Projekta ID
22-TA-435Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
15.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 5.pants paredz papildināt likumu ar 24.panta 1.1 daļu un noteikt, ka pasūtītājs pirms iepirkuma komisijas izveidošanas vai jauna locekļa iekļaušanas iepirkuma komisijā izvērtē, vai nepastāv apstākļi, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka kāda no komisijas sastāvā iekļaujamām personām varētu pārstāvēt iespējamo kandidātu vai pretendentu intereses vai būt saistīta ar tiem šā likuma 25. panta pirmās daļas izpratnē.
Atbilstoši PIL 25.panta trešajā daļā noteiktajam, Iepirkuma procedūras dokumentu sagatavotājs (pasūtītāja amatpersona vai darbinieks), iepirkuma komisijas locekļi, iepirkuma komisijas sekretārs un eksperti paraksta apliecinājumu, ka nav tādu apstākļu, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka viņi ir ieinteresēti konkrēta kandidāta vai pretendenta izvēlē vai darbībā vai ka viņi ir saistīti ar konkrētu kandidātu vai pretendentu šā panta pirmās daļas izpratnē, un ka viņi neizpaudīs iepirkuma ietvaros iegūto informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir neizpaužama. Tādējādi, katrs komisijas loceklis atbilstoši pantā minētajam apliecina, ka nav tādu apstākļu, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka tas ir ieinteresēts konkrēta kandidāta vai pretendenta izvēlē uzsākot iepirkuma procedūru. EIS sistēmā katrs iepirkumu komisijas loceklis neieinteresētības apliecinājumu paraksta gan uz komisijas izveidošanas brīdi, gan pirms piedāvājumu atvēršanas.
Savukārt, pasūtītājs, izvērtēt vai kāda no komisijas sastāvā iekļautajām personām varētu pārstāvēt kandidātu vai pretendentu intereses vai būt saistīta ar tiem PIL 25. panta pirmās daļas izpratnē, var tikai uz brīdi, kad ir iesniegti piedāvājumi un komisijai ir zināms kandidātu vai pretendentu loks. Līdz ar to, aicinām izvērtēt minētās normas redakciju un noteikt, ka pasūtītājs pirms iepirkumā iesniegto piedāvājumu vērtēšanas uzsākšanas izvērtē, vai nepastāv apstākļi, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka kāda no komisijas sastāvā iekļaujamām personām varētu pārstāvēt iespējamo kandidātu vai pretendentu intereses vai būt saistīta ar tiem šā likuma 25. panta pirmās daļas izpratnē.
Atbilstoši PIL 25.panta trešajā daļā noteiktajam, Iepirkuma procedūras dokumentu sagatavotājs (pasūtītāja amatpersona vai darbinieks), iepirkuma komisijas locekļi, iepirkuma komisijas sekretārs un eksperti paraksta apliecinājumu, ka nav tādu apstākļu, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka viņi ir ieinteresēti konkrēta kandidāta vai pretendenta izvēlē vai darbībā vai ka viņi ir saistīti ar konkrētu kandidātu vai pretendentu šā panta pirmās daļas izpratnē, un ka viņi neizpaudīs iepirkuma ietvaros iegūto informāciju, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir neizpaužama. Tādējādi, katrs komisijas loceklis atbilstoši pantā minētajam apliecina, ka nav tādu apstākļu, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka tas ir ieinteresēts konkrēta kandidāta vai pretendenta izvēlē uzsākot iepirkuma procedūru. EIS sistēmā katrs iepirkumu komisijas loceklis neieinteresētības apliecinājumu paraksta gan uz komisijas izveidošanas brīdi, gan pirms piedāvājumu atvēršanas.
Savukārt, pasūtītājs, izvērtēt vai kāda no komisijas sastāvā iekļautajām personām varētu pārstāvēt kandidātu vai pretendentu intereses vai būt saistīta ar tiem PIL 25. panta pirmās daļas izpratnē, var tikai uz brīdi, kad ir iesniegti piedāvājumi un komisijai ir zināms kandidātu vai pretendentu loks. Līdz ar to, aicinām izvērtēt minētās normas redakciju un noteikt, ka pasūtītājs pirms iepirkumā iesniegto piedāvājumu vērtēšanas uzsākšanas izvērtē, vai nepastāv apstākļi, kuru dēļ varētu uzskatīt, ka kāda no komisijas sastāvā iekļaujamām personām varētu pārstāvēt iespējamo kandidātu vai pretendentu intereses vai būt saistīta ar tiem šā likuma 25. panta pirmās daļas izpratnē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Likumprojekta 2.pants paredz papildināt likumu ar 9.panta 7.1 daļu, kas nosaka, ka gadījumā, ja piedāvātā cenas atšķirība starp piedāvājumu, kas izvēlēts saskaņā ar PIL 9.panta septīto daļu, un katru nākamo atbilstošo piedāvājumu nepārsniedz 15%, tad iepirkuma komisija priekšroku dod tā pretendenta piedāvājumam, kuram piešķirts VID noteiktais nodokļu maksātāju reitinga kopējais “A” klases novērtējums.
Publisko iepirkumu likums (turpmāk – PIL) nenosaka prasības attiecībā uz minimālo reģistrēšanās laiku, līdz ar to, PIL 9.panta iepirkumos piedāvājumus iesniegt ir tiesīgi uzņēmumi, kas atbilstoši VID noteiktajam nodokļu maksātāju reitingam ir “J” līmeņa uzņēmums - Uzņēmumi, kuri ir reģistrēti ne agrāk kā 6 mēnešus pirms reitinga noteikšanas datuma vai uzņēmumi, kuri reģistrēti pēc reitinga noteikšanas datuma.
Ņemot vērā minēto un neradītu nepamatotu jaunradīto uzņēmumu izslēgšanu no iepirkumiem, aicinām likumprojekta anotācijā ietvert skaidrojumu kā pasūtītājam rīkoties gadījumā, ja atbilstošu piedāvājumu gadījumā ir jāizvērtē arī “J” līmeņa uzņēmums.
Likumprojekta anotācijas risinājuma apraksts nosaka, ka jaunajā PIL 9.panta 7.1 daļā noteiktais regulējums ir piemērojams pēc piedāvājumu izvērtēšanas, kas veikta PIL 9.panta septītajā daļā noteiktajā kārtībā, un paredz, ka gadījumā, ja piedāvātās cenas atšķirība starp izvēlēto piedāvājumu un katru nākamo atbilstošo piedāvājumu nepārsniedz 15%, tad priekšroka ir jādod tā pretendenta piedāvājumam, kuram piešķirts VID noteiktais nodokļu maksātāju reitinga kopējais “A” klases novērtējums. Tomēr likumprojektā nav ietverti skaidri un nepārprotami VID noteiktā nodokļu maksātāju reitinga novērtējuma iegūšanas avoti. Aicinām izvērtēt un papildināt EIS e-izziņu apakšsistēmā pieprasītās ziņas ar VID noteiktā nodokļu maksātāju reitinga novērtējumu.
Publisko iepirkumu likums (turpmāk – PIL) nenosaka prasības attiecībā uz minimālo reģistrēšanās laiku, līdz ar to, PIL 9.panta iepirkumos piedāvājumus iesniegt ir tiesīgi uzņēmumi, kas atbilstoši VID noteiktajam nodokļu maksātāju reitingam ir “J” līmeņa uzņēmums - Uzņēmumi, kuri ir reģistrēti ne agrāk kā 6 mēnešus pirms reitinga noteikšanas datuma vai uzņēmumi, kuri reģistrēti pēc reitinga noteikšanas datuma.
Ņemot vērā minēto un neradītu nepamatotu jaunradīto uzņēmumu izslēgšanu no iepirkumiem, aicinām likumprojekta anotācijā ietvert skaidrojumu kā pasūtītājam rīkoties gadījumā, ja atbilstošu piedāvājumu gadījumā ir jāizvērtē arī “J” līmeņa uzņēmums.
Likumprojekta anotācijas risinājuma apraksts nosaka, ka jaunajā PIL 9.panta 7.1 daļā noteiktais regulējums ir piemērojams pēc piedāvājumu izvērtēšanas, kas veikta PIL 9.panta septītajā daļā noteiktajā kārtībā, un paredz, ka gadījumā, ja piedāvātās cenas atšķirība starp izvēlēto piedāvājumu un katru nākamo atbilstošo piedāvājumu nepārsniedz 15%, tad priekšroka ir jādod tā pretendenta piedāvājumam, kuram piešķirts VID noteiktais nodokļu maksātāju reitinga kopējais “A” klases novērtējums. Tomēr likumprojektā nav ietverti skaidri un nepārprotami VID noteiktā nodokļu maksātāju reitinga novērtējuma iegūšanas avoti. Aicinām izvērtēt un papildināt EIS e-izziņu apakšsistēmā pieprasītās ziņas ar VID noteiktā nodokļu maksātāju reitinga novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-