Atzinums

Projekta ID
24-TA-2287
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz ziņojuma 20.lp. norādīto, ka jautājums par AS “Latvijas valsts meži” valsts budžetā iemaksāto dividenžu iezīmēšanu kompensāciju izmaksai jāskata kopējā valsts budžeta gatavošanas procesā, norādām, ka lēmumi attiecībā uz AS “Latvijas valsts meži” iemaksāmajām dividendēm jau tika pieņemti kontekstā ar citiem atbalsta pasākumiem saskaņā ar Ministru kabineta 20.08.2024. sēdes protokola Nr. 32 61. § 58.punktā noteikto.
Vienlaikus norādām, ka valsts budžeta sagatavošanas sarunas šobrīd ir noslēgušās, ievērojot Ministru kabineta 19.09.2024. sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 19.lp. attiecībā uz informāciju par VARAM iesniegto prioritāro pasākumu neapbūvētas zemes ĪADT atpirkšanai, kā arī mežaudzes vērtības kompensācijai - 2025. gadā 1,3 milj. euro, 2026. gadā 1,3 milj. euro, sākot ar 2027. gadu 3,3 milj. euro katru gadu līdz 2045. gadam, papildināt ar informāciju, ka Ministru kabineta 19.09.2024. sēdē tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam”, kura ietvaros netika atbalstīts papildu finansējums šādam mērķim, attiecīgi turpmākie pasākumi ir īstenojami esošā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz ziņojuma 12.lpp. norādīto informāciju par 2024. gada 2. jūlijā Ministru kabineta apstiprinātajiem grozījumiem Ministru kabineta noteikumos Nr. 891, kas paredz vienādot no valsts budžeta izmaksāto ikgadējo maksājumu likmes ar ES fondu maksājumu likmēm, lūdzam papildināt, ka saistībā ar minētajiem grozījumiem nebija paredzēta negatīva ietekme uz budžetu, kā tas arī bija norādīts grozījumu anotācijas 3.sadaļā, kā arī pie Ministru kabineta noteikumiem Nr. 891 paredzētā izpildes ir jāņem vērā Ministru kabineta noteikumu Nr. 891 7.punktā paredzētais, ka kompensācijas izmaksā no valsts vai pašvaldības budžeta atbilstoši šim mērķim valsts vai pašvaldības budžetā piešķirtajiem līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 15. un 19 lpp. norādīto informāciju par rezervēto papildus valsts finansējumu 21 000 000  euro apmērā ikgadējiem atbalsta maksājumiem no ES fondiem, lai tas atbilst šobrīd ZM budžetā plānotajam apmēram, kā arī papildināt informatīvā ziņojuma 19.lpp. zem tabulas norādīto skaidrojumu par ZM budžetā ieplānoto finansējumu, norādot t.sk. pasākumam “Ieguldījumi ilgtspējīgā mežsaimniecībā” plānoto summu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma sadaļu “Kompensāciju izmaksai pieejamie un iespējamie finansēšanas avoti” ar tekstu:

“Finanšu ministrija vērš uzmanību, ka š. g. 30. aprīlī ir stājušies spēkā Eiropas Savienības Stabilitātes un izaugsmes reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie ES fiskālie noteikumi). Atbilstoši jaunajam ES regulējumam nākamajiem četriem gadiem tiek nostiprināta fiskālā trajektorija - pieļaujamais izdevumu pieauguma līmenis. Palielinot izdevumus ir iespējams tos kompensēt nevis ar jebkādiem papildus ieņēmumiem, bet gan tikai ar diskrecionārajiem ieņēmumu pasākumiem. Saskaņā ar Eiropas Komisijas metodoloģiju vispārīgā veidā par diskrecionāriem pasākumiem tiek uzskatīti tādi ieņēmumu pasākumi, ko paredz politikas izmaiņas (piemēram, izmaiņas nodokļu likmēs, apliekamajā bāzē). Attiecīgi nosakot finansējuma avotu kompensācijas par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās segšanai, Finanšu ministrija aicina vērtēt piedāvāto pasākumu diskrecionāro dabu.”
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
No informatīvajā ziņojumā sniegtās informācijas nav skaidrs, kādu resursu ietvaros tiks īstenoti jauni kompensāciju veidi vai likmju precizēšana, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā ir norādes par iespējamiem avotiem (papildus valsts budžeta finansējums vai AS “Latvijas valsts meži” dividendes), par kuriem ir sniegti Finanšu ministrijas iebildumi ar norādi uz Ministru kabineta 20.08.2024. un 19.09.2024. sēdēs pieņemtajiem lēmumiem (AS “Latvijas valsts meži” dividendes un prioritārie pasākumi), kuru ietvaros nav atbalstīts finansējums kompensāciju nodrošināšanai.
Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt protkollēmuma projekta punktos paredzētos uzdevumus veikt normatīvo aktu grozījumus vai citus pasākumus, saglabājot tikai tādus uzdevumus, kuru izpildi var nodrošināt esošo budžeta līdzekļu ietvaros.
Vēršam uzmanību, ka arī Ministru kabineta 19.09.2024. sēdes prot. Nr.38 2.§ ir noteikts uzdevums ministrijām, ņemot vērā Ministru kabinetā neatbalstītos papildu pieprasījumus, izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus normatīvajos aktos, nevirzīt tālāk sagatavotos likumprojektus, kā arī izvērtēt iespēju nodrošināt to īstenošanu esošā finansējuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma 19.lp. norādīto valsts budžeta finansējumu ikgadējo atbalsta maksājumu segšanai, kas paredzēts DAP, ņemot vērā, ka VARAM budžeta apakšprogrammā 24.08.00 "Nacionālo parku darbības nodrošināšana" tas paredzēts 819 604 euro apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Attiecībā uz informatīvajā ziņojuma 12.lpp. minēto, ka: “Ieviešot jaunus kompensāciju vai atbalsta shēmu veidus, jāizvērtē to atbilstība valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, ja vien šāda atbalsta shēma nav jau saskaņota atbilstoši valsts atbalsta nosacījumiem”, skaidrojam, ka atbilstību valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumiem ir jāizvērtē ne vien ieviešot jaunus kompensāciju vai atbalsta shēmu veidus, bet arī pārskatot jau spēkā esošos atbalsta mehānismus. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt iepriekšminēto skaidrojumu, piemēram, šādā redakcijā: “Ieviešot jaunus kompensāciju vai atbalsta shēmu veidus, vai pārskatot pašreiz spēkā esošos atbalsta mehānismus, jāizvērtē to atbilstība valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, ja vien šāda atbalsta shēma nav jau saskaņota atbilstoši valsts atbalsta nosacījumiem.”.
Piedāvātā redakcija
-