Atzinums

Projekta ID
25-TA-1247
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka līdzīga satura pasākumi plānoti arī Sociālā klimata fonda ietvaros (BEMU vilcienu iegāde un uzlādes infrastruktūras izveide), lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ko tieši kura fonda ietvaros plānots darīt, kā arī kādā veidā plānots novērst dubultfinansējuma rašanās risku.  
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot noteikumu 12.2.apakšpunktā noteikto, ka projekta iesniedzējs pasākuma ietvaros attiecībā uz bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveidi ir VAS "Latvijas dzelzceļš", lūdzam anotācijas 1.3.sadaļas rindkopā, kurā sniegta informācija par pasākumam paredzēto finansējumu, sniegt pamatojumu, kāpēc VAS "Latvijas dzelzceļš" īstenojamam projektam saskaņā ar noteikumu 4.2.apakšpunktu paredzēts valsts budžeta līdzfinansējums.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam (anotācijā) skaidrot, vai MK noteikumu projekta 14.4.apakšpunktā norādītā infrastruktūra ir daļa no publiskās dzelzceļa infrastruktūras, kuras pārvaldītājs atbilstoši Dzelzceļa likumam ir AS "Latvijas dzelzceļš". Ja iepriekšminētā likuma un ES direktīvu kontekstā bezemisiju bateriju vilcienu uzlādes infrastruktūra neatbilst publiskās dzelzceļa infrastruktūras tvērumam, aicinām pārskatīt plānoto pasākumu, veicot atbilstošas izmaiņas. Ņemot vērā to, ka šāda uzlādes infrastruktūra ir nepieciešama tikai bezemisiju bateriju vilcieniem, aicinām izvērtēt, vai tā, līdzīgi kā 12.1.apakšpunktā nebūtu jāiepērk ATD un attiecīgi tālāk jānodod pasažieru pārvadājumu pakalpojuma sniedzējam, piemērojot Komisijas regulu 1370/2007. Skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ir būtiski noteikt, kurš saimnieciskās darbības veicējs gūst labumu no plānotā pasākuma, un tam piemērot atbilstošu komercdarbības atbalsta regulējumu, lai nodrošinātu atbalsta saderību ar ES iekšējo tirgu.

Ja šobrīd noteikumu projekts tiek papildināts ar jaunu finansējuma saņēmēju, tad vairs nav skaidrība, kuras no 15. un 16.punktā ietvertajām izmaksām attiecas uz kurām 14.punktā minētajām darbībām un attiecīgi - uz kuru no finansējuma saņēmējiem. Lūdzam nodrošināt, ka no noteikumu projekta ir skaidrs, ka izmaksas, kuras rodas ATD un saistītas ar bezemisiju elektrovilcienu iegādi, lai nodrošinātu pasažieru pārvadāšanu pa dzelzceļu, tostarp arī 16.7.minētās izmaksas, tiek attiecinātas uz pakalpojuma sniedzēju un uzskaitītas tam, piemērojot Komisijas regulu 1370/2007.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Kontekstā ar Finanšu ministrija iebildumu pie MK noteikumu projekta 12.2.apakšpunkta, lūdzam papildināt arī MK noteikumu projekta 22.12.apakšpunktu ar atsauci uz MK noteikumu 14.4.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām anotācijā iekļaut skaidrojumu, kādas izmaksas ir attiecināmas saskaņā ar MK noteikumu 14.2.apakšpunktu - ar bateriju vilcienu iegādi saistītās aktivitātes.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" pašreizējās situācijas aprakstu ar informāciju, no kuriem ES Kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam pasākumiem un kādā finanšu apmērā tika pārdalīts finansējums 2.4.1.3.pasākuma īstenošanai (papildu 7 BEMU vilcienu iegādei un uzlādes infrastruktūras izveidei).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka avanss tiek plānots lielāks kā 30%, lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar pamatojumu Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumu Nr. 30 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu daudzveidu mobilitāti pilsētās" 2.3.1.4. pasākuma "Bezemisiju vilcieni" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) 23.punktā noteiktā avansa apmēram.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta protokollēmumu ar punktu par rīcību gadījumā, ja Eiropas Komisija neapstiprina  Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam rosinātos grozījumus, kas paredz finansējuma pārdali papildu 7 BEMU vilcienu iegādei un uzlādes infrastruktūras izveidei.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu 5.punktā vārdus “nav mazāks par” aizstāt ar vārdu “ir”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu 6.2. punktā tiek precizēts rezultatīvais rādītājs, lūdzam veikt attiecīgus precizējumus 2.4.1.specifiskā atbalsta mērķa rādītāju aprakstā, precizējot rādītāja metodoloģijas atspoguļojumu, kādā veidā konkrētais rādītājs ticis noteikts, kā arī lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kāpēc MK noteikumos tiek plānots sasniegt rādītāju - 1 460 000 lietotāju skaits, kaut arī Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam šis rādītājs ir norādīts - 7 700 000. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā detālāk skaidrot, kāpēc ir nepieciešams  paredzēt 6.3.punktā norādīto nacionālo rādītāju.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumus plānots papildināt ar jaunu atbalstāmo darbību "bateriju elektrovilcienu uzlādes infrastruktūras izveide", kuru īstenos valsts akciju sabiedrība "Latvijas dzelzceļš", kas attiecīgi iesniegs projektu par konkrētās aktivitātes īstenošanu, lūdzam izvērtēt nepieciešamību veikt precizējumus projektu iesniegumu atlases vērtēšanas kritērijos, kā arī sniegt attiecīgu skaidrojumu anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu 16.4.apakšpunktā svītrot vārdus un skaitļus "normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā", ņemot vērā to, ka minētais normatīvais akts neregulē izmaksu jautājumus.
Piedāvātā redakcija
16.4. projekta komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu izmaksas.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām attiecībā uz noteikumu 12.2.apakšpunktā minēto finansējuma saņēmēju iekļaut pienākumu projekta īstenošanas gaitā radušos sadārdzinājumu un citas papildu izmaksas segt no saviem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
Šo noteikumu 12.2.apakšpunktā minētais finansējuma saņēmējs no saviem līdzekļiem sedz projekta īstenošanas gaitā radušos sadārdzinājumu un citas papildu izmaksas.
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai MK noteikumu 22.6.p. nav jāpapildina ar atsauci arī uz 14.1.apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu 22.11.apakšpunktā atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012, 61. pantu , ņemot vērā to, ka minētās regulas 61.pants, kā arī šobrīd spēkā esošās Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regulas (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija) 61.panta prasības ir tieši piemērojamas tādiem projektiem, kas saistīti ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalsta saņemšanu un vienlaikus kuros atbilstoši specifiskā atbalsta mērķim finansējuma saņēmējs atlases kārtībā ES fondu dalībniekiem, gala saņēmējiem vai sadarbības partneriem sniedz finansiālu atbalstu (t.s. daudzpakāpju projekti).
 
Piedāvātā redakcija
nodrošina interešu konflikta neesību saskaņā ar publiskos iepirkumus regulējošo normatīvo aktu prasībām.