Atzinums

Projekta ID
22-TA-424
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
10.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Plānotā redakcija paredz, ka Autopārvadājumu likuma 55.panta septītā un astotā daļa būs piemērojama tikai uz autobusiem. Iebilstam pret plānoto redakciju šādu apsvērumu dēļ:
pašreizējā Autopārvadājumu likuma 55.panta septītā un astotā daļa paredz administratīvo atbildību par pasažieru komercpārvadājuma veikšanu bez speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes, savukārt Autopārvadājumu likuma 57.panta otrā daļa nosaka administratīvo atbildību par pasažieru komercpārvadājuma ar taksometru vai vieglo automobili veikšanas noteikumu pārkāpšanu, aizliegumu neievērošanu vai nenodrošināšanu ar noteiktām prasībām atbilstošu aprīkojumu. Kontroles dienesta ieskatā, speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes neesamība, veicot pasažieru komercpārvadājumu, ir būtisks (smags) pārkāpums, kam ir jābūt izdalītam kā atsevišķam administratīvā pārkāpuma sastāvam līdzīgi kā tas ir citos autopārvadājumu veicos, piemēram, kravas autopārvadājumos, pašpārvadājumos. Pasažieru komercpārvadājums ir pakalpojums, kuru sniedz klientam, līdz ar to ir jābūt skaidri definētiem uz konkrēto autopārvadājuma veidu attiecināmajiem priekšnoteikumiem, prasībām, aizliegumiem un administratīvajai atbildībai par to neievērošanu;

ir atšķirīgi sankciju apmēri. Autopārvadājumu likuma 57.panta otrā daļa paredz brīdinājumu un naudas sodu, savukārt 55.panta septītā un astotā daļa paredz administratīvo sodu tikai naudas soda veidā. Administratīvā soda veids – brīdinājums- par tik būtisku pārkāpumu kā speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes neesamību nav samērīgs ar pārkāpuma radīto kaitējumu, savukārt naudas sods plānotajos grozījumos palielinātos par 14 naudas soda vienībām, kas atbilst 70 EUR. Anotācija nesatur pamatojumu sankcijas apmēra izmaiņām. Līdz ar to, apgrūtina arī tiesību piemērotāja darbu, jo katrā konkrētajā gadījumā būtu jāsniedz plašāks skaidrojums konkrētā soda veida un mēra izvēlei;

mainās tiesību subjekti, kam pašreizējā redakcijā ir paredzēta administratīvā atbildība par konkrētajiem pārkāpumiem, proti, par Autopārvadājumu likuma 55.panta septītajā un astotajā daļā definēto pārkāpumu – pārvadātājam, savukārt par 57.panta otrajā daļā paredzēto pārkāpumu – vadītājam un pārvadātājam. No minētā izriet, ka gadījumā, ja pašlaik Autopārvadājumu likuma 55.panta septītās un astotās daļas pārkāpumi tiks iekļauti zem 57.panta pārkāpumiem, administratīvā atbildība par speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes neesamību būs jāpiemēro arī vadītājam, kurš kā fiziska persona nav uzņēmusies pārvadājuma saistību kā pārvadātājs. Minētais ir pretrunā ar administratīvā soda mērķi, jo vadītājs, kurš kā fiziska persona nav uzņēmies pārvadātāja saistību, nedz tiesiski, nedz arī faktiski nevar ietekmēt to, vai pārvadātājam ir/nav speciālās atļaujas (licences) un licences kartītes uz konkrēto vieglo automobili. Turklāt vadītājs bez pilnvaras nevar pārvadātāja vietā veikt attiecīgās darbības šādu dokumentu saņemšanai. Tādējādi, nav saprotama likumprojekta izstrādātāja iecere un pamatojums šādu grozījumu veikšanai, kas neizriet arī no anotācijas satura;

ar plānotajiem grozījumiem tiek mainīta kompetence sodu piemērošanā, proti, pašreizējais regulējums paredz, ka administratīvo atbildību par speciālās atļaujas (licences) neesamību sodu varēja piemērot tikai Valsts policija, savukārt plānotie grozījumi paredz, ka par pārkāpumu sodu varēs piemērot arī pašvaldības kontroles dienests. Anotācija nesatur pašvaldības kontroles dienesta kompetences paplašināšanas (tiesības sodīt par speciālās atļaujas (licences) neesamību) pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-