Projekta ID
24-TA-1222Atzinuma sniedzējs
Latvijas Kokmateriālu ražotāju un tirgotāju asociācija
Atzinums iesniegts
27.10.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1. Izdarīt Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumos Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" (Latvijas Vēstnesis, 2022, 216. nr.; 2023, 94., 136., 246. nr.) šādus grozījumus:
Iebildums
Izmainītā seno mežu definīcija ir plaši interpretējama, kas ne tikai ir plašāka nekā ES un RED III to prasa, bet arī nav viennozīmīgi mērāma, kas beigu beigās apdraud atjaunojamās enerģijas mērķu sasniegšanu un apgrūtina kurināmā iegādi Latvijas centralizētajai siltumapgādei. Vēršam uzmanību, ka šīs definīcija neattiecas uz mežsaimniecības regulāciju, bet gan ko drīkst iegādāties enerģijas ražotāji ar jaudu iekārtām virs 7,5 MW, lai saražoto enerģiju varētu ieskaitīt dalībvalsts atjaunojamās enerģijas mērķos vai saņemt finansiālu atbalstu.
Šobrīd nomainot "ir aizliegta" (līdz nesenai pagātnei TAP bija šāds formulējums) uz "var būt aizliegta" tiek mākslīgi palielināts enerģijas apjoms, kuras iekļaušana atjaunojamās enerģijas mērķī var tikt apšaubīta, kā arī tiek ierobežotas iespējas iegādāties kurināmo Latvijas centralizētās siltumapgādes uzņēmumiem ar jaudu virs 7,5 MW.
Vienkārši sakot, mežizstrādi veikt drīkst, pārdot eksportā drīkst, pārdot Latvijas koksnes produktu ražotājiem drīkst, Latvijas centralizētās siltumapgādes uzņēmums ar jaudu virs 7,5 MW pirkt drīkst, bet nedrīkstēs to ieskaitīt Latvijas atjaunojamās enerģijas mērķī. Tātad ETS tirgus dalībniekiem, dedzinot šādu kurināmo, būs jāpērk emisiju kvotas, savukārt ne-ETS dalībnieku vietā emisiju kvotu iegāde gulsies uz valsts pleciem. Šīs definīcas "aptveres lauka paplašināšanu" neprasa ES institūcijas vai atbilstīgā direktīva, bet ir pašu Latviju lēmumu pieņēmēju kompetencē.
Šobrīd nomainot "ir aizliegta" (līdz nesenai pagātnei TAP bija šāds formulējums) uz "var būt aizliegta" tiek mākslīgi palielināts enerģijas apjoms, kuras iekļaušana atjaunojamās enerģijas mērķī var tikt apšaubīta, kā arī tiek ierobežotas iespējas iegādāties kurināmo Latvijas centralizētās siltumapgādes uzņēmumiem ar jaudu virs 7,5 MW.
Vienkārši sakot, mežizstrādi veikt drīkst, pārdot eksportā drīkst, pārdot Latvijas koksnes produktu ražotājiem drīkst, Latvijas centralizētās siltumapgādes uzņēmums ar jaudu virs 7,5 MW pirkt drīkst, bet nedrīkstēs to ieskaitīt Latvijas atjaunojamās enerģijas mērķī. Tātad ETS tirgus dalībniekiem, dedzinot šādu kurināmo, būs jāpērk emisiju kvotas, savukārt ne-ETS dalībnieku vietā emisiju kvotu iegāde gulsies uz valsts pleciem. Šīs definīcas "aptveres lauka paplašināšanu" neprasa ES institūcijas vai atbilstīgā direktīva, bet ir pašu Latviju lēmumu pieņēmēju kompetencē.
Piedāvātā redakcija
2.24.1 senie meži - vecu dabiski atjaunojušos vietējo koku sugu mežaudžu vai dabisko traucējumu ietekmē no tādām veidojušos jaunāku mežaudžu kopas pietiekami lielā vienlaidus platībā, kurām raksturīga liela strukturālā kompleksitāte, liels atmirušās koksnes apjoms, un kurās tikai ierobežotā to platības daļā var būt redzamas pakāpeniski izzūdošas agrākās cilvēka darbības pazīmes un šajās platībās ir aizliegta mežsaimnieciskā darbība;"
