Atzinums

Projekta ID
23-TA-626
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidra vārda "izvērtēšanas" lietojuma pamatojums un būtība. Atbilstoši BTAL 52.1 panta otrās daļas 2. punktam starpinstitucionālās sadarbības programmai "Bērna māja" ir uzdevums nodrošināt iespēju veikt kriminālprocesuālās darbības bērniem, kuri cietuši no noziedzīgiem nodarījumiem pret tikumību un dzimumneaizskaramību, kā arī no Krimināllikuma 125. panta otrās daļas 9. punktā, 126. panta otrās daļas 7. punktā, 130. panta trešās daļas 6. punktā un 174. pantā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem. Vienlaikus šo MK noteikumu projekta anotācijā atbilstoši norādīts, ka "Inspekcija programmas “Bērna māja” īstenošanu uzsāk: 1) Bērnu tiesību aizsardzības likuma 52.1 panta otrās daļas 2. punktā noteiktajos gadījumos pēc lūguma saņemšanas no procesa virzītāja organizēt bērna nopratināšanu un citas kriminālprocesuālās darbības." Līdz ar nav skaidrs, ko inspekcija izvērtēs saņemot atbilstošu procesa virzītāja lūgumu, kā arī ne MK noteikumu projektā, ne anotācijā tas nav skaidrots. Norādāms, ka no BTAL 52.1 panta otrās daļas 2. punkta izriet, ka  "Bērna mājas" uzdevums ir nodrošināt minēto kriminālprocesuālo darbību veikšanu pēc procesa virzītāja lūguma. Vienlaikus norādāms, ka Tieslietu ministrija uz minēto jau norādījusi MK noteikumu projekta izstrādes darba grupā, kurā tika sasakaņota redakcija, kurā netiek iekļauts vārds "izvērtēšanas". 
Piedāvātā redakcija
15. Pēc procesa virzītāja iesniegtā lūguma, inspekcija: 
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Izsakām priekšlikumu piemērus norādīt projekta anotācijā (skatīt Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2. punktu).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā ir plaši aprakstīta pierādīšana un pierādījumi kriminālprocesā, atsaucoties arī uz konkrētām Kriminālprocesa likuma normām, tai skaitā, par fakta legālo prezumpciju, pierādījumu ticamību un tml., kas tiek vērtēts un izmantots kriminālprocesa ietvaros. Vienlaikus nav skaidri noprotama sasaiste starp iekļauto informāciju un tās iekļaušanas mērķi. Ja nepieciešams atsaukties uz  Kriminālprocesa likumā ietverto, lūdzam atbilstoši papildināt tekstu, lai varētu skaidri saprast anotācijā ietvertās domas mērķi.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Nav skaidra šādu rinkdopu iekļaušana anotācijā: 

"Attiecībā uz smagiem noziedzīgiem nodarījumiem, piemēram, bērnu seksuālu izmantošanu un bērnu pornogrāfiju, vajadzīga vispusīga pieeja, kurā ietilpst nodarījuma izdarītāju saukšana pie atbildības, cietušo bērnu aizsardzība un parādības novēršana [Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2011/92/ES (2011. gada 13. decembris) par seksuālas vardarbības pret bērniem, bērnu seksuālas izmantošanas un bērnu pornogrāfijas apkarošanu, un ar kuru aizstāj Padomes Pamatlēmumu 2004/68/T (turpmāk – direktīva) preambulas 6. paragrāfs].

Būtu jāatvieglo nodarījumu izmeklēšana un apsūdzību izvirzīšana kriminālprocesā, lai varētu ņemt vērā cietušo bērnu grūtības ziņot par seksuālu vardarbību un nodarījumu izdarītāju anonimitāti kibertelpā. Lai nodrošinātu šajā direktīvā minēto nodarījumu sekmīgu izmeklēšanu un saukšanu pie kriminālatbildības, šādu procedūru uzsākšanai principā nevajadzētu būt atkarīgai no cietušā vai viņa/viņas pārstāvja iesnieguma vai izvirzītās apsūdzības. Laikposma ilgums, kas uzskatāms par pietiekamu saukšanai pie kriminālatbildības, būtu jānosaka saskaņā ar valsts tiesību aktiem (direktīvas preambulas 26. paragrāfs).

Saskaņā ar Eiropas Padomes Konvencijas par bērnu aizsardzību pret seksuālu izmantošanu un seksuālu vardarbību (turpmāk – Lansarotes konvencija) 33. pantu un direktīvas 15. panta 2. punktu dalībvalstis veic nepieciešamos pasākumus, lai nodrošinātu to, ka noilguma iestāšanās periods lietas ierosināšanai ir pietiekami garš, lai varētu efektīvi uzsākt tiesvedību, kad cietušais ir sasniedzis pilngadību, un lai šis periods būtu samērīgs ar konkrētā nodarījuma smagumu."

Norādām, ka minētās starptautiskās tiesību normas un to skaidrojums attiecas uz Krimināllikuma un Kriminālprocesa likuma regulējumu. Līdz ar to, lai pamatotu "Bērna mājas" datu uzglabāšanas termiņu - jāatsaucas uz attiecīgajām Krimināllikuma normām par noilgumu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmananību, ka saudzīgu kriminālprocesuālo darbību veikšana ir tikai viens no "Bērna mājas" pamatuzdevumiem un mērķiem. Atbilstoši BTAIL 52.1 panta otrajai daļai "Bērna māja" ir arī uzdevums vienuviet nodrošināt vardarbībā cietušā bērna labākajām interesēm atbilstošus intervences pasākumus, tai skaitā bērna vajadzību un risku izvērtēšanu, medicīnisko, psiholoģisko un sociālo atbalstu bērnam un tā nevardarbīgajam tuviniekam. Līdz ar to aicinām to izcelt un ietvert anotācijas 1.3.  sadaļas otrajā rindkopā. 
Piedāvātā redakcija
-