Projekta ID
22-TA-2782Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Labklājības ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr.29 “Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022. gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 1. punktā paredzēto grozījumu Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr.29 “Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022. gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem” (turpmāk – noteikumi) nosaukumā piedāvājam papildus izvērtēt un svītrot. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr.108) 90. punktā noteiktajam Ministru kabineta noteikumu nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam. Ievērojot minēto, noteikumu nosaukuma papildināšanai ar vārdiem “vai mēnešalgas palielinājumam” nav juridiskas vai informatīvas slodzes. Vienlaikus vēlamies norādīt, ka šāds noteikumu nosaukuma papildinājums var būt maldinošs, jo noteikumi un tajos paredzētais regulējums par piemaksām ir terminēti viena gada periodam un šis regulējums tiešā veidā nav saistīts ar “mēnešalgas palielinājumu”, bet ir pakārtots tam. Mēnešalgas regulējumu un arī piemaksu procentuālo apmēru nosaka Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums. Tādējādi arī piemaksai katrā konkrētā brīdī ir jābūt atbilstošai šā brīža mēnešalgas lielumam, nevis tā jāveido atbilstoši “mēnešalgas palielinājumam”. Papildus norādām, ka mēnešalga vai tās palielinājums ir atsevišķs tiesību institūts, kas noteikts ar citu normatīvo aktu un nav interpretējami kā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta pirmās daļas 9. punktā paredzētais atbalsts profesionāla sociālā darba ieviešanai un attīstībai pašvaldībās, tādēļ tiesiskais regulējums projektā par atbalsta izmantošanu “pamata un papildu mēnešalgas palielinājumam” vai “papildu mēnešalgas palielinājums 30 % apmērā” ir uzskatāms par neatbilstošu likuma pilnvarojumam. Ievērojot minēto, vienlaicīgi nepieciešams precizēt projekta 3. punktā paredzēto noteikumu 2.1 3. apakšpunktu, projekta 4. punktā paredzēto noteikumu 3.2. apakšpunktu, projekta 9. punktā paredzēto noteikumu 16. punktu, kā arī projektā paredzēto noteikumu 1. un 2.. pielikumu.
Projekta 1. punktā paredzēto grozījumu Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr.29 “Noteikumi par valsts budžeta mērķdotāciju piemaksai pie mēnešalgas 2022. gadā pašvaldību un to izveidoto iestāžu sociālajiem darbiniekiem” (turpmāk – noteikumi) nosaukumā piedāvājam papildus izvērtēt un svītrot. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr.108) 90. punktā noteiktajam Ministru kabineta noteikumu nosaukumu veido iespējami īsu un atbilstošu likumā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam un noteikumu saturam. Ievērojot minēto, noteikumu nosaukuma papildināšanai ar vārdiem “vai mēnešalgas palielinājumam” nav juridiskas vai informatīvas slodzes. Vienlaikus vēlamies norādīt, ka šāds noteikumu nosaukuma papildinājums var būt maldinošs, jo noteikumi un tajos paredzētais regulējums par piemaksām ir terminēti viena gada periodam un šis regulējums tiešā veidā nav saistīts ar “mēnešalgas palielinājumu”, bet ir pakārtots tam. Mēnešalgas regulējumu un arī piemaksu procentuālo apmēru nosaka Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likums. Tādējādi arī piemaksai katrā konkrētā brīdī ir jābūt atbilstošai šā brīža mēnešalgas lielumam, nevis tā jāveido atbilstoši “mēnešalgas palielinājumam”. Papildus norādām, ka mēnešalga vai tās palielinājums ir atsevišķs tiesību institūts, kas noteikts ar citu normatīvo aktu un nav interpretējami kā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta pirmās daļas 9. punktā paredzētais atbalsts profesionāla sociālā darba ieviešanai un attīstībai pašvaldībās, tādēļ tiesiskais regulējums projektā par atbalsta izmantošanu “pamata un papildu mēnešalgas palielinājumam” vai “papildu mēnešalgas palielinājums 30 % apmērā” ir uzskatāms par neatbilstošu likuma pilnvarojumam. Ievērojot minēto, vienlaicīgi nepieciešams precizēt projekta 3. punktā paredzēto noteikumu 2.1 3. apakšpunktu, projekta 4. punktā paredzēto noteikumu 3.2. apakšpunktu, projekta 9. punktā paredzēto noteikumu 16. punktu, kā arī projektā paredzēto noteikumu 1. un 2.. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 4. punktā paredzēto noteikumu 3. punktu nepieciešams precizēt, proti visas nepieciešamās normas izteikt secīgi. Vēršam uzmanību, ka jaunā redakcijā izteikta Ministru kabineta noteikumu punkta apakšpunktu vietā nevar būt ieraksti “svītrots”. Vienlaikus atbilstoši noteikumu 3. punkta jaunajai redakcijai nepieciešams izvērtēt un precizēt noteikumu punktus, kuros ir iekšējās atsauces uz šajos punktos paredzēto regulējumu, bet noteikumu 23. punktu piedāvājam svītrot, jo tas ir zaudējis aktualitāti un noteikumu tekstā var būt maldinošs.
Piedāvātā redakcija
-