Atzinums

Projekta ID
22-TA-2911
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Par stāvlaukuma pie Lilastes paplašināšanu, kā arī nobrauktuves pludmalē ierīkošanu, un tiem nepieciešamo atmežošanu nekustamajos īpašumos "Valsts mežs 8052" (zemes vienības kadastra apzīmējums 80520010055) un "Ziemeļu iela 28" (zemes vienības kadastra apzīmējums 80520010022), Carnikavas pagastā, Ādažu novadā
Iebildums
Rīkojuma projektā un attiecīgi arī anotācijā kā pamatojums, lai Ministru kabinets saskaņā ar Aizsargjoslu likuma 36. panta ceturtās daļas 2. punktu varētu lemt atļaut paplašināt Lilastes stāvlaukumu un izbūvēt nobrauktuvi pludmalē, t.i., veikt būvniecību, kuras rezultātā platība tiek atmežota, norādīts Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 6. punkts. No Aizsargjoslu likuma 36. panta kopumā izriet stingrs ierobežojums krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē celt jaunas ēkas un būves un paplašināt esošās, paredzot šajā pantā atsevišķus, konkrētus izņēmumus, un rīkojuma projektā paredzētajām darbībām ir jābūt tādām, kas nav aizliegtas Aizsargjoslu likuma 36. pantā, proti, atbilst kādam no šajā pantā minētajiem izņēmumiem.
Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 6. punktā noteikts, ka krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē papildus šā panta pirmajā daļā minētajiem aprobežojumiem aizliegts celt jaunas ēkas un būves un paplašināt esošās, izņemot gadījumus, kad tiek veikta mehānisko transportlīdzekļu stāvlaukumu un glābšanas staciju būvniecība un tiem nepieciešamo pievedceļu un teritorijas labiekārtošanai nepieciešamo mazēku būvniecība. Tieslietu ministrijas ieskatā, lai varētu lemt par rīkojuma projekta tālāku virzību, nepieciešams veikt papildus izvērtējumu minētajai Aizsargjoslu likuma tiesību normai kontekstā ar konkrēto paredzēto būvniecību. Rīkojuma projektā un anotācijā norādīts, ka paredzēts izbūvēt nobrauktuvi pludmalē, taču Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 6. punktā noteikts izņēmums, kas pieļauj veikt mehānisko transportlīdzekļu stāvlaukumu un glābšanas staciju būvniecību un tiem nepieciešamo pievedceļu un teritorijas labiekārtošanai nepieciešamo mazēku būvniecību, tādējādi secināms, ka nobrauktuve pludmalē neatbilst nevienam no šiem minētajiem būvju veidiem, līdz ar to ir apšaubāma Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 6. punktā ietvertās tiesību normas piemērošana attiecībā uz paredzēto nobrauktuves pludmalē būvniecību. Vēl jo vairāk šādu secinājumu par minētās tiesību normas interpretāciju apstiprina apstākļi, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija izstrādāja likumprojektu "Grozījumi Aizsargjoslu likumā" (VSS-209, TA-2177, izsludināts 2018. gada 1. marta valsts sekretāru sanāksmē, prot. Nr. 9 13. §), kurā tika paredzēts papildināt Aizsargjoslu likuma 1. pantu ar 23. punktu - ar terminu "nobrauktuve pludmalē", skaidrojot to kā "dabiska vai izbūvēta brauktuve, ar mērķi nodrošināt piekļuvi pludmalei (jūrai) operatīvajam transportam, kā arī apsaimniekošanas un zvejas vajadzībām un pa kuru atļauts pārvietoties ar mehāniskajiem transportlīdzekļiem tikai šajā likumā noteiktajos gadījumos”. Savukārt šī paša likumprojekta 7. pants paredzēja papildināt Aizsargjoslu likuma 36. panta otro daļu ar 8. un 9. apakšpunktu, nosakot izņēmuma gadījumus, kad krasta kāpu aizsargjoslā un pludmalē atļauts celt jaunas ēkas un būves un paplašināt esošās, ietverot arī nobrauktuvju pludmalē būvniecību, taču likumprojektā paredzētie grozījumi attiecībā uz nobrauktuvēm pludmalē netika pieņemti. Minētā likumprojekta anotācijā attiecībā uz nobrauktuvi pludmalē skaidrots, ka piekļuve pludmalei (nobrauktuves) nepieciešama pludmales apsaimniekošanai, zvejas vajadzībām un operatīvajam transportam, taču šobrīd lielākā daļa nobrauktuvju nav izbūvētas, līdz ar to jāveic grozījumi Aizsargjoslu likumā, lai varētu izbūvēt nobrauktuves pludmalē un nodrošināt piekļuvi pludmalei.
Ņemot vērā augstāk minēto, lūdzam atkārtoti izvērtēt un skaidrot, vai iecerētā nobrauktuves pludmalē būvniecība nav pretrunā Aizsargjoslu likuma 36. pantam. Ja tiek secināts, ka šāda būvniecība ir atbilstoša Aizsargjoslu likuma 36.pantam, tad lūdzam pamatojumu par attiecīgo panta interpretāciju ietvert anotācijā.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tā kā rīkojuma projektā un anotācijā ietverta informācija, ka paredzētā būvniecība, ko plāno pašvaldība, tiks veikta arī uz valstij piederošas zemes, lūdzam anotācijā ietvert informāciju par plānoto risinājumu saistībā ar uz valstij piederošās zemes būvējamās inženierbūves īpašumtiesībām.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Sadaļā "Apraksts" kā rīkojuma projekta pamatojums norādīts Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas 3. punkts. Lūdzam precizēt minēto atbilstoši rīkojuma projektā norādītajam Aizsargjoslu likuma 36. panta otrās daļas attiecīgajam punktam.
 
Piedāvātā redakcija
-