Atzinums

Projekta ID
21-TA-1394
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 3.lpp. ir  minēts: “Ņemot vērā iepriekšminēto, NMPD 1. kārtas projektā neīstenotās aktivitātes par kopējo summu 146 160 euro ir nepieciešams pārcelt uz NMPD 2. kārtas projektu. Tādējādi MK rīkojuma projekta 1. pielikumā precizēts NMPD 1. kārtas projekta finansējums uz 853 840 euro un 2. pielikumā precizēts NMPD 2. kārtas projekta finansējums uz 4 916 160 euro
Pēc  Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmas datiem redzams, ka  projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/025  “Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība ( 1.kārta)” izdevumi (iesniegtie maksājumu pieprasījumi, t.sk. noslēguma) ir bijuši 816 264,30 euro. Lūdzu precizēt attiecīgi MK noteikumu grozījumu projektu vai arī anotācijā skaidrot kā tiek iegūta summa  853 840 euro.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka joprojām ir spēkā Ministu kabineta (MK) lēmums , kurš nosaka, ka pēc 2020.gada 22.oktobra projektos atbrīvoto Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda (ES fondi) finansējumu (ietaupījumi pēc visu projektā plānoto darbību īstenošanas, neatbilstoši veiktiem izdevumiem un vienošanās/ līguma par projekta īstenošanu laušana) nepārdala citiem projektiem vai jaunām projekta darbībām. Papildus skaidrojam, ka Finanšu ministrija (FM) izvērtē visas ES fondu finansējuma izmaiņu iespējas un to ietekmi kontekstā ar līdzšinējo ES fondu ieviešanas progresu un Eiropas Komisijai deklarējamo izdevumu prognozēm, tai skaitā valsts budžeta sloga mazināšanu, novirzot finansējuma atlikumus virssaistību dzēšanai. Aktuālās prognozes liecina, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansētajās prioritātēs kopā ir jāturpina valsts budžeta virssaistību kompensēšana ar projektos atbrīvoto finansējumu. Līdz ar to neatbalstām MK noteikumu grozījumos šādas paredzētās pārdales:
a) Starp Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta projektiem (No projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/025 “Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība ( 1.kārta)”  uz projektu Nr. 2.2.1.1/20/I/001 “Vienotās neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnas vadības informācijas sistēmas attīstība (2. kārta)”) par kopējo summu 146 160 euro (Par kopējo summu lūdzu papildus skatīt FM iebildumu pie šīs sadaļas);
b) Starp Labklājības ministrijas projektiem (No projekta Nr.2.2.1.1/17/I/007 “Labklājības nozares informācijas un komunikācijas tehnoloģiju centralizācija”  uz projektu Nr. 2.2.1.1/19/I/008 “Deinstitucionalizācijas procesu atbalsta informācijas sistēma (2.kārta)”) par kopējo summu 683 695 euro;
c) Starp Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projektiem (No projekta Nr. 2.2.1.1/19/I/002 “Publiskās pārvaldes informācijas un komunikāciju tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma - 2.kārta”  uz projektu Nr. 2.2.1.1/21/I/001 “Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)”) par kopējo summu 934 337,55 euro;
d) Starp Latvijas Nacionālās bibliotēkas projektiem (No projekta Nr.2.2.1.2/17/I/001 “Kultūras mantojuma satura digitalizācija (1.kārta)”  uz projektu Nr.2.2.1.2/19/I/001 “Kultūras mantojuma satura digitalizācija (2.kārta)”) par kopējo summu 176 774 euro;
e) Kā arī papildus 882 201 euro no projektiem, kuriem ir noslēdzies īstenošanas termiņš, uz šādiem projektiem:
Nr. 2.2.1.1/19/I/003 “Ārējās tirdzniecības statistikas datu apstrādes sistēma134 600 euro;
Nr. 2.2.1.1/17/I/016 “Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās platformas izveide397 601 euro;
Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība350 000 euro.
Vienlaicīgi FM neiebilst pret jautājuma izskatīšanu MK sēdē.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt kopējā 2.2.1.1. pasākumam pieejamā atbrīvotā finansējuma apmēru no 7 432 805,01 euro uz 7 572 970.41 euro.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā plānotās finansējuma pārdales starp projektu kārtām un īstenošanā esošajiem valstiski nozīmīgiem 2.2.1.1.pasākuma projektiem, lūdzam izvērtēt nepieciešamību anotācijā noteikt termiņu, kādā projektu īstenotājiem jāiesniedz VARAM  projektu detalizētā apraksta un tā pielikuma precizējumi par projekta tvēruma un/vai finansējuma izmaiņām atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumos Nr.653 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi” noteiktajai kārtībai.


 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Pie devītās problēmas apraksta attiecībā par VID projektu:
- lūdzam precizēt un papildināt anotācijas devītās problēmas aprakstu , kas attiecināma uz VID projekta termiņa pagarināšanu šādā redakcijā:
"Valsts ieņēmumu dienests ir sniedzis informāciju par aktivitātēm un riskiem 2.2.1.1. pasākuma projekta “Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija (Maksājumu uzskaites un uzkrājuma princips)” (turpmāk - VID projekts) īstenošanā, kas ietekmē tā mērķu sasniegšanu noteiktajā termiņā, tajā skaitā no VID neatkarīgu iemeslu dēļ. VARAM veica detalizētu risku analīzi atbilstoši Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūrā iekļauto projektu īstenošanas uzraudzības metodikai un konstatēja, ka atbilstošākais risinājums (arī ņemot vērā administratīvo slogu) ir VID projekta termiņa pagarinājums par 12 mēnešiem."

Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par IKT projektu pārvaldības pieejas novērtēšanas nepieciešamību, lai iegūtos secinājumus izmantotu valsts pārvaldes IKT projektu uzraudzības un īstenošanas procesu pilnveidē, t.sk. metodisko materiālu pilnveidošanā, kā vienu no vērtējamajiem izvēloties VID projektu, ņemot vērā tā īstenošanu ietekmējošos riska faktorus, projekta rezultātu ietekmi uz tautsaimniecību, kā arī projekta augsto komplicētību, resursu ietilpību, projektā iesaistīto VID un citu iestāžu IS skaitu un komplicēto finansēšanas kārtību.

Par devītā risinājuma aprakstu:
Izsakam priekšlikumu to izteikt šādā redakcijā:
MK rīkojuma projekts papildināts ar protokollēmumu par projekta pārvaldības izvērtējuma veikšanu Valsts ieņēmumu dienesta projektā “Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija (Maksājumu uzskaites un uzkrājuma princips)”.
 
Piedāvātā redakcija

 
6.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, iekļaujot 4.1.11.apakšpunktu par DAGR projektu:
4.1.11. Ministru kabineta 2021. gada 11. janvāra rīkojums Nr. 9 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 56.0. versija)"
Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi apstiprinātajās projekta "Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (DAGR)" izmaksās un pielikumā iekļautā projekta apraksta tvērumā.
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija”
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzu papildināt tekstu pēc vārdiem “un iegūtos secinājumus izmantot” ar vārdiem “valsts pārvaldes IKT projektu”.
 
Piedāvātā redakcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru veikt Valsts ieņēmumu dienesta projektā “Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija (Maksājumu uzskaites un uzkrājuma princips)” īstenotās projekta pārvaldības pieejas izvērtējumu un iegūtos secinājumus izmantot valsts pārvaldes IKT projektu uzraudzības procesa pilnveidē.
8.
Rīkojuma konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 5.punktā precizēt Valsts ieņēmumu dienesta projektam "Nodokļu informācijas pakalpojumu modernizācija MAIS kodols" plānoto finansējumu, norādot 4 499 729.64 EUR;
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt summu rindā "Finansējums kopā", norādot 55 475 549.82 EUR.
Piedāvātā redakcija
-