Atzinums

Projekta ID
22-TA-58
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
05.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta “Grozījumi Valsts meža dienesta likumā” 3. punktā paredzēts papildināt Valsts meža dienesta likuma 7. pantu ar 12. punktu, nosakot, ka dienesta amatpersonām ir tiesības, veicot pārbaudes, reģistrēt citus personas identifikācijai nepieciešamos datus un skaņu ierakstus, kā arī fotografēt un filmēt personas.
Norādām, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula) 4. panta 2. punktam personu fotografēšana, filmēšana, skaņu ierakstu veikšana, kā arī personu identifikācijai nepieciešamo datu apstrāde ir uzskatāma par personas datu apstrādes darbību, līdz ar to uz to ir attiecināmi Regulas noteikumi.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Regulas 35. panta 1. punktam, ja apstrādes veids, jo īpaši, izmantojot jaunās tehnoloģijas un ņemot vērā apstrādes raksturu, apjomu, kontekstu un nolūkus, varētu radīt augstu risku fizisku personu tiesībām un brīvībām, pārzinis pirms apstrādes veic novērtējumu par to, kā plānotās apstrādes darbības ietekmēs personas datu aizsardzību. Savukārt atbilstoši minētā panta 3. punkta a) apakšpunktam novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību jo īpaši ir vajadzīgs, ja tiek veikta ar fiziskām personām saistīta personisku aspektu sistemātiska un plaša novērtēšana. Tā kā personu fotografēšana, filmēšana, kā arī skaņas ierakstu veikšana pārbaudes laikā var liecināt par sistemātisku datu apstrādi, kas tiek veikta regulāri, nolūkā konstatēt noteiktus pārkāpumus, Inspekcijas ieskatā būtu veicams novērtējums par ietekmi uz datu aizsardzību. Ņemot vērā, ka likumprojekta anotācijā nav norādīts, vai novērtējums ir veikts, aicinām to veikt un informāciju par novērtējuma veikšanu ietvert anotācijā.
Norādām, ka ikvienai personas datu apstrādes darbībai jāpastāv nolūkam, proti, mērķim, kādam datu apstrāde tiek veikta. Ņemot vērā personu fotografēšanas, filmēšanas un skaņu ieraksta veikšanas laikā radīto iejaukšanos personas pamattiesībās un pamatbrīvībās, minēto darbību veikšanai ir nepieciešams noteikt pamatojumu, kādos gadījumos minētās datu apstrādes darbības tiek veiktas. Tas nozīmē, ka normatīvajā aktā ir jānosaka, kādi ir priekšnoteikumi personu fotografēšanai filmēšanai, skaņu ieraksta veikšanai pārbaudes laikā un kādi priekšnoteikumi citu personas identifikācijai nepieciešamo datu apstrādei.  Papildus, ievērojot Regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā ietverto datu minimizēšanas principu, reģistrējot minēto informāciju, ir norādāms laika posms, kad šāda darbība tika uzsākta un kad pabeigta. Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt likumprojektu, nosakot priekšnoteikumus personu fotografēšanai filmēšanai, skaņu ieraksta veikšanai pārbaudes laikā un citu personas identifikācijai nepieciešamo datu apstrādei, kā arī, reģistrējot pārbaudes laikā veikto videonovērošanu, fotografēšanu, skaņu ierakstu, noteikt minētās darbības uzsākšanas un pabeigšanas laiku.
Atbilstoši Regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteiktajam datu glabāšanas ierobežojuma principam, personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā. Ievērojot minēto, aicinām papildināt likumprojektu, nosakot glabāšanas termiņu, cik ilgi tiek glabātas fotogrāfijas, videoieraksti, skaņu ieraksti un cita personas datus saturoša informācija, vienlaikus pamatojot izvēlētā glabāšanas termiņa izvēli.
 
Piedāvātā redakcija
-