Projekta ID
22-TA-2831Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
14.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā
Iebildums
Ministru kabineta 19.11.2024. sēdes protokola Nr. 49 59. § 8.punkts:
"8. Uzņēmumu reģistram, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Valsts digitālās attīstības aģentūrai turpināt sadarbību, lai ne vēlāk kā 2025. gadā tiktu ieviesta jauno Uzņēmumu reģistra reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu automātiskā aktivizācija. Uzņēmumu reģistram nodrošināt tiesību normās noteikto datu apriti, Valsts digitālās attīstības aģentūrai nodrošināt E-adrešu automātisko aktivizāciju. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai izstrādāt un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus E-adreses likumā. Tieslietu ministrijai nepieciešamības gadījumā izstrādāt savas jomas normatīvos aktus, tostarp grozījumus normatīvajos aktos, un tieslietu ministram noteiktā kārtībā iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā."
Lūdzam pievienot attiecīgas likumprojekta normas, kas paredzēs, ka 2025.gada laikā tiks aktivizētas e-adreses UR reģistros reģistrētajām personām.
"8. Uzņēmumu reģistram, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Valsts digitālās attīstības aģentūrai turpināt sadarbību, lai ne vēlāk kā 2025. gadā tiktu ieviesta jauno Uzņēmumu reģistra reģistros reģistrēto tiesību subjektu E-adrešu automātiskā aktivizācija. Uzņēmumu reģistram nodrošināt tiesību normās noteikto datu apriti, Valsts digitālās attīstības aģentūrai nodrošināt E-adrešu automātisko aktivizāciju. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai izstrādāt un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministram noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus E-adreses likumā. Tieslietu ministrijai nepieciešamības gadījumā izstrādāt savas jomas normatīvos aktus, tostarp grozījumus normatīvajos aktos, un tieslietu ministram noteiktā kārtībā iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā."
Lūdzam pievienot attiecīgas likumprojekta normas, kas paredzēs, ka 2025.gada laikā tiks aktivizētas e-adreses UR reģistros reģistrētajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā
Iebildums
Ministru kabinets 20.03.2018. ar sēdes protokola Nr.16 26.§ 5.punktu uzdeva sekojošo:
"5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai:
5.1. par jomām vai dokumentu veidiem, kuriem oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēmā būtu juridiskais spēks bez droša elektroniskā paraksta, kā arī droša elektroniskā paraksta izmantošanu oficiālā elektroniskā adresē sagatavot izskatīšanai Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.68 68.§) "Informatīvais ziņojums "Par darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" 3.2.2.1.1.apakšaktivitātes "Informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība" projektu ieviešanas plānu izvērtēšanu un uzraudzību"" 3.punktā dotā uzdevuma ietvaros līdz 2018.gada 1.jūnijam;
5.2. sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2019.gada 1.jūnijam sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā normatīvo aktu projektu, paplašinot personu loku, kurām obligāti jālieto oficiālā elektroniskā adrese (piemēram, valsts amatpersonas, nekustamā īpašuma nodokļa maksātāji);"
Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokola Nr. 5 23. § 6.punkts:
"6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā."
LPS savā 03.01.2022.atzinumā sniedza konkrētus priekšlikumus par personu loka paplašināšanu, kurām obligāti jālieto oficiālā elektroniskā adrese.
Ministru kabineta 05.09.2023. sēdes protokola Nr. 43 23. § 4.3. punkts:
"4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
4.3. noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi."
Diemžēl VARAM izsludinātajā likumprojektā joprojām netiek piedāvāts izpildīt šos Ministru kabineta dotos uzdevumus. LPS ieskatā ir ne tikai nepieņemami tik ilgstoši (nu jau septīto gadu) neizpildīt MK uzdevumus, bet tādējādi arī radīt finansiālus zaudējumus pašvaldībām, kurām jāturpina korespondences nosūtīšana papīra formātā. Tādi pat izdevumi rodas arī tiesu sistēmai, policijai, utt.
Tā kā TAP portālā likumprojekts 22-TA-2837 "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā", tika nodots saskaņošanā 14.02.25., ņemot vērā Ministru prezidentes un Valsts kancelejas aicinājumus - neveidot normatīvo aktu grozījumu plūdus, kā arī ņemot vērā, ka projekta 22-TA-2837 autors arī ir VARAM, lūdzam šajā projektā iekļaut normas no projekta 22-TA-2837, kā arī ņemt vērā projektam 22-TA-2837 izteiktos LPS iebildumus.
"5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai:
5.1. par jomām vai dokumentu veidiem, kuriem oficiālās elektroniskās adreses informācijas sistēmā būtu juridiskais spēks bez droša elektroniskā paraksta, kā arī droša elektroniskā paraksta izmantošanu oficiālā elektroniskā adresē sagatavot izskatīšanai Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr.68 68.§) "Informatīvais ziņojums "Par darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" 3.2.2.1.1.apakšaktivitātes "Informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība" projektu ieviešanas plānu izvērtēšanu un uzraudzību"" 3.punktā dotā uzdevuma ietvaros līdz 2018.gada 1.jūnijam;
5.2. sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2019.gada 1.jūnijam sagatavot un iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā normatīvo aktu projektu, paplašinot personu loku, kurām obligāti jālieto oficiālā elektroniskā adrese (piemēram, valsts amatpersonas, nekustamā īpašuma nodokļa maksātāji);"
Ministru kabineta 01.02.22. sēdes protokola Nr. 5 23. § 6.punkts:
"6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izvērtēt pēc būtības Latvijas Pašvaldību savienības sniegtos priekšlikumus, sagatavot un līdz 2022. gada 1. jūlijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Oficiālās elektroniskās adreses likumā."
LPS savā 03.01.2022.atzinumā sniedza konkrētus priekšlikumus par personu loka paplašināšanu, kurām obligāti jālieto oficiālā elektroniskā adrese.
Ministru kabineta 05.09.2023. sēdes protokola Nr. 43 23. § 4.3. punkts:
"4. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai līdz 2023. gada 1. decembrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus, kuros tiks paredzēti risinājumi, lai:
4.3. noteiktu pienākumu fiziskām personām, kuras ir aktīvas elektroniskajā vidē, obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi, tādējādi veicinot publisko resursu efektīvu izlietošanu un operatīvāku saziņu, tuvākajā laikā nosakot pienākumu valsts pārvaldē strādājošajiem obligāti lietot oficiālo elektronisko adresi."
Diemžēl VARAM izsludinātajā likumprojektā joprojām netiek piedāvāts izpildīt šos Ministru kabineta dotos uzdevumus. LPS ieskatā ir ne tikai nepieņemami tik ilgstoši (nu jau septīto gadu) neizpildīt MK uzdevumus, bet tādējādi arī radīt finansiālus zaudējumus pašvaldībām, kurām jāturpina korespondences nosūtīšana papīra formātā. Tādi pat izdevumi rodas arī tiesu sistēmai, policijai, utt.
Tā kā TAP portālā likumprojekts 22-TA-2837 "Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā", tika nodots saskaņošanā 14.02.25., ņemot vērā Ministru prezidentes un Valsts kancelejas aicinājumus - neveidot normatīvo aktu grozījumu plūdus, kā arī ņemot vērā, ka projekta 22-TA-2837 autors arī ir VARAM, lūdzam šajā projektā iekļaut normas no projekta 22-TA-2837, kā arī ņemt vērā projektam 22-TA-2837 izteiktos LPS iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt ar notāriem
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam skaidrot vai atbilstoši likuma 3.panta redakcijai šobrīd tiek nodrošināts, ka tie , kas šobrīd pieslēdzas OEA IS ar programsaskarni vienlaikus var piekļūt savai e-adresei arī valsts pārvaldes pakalpojumu portālā? Jo panta spēkā esošajā redakcijā ir saiklis un, tātad pieejamība abos veidos, nevis vienā vai otrā veidā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šinī projektā piedāvātie grozījumi likuma 2.pantā paredz, ka "likums mērķis ir nodrošināt droši, efektīvu un kvalitatīvu elektronisko saziņu un elektronisko dokumentu apriti valsts iestādēm un privātpersonām". Tādējādi 4.pantā nevar mainīt likuma mērķa tvērumu, izslēdzot mērķi- nodrošināt to arī privātpersonām savstarpēji.
Turklāt ņemot vērā grozījumu mērķi- ka privātpersonām e-rēķini būs jāsūta izmantojot e-adresi, lielākā daļa saimnieciski aktīvo privātpersonu savstarpēji sazināsies OEA, sūtot rēķinus. Tāpēc nav jēgas tērēt līdzekļus, lai šķirotu kādu saraksti kādas privātpersonas drīkst veikt e-adresē.
Turklāt ņemot vērā grozījumu mērķi- ka privātpersonām e-rēķini būs jāsūta izmantojot e-adresi, lielākā daļa saimnieciski aktīvo privātpersonu savstarpēji sazināsies OEA, sūtot rēķinus. Tāpēc nav jēgas tērēt līdzekļus, lai šķirotu kādu saraksti kādas privātpersonas drīkst veikt e-adresē.
Piedāvātā redakcija
Svītrot 4.panta otrās daļas 1) apakšpunktu
papildināt 4.pantu ar jaunu (4) daļu šādā redakcijā:
(4) Šajā likumā noteiktā elektroniskā saziņa un elektronisko dokumentu aprite starp privātpersonām ir noteikti piemērojama, ja pienākums savstarpēji sazināties vai nosūtīt dokumentus ir noteikts normatīvajos aktos un abas privātpersonas ir aktivizējušas oficiālo elektronisko adresi, citos gadījumos tā ir privātpersonu izvēle.
papildināt 4.pantu ar jaunu (4) daļu šādā redakcijā:
(4) Šajā likumā noteiktā elektroniskā saziņa un elektronisko dokumentu aprite starp privātpersonām ir noteikti piemērojama, ja pienākums savstarpēji sazināties vai nosūtīt dokumentus ir noteikts normatīvajos aktos un abas privātpersonas ir aktivizējušas oficiālo elektronisko adresi, citos gadījumos tā ir privātpersonu izvēle.
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Šobrīd likuma 13.panta pirmā daļa ir šāda:
"(1) Oficiālās elektroniskās adreses konta lietotājs oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā var aktivizēt pakalpojumu, kuru izmantojot tas saņems oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas pārziņa uz oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā piedāvātajiem komunikācijas kanāliem nosūtītu informatīva rakstura paziņojumu par elektroniskās saziņas vai elektroniskā dokumenta saņemšanu oficiālās elektroniskās adreses kontā."
Attiecībā uz privātpersonām nebūtu pieļaujama situācija, kurā privātpersona neizprotot šādas izvēles- neaktivizēt ziņu saņemšanu - sekas, neuzzina, ka e-adresē viņam ir paziņots oficiāls dokuments, tādējādi nokavējot tā pārsūdzības termiņu. Ir gandrīz neiespējami iedomāties fizisko personu, kura katru dienu atvērtu e-adresi, lai pārliecinātos - vai tajā gadījumā nav parādījies kāds dokuments, tāpēc privātpersonām un jo īpaši fiziskajām personām ir jāparedz šādu paziņojumu obligāta izsūtīšana uz viņu izvēlētu komunikācijas kanālu.
"(1) Oficiālās elektroniskās adreses konta lietotājs oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā var aktivizēt pakalpojumu, kuru izmantojot tas saņems oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas pārziņa uz oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā piedāvātajiem komunikācijas kanāliem nosūtītu informatīva rakstura paziņojumu par elektroniskās saziņas vai elektroniskā dokumenta saņemšanu oficiālās elektroniskās adreses kontā."
Attiecībā uz privātpersonām nebūtu pieļaujama situācija, kurā privātpersona neizprotot šādas izvēles- neaktivizēt ziņu saņemšanu - sekas, neuzzina, ka e-adresē viņam ir paziņots oficiāls dokuments, tādējādi nokavējot tā pārsūdzības termiņu. Ir gandrīz neiespējami iedomāties fizisko personu, kura katru dienu atvērtu e-adresi, lai pārliecinātos - vai tajā gadījumā nav parādījies kāds dokuments, tāpēc privātpersonām un jo īpaši fiziskajām personām ir jāparedz šādu paziņojumu obligāta izsūtīšana uz viņu izvēlētu komunikācijas kanālu.
Piedāvātā redakcija
(1) Oficiālās elektroniskās adreses konta lietotājam un šā likuma 10. pantā minētais viņa kontam piekļūt tiesīgais lietotājam oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā aktivizē pakalpojumu, lai tas saņemtu oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmas pārziņa uz oficiālo elektronisko adrešu informācijas sistēmā piedāvātajiem komunikācijas kanāliem nosūtītu informatīva rakstura paziņojumu par elektroniskās saziņas vai elektroniskā dokumenta saņemšanu oficiālās elektroniskās adreses kontā. Atteikšanās no šāda pakalpojuma pieļaujama tikai tiem oficiālās elektroniskās adreses lietotājiem, kuri oficiālajai elektroniskajai adresei piekļūst ar programmsaskarni.