Atzinums

Projekta ID
22-TA-360
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
28.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 14.26. apakšpunkts noteic, ka Invaliditātes informatīvā sistēma (turpmāk – informācijas sistēma) nodrošina datu saņemšanu cita starpā arī Sabiedrības integrācijas fonda sekretariātam.
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka datus no informācijas sistēmas Sabiedrības integrācijas fonda sekretariātam nepieciešams saņemt, lai ģimenēm, kurās aug bērns ar invaliditāti, varētu izsniegt “Goda ģimenes” apliecību un tām tiktu nodrošināti tādi paši atbalsta un atlaižu pakalpojumi kā daudzbērnu ģimenēm, atbilstoši Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumos Nr.352 “Latvijas Goda ģimenes apliecības programmas īstenošanas kārtība” (turpmāk – noteikumi nr. 352)  noteiktajam. Norādām, ka atbilstoši noteikumos  Nr. 352. ietvertajam regulējumam, nav konstatējams, ka apliecība tiek piešķirta gadījumos, kad ģimenē ir bērns ar invaliditāti. 
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula)  5. panta 1. punkta a) un b) apakšpunktam personas dati tiek apstrādāti likumīgi, godprātīgi un datu subjektam pārredzamā veidā, kā arī tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos.
Ņemot vērā, ka Inspekcija nekonstatē, ka goda ģimenes apliecību ir tiesības saņemt personām, kuras audzina bērnu invalīdu un nav daudzbērnu ģimenes, aicinām precizēt noteikumu projektu, norādot precīzu pamatojumu datu saņemšanai no informācijas sistēmas vai nepieciešamības gadījumā veikt atbilstošus grozījumus noteikumos Nr. 352.  
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 14.27. apakšpunkts noteic, ka informācijas sistēma nodrošina datu saņemšanu cita starpā arī Būvniecības valsts kontroles birojam. Anotācijā paskaidrots, ka datu saņemšana nepieciešama, lai nodrošinātu aizsargātā lietotāja pakalpojumu personām ar I invaliditātes grupu un ģimenēm, kurās aug bērns ar invaliditāti saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 1.jūnija noteikumiem Nr.345 “Aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma noteikumi” (turpmāk – noteikumi nr. 345).
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu Nr. 345  31. punktam Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija katru mēnesi līdz otrajam datumam informācijas sistēmai sniedz šādus iepriekšējā mēneša datus par personām ar I invaliditātes grupu un bērniem ar invaliditāti: 31.1. personas kods; 31.2. vārds, uzvārds; 31.3. norādi – persona ar I invaliditātes grupu vai bērns ar invaliditāti.
Atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā ietvertajam datu minimizēšanas principam personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Tādējādi datu apstrādes mērķi var sasniegt, neparedzot tiesības saņemt datus atbilstoši noteikumu projekta 14.27. punktam, jo minēto informāciju Būvniecības valsts kontroles birojs jau saņem atbilstoši noteikumu nr. 345  31. punktam.
Līdz ar to, tā kā jau šobrīd Būvniecības valsts kontroles birojs saņem tieši tāda paša apjoma informāciju kā paredzēts noteikumu projekta 14.27. punktā par bērnu ar invaliditāti un personām ar I invaliditātes grupu, Inspekcija nesaskata nepieciešamību papildināt noteikumu projektu ar 14.27. punktu. Ievērojot minēto, Inspekcija aicina svītrot noteikumu projekta 14.27. punktu vai precizēt anotāciju, norādot kā tikt novērsta tiesību normu dublēšanās, kas var veicināt pārmērīgu personas datu apstrādi. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 14.29. apakšpunkts noteic, ka informācijas sistēma nodrošina datu saņemšanu cita starpā arī Slimību profilakses un kontroles centram. Anotācijā paskaidrots, ka datu saņemšana nepieciešama, lai nodrošinātu iespēju veikt iedzīvotāju invaliditātes un darba nespējas pieauguma izpēti un analīzi, kā arī lai stiprinātu rehabilitācijas lomu ārstniecībā un izveidotu to kā veselības aprūpes pakalpojumu neatņemamu sastāvdaļu un uzlabot sadarbību ar Labklājības ministriju, kā arī, lai rastu risinājumu datu un informācijas apmaiņas uzlabošanai un nodrošinātu standartizētu mērījumu un vienotu principu izmantošanu valstī vispusīgas informācijas apkopošanai.
Norādām, ka atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā ietvertajam datu minimizēšanas principam personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Tādējādi, ja datu apstrādes mērķi ir iespējams sasniegt bez personas datu apstrādes, to īsteno, neveicot datu apstrādi. Ņemot vērā anotācijā norādītos datu apstrādes nolūkus, Inspekcijas ieskatā būtu izvērtējams, vai šos nolūkus var sasniegt bez personas datu apstrādes veikšanas. Tā, piemēram, mērķis veikt iedzīvotāju invaliditātes un darba nespējas pieauguma izpēti un analīzi Inspekcijas ieskatā būtu sasniedzams arī bez piekļuves personas kodam. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt iespēju sasniegt 14.29. apakšpunktā noteiktās datu apstrādes mērķus, neveicot personas datu apstrādi.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 20.3. apakšpunkts noteic, ka par iekšējiem (komisijas) lietotājiem – datus glabā, kamēr lietotājs ir darba tiesiskajās vai valsts civildienesta attiecībās ar komisiju un vēl 18 mēnešus pēc darba vai civiltiesisko attiecību beigām, bet pēc tam tos dzēš no informācijas sistēmas. Vienlaikus līdzšinējais normatīvais regulējums noteica, ka datus par iekšējiem lietotājiem glabā laikposmā, kamēr lietotājs ir darba tiesiskajās vai valsts civildienesta attiecībās ar komisiju, bet pēc tam tos dzēš no informācijas sistēmas.
Norādām, ka atbilstoši Datu regulas 5. panta 1. punkta e) apakšpunktā ietvertajam datu glabāšanas ierobežojuma principam personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā. Ievērojot minēto, aicinām izvērtēt nepieciešamību glabāt datus par iekšējiem lietotājiem vēl 18 mēnešus pēc darba vai civiltiesisko attiecību beigām un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 20.3. apakšpunktā noteikto glabāšanas termiņu uz īsāku.
 
Piedāvātā redakcija
-