Atzinums

Projekta ID
24-TA-1619
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Maksājumu iestādes, sniedzot kontu pakalpojumu, personām atver dažāda veida kontus, piemēram norēķinu kontus, krājkontus utt., bet tas nav būtiski no sociālo pabalstu samaksas jeb pārskaitījuma viedokļa. 
Lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
(1)     Latvijas Republikā piešķirtie sociālās apdrošināšanas pakalpojumi, valsts sociālie pabalsti, izdienas pensija un kaitējuma atlīdzība sakarā ar Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanu, pēc pakalpojuma saņēmēja pieprasījuma, pārskaitāmas personas valsts akciju sabiedrībā “Latvijas Pasts” atvērtajā pasta norēķinu sistēmas (PNS) kontā vai Latvijas Republikā, vai citā dalībvalstī, vai Apvienotajā Karalistē atvērtajā kontā (IBAN - starptautisks bankas konta numurs), kurā var ieskaitīt maksājumu euro valūtā, maksājumu iestādē.
(2)     Aģentūras administrēto pakalpojumu, kuru saskaņā ar tiesību normās noteikto, piegādā saņēmēja dzīvesvietā Latvijas Republikā, piegāde ir par maksu. Pakalpojumu piegādes izdevumi, saskaņā ar gadskārtējā valsts budžeta likumā noteikto maksu par pakalpojumu piegādi, tiek ieturēti no piegādājamās pakalpojuma summas. Ja persona dzīvesvietā saņem vairākus Aģentūras administrētos pakalpojumus un par katra piegādi dzīvesvietā saskaņā ar normatīvajiem aktiem paredzēta maksa, Aģentūra iekasē vienu maksu par piegādi, pamatojoties uz lielāko izmaksājamā pakalpojuma apmēru.
(3)     Personām, kuras Latvijas Republikā piešķirtās valsts pensijas, apdrošināšanas atlīdzības sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību vai kaitējuma atlīdzības sakarā ar Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanu izmaksai norādījušas citā dalībvalstī vai Apvienotajā Karalistē atvērtu kontu (IBAN), šo pakalpojumu izmaksā kārtībā, kāda saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām" ir noteikta valsts pensiju izmaksa personām, kuras izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs.”;
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pārskaitījumu veikšanai personām uz ārvalstīm ārpus Latvijas, dalībvalsts un Apvienotās Karalistes prioritāte būtu veikt uz kontiem, kas ir atvērti kā IBAN, jo daudzās valstīs konti tiek atvērti IBAN veidā, savukārt uz citiem kontiem, kas nav atvērti kā IBAN, maksājumu ziņojumu sūtīšana notiek pa SWIFT sistēmu. Tas savukārt nenozīmē, ka konts, kuru atvērusi maksājumu iestāde, ir klasificējams kā SWIFT sistēmas maksājumu konts.
30.panta ceturtajā daļā ir kļūdaini iekļauta atsauce uz 30.panta trešo daļu, kurā noteikts regulējums par komisijas piemērošanu.

Lūgums attiecīgi precizēt likumprojekta anotāciju!
Piedāvātā redakcija
30. pants. Aģentūras administrēto pakalpojumu izmaksa personām, kuras dzīvo vai izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārpus Latvijas vai citas dalībvalsts, vai Apvienotās Karalistes:
(1)     Latvijas Republikā piešķirto valsts pensiju, apdrošināšanas atlīdzību sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību un kaitējuma atlīdzību sakarā ar Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanu personām, kuras izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārpus Latvijas Republikas vai citas dalībvalsts, vai Apvienotās Karalistes, Aģentūra maksājumu pārskaita uz tajā ārvalstī, kurā persona dzīvo, personas atvērtu  kontu (tajā skaitā IBAN, ja valstī atver kontus pēc IBAN principa), kurā var ieskaitīt maksājumu euro valūtā, maksājumu iestādē.
(2) Piešķirot valsts vecuma pensiju vai apgādnieka zaudējumu pensiju ārpus Latvijas Republikas vai citas dalībvalsts, vai Apvienotās Karalistes dzīvojošajiem, Aģentūra maksājumu pārskaita uz tajā ārvalstī, kurā persona dzīvo, personas atvērtu  kontu (tajā skaitā kontā (IBAN),  ja valstī atver kontus pēc IBAN principa), kurā var ieskaitīt maksājumu euro valūtā, maksājuma iestādē.
(3) Pakalpojuma saņēmējs sedz komisijas maksu par šā panta pirmajā un otrajā daļā minētajiem pārskaitījumiem ārpus Latvijas Republikas vai citas dalībvalsts, vai Apvienotās Karalistes. Pārskaitāmā summa tiek samazināta par maksājumu iestādes ieturēto komisijas maksu arī gadījumā, kad kļūdaini veikts maksājums tiek atgriezts vai atkārtoti tiek nosūtīts pakalpojuma saņēmējam, izņemot gadījumu, ja kļūdainais maksājums veikts ne personas vainas dēļ.
(4)     Šā panta pirmajā un otrajā daļā noteikto kārtību piemēro, ja starptautiskajos līgumos sociālās drošības jomā, ko apstiprinājusi Saeima, nav noteikts citādi.
(5)     Personām, kuras Latvijas Republikā piešķirtās valsts pensijas, apdrošināšanas atlīdzības sakarā ar nelaimes gadījumu darbā vai arodslimību vai kaitējuma atlīdzības sakarā ar Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanu izmaksai norādījušas ārpus Latvijas Republikas vai citas dalībvalsts, vai Apvienotās Karalistes personas atvērtu kontu, ievērojot šā panta pirmajā un otrajā daļā noteikto, šo pakalpojumu izmaksā kārtībā, kādā saskaņā ar likumu "Par valsts pensijām" ir noteikta valsts pensiju izmaksai personām, kuras izbrauc uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs.”.
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Saskaņā ar likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 1.panta 3.punkta “e” apakšpunktu pašnodarbinātais — persona, kura gūst ienākumu (vai ieņēmumus) kā zvērināts advokāts.
Saskaņā ar grozījumiem Latvijas Republikas Advokatūras likumā, kas stājās spēkā 16.03.2021., 116.pantā noteikts, ka zvērināti advokāti var izveidot zvērinātu advokātu biroju profesionālās darbības veikšanai, kurā uz nenoteiktu laiku var praktizēt viens vai vairāki zvērināti advokāti.
Zvērinātu advokātu biroju veido kā personālsabiedrību vai sabiedrību ar ierobežotu atbildību un Komerclikumā noteiktajā kārtībā reģistrē komercreģistrā. Šādām sabiedrībām piemēro Komerclikuma noteikumus, ciktāl šajā likumā nav noteikts citādi.
Zvērinātu advokātu biroja biedrs vai dalībnieks var būt tikai zvērināts advokāts. Zvērināts advokāts var būt tikai viena zvērinātu advokātu biroja biedrs vai dalībnieks.
Par zvērinātu advokātu biroja valdes un padomes locekli var būt tikai zvērināts advokāts, kurš ir attiecīgā zvērinātu advokātu biroja biedrs vai dalībnieks.
Atbilstoši Latvijas Republikas Advokatūras likuma 117.pantam  zvērināta advokāta prakse nerada darba tiesiskās attiecības.
Ievērojot minēto, zvērināti advokāti, kas ir advokātu biroja dalībnieki un vienlaikus praktizē birojos  par savu darbību atlīdzību  var saņemt dividenžu veidā, jo to sniegtā juridiskā palīdzības nerada darba tiesiskās attiecības. Tādējādi šādos gadījumos zvērinātiem advokātiem nav jāreģistrējas VID kā saimnieciskās darbības veicējiem, bet tie saskaņā ar likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 3.punkta “e” apakšpunktu ir pašnodarbinātie, savukārt  minētā likuma 14.pantā nav noteikts minētām personām obligāto iemaksu objekta apmērs no kura veicamas VSAOI, kā tas ir noteikts pašnodarbinātiem, kas reģistrēti kā saimnieciskās darbības veicēji.
Ievērojot minēto, ierosinām papildināt likuma 14.panta ar jaunu daļu paredzot noteikt minimālo obligāto iemaksu objektu  zvērinātam advokātam, kas varētu būt līdzīgi kā VSAOI profesionālam sportistam.
 
Piedāvātā redakcija
-