Atzinums

Projekta ID
22-TA-2212
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
09.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. LPS kategoriski iebilst 4. panta (5) daļas1) apakšpunktā noteiktajai jaunai pašvaldību funkcijai - pārraudzīt būvniecības objektos iegūto un izmantoto dabas resursu apriti.
Pašvaldību autonomās funkcijas nosaka Pašvaldību likuma 4. pants. Saskaņā ar Pašvaldību likumu, būvniecības objektos iegūto un izmantoto dabas resursu aprites pārraudzīšana nav pašvaldību autonomā funkcija. Attiecībā uz būvniecības procesu, Pašvaldību likums nosaka, ka Pašvaldību autonomā funkcija ir nodrošināt ar būvniecības procesu saistīta administratīvā procesa tiesiskumu. Taču arī būvniecības procesu regulējošie normatīvie akti neparedz pašvaldību funkciju pārraudzīt būvniecības objektos iegūto un izmantoto dabas resursu apriti.
Ne likumprojektā, ne anotācijā nav skaidrots, kā un ar kādām metodēm pašvaldības šo funkciju var īstenot, kā arī, vai un kā tas ir saistīts ar likumprojekta 6. pantu, proti, vai būvvaldēm ir paredzētas kādas jaunas funkcijas saistībā ar Būvniecības informācijas sistēmā esošo datu par būvniecībā izmantoto dabas resursu izcelsmi un apriti ievadi un apstrādi.
Tai pat laikā anotācijā minēts, ka  Likuma 4. panta (5) daļa precizēta ar mērķi kontrolēt atradnēs iegūto derīgo izrakteņu vai būvniecības procesā iegūto dabas resursu realizāciju saimnieciskajā darbībā, uzskaitot to apjomu un noteikto DRN piemērošanu. LPS vērš uzmanību uz to, ka, Dabas resursu nodokļa likums neparedz pašvaldību funkciju šī nodokļa piemērošanas kontrolē, bet gan nosaka Valsts ieņēmumu dienesta un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas padotībā esoša iestādes pienākumus un funkcijas šajā jomā. Līdz ar to grozījumos likumā “Par zemes dzīlēm” paredzētā jaunā pašvaldību funkcija kontrolēt būvniecības procesā iegūto dabas resursu realizāciju saimnieciskajā darbībā, uzskaitot to apjomu un noteikto DRN piemērošanu, ir pretrunā ar Dabas resursu nodokļa likuma normām.
LPS vērš uzmanību uz to, ka Pašvaldību likuma 4. panta (5) daļa nosaka, ka, nododot pašvaldībai jaunu autonomo funkciju vai uzdevumu, kura izpilde saistīta ar izdevumu palielināšanos, vienlaikus pašvaldībai nosakāmi finansējuma avoti šīs funkcijas vai uzdevuma izpildes nodrošināšanai. Likumprojekta anotācijā nav ne analizētas pašvaldību iespējas un kompetence šādu jaunu funkciju veikšanai, ne aprēķināti un norādīti tam nepieciešamie finanšu  līdzekļi un finansējuma avoti.  
Vienlaikus jāņem vērā tas, ka kopš 2020. gada DRN ieņēmumi ir pārdalīti no pašvaldību budžetiem par labu valsts budžetam, pašvaldībām nepietiek līdzekļu jau esošo funkciju vides un dabas aizsardzības jomā izpildei, nerunājot par jaunām funkcijām bez papildu finansējuma piešķiršanas.

2. LPS kategoriski iebilst 2) apakšpunktā paredzētajai jaunajai pašvaldību funkcijai nodrošināt derīgo izrakteņu ieguves vietu rekultivāciju. LPS vērš uzmanību uz to, ka rekultivācijas darbu veikšana ir jānodrošina zemes dzīļu izmantotājam, ne pašvaldībai. Ne likumprojektā, ne tā anotācija nav sniegts pamatojums šāda principa maiņai, nav analizēts, kā un par kādiem līdzekļiem pašvaldībai būtu jānodrošina cita zemes dzīļu izmantotāja derīgo izrakteņu ieguves vietas rekultivācija, it īpaši gadījumos, ja derīgo izrakteņu ieguves vieta neatrodas uz pašvaldības īpašumā esošās zemes, kādas tiesiskās sekas šādā gadījumā var iestāties utt. Šīs normas izpilde nav iespējama vēl jo vairāk tādēļ, ka normatīvie akti neparedz nekāda rekultivācijas nodrošinājuma fonda izveidi, par ko iepriekš vairākkārt bijušas diskusijas ar VARAM un derīgo izrakteņu ieguves uzņēmumu pārstāvjiem.
LPS vērš uzmanību uz to, ka, tā kā pašvaldības funkcija ir saskaņot rekultivācijas veidu, piedalīties pabeigto rekultivācijas darbu pieņemšanā un  pārraudzīt derīgo izrakteņu ieguves vietu rekultivāciju, tad, tai pat laikā nodrošinot rekultivācijas veikšanu, viennozīmīgi rodas interešu konflikts. Tā kā nav paredzēti nekādi citi grozījumu ne likumprojektā, ne 2012. gada 21. augusta Ministru kabineta noteikumos Nr.570 “Derīgo izrakteņu ieguves kārtība”,  LPS pieņem, ka šī panta redakcijā ir radusies tehniska pārrakstīšanās un lūdz svītrot vārdus “nodrošina un”.  
 
Piedāvātā redakcija
-