Atzinums

Projekta ID
23-TA-1881
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām svītrot projekta 2.2.apakšpunktu, ņemot vērā, ka termins "bērns" ir jau definēts augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā -  Bērnu tiesību aizsardzības likuma 3.panta pirmajā daļā, nosakot, ka "bērns ir persona, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu, izņemot tās personas, kuras saskaņā ar likumu izsludinātas par pilngadīgām vai stājušās laulībā pirms 18 gadu vecuma sasniegšanas." Vēršam uzmanību arī uz to, ka no projekta vai tā anotācijas nav skaidrs pamatojums, kāpēc nepieciešams termina skaidrojumā norādīt tikai vienu no iespējamām ārpusģimenes aprūpes formām (aizbildnību).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Paskaidrojam, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu datu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 4. panta 11. punktam datu subjekta piekrišanai ir jābūt brīvi sniegtai. Šajā gadījumā ir konstatējams, ka Ārlietu ministrijai ir nepieciešams apstrādāt informāciju par personu, kura dodas ceļojumā ārpus Latvijas, konsulārās palīdzības sniegšanas nolūkos, līdz ar to privātpersonai attiecībā uz iespēja saņemt konsulāro palīdzību, nepastāv brīva izvēle savu datu apstrādei. Proti, ja persona vēlas saņemt konsulāro palīdzību, tai ir jāsniedz piekrišana datu apstrādei un šādā gadījumā nevar uzskatīt, ka piekrišana ir sniegta brīvi. Ievērojot minēto, aicinām datu apstrādi pamatot ar citu tiesisko pamatu, piemēram, Datu regulas 6. panta 1. punkta c) vai e) apakšpunktu, ja apstrāde ir vajadzīga, lai uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.
Vienlaikus, ņemot vērā Fizisko personu datu apstrādes likuma 4.panta pirmās daļas 5.punktā noteikto, lūdzam projektu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 11.punkts paredz speciālu normatīvā akta spēkā stāšanās redulējumu, sasaistot projekta spēkā stāšanos ar brīdi, kad "pārstrādātais e-pakalpojums “Elektroniska reģistrēšanās Konsulārajā reģistrā” tiek nodots produkcijā".
Vēršam uzmanību, ka minētais nosacījums ir neviennozīmīgs, tai skaitā nav skaidrs, ko nozīmē e-pakalpojuma nodošana produkcijā un kā oficiālais izdevums "Latvijas Vēstnesis" varēs konstatēt šī nosacījuma iestāšanos. Ievērojot minēto, tiesiskās skaidrības un noteiktības nolūkos aicinām apsvērt iespēju projekta 11.punktā noteikt konkrētu projekta spēkā stāšanās datumu. 
Ja tas nav iespējams, lūdzam  projekta 11.punktā noteikt, ka Ārlietu ministrija paziņo oficiālajam izdevumam "Latvijas Vēstnesis" par 11.punktā minētā nosacījuma iestāšanos. 
Piedāvātā redakcija
-