Atzinums

Projekta ID
23-TA-520
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
18.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 2.2.1.sadaļas teksta trešo rindkopu precizēt, precīzi citējot deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību attiecīgos punktus.
 
Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija
Rīcības joma: “Profesionālā un pieaugušo izglītība”
Uzdevumi:
72.Pilnveidosim profesionālās ievirzes un profesionālās izglītības programmu finansēšanu, virzoties uz profesionālās izglītības ekselenci un starptautisko konkurētspēju, attīstot ilgtspējīgu profesionālās izglītības saturu, tai skaitā eksamināciju. Nodrošināsim, ka profesionālā izglītība ir prestiža, atbilstoši finansēta, stratēģiski specializēta un ar nozīmīgu darba devēju iesaisti tās īstenošanā.
73.Izstrādāsim valsts stratēģiju, lai sasniegtu skolēnu skaita proporciju 50/50 vispārējā un profesionālajā izglītībā, paredzot atbilstošu izglītības finansējuma pārdali ekonomikas attīstību veicinošām programmām, nodrošinot karjeras atbalstu skolēniem. Veicināsim skolēnu izvēli turpināt mācības profesionālajā izglītībā.
74.Turpināsim izglītības satura reformu atbilstoši darba prasmju un tirgus pieprasījuma līdzsvaram, efektivizējot pārkvalifikāciju, integrējot digitālās kompetences, veicinot darba vidē balstītas mācības pieaugušajiem un nosakot vienotu koordināciju pieaugušo izglītībā.
2.
Anotācija (ex-ante)
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.4.sadaļu ar informāciju par IZM pārziņā esošo programmu saistību ar NAP 2027 rīcības virzieniem, mērķiem, mērķa rādītājiem un uzdevumiem. 
 
Piedāvātā redakcija
Programmā “Partnerība lietišķās pētniecības jomās: inovatīvi materiāli, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un viedā enerģētika” iekļautās darbības  atbilst NAP 2021.-2027.gadam rīcības virziena “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” mērķiem, kas paredz, ka “[131] Starptautiskā sadarbība un iesaiste pasaules zinātnes un inovācijas norisēs ir priekšnosacījums Latvijas zinātnes izcilībai, piekļuvei jaunām zināšanām un resursiem, kā arī Latvijas reputācijai kā valstij ar attīstītu ekonomiku un uzticamām, spējīgām pētniecības organizācijām un uzņēmumiem. [132] Lai nostabilizētu savu vietu un lomu pasaules zinātnē, iesaistītos inovācijas procesos, Latvijas zinātnei ir jāpiedalās NAP2027 mērķu sasniegšanā stratēģiski nozīmīgākajos sadarbības tīklos un pētniecības konsorcijos ar citām Eiropas un pasaules valstīm, jāizmanto iespējas, ko sniedz sadarbības partneri un Latvijas diaspora visā pasaulē. Tas ir iespējams, tikai būtiski palielinot zinātnes ekselenci, pētnieku skaitu, speciālistu mobilitāti, patentu un sadarbības projektu apjomu un kopīgu pētniecības un inovācijas darbu ar privāto sektoru, citu valstu partneriem un diasporu, kas pastāvīgi dzīvo ārpus Latvijas un strādā labākajās Eiropas un pasaules zinātniskajās institūcijās un inovatīvajos uzņēmumos.”. Plānotajiem programmas rezultātiem ir paredzama ietekme uz attiecīgo NAP rīcības virziena mērķa rādītāju sasniegšanu.
Programmā “Spēcīgākas darba vidē balstītas mācības profesionālās izglītības un mācību pilnveidošanai Latvijā” iekļautās darbības atbilst NAP 2021.-2027.gadam rīcības virziena “Kvalitatīva, pieejama un iekļaujoša izglītība” mērķim “[160] Nepieciešams stiprināt profesionālās izglītības prestižu, profesionālās izglītības iestādes kā izcilības un inovācijas centrus, elastīgu mācību piedāvājumu, tai skaitā modulārās pieejas īstenošanu, sadarbību ar darba devējiem (darba vidē balstītas mācības, nozaru ekspertu padomes), kā arī pieaugušo izglītības pieejamību, īpaši attiecībā uz mazkvalificēto darbaspēku.”, uzdevumam “[167] Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu prestiža celšana un pieejamības palielināšana, modernizējot mācību vidi un uzlabojot tās kvalitāti, nodrošinot uzņēmējspēju apguvi, izglītības procesa individualizāciju un darba vidē balstītas mācības, paplašinot sociālā atbalsta programmas, talantu attīstības iniciatīvas, kā arī īstenojot karjeras izglītības atbalsta un stratēģiskās komunikācijas pasākumus sadarbībā ar nozarēm ” un sekmēs mērķa rādītāja “[165]  Skolēnu proporcija vispārējā un profesionālajā izglītībā vidējās izglītības pakāpē 50/50” sasniegšanu.
 
3.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 3.pielikumu "Tiesību akta projekta „Par Latvijas Republikas valdības un Šveices Federālās padomes ietvarlīgumu par Šveices sadarbības programmas otrā perioda īstenošanu noteiktām Eiropas Savienības dalībvalstīm ekonomisko un sociālo atšķirību mazināšanai Eiropas Savienībā” sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumam (anotācijai)",  atbilstoši ar FM e-pastā saskaņotajai versijai. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Starptautiskā līguma projekts latviešu valodā
Priekšlikums
Lūdzu saskaņot pielikuma “Saņēmējvalsts specifiskais ietvars” latviešu valodas versiju (7. lp) ar angļu valodas versiju:  
In the thematic areas of ICT and Smart Energy, a single pre-defined programme component will be implemented by Institute of Solid-State Physics of University of Latvia (programme component operator), in cooperation with Institute of Electronics and Computer Science and Riga Technical University. Other partners shall be included in the consortium if necessary.
Latviešu valodā lūdzu izteikt rindkopu šādā redakcijā:
IKT un viedās enerģētikas tematiskajās jomās vienu iepriekš noteiktu projektu īstenos Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūts (iepriekš noteiktā projekta īstenotājs) sadarbībā ar Elektronikas un datorzinātņu institūtu un Rīgas Tehnisko universitāti. Ja nepieciešams, konsorcijā iekļauj citus partnerus.
 
Piedāvātā redakcija
IKT un viedās enerģētikas tematiskajās jomās vienu iepriekš noteiktu projektu īstenos Latvijas Universitātes Cietvielu fizikas institūts (iepriekš noteiktā projekta īstenotājs) sadarbībā ar Elektronikas un datorzinātņu institūtu un Rīgas Tehnisko universitāti. Ja nepieciešams, konsorcijā iekļauj citus partnerus.