Atzinums

Projekta ID
23-TA-2266
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
21.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par Latvijas sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu attīstības plānu 2024.-2026. gadam
Iebildums
Rīkojuma projekts ir papildināms ar punktu šādā redakcijā: “Ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu valsts budžeta finansējums plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirts vai tiek piešķirts daļēji, tad noteikt, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.”
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Latvijas sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu attīstības plāna 2024. – .2026. gadam kopsavilkuma sadaļa "1. Plāna mērķis un rīcības virzieni"  ir precizējama, jo š.g. 15.septembrī Saeimā ir apstiprināts jauns Ministru kabineta sastāvs Ministru prezidentes Evikas Siliņas vadībā. Attiecīgi šī sadaļa ir precizējama atbilstoši "Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību" paredzētajam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Attīstības plānā plānots sabiedrisko mediju finansējuma pieaugums, ik gadus palielinot tā procentuālo apmēru no IKP (2024. gadā sasniedz 0,12 % no IKP līdzvērtīgu apjomu, 2025. gadā – 0,13 % no IKP līdzvērtīgu apjomu, bet 2026. gadā – 0,14 % no IKP līdzvērtīgu apjomu), vienlaikus š.g. 27.jūnija Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas sēdē tika pieņemts lēmums sabiedriskā medija kopējais finansējums nosakāms ne mazāks par 0,12% no IKP. Norādām, ka jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu sabiedriskajiem medijiem ir skatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta izstrādes laikā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Līdz ar to nav atbalstāma sabiedrisko mediju finansējuma apmēra piesaiste tautsaimniecības izaugsmi raksturojošiem rādītājiem, kas veido pretrunu ar Satversmes 66.pantā paredzēto. Uzskatām, ka sabiedrisko mediju finansēšanā ir atbalstāms esošais modelis, kad finansējums sabiedriskajiem medijiem tiek noteikts vispārējā kārtībā gadskārtējā valsts budžeta likumā, vērtējot valsts budžeta finansiālās iespējas. Esošā budžeta veidošanas sistēma nosaka, ka papildu finansējums tiek piešķirts, izvērtējot nozaru iesniegtos prioritāros pasākumus, pie nosacījuma, ka ir pieejama papildu fiskālā telpa. Finansējuma sasaiste ar ekonomikas izaugsmi vai kāda nodokļa ieņēmumiem pēc būtības paredz, ka finansējums un tā pieaugums tiktu noteikts automātiski nevis tiktu izvērtēts kontekstā ar vidējā termiņā pieejamiem resursiem un attiecīgā perioda valdības prioritātēm. Tādā veidā noteiktais algoritms finansējuma izmaiņām sistemātiski ietekmētu pieejamo fiskālo telpu citām nozarēm, pārkāpjot solidaritātes principu. Visu nozaru finansējuma proporcijas kopsummā rezultējas uz 100%, tāpēc visas nozares jāvērtē kopskatā, nosakot prioritātes.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka attīstības plānā iekļautā informācija par Padomes veiktajiem aprēķiniem sabiedrisko mediju finansējuma apmēram neatbilst aktuālajām IKP prognozēm, kas tika apstiprinātas 2023.gada 15.augusta Ministru kabineta sēdē.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam attīstības plāna sadaļā "2. Finansiālās situācijas raksturojums" precizēt norādīto finansējuma apmēru sabiedriskajiem medijiem 2024.gadam, ņemot vērā, ka likumā "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" 2024.gadā sabiedriskajiem medijiem ir plānots finansējums 49,67 milj.euro apmērā, t.sk., budžeta resorā "46. Sabiedriskie elektroniskie plašsaziņas līdzekļi" - 40,46 milj.euro un budžeta resorā "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" - 9,21 milj.euro.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka attīstības plāna 1.tabulā "Finansiālās darbības rādītāji 2020 – .-2022" rindā "Valsts budžeta dotācija, euro" neatbilst Valsts kases pārskatos pieejamajai informācijai par sabiedriskajiem medijiem faktiski piešķirto valsts budžeta dotāciju 2020.-2022.gadā. Līdz ar to šo informāciju nepieciešams precizēt vai skaidrot pamatojumu datu nesakritībai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Atzīmējam, ka nav saprotams, ko attīstības plāna īstenošanas gadījumā nozīmē "….Lai nepieļautu sabiedriskā pasūtījuma nepietiekamu finansējumu". Ja valsts budžeta finansējumu paredzēts piešķirt atbilstoši attīstības plānam, kurā noteikti konkrēti papildu piešķiramā finansējuma apmēri un izlietošanas mērķi, tad attiecībā uz nepietiekamu finansējumu sabiedriskajiem medijiem norādām, ka pieņemot ikvienu lēmumu par budžetu, ir jāievēro ekonomiskā līdzsvara prasība, t.i., budžeta veidošanā jāņem vērā vidējā termiņā pieejamie resursi un attiecīgā perioda valdības prioritātes, lai nodrošinātu visu valsts funkciju īstenošanu. Visu nozaru finansējuma proporcijas kopsummā rezultējas uz 100%, tāpēc visas nozares jāvērtē kopskatā, nosakot prioritātes.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka nav atbalstāms attīstības plānā minētais, ka "… Finansējuma apjoms uz katru nākamo trīs gadu periodu tiktu piefiksēts SEPLPL Pārejas noteikumos kā procentuāls sabiedrisko mediju budžeta pieaugums pret iepriekšējo gadu." Valsts budžeta finansējums ik gadus tiek noteikts gadskārtējā valsts budžeta un vidēja termiņa ietvara likumā. Tādam mērķim ik pēc 3 gadiem nav jāgroza nozares likums.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu pilnīgas informācijas sniegšanu lēmuma pieņēmējiem, lūdzam papildināt attīstības plāna sadaļas "IV. Ietekmes novērtējums uz valsts uz pašvaldību budžetu" aili " Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums" ar 2023. un 2024.gadā sabiedriskajiem medijiem plānoto finansējumu likuma “„Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” budžeta resora “„74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 18.00.00 “Finansējums valsts drošības stiprināšanas pasākumiem”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka attīstības plāna sadaļas "III. Veicamie pasākumi, darbības rezultāti un rezultatīvie rādītāji mērķa sasniegšanai" 1.3.1.pasākuma aprakstā ir svītrojams teikums "Mediju apvienošanas gadījumā pasākuma prioritātes tiks pārskatītas", jo tas veido pretrunu ar attīstības plāna būtību - definēt apvienotā sabiedriskā medija attīstības virzienus.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Norādām, ka sadaļā “IV. Ietekmes izvērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu” 2.punktā “Detalizēts aprēķins plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamajam papildu finansējumam” pievienotie aprēķini veido pretrunu ar plāna projektu, kurš paredz virzību uz vienotu sabiedrisko mediju, bet aprēķini veikti kā 2 atsevišķiem sabiedriskajiem medijiem.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu attīstībai izdevumu segšanai ir skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem.
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, izsakot to šādā redakcijā: "Jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu attīstības plāna īstenošanai ir skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas."
Piedāvātā redakcija
-