Atzinums

Projekta ID
24-TA-3321
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
(IeM)
Ministru kabineta noteikumu projektā nav skaidri noteikta kārtība un anotācijā nav skaidrojuma, kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas ietvaros paredzēts nodrošināt ārējo valsts  sauszemes robežu šķērsojošo personu un transportlīdzekļu, kuriem paredzēti atvieglojumi un privilēģijas (Latvijas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas 2., 6., 6.1 punkti), atbilstības rindas veidam novērtējums.
Ja attiecībā uz kravām, elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā ir paredzēts norādīt informāciju, tad attiecībā uz personām, kuras ceļo ar diplomātiskajām, Eiropas Komisijas vai Apvienoto Nāciju Organizācijas pasēm, tā nav. Tas, līdztekus noteikumu projekta 3. punktā paredzētajam reģistrācijas atbrīvojumam Latvijas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas pirmajā punktā minētajām personām (cietušās vai saslimušās personas, kurām nepieciešama neatliekamā medicīniskā palīdzība vai kuras pavada ārstniecības personas) rada potenciālu noteiktās kārtības nepilnību ļaunprātīgas izmantošanas risku, jo normatīvais regulējums nekādus risku mazināšanas pretpasākumus neparedz.
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību šajā jautājumā precizēt Ministru kabineta noteikumu projektu un tā anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
(IeM, VRS)
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta piektās daļas trešais punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Lūdzam attiecīgi precizēt projektu, papildinot to ar saturu atbilstoši likumā Ministru kabinetam paredzētajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 2. punktā noteikto, rosinām precizēt jēdzienu "robežšķērsošanas vieta", "Latvijas Republikas ārējās robežas autoceļa robežšķērsošanas vieta", "Latvijas Republikas valsts ārējās sauszemes robežas šķērsošanas vieta" atbilstošu lietojumu, kā tas noteikts Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta piektās daļas 3. punkta deleģējumā, proti, "ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vieta".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
(IeM)
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta piektās daļas trešais punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā ārējo sauszemes robežu var šķērsot ārpus kārtas. Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projektā nebūtu nosakāma nepārprotama kārtība, kādā ārējo sauszemes robežu var šķērsot ārpus kārtas.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 3. punktā noteikto, "normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu", rosinām dzēst noteikumu projekta 2. punkta pirmo teikumu, kas dublē Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 pantā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Svītrot noteikumu projekta 3.punkta pirmajā teikumā vārdus "neregulē jautājumus, kas saistīti ar robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēmu un tie". Ne noteikumu projekts, ne tā anotācija nesatur skaidrojumu, kāpēc šāda atsauce ietverta projektā, jo robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēmas darbībai paredzēts cits regulējums.

Ievērojot to, ka izstrādātais projekts paredz mehānisko transportlīdzekļu reģistrēšanu elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā un rindas organizēšanu, ierosinām pie izņēmumiem nenorādīt kājāmgājējus, zirgu pajūgus un velotransportu uz kuriem attiecīgā kārtība neattiecas pēc būtības. Līdz ar to lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projekta 3. punktu.

Papildināt noteikumu projekta 3. punktu aiz skaitļa un pieturzīmes "5."  ar vārdiem un zīmēm "(attiecībā uz valsts un pašvaldību iestāžu oficiālajām delegācijām)" , tādējādi neparedzot izņēmuma noteikšanu attiecībā uz organizētām bērnu un tūristu grupām, jo šādas grupas pamatā valsts robežu šķērso ar neregulārajiem pasažieru pārvadātāju autobusiem, kam noteiktajā kārtībā jāreģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.

Papildināt noteikumu projekta 3. punktu aiz skaitļa, pieturzīmes un vārda "8. punktā" ar vārdiem "un vienpadsmitajā daļā", papildinot izņēmumus attiecībā uz citām Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitajā daļā neminētām personām, gadījumos, ja tas atbilst starptautisko tiesību normām, Latvijas valsts interesēm vai ir saistīts ar nepārvaramu varu vai humāniem apsvērumiem, un ir saņemta Valsts robežsardzes priekšnieka vai viņa pilnvarotās amatpersonas atļauja.

Svītrot noteikumu projekta 3. punkta pēdējo teikumu "Šo transportlīdzekļu robežšķērsošanu organizē Valsts robežsardze normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā". 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Lūdzu precizēt punktu kopumā un vārdkopu "robežšķērsošanas vietas", atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta piektās daļas trešajā punktā noteiktajam, proti, Ministru kabinets nosaka ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietas, pirms kuru šķērsošanas transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas attiecīgajā sistēmā.
Pašreizējā punkta redakcija sniedz norādi uz plašāku (robežšķērsošanas vietas) iespējamo vietu uzskaitījumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Aiz skaitļiem, pieturzīmes un vārda "6.1 punktā" svītrot vārdus "un vienpadsmitajā daļā". Šī personu kategorija ir jāiekļauj pie izņēmumiem attiecībā uz prasību reģistrēties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Svītrot vārdus "bez kravas". Nav jāparedz sadalītas plūsmas kravas transportlīdzekļiem ar kravu vai bez tās.
Ir jāparedz plūsma kravas transportlīdzekļiem ar ātri bojājušās kravām (kas minētas Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas 6. un 6.1 punktā) un parastā kravas transportlīdzekļu plūsma.
Piedāvātā redakcija
4.4. rinda kravas transportlīdzekļiem;
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Svītrot 4.5.apakšpunku.
Nav jāparedz sadalītas plūsmas kravas transportlīdzekļiem ar kravu vai bez tās.
ir jāparedz plūsma kravas transportlīdzekļiem ar ātri bojājošās kravām (kas minētas Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10. panta desmitās daļas 6. un 6.1 punktā) un kravas transportlīdzekļu plūsma.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Aizstāt vārdus "Valsts robežsardzi" ar vārdiem "kompetentajām iestādēm".
Robežšķērsošanas vietu caurlaidību ietekmē visu kompetento iestāžu darbība, pēdējos gados sankciju kontroles ietvarā it īpaši Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldes procedūras. Tādējādi sistēmas pārzinim jāsadarbojas ar visām Latvijas Republikas valsts robežas likumā noteiktajām kompetentajām iestādēm, kas atrodas autoceļu robežšķērsošanas vietā. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Svītrot otro teikumu.
Valsts robežsardzei nav kompetences rindas administrēšanā. 2025.gada 19.jūnija likuma "Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likums" anotācijas sadaļā "1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi" iekļauts šāds Valsts robežsardzes lomas apraksts: "VRS amatpersonas kā elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas lietotāji, neiesaistoties minētās sistēmas administrēšanā, atbilstoši savai kompetencei veiks nepieciešamās darbības ārējās sauszemes  robežas šķērsošanas nodrošināšanai, pārliecinoties par e-rindā reģistrēto transportlīdzekļu datu atbilstību pie RŠV piebraukušā transportlīdzekļa identifikācijas datiem. Atbilstības gadījumā tiks pacelta barjera un transporta līdzeklis tiks ielaists RŠV. VRS nenodrošinās jautājumu risināšanu, kas skar kopīgos rindas organizācijas pasākumus, t.sk. transportlīdzekļu aicināšanu uz robežšķērsošanas vietu, skaidrojumu sniegšanu transportlīdzekļu vadītājiem par rindas organizāciju un reģistrēšanās niansēm, savu rindas kārtu objektīvu apsvērumu ietekmē nokavējošo integrēšanu rindā, ārpus kārtas ārējo robežu šķērsojošo organizāciju u.c."

Tādējādi nav pieļaujama termina izsaukt lietošana saistībā ar Valsts robežsardzes lomu. Rindas administratora kompetencē ir procesi attiecībā uz transportlīdzekļa informēšanu par nepieciešamību doties uz robežšķērsošanas vietu. Valsts robežsardzes amatpersona sistēmā var veikt tikai atzīmi attiecībā uz transportlīdzekļu skaitu, kuri var doties iebraukšanai robežšķērsošanas vietā. Valsts robežsardze nevērtēs kārtību un kritērijus pēc kādiem transportlīdzekļi ir sarindoti rindā.

Tāpat aicinām vērtēt nepieciešamību noteikumu projektā paredzēt kārtību, kādā ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietā tiek ielaistas personas un transportlīdzekļi, kuriem nav pienākuma reģistrēties elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
11. Ārējās sauszemes robežas robežšķērsošanas vietā ielaiž tikai tos transportlīdzekļus, kuri ir reģistrēti elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā un ir informēti par iespēju iebraukt robežšķērsošanas vietā.
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Svītrot pieturzīmes vārdus un skaitļus ", izņemot šo noteikumu 13. punktā minēto gadījumu.", ievērojot to, ka izņēmumi attiecībā uz transportlīdzekļiem, kuri ievērojami kavē robežšķērsošanai reģistrēto laiku, nav nepieciešami. Skatīt kopsakarā ar iebildumu pie 13. punkta.
Piedāvātā redakcija

12. Ja  elektroniskās rindas rezervācijas sistēmā reģistrētais transportlīdzeklis uz robežšķērsošanas vietu neierodas trīs stundu laikā pēc rezervācijas laika, attiecīgā transportlīdzekļa reģistrācija rindā tiek atcelta un rindas rezervācija un pakalpojuma maksa jāveic no jauna.
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Svītrot 13. punktu. 
Izvērtējot kaimiņvalstu, kur izņēmumi nav noteikti, praksi attiecībā uz transportlīdzekļiem, kas ievērojami kavē robežšķērsošanai reģistrēto laiku, kā arī starpinstitūciju (LVRTC, ATD, VID MP) 2025.gada 7.augusta sanāksmē izrunāto, aicinām 13. punktu svītrot. 
Jāņem vērā, ka saskaņā ar noteikumu projekta 12. punktu ir noteikts trīs stundu kavējuma laikposms, pēc kura reģistrācija rindā tiek atcelta. Šādos apstākļos nav skaidrs, kāds ir paredzētais mehānisms, kas neradītu pārmērīgu administratīvo slogu, lai atcelto reģistrāciju rindā atjaunotu.
Nav skaidrs kam un kādā veidā iesniedzams attaisnojuma dokuments un kurš būs tiesīgs izskatīt un pieņemt attiecīgo lēmumu, izskatot neskaidra satura dokumentālos apliecinājumus. Tāpat ir iespējami gadījumi (transportlīdzekli uz ceļa pārbaudes veikšanai, autopārvadājumu kontrolei vai speciālo pasākumu ietvaros aiztur Valsts policija, iesaiste ceļu satiksmes negadījumā, nepieciešamā atpūtas laika ievērošana, vai citā specifiskā gadījumā), kad personai nebūs iespēja dokumentāli apliecināt kavēšanās pamatotību. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Atbilstoši Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta ceturtajā daļā noteiktajam, elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas datu pārzinis ir valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija".
Ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 5. panta 2. punktā noteikto datu pārziņa atbildību (pārzinis ir atbildīgs par atbilstību 1. punktam un var to uzskatāmi parādīt (“pārskatatbildība”).) darbībās ar datiem un Valsts robežsardzei paredzamo nepieciešamību piekļuvi datu pārziņa rīcībā paredzamajam datu apjomam, aicinām papildināt projektu ar punktu, kurā noteikts, ka datu pārzinis nodrošina nepārtrauktu tiešsaistes piekļuvi.
Piedāvātā redakcija
Sistēmā reģistrēto informāciju, izmantojot datu pārraidi tiešsaistes režīmā, datu pārzinis sniedz pēc līguma vai starpresoru vienošanās noslēgšanas ar informācijas saņēmēju.
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Lūdzu precīzi norādīt, kurš reģistrē sistēmā 20.2. un 20.3. apakšpunktā minētos datus.
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1  panta pirmajā daļā un noteikumu projekta 4. punktā noteikts, ka transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas sistēmā norādot robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku un prioritāti rindā.
Secināms, ka 20.2. apakšpunktā minētos personas datus un 20.3. apakšpunktā minētos transportlīdzekļa datus tā vadītājs, īpašnieks vai turētājs sistēmā neievada.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
(VRS)
Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) saturā minēto, par datu apstrādi, tostarp nodošanu citiem, atbildīgs ir datu pārzinis. Sistēmas pārzinis datu pārziņa uzdevumā atbild tikai par sistēmu tehnoloģisko risinājumu darbību. 
Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
(IeM)
Precizēt pamatojuma apraksta otro teikumu, jo no 2025. gada 1. oktobra robežšķērsošanas vietā tiek ielaisti arī tie transportlīdzekļi, attiecībā uz kuriem noteikti izņēmumi (un tiem nav jāreģistrējas elektroniskajā rindas rezervācijas sistēmā).
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
(IeM)
Svītrot teikumu "Noteikumi neregulē jautājumus, kas saistīti ar robežas šķērsošanu un robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēmu.", jo tas neattiecas uz projekta jomu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
(VRS)
Ņemot vērā Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta pirmajā daļā un šo noteikumu projekta 4. punktā noteikto, ka transportlīdzekļa vadītājs, īpašnieks vai turētājs reģistrējas sistēmā norādot robežšķērsošanas vietu, datumu, laiku un prioritāti rindā, aicinām svītrot anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija" vārdus un zīmes "vai juridiska persona (piemēram, loģistikas uzņēmums).".

Anotācijā nepaplašina ministru kabineta noteikumu saturā noteiktā iekļaujamā informācijas apjoma tvērumu. Ņemot vērā minēto, rosinām dzēst vārdus un zīmes "transportlīdzekļa veidu), transportlīdzekļa vadītāju, transportlīdzekli un tā kravu.", jo nedz Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta pirmajā daļā, nedz šo noteikumu 4. punktā minētais neparedz transportlīdzekļa vadītājam, īpašniekam vai turētājam pienākumu norādīt transportlīdzekļa veidu, transportlīdzekļa vadītāju, transportlīdzekli un tā kravu. 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
(VRS)
Ja nepieciešama tieša piekļuve sistēmai (piemēram, Valsts robežsardzei), tā tiek nodrošināta uz sadarbības līguma pamata, nodrošinot noteiktu piekļuvi ar tehniskiem drošības risinājumiem (autentifikāciju u. c.).", kas Valsts robežsardzei nerada skaidru rīcības modeli piekļuves nepieciešamības gadījumā.
Proti, nepieciešams skaidri noteikt kuras iestādes piekļūs sistēmai tieši (slēdzot līgumu), kuras ir tiesīgas iegūt informāciju fragmentāri vai vienreizēji.  
No projekta redakcijas izriet, ka Valsts robežsardzei piekļuve nodrošināma pilnībā, nevis ar "noteiktu piekļuvi" vai "Ja nepieciešams".
Lūdzu precizēt anotāciju un salāgot ar projektu, paredzot, skaidru Valsts robežsardzes piekļuves tiesību vai nosakot, ka Valsts robežsardze ir tiesīga izvēlēties kad tai šāda piekļuve ir nepieciešama.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
(VRS)
Anotācijas 1.3. sadaļā "Problēmas un risinājumi" otrā risinājuma saturā norādīts: "pieprasīt un saņemt no sistēmas pārziņa informāciju". Ievērojot Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) saturā minēto, par datu apstrādi, tostarp nodošanu tālāk atbildīgs ir datu pārzinis. Sistēmas pārzinis datu pārziņa vārdā atbild tikai par sistēmu tehnoloģisko risinājumu darbību. Sistēmas pārzinim nav tiesību rīkoties ar tā pārziņā esošas sistēmas saturu jeb sistēmā esošo informāciju. Pēc būtības šāda datu tālāknodošana bez datu pārziņa dota uzdevuma, kas apliecināms ar juridiski nostiprinātu aktu (līgums, starpresoru vienošanās), ir uzskatāms par datu apstrādes pārkāpumu. Tikai datu pārzinis atbilstoši Vispārīgā datu aizsardzības regulā noteiktajam ir tiesīgs rīkoties ar tā rīcībā esošajiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
(VRS)
Izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar rīcību gadījumos, ja elektroniskās rindas rezervācijas sistēma nedarbojas.
Ievērojot, ka pašreiz kompetentajām iestādēm joprojām nav prezentēta sistēma (diskusijas par iespējamajām darba plūsmām), tā nav testēta, nav nodrošinātas apmācības u.c. pasākumi, Valsts robežsardze pauž bažas par elektroniskās rindas ieviešanu iezīmētajā laikā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums

(IeM, VRS)
Latvijas Republikas valsts robežas likuma 10.1 panta piektās daļas pirmais punkts paredz, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā notiek informēšana par rindas virzību. Vēršama uzmanība, ka projekta 5. punktā ir ietverts regulējums, ka noteic, ka reģistrācijas veicējs izvēlas rezervācijas laiku un tam tiek piešķirts unikāls reģistrācijas identifikatora numurs, nosūtot paziņojumu uz reģistrācijas veicēja norādīto e-pasta adresi, kā arī īsziņu uz norādīto kontakttālruni. Aicinām izvērtēt, vai minētais ir uzskatāms par kārtību, kādā notiek informēšana par rindas virzību, un nepieciešamības gadījumā precizēt projektu.
Tāpat aicinām izvērtēt nepieciešamību paredzēt alternatīvu veidu, kā pārliecināties par identifikācijas numura piešķiršanu, ja jebkādu iemeslu dēļ paziņojums e-pastā un SMS nav saņemts.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
(IeM)
Aizstāt vārdus "iepriekš nosūtīts uz reģistrācijas veicēja norādīto e-pasta adresi" ar vārdiem "piešķirts 5. punktā noteiktajā kārtībā".
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
(VRS)
Lūdzam izvērtēt, vai, reģistrējot informāciju par transportlīdzekļa vadītāju, būtu jāparedz vārda un uzvārda ievades transkripcija atbilstoši starptautiskām normām (ICAO noteiktais standarts). Būtībā, lai novērstu nesakritības, būtu jāievada vārds un uzvārds precīzi kā norādīts personas ceļošanas dokumentā. Pretējā gadījumā robežsargam nebūs iespējams pārliecināties, ka reģistrācijas sistēmā ievadītie dati sakrīt ar uzrādītā ceļošanas dokumenta datiem.
Piedāvātā redakcija
-