Projekta ID
25-TA-787Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
05.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojumā attiecībā uz plānotajiem pasākumiem norādīts, ka Valsts robežsardzes, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes un Izglītības kvalitātes valsts dienesta pārstāvji pauda apņemšanos sadarbībā ar Valsts darba inspekciju, Valsts policiju un pašvaldības policijām turpināt īstenot mērķtiecīgus trešo valstu studentu kontroles pasākumus, kā arī Valsts robežsardze apliecināja gatavību sadarbībā ar Valsts policiju un pašvaldību policijām veikt regulārus kontroles pasākumus trešo valstu pilsoņu deklarētajās un faktiskajās dzīvesvietās.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Likuma “Par policiju” 19. panta otrās daļas 7. punkts noteic, ka pašvaldības policijas pienākumos ietilpst Valsts robežsardzes atbalstīšana ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas un tranzīta noteikumu ievērošanas kontrolē un profilaksē. Savukārt Imigrācijas likuma 51. – 54. pants regulē institūciju kompetenci veikt kontroli pār imigrācijas noteikumu ievērošanu, tostarp tiesības aizturēt ārzemniekus, nosakot šādas tiesības tikai Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām. Saskaņā ar Imigrācijas likumā noteikto uz pašvaldības policiju attiecas tikai šā likuma 38. panta pirmā daļa, kas paredz, ka pašvaldības policija kā jebkura cita pašvaldības iestāde informē Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, ja to rīcībā ir informācija par šā likuma 34., 35. vai 36. panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem.
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta sestā daļas 2. punkts noteic, ja konstatē pretrunu starp vienāda juridiska spēka vispārējo un speciālo tiesību normu, vispārējo tiesību normu piemēro tiktāl, ciktāl to neierobežo speciālā tiesību norma. Tādējādi pašvaldības policijai ir pienākums ievērot Imigrācijas likumā noteikto institūciju kompetenci, citiem vārdiem, pašvaldības policijai nav tiesiska pamata veikt kontroles pasākumus trešo valstu pilsoņu deklarētajās un faktiskajās dzīvesvietās.
Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu un svītrot no informatīvā ziņojuma 3.4. un 3.5. punktā noteiktā rīcības virziena norādi uz pašvaldības policiju kā līdzatbildīgo iestādi. Vienlaikus izsakām priekšlikumu izvērtēt iespēju papildināt informatīvo ziņojumu ar rīcību virzīt grozījumus Imigrācijas likumā, kas paredzētu pašvaldības policijas kompetenci imigrācijas jautājumos.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Tā darbojas normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros. Valsts pārvalde savas pilnvaras var izmantot tikai atbilstoši pilnvarojuma jēgai un mērķim. Likuma “Par policiju” 19. panta otrās daļas 7. punkts noteic, ka pašvaldības policijas pienākumos ietilpst Valsts robežsardzes atbalstīšana ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanas, uzturēšanās, izceļošanas un tranzīta noteikumu ievērošanas kontrolē un profilaksē. Savukārt Imigrācijas likuma 51. – 54. pants regulē institūciju kompetenci veikt kontroli pār imigrācijas noteikumu ievērošanu, tostarp tiesības aizturēt ārzemniekus, nosakot šādas tiesības tikai Valsts robežsardzes un Valsts policijas amatpersonām. Saskaņā ar Imigrācijas likumā noteikto uz pašvaldības policiju attiecas tikai šā likuma 38. panta pirmā daļa, kas paredz, ka pašvaldības policija kā jebkura cita pašvaldības iestāde informē Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, ja to rīcībā ir informācija par šā likuma 34., 35. vai 36. panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem.
Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta sestā daļas 2. punkts noteic, ja konstatē pretrunu starp vienāda juridiska spēka vispārējo un speciālo tiesību normu, vispārējo tiesību normu piemēro tiktāl, ciktāl to neierobežo speciālā tiesību norma. Tādējādi pašvaldības policijai ir pienākums ievērot Imigrācijas likumā noteikto institūciju kompetenci, citiem vārdiem, pašvaldības policijai nav tiesiska pamata veikt kontroles pasākumus trešo valstu pilsoņu deklarētajās un faktiskajās dzīvesvietās.
Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam precizēt informatīvo ziņojumu un svītrot no informatīvā ziņojuma 3.4. un 3.5. punktā noteiktā rīcības virziena norādi uz pašvaldības policiju kā līdzatbildīgo iestādi. Vienlaikus izsakām priekšlikumu izvērtēt iespēju papildināt informatīvo ziņojumu ar rīcību virzīt grozījumus Imigrācijas likumā, kas paredzētu pašvaldības policijas kompetenci imigrācijas jautājumos.
Piedāvātā redakcija
-
