma Valdības rīcības plāns - Deklarācijas sadaļas un rīcības joma II. Latviska un iekļaujoša Latvija, deklarācijā dotā uzdevuma Nr. 015. rīcības plāna pasākumu (Nr.15.6) - radīt papildus finansējuma piesaistes iespējas sporta organizācijām un izveidots speciāls atbalsta fonds, atvēlot procentu no azartspēļu un izložu nodokļiem un akcīzes nodokļa, un kā izpildītu darbības rezultātu nosakot azartspēļu un izložu nodokļu daļas un akcīzes nodokļa daļas novirzīšanu sporta atbalstam.
Finanšu ministrija  (turpmāk – FM) 18.09.2025 (Nr.4.1-6/4/2787) atbildē LSFP, norādīja, ka FM ir izskatījusi LSFP 12.09.2025. vēstuli Nr. 6-25/89 “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokļa likmes grozījumiem” un pateicas par LSFP iesaisti un sniegtajiem priekšlikumiem. FM norāda, ka izvērtēs LSFP sniegtos priekšlikumus grozījumiem likumā “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”, tai skaitā vērtējot piedāvāto nodokļa likmes paaugstinājumu kontekstā ar tā samērīgumu. Vienlaicīgi FM vēsa uzmanību, ka nodokļu palielināšanas priekšlikumi, tiks virzīti likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” pavadošo likumprojektu paketē, primāri tiks novirzīti valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai, tai skaitā drošībai.
Atbilstoši 25-TA-2279 norādītajā Likumprojekta (Grozījumi) - Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) norādītais mērķis ir nodrošināt ieņēmumus valsts budžetā 2026. gada valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai. Līdz šim LSFP nav saņēmusi FM atbildi, kurās no primāri novirzīti valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai, tai skaitā drošībai, ir iekļauts sports un sportam novirzītais finansējums no azartspēļu un izložu nodokļu daļas.
Valdības rīcības plāns (pasākums Nr.15.6) nosaka ne tikai darbības rezultātu azartspēļu un izložu nodokļu daļas novirzīšanu sporta atbalstam, bet arī ir vērsts uz Nacionālā attīstības plāna (NAP) uzdevuma Nr.381 izpildi, kur Valsts kancelejas 2024 ziņojumā sniedzot NAP2027 mērķu īstenošanas pirmo novērtējumu, kā arī ietver informāciju par Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas līdz 2030. gadam īstenošanu un valsts ilgtspējīgu attīstību, ir secināts, ka sabiedrības veselības kontekstā būtisks rādītājs ir nodarbošanās ar sportu un fiziskajām aktivitātēm (15–74 gadu vecums), kas ir konstatēts kā neapmierinošs.
Saskaņā ar Sporta likuma 1.panta 10.punktu, sports ir visu veidu individuālas vai organizētas aktivitātes fiziskās un garīgās veselības saglabāšanai un uzlabošanai, kā arī panākumu gūšanai sporta sacensībās. Sekojoši, sports ir ne tikai panākumu gūšana sporta sacensībās, bet  sports ir visu veidu individuālas vai organizētas aktivitātes fiziskās un garīgās veselības saglabāšanai un uzlabošanai. LSFP ir sporta nozares patstāvīga Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā Latvijā atzīto sporta federāciju apvienība, kura apvieno 95 biedrus – Federācijas, kas aptver olimpisko un neolimpisko 86 sporta veidu federācijas, kā arī darbības jomu federācijas, kas pārstāv pielāgoto sportu, studentu sportu, veterānu sportu un tautas sportu. Tajā nodarbojas sportisti arī tādos sporta veidos, kas ir cilvēkresursi valsts drošībai un ir vērsti uz civilmilitārās sadarbības pamatprincipa, kas ietver ir efektīvu savstarpējās sadarbības koordināciju, vienotu izpratni par kopējiem mērķiem un dalītu atbildību par mērķu sasniegšanas rezultātiem. Tādi sportisti, kas darbojas, lai sekmētu vispusīgo fizisko sagatavotību jebkurā sporta veidā, vai specifiski  tehniskajos sporta veidos, kā motosports, autosports, ūdens moto sports aerosports (tai skaitā droni), orientēšanās sports, šaušanas sportisti un instruktori, peldēšana un dažādu veidu cīņas sports, ir cilvēkresursos  valsts drošībai. Bez tam jebkuras vispusīgās fiziskās un tautas sporta, tai skaitā fitnesa aktivitātes, ir arī sabiedrības veselības kontekstā būtisks rādītājs ir nodarbošanās ar sportu un fiziskajām aktivitātēm.
LSFP savu viedokli balstīja arī uz atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likumam nodrošinātajā tīmekļa vietnē www.likumi.lv, publiski pieejamo informāciju, kuras mērķis ir nodrošināt privātpersonu (tai skaitā, LSFP kā NVO) tiesības būt informētām par savām tiesībām un pienākumiem. Atbilstoši normatīvajiem aktiem uz sāktu darbu Iekšlietu ministrijas sistēmas iestāžu (Valsts policija, Valsts robežsardze, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests) un Ieslodzījuma vietu pārvaldes sistēmā personai no 18 gadu vecuma ir noteiktas fiziskās sagatavotības prasības un dienesta pienākumu veikšanai ikdienā nepieciešama palielināta fiziska slodze, spēka paņēmienu lietošana, spēja ātri reaģēt ekstremālās situācijās vai darbība dažādos apstākļos. Tas pats attiecas uz dienesta uzsākšanu Nacionālo bruņoto spēkos karavīriem, zemessargiem un rezerves karavīriem, kuri lai varētu pilnvērtīgi veikt pamatapmācībā paredzētās aktivitātes - skriet, pārvietoties un orientēties apvidū pašam jānodrošina fiziskās sagatavotības līmenis.  Un šīs personas izmanto sporta infrastruktūru arī, kur atbilstoši Sporta likuma 3.pantam 3 punktam, tiek arī īstenots drošības princips, kas paredz, ka sporta pasākumi un sporta treniņi (nodarbības) noris drošā vidē un tos organizē un vada kvalificēti sporta darbinieki.
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam FM izvērtēt LSFP sniegtos priekšlikumus grozījumiem likumā “Par izložu un azartspēļu nodevu un nodokli”, tai skaitā vērtējot piedāvāto nodokļa likmes paaugstinājumu kontekstā ar tā samērīgumu, jo nodokļu palielināšanas priekšlikumi, tiks virzīti likumprojekta “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” pavadošo likumprojektu paketē, un sniegt atbildi LSFP un pievienot attiecīgu ziņojumu par sportam novirzītais finansējums no azartspēļu un izložu nodokļu daļas, kas primāri tiks novirzīti valdības izvirzīto prioritāšu finansēšanai, tai skaitā drošībai, kur nodarbošanās ar sportu un fiziskajām aktivitātēm ir cilvēkresursu pamats arī valsts drošībai.
Atzinumu sagatavoja LSFP jurists Māris Liepiņš.
Piedāvātā redakcija
---