Atzinums

Projekta ID
23-TA-1199
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Reto slimību alianse
Atzinums iesniegts
13.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
LRSA neatbalsta grozījumu projekta turpmāku virzību bez tā precizēšanas un priekšlikumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Grozījumu projekts paredz iespēju, bet ne pienākumu, institūcijām informāciju par līdzdalības iespējām “izplatīt citos sabiedrībai pieejamos veidos”. Būtu jāparedz, ka gadījumā, ja sabiedrības pārstāvis institūcijai ir lūdzis, tad institūcijai informācija ir savlaicīgi sūtāma uz sabiedrības pārstāvja norādīto e pastu katrā projekta izstrādes un īstenošanas procesa stadijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Grozījumu projekts nerisina “savlaicīguma” jautājumu. Izņēmums ir apspriedes, visa ar sanāksmi saistītā informācija (15.p.), publiskā apspriešana attīstības plānošanas dokumentu projektiem un ārējo normatīvo aktu projektiem (16.p.). Līdzšinējā prakse liecina, ka atsevišķas institūcijas sabiedrības pārstāvju viedokļus par apjomīgiem un nozīmīgiem jautājumiem vēlas saņemt nesamērīgi īsos termiņos, kas nav pieņemami.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
TAP portāls nenodrošina savlaicīgu informācijas paziņošanu sabiedrībai un nevar būt kā vienīgais prioritārais informācijas avots. Mūsdienās pastāv ļoti daudz informācijas izplatīšanas kanāli. Tostarp būtu jārespektē ieinteresēto sabiedrības grupu vēlmi savlaicīgi saņemt jaunāko informāciju tieši uz savu norādīto e-pastu, kas institūcijām nevar būt milzīgs slogs, ja tiek izveidota adresātu liste, kurai regulāri ar vienu e pastu tiek nosūtīta jaunākā informācija. Kā pozitīvu piemēru var minēt Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas darbu, kur konsultanti regulāri nosūta e-pastu ar jaunāko sapulču darba kārtību.

Kā obligātu prasību jāparedz sabiedrības pārstāvju informēšana jau par plānotajiem projektiem, kas ļauj sabiedrībai savlaicīgi iesaistīties projekta izstrādes procesā.
 
Piedāvātā redakcija
7. Lai sabiedrības pārstāvjus informētu par līdzdalības iespējām, institūcija sagatavo paziņojumu (1. pielikums) un atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā iestādes ievieto informāciju internetā, publicē to attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība". Valsts tiešās pārvaldes iestāde sabiedrības pārstāvjus par iespēju iesaistīties projekta izstrādes procesā informē publicējot paziņojumu par līdzdalības iespējām attiecīgās institūcijas oficiālās tīmekļvietnes sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" tiklīdz tiek uzsākts projekta izstrādes process. Uzsākot projekta izstrādi vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (turpmāk – TAP portāls), paziņojums publicējams TAP portāla publiskajā vidē, izmantojot TAP portālā pieejamo elektronisko paziņojuma veidlapu. Katrā projekta izstrādes un īstenošanas procesa stadijā paziņojums par līdzdalības iespējām izplatāms arī citos sabiedrībai pieejamos veidos, tostarp, paziņojumu nosūtot uz sabiedrības pārstāvja, institūcijai norādīto elektroniskā pasta adresi, lai iespējami labāk sasniegtu mērķauditoriju.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav atbalstāma grozījumu projekta 14.punkta redakcija.
Kā izriet no grozījumu projekta 14.1.punkta, tad Institūcija, iesaistot sabiedrības pārstāvjus izvēlas atklātā procedūrā,[..] [..] un nodrošinot interešu un viedokļu dažādību. Savukārt grozījumu projekta 14.2.punkts ļauj institūcijai noteikt kritērijus, kādiem jāatbilst darba grupā, konsultatīvajā padomē, uzraudzības padomē vai domnīcā iesaistāmajiem sabiedrības pārstāvjiem.
Šī norma nenodrošina demokrātisku sabiedrības iesaisti līdzdarbībā, jo dod neierobežotas iespējas institūcijai patstāvīgi izvēlēties sev vēlamus sabiedrības pārstāvjus sadarbībai atbilstoši pašas institūcijas noteiktai procedūrai un kritējiem kuriem jāatbilst iesaistītajiem sabiedrības pārstāvjiem. Institūcijai nevar būt noteikta izšķirošā loma ar kuru sabiedrības pārstāvi tā vēlētos sadarboties, jo pretējā gadījumā netiek nodrošināta interešu un viedokļu dažādība un ar pašas institūcijas noteiktiem kritērijiem tiek ierobežota faktiskā sabiedrības līdzdalība.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Grozījumu projekta 15.2.1. punkts nav atbalstām, jo paredz tikai TAP izmantošanu pieteikšanās apspriedei, taču tas nevar būt vienīgais veids, lai nodrošinātu plašāku sabiedrības pārstāvju interešu un viedokļu dažādību. Latvijā joprojām ir daudz iedzīvotāju, kas nesaprot un nesapratīs TAP darbību. Nepieciešams paredzēt arī citas pieteikšanās iespējas, nevis tikai vienu online sistēmu.
Līdzšinējā prakse liecina, ka daudzās institūcijās pieteikšanās apspriedēm veiksmīgi darbojas izmantojot gan telefona sakarus, gan e pastus.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Grozījumu projekta 17.punkts nosaka institūcijas pienākumu informāciju sniegt “laikus”. Nav saprotams, kas ir ”laikus”.
Līdzšinējā  prakses liecina, ka atsevišķas institūcijas informāciju sniedz pēdējā brīdī. Bijuši gadījumi, kad par savlaicīgi plānotā sapulcē izskatāmajiem jautājumiem informācija tiek sniegta pēdējā naktī pirms sapulces. Šāda institūcijas rīcība neļauj sabiedrības pārstāvjiem īstenot kvalitatīvu līdzdalību.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav atbalstāma grozījumu projekta 19.1.punkta redakcija.
Piedāvātā redakcija nenodrošina demokrātisku sabiedrības iesaisti līdzdarbībā. Tiek pieļauts, ka amatpersona vienpersoniski izvēlēsies kuru sabiedrības daļu noteikt kā iesaistāmo mērķgupu, tādējādi nenodrošinot interešu un viedokļu dažādību.
 
Piedāvātā redakcija
-