Atzinums

Projekta ID
25-TA-1544
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
31.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.1. sadaļā punktā “Apraksts” un 3. sadaļas 6. punktā norādīto likuma “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” 73. punktu, tas ir vārda “punkts” vietā norādot vārdu “pants”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka anotācijā joprojām ir norādīta informācija par valsts budžeta līdzekļu nepieciešamību turpmākajos gados, atkārtoti norādām, ja Satiksmes ministrijas vērtējumā turpmākajos gados VAS “Latvijas dzelzceļš” darbības nodrošināšanai ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, tad par to ir nepieciešams atsevišķs Ministru kabineta lēmums budžeta sagatavošanas procesā, ja Satiksmes ministrija var piedāvāt risinājumus šāda resursa nodrošināšanai. Līdz ar to lūdzam svītrot anotācijas 1.3. sadaļā punktā “Problēmas apraksts” tekstu “LDz 2024. gada pārvadājumu rādītāji liecina par dzelzceļa tīkla izmantošanas intensitātes samazinājumu par vidēji 17 - 20 % kravu pārvadājumos, galvenokārt saistībā ar noteiktajām starptautiskajām ekonomiskajām sankcijām austrumu virziena pārvadājumos, kā arī vidēji 3 % pieaugumu pasažieru pārvadājumos, izpildot sabiedriskā pakalpojuma līgumā noteiktos pārvadājumus. Ņemot vērā būtisko pasažieru pārvadājumu apjomu pieaugumu un pasažieru vilcienu satiksmes īpatsvaru līdz 85 % dzelzceļa tīklā, pārvadājumu izpildei ir nepieciešams papildu valsts finansējums pasažieru infrastruktūras izdevumu segšanai, kas netiek kompensētas ar pārvadātāju maksājumiem par infrastruktūras izmantošanu. Saglabājoties krītošiem dzelzceļa pārvadājumu darbības rādītājiem (kravu pārvadājumos) arī turpmākajos gados, dzelzceļa infrastruktūras darbības nodrošināšanai 2025. – 2028. gadam tiek plānots ikgadējs līdzekļu deficīts, kas radīs ikgadējus LDz zaudējumus uzņēmuma darbībā, tādēļ esošās infrastruktūras funkcionalitātes saglabāšana tiešā veidā būs atkarīga no LDz fiskālās ietekmes kompensēšanas iespējām no valsts budžeta līdzekļiem, jo infrastruktūras pārvaldītāja neto apgrozījuma samazinājuma apstākļos pie nosacīti nemainīgām (fiksētām) infrastruktūras uzturēšanas izmaksām, ikgadēji radīs zaudējumus uzņēmuma darbībai.” un tekstu “Arī turpmāk jautājums par finanšu līdzsvara nodrošināšanu LDz, tiks skatīts tikai un vienīgi kontekstā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību.”.
Piedāvātā redakcija
-