Atzinums

Projekta ID
23-TA-394
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā atsavināmā būvju nekustamā īpašuma “Lidosta Rīga”, Mārupes pag., Mārupes nov. novērtējuma 7. lpp. atrunāto, ka "vērtējamā objekta vērtība noteikta 2022. gada 15. februārī, pēc stāvokļa un nekustamā īpašuma tirgus situācijas uz īpašuma apskates brīdi - 2022. gada 15. februāri", lūdzam izvērtēt nepieciešamību veikt novērtējuma aktualizāciju. 
Vienlaikus kontekstā ar novērtējuma aktualizācijas nepieciešamību lūdzam skaidrot, vai un kāda atsavināmā būvju nekustamā īpašuma tirgus vērtības noteikšanā nozīme bija tieši zemes nomas līguma termiņam. Anotācijā norādīts: "Ievērojot īpašuma tiesību pastāvēšanas laika aprobežojumu, Būvju īpašuma tirgus vērtības aprēķins ir veikts, izmantojot ienākumu pieeju. Par pamatu ņemta iespējamā peļņa, ko šis īpašums nesīs Īpašniekam nākotnē. Atbilstoši Nomas līgumam tika noteikts aprēķina periods (četru gadu periods) un aprēķināta kompensācija par apbūvi tās tirgus vērtībā." Jāsecina, ka uz šo brīdi nomas līguma termiņš ir vairs tikai 3 gadi, turklāt prezumējams, ka atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks varēs turpināt gūt peļņu no nekustamā īpašuma vēl vismaz pāris mēnešus līdz faktiskajai nekustamā īpašuma atbrīvošanai. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot, vai četru gadu periods, kas tika noteikts kā aprēķina periods, ietekmē tirgus vērtības noteikšanu tiešā veidā, proti, vai, nosakot tirgus vērtību ar ienākumu pieeju, to var pietiekami būtiski ietekmēt tas, cik garš ir atlikušais līguma termiņš un brīdis, no kura atsavināmā būvju nekustamā īpašuma īpašnieks vairs nevarēs gūt peļņu nekustamajā īpašumā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai anotācijā nebūtu precizējama/papildināma/dzēšama zemāk minētā informācija:
1. Anotācijā norādīts: "Pie Būvju īpašuma novērtēšanas ir ņemts vērā saistītās teritorijas (Zemesgabala) labiekārtojums: laukums ar asfaltbetona segumu 1350 m2 platībā, laukums ar betona plātņu segumu 279 m2 platībā, atbalsta sieniņa 35,5 m garumā, betona apmale 420 m garumā, “BEKAERT” tipa žogs 137 m garumā un 3 karoga masti (paredzēts 08.06.2000. akceptētajā būvprojektā) un arī zālājs (norādīts būvprojekta ģenplāna materiālos, akceptēts 21.08.2006.)." Ņemot vērā, ka atsavināmā būvju nekustamā īpašuma tirgus vērtība tika noteikta, izmantojot ienākumu pieeju, kuras ietvaros, kā norādīts atsavināmā nekustamā īpašuma novērtējumā, par pamatu tiek ņemta iespējamā peļņa, ko šis īpašums nesīs īpašniekam nākotnē, Tieslietu ministrijas ieskatā nav skaidrs, kādēļ augstāk minētais ir būtisks novērtējuma kontekstā un tādējādi iekļaujams anotācijā.
2. Anotācijā norādīts: "Komercdarbības ietvaros, īstenojot Būvju īpašuma sastāvā esošo būvju iznomāšanu, Īpašnieks nodarbojās ar regulāro pārvadātāju kravu apstrādi, piedāvājot pakalpojumus lidsabiedrībām, kravu ekspeditoriem un privātpersonām, un nodrošinot klientus ar pilnu kravu un pasta apstrādes pakalpojumu klāstu pirms un pēc to pārvadāšanas pa gaisu. Īpašnieks veic ne vien pasažieru, bet arī kravas pārvadājumus ar gaisa kuģiem uz/no Rīgu, kā arī tranzīta kravu pārvadājumus. Lai spētu nodrošināt gaisa kravu pārvadājumus, Īpašniekam ir obligāti jāveic kravu apstrāde un glabāšana." Tieslietu ministrijas ieskatā izvērtējama informācija anotācijā attiecībā uz atsavināmā būvju nekustamā īpašuma īpašnieka veiktajām darbībām komercdarbības ietvaros, ņemot vērā, ka no rīkojuma projektam pievienotajos dokumentos sniegtās informācijas var secināt, ka kravu apstrādi atsavināmajā būvju nekustamajā īpašumā veic nevis pats nekustamā īpašuma īpašnieks, bet gan tā meitas sabiedrība.


 
Piedāvātā redakcija
-