Atzinums

Projekta ID
22-TA-155
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
05.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojekts saistīts ar grozījumiem Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, lūdzam turpmāk atkārtotu saskaņošanu šiem projektiem īstenot vienlaikus. Tāpat lūdzam rast iespēju organizēt starpinstitūciju sanāksmi par abiem tiesību aktu projektiem kopā, lai pārrunātu izteiktos iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu par panta septīto daļu, lūdzam grozīt  otro daļu.
Piedāvātā redakcija
“(2) Publiska persona pirms kapitālsabiedrības dibināšanas vai līdzdalības iegūšanas vai pārvērtēšanas esošā kapitālsabiedrībā veic paredzētās rīcības izvērtējumu, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Veicot izvērtējumu, publiska persona konsultējas ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, kā arī ievēro komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības.”
3.
Likumprojekts (grozījumi)
"(3) Publiskas personas kapitālsabiedrības dibināšanas un līdzdalības iegūšanas kārtība ir noteikta Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā.";
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā minēto iebildumu pamatotību aicinām panta trešajā daļā iekļaut arī kapitālsabiedrību pārvērtēšanu.
Piedāvātā redakcija

"(3) Publiskas personas kapitālsabiedrības dibināšanas, līdzdalības iegūšanas un pārvērtēšanas kārtība ir noteikta Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā.";
4.
Likumprojekts (grozījumi)
aizstāt ceturtajā daļā vārdu "izdod" ar vārdiem "var izdot";
Iebildums
Izslēdzama arī 88. panta ceturtā daļa, jo nav pamatoti attiecībā uz pašvaldībām paredzēt speciālu, atšķirīgu regulējumu attiecībā uz likumā ietvertu deleģējumu izdot ārēju normatīvo aktu par tirgus nepilnību vai tādus īpašumu, vai preces un pakalpojumu, kas ir stratēģiski svarīgi administratīvās teritorijas attīstībai, noteikšanu pretstatā valstij, t.i., Ministru kabinetam vispār šādu deleģējumu neparedzot/nepieļaujot. Nav saskatāma juridiskā loģika. Piekrītam, ka esošais normatīvais regulējums “neiedzīvojās” un bija bez nepieciešamās juridiskās slodzes, tāpēc gan attiecībā uz valsti, gan pašvaldību no 88. panta būtu svītrojams. Ierosinām jau izdoto saistošo noteikumu spēkā esamību līdz brīdim, kad tie tiek atzīti par spēku zaudējušiem, risināt likuma pārejas noteikumos;
Piedāvātā redakcija
izslēgt ceturto daļu;
5.
Likumprojekts (grozījumi)
"(5) Atvasināta publiska persona, kas nav pašvaldība, var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā saskaņā ar šā panta noteikumiem un nepārsniedzot savas autonomās kompetences robežas.";
Iebildums
Izslēdzama arī 88. panta piektā daļa. Pretējā gadījumā, nav saprotams, kāpēc uz publiskajām personām, kas nav valsts un pašvaldība, šajā likumā tiek veidoti atšķirīgi noteikumi jeb ieviesta speciāla panta daļa, ja, jau gramatiski interpretējot, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmā un otrā daļa attiecas uz visām visām publiskām personām, tātad arī atvasinātām publiskām personām, kas nav pašvaldība. Tāpat Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likums attiecas arī atvasinātām publiskām personām, kas nav pašvaldība.
Piedāvātā redakcija
izslēgt piekto daļu;
6.
Likumprojekts (grozījumi)
"(7) Publiska persona, kas dibinājusi kapitālsabiedrību vai ieguvusi līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, pārvērtē līdzdalību tajā saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu un, lemjot par līdzdalības saglabāšanu, kā arī izmaiņām līdzdalības apjomā, ievēro šā panta otrajā daļā noteikto publiskas personas līdzdalības izvērtējuma sagatavošanas kārtību."
Iebildums
vai nu 88. panta septītajā daļā (piedāvātajā redakcijā) ir nepieciešams svītrot vārdus “un, lemjot par līdzdalības saglabāšanu, kā arī izmaiņām līdzdalības apjomā” un aizstāt vārdu “ievēro” ar vārdu “ievērojot” ("(7) Publiska persona, kas dibinājusi kapitālsabiedrību vai ieguvusi līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, pārvērtē līdzdalību tajā saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, ievērojot šā panta otrajā daļā noteikto publiskas personas līdzdalības izvērtējuma sagatavošanas kārtību."), jo līdzdalības pārvērtēšanas kārtības noteikta Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 7. pantā un piedāvātā 88. panta septītās daļas redakcija var radīt nepareizu interpretāciju, ka pārvērtēšana (t.sk. konsultēšanās ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem) jāveic, veicot jebkādas izmaiņas līdzdalības apjomā, piemēram, palielinot/samazinot pamatkapitālu vai samazinot līdzdalības proporcionālo apjomu,
vai arī minētā daļa būt vienkāršojama, izsakot to šādā redakcijā ("(7) Publiska persona pārvērtē tās līdzdalību kapitālsabiedrībā saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, ievērojot šā panta otro daļu."),
vai arī 88. panta septīto daļu var izslēgt, ja vienlaikus tiek grozīta 88. panta otrā daļa, papildinot aiz vārda “iegūšanas” ar vārdiem “vai pārvērtēšanas” (“(2) Publiska persona pirms kapitālsabiedrības dibināšanas vai līdzdalības iegūšanas vai pārvērtēšanas esošā kapitālsabiedrībā veic paredzētās rīcības izvērtējumu, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Veicot izvērtējumu, publiska persona konsultējas ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, kā arī ievēro komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības.”).
Piedāvātā redakcija
("(7) Publiska persona, kas dibinājusi kapitālsabiedrību vai ieguvusi līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, pārvērtē līdzdalību tajā saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, ievērojot šā panta otrajā daļā noteikto publiskas personas līdzdalības izvērtējuma sagatavošanas kārtību."

vai

"(7) Publiska persona pārvērtē tās līdzdalību kapitālsabiedrībā saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumu, ievērojot šā panta otro daļu."
7.
Likumprojekts (grozījumi)
2.
Iebildums
Ņemot vērā iebildumu pie panta ceturtās daļas, lūdzam papildināt ar jaunu pārejas noteikumu, ka saistošie noteikumi piemērojami līdz tie tiek atcelti.
Piedāvātā redakcija
-