Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
21-TA-1021
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" (turpmāk – Ministru kabineta kārtības rullis) 55.2. apakšpunktam steidzamības kārtību projektu saskaņošanā var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums. Atkārtoti uzsveram, ka konkrētajam projektam trūkst steidzamības pamatojuma pēc būtības, un lūdzam turpmāk ievērot noteikto kārtību projektu saskaņošanā un izmantot steidzamības kārtību tikai saskaņā ar Ministru kabineta kārtības ruļļa 55.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 2. punkts paredz, ka aģentūras RINA iekļauj datus par strukturētiem elektroniskiem dokumentiem, lai nodrošinātu aģentūras uzdevumu izpildi sociālās nodrošināšanas sistēmu koordinēšanas jomā. Vēršam uzmanību, ka likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 24.2 panta pirmā daļa paredz, ka aģentūra citastarp nodrošina Aģentūras Nacionālās aplikācijas aizstājēja darbību strukturētu elektronisko dokumentu sagatavošanai, lai nodrošinātu elektronisku informācijas apmaiņu ar citām dalībvalstīm sociālā nodrošinājuma jomās, kas minētas regulas Nr. 883/2004 3. pantā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt, vai normas tvērums nav pārāk šaurs, un, ja nepieciešams, precizēt 2. punkta formulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 3. punkts nav pietiekami konkrēts un skaidrs, attiecīgi lūdzam precizēt normu. Ja noteikumu projekta 3. punktā ar frāzi “nosaka Eiropas Komisija” ir ticis domāts kāds Eiropas Komisijas dokuments, tad, precizējot normu, jāņem vērā, ka noteikumu projektā drīkst atsaukties tikai uz juridiski saistošiem dokumentiem, proti, nedrīkst atsaukties un uzlikt par pienākumu indivīdam ievērot juridiski nesaistošus Eiropas Savienības dokumentus. Atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem normatīvajos aktos veido atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 108) 4. nodaļai. Turklāt normatīvā akta projekta tekstā var atsaukties tikai uz tieši piemērojamiem Eiropas Savienības tiesību aktiem - Eiropas Savienības dibināšanas līgumiem un regulām. Attiecīgi lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 3. punkta nepieciešamību un formulējumu, un precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr. 108 3.2. un 3.3. punktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu vai dublē pašā normatīvā akta projektā ietverto normatīvo regulējumu. Attiecīgi lūdzam pārskatīt noteikumu projektu un novērst normu dublēšanos. Piemēram, noteikumu projekta 4. punkta pirmā teikuma daļa būtībā dublē jau 2. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta 8. punkta nepieciešamību, ņemot vērā, ka likuma “Par valsts sociālo apdrošināšanu” 24.2 panta pirmā daļa jau paredz aģentūras pienākumu nodrošināt Aģentūras Nacionālās aplikācijas aizstājēja darbību strukturētu elektronisko dokumentu sagatavošanai, lai nodrošinātu elektronisku informācijas apmaiņu. Proti, no minētās likuma normas pirmšķietami izriet, ka šāds pienākums jau pastāv. Papildus norādām, ka noteikumu projekta 8. punkts ir neskaidri noformulēts, jo nav skaidrs beigu termiņš, līdz kuram aģentūra veic SED saņemšanu, nosūtīšanu un datu apstrādi – līdz 2022. gada 1. februārim vai līdz šo noteikumu spēkā stāšanās dienai. Attiecīgi lūdzam vai nu precizēt noteikumu projektu, vai nu anotācijā skaidrot normas nepieciešamību un tvērumu, īpaši ņemot vērā to, ka norma rada tiesisku pamatu un leģitimizē pirms noteikumu spēkā stāšanās veiktu SED saņemšanu un nosūtīšanu un datu apstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Anotācijas 1.2. sadaļā paredzēts spēkā stāšanās termiņš – 2022. gada 1. janvāris. Vēršam uzmanību, ka atbilstoša norāde par spēkā stāšanās termiņu saskaņā ar MK noteikumu Nr. 108 156. punktu nav iekļauta noteikumu projektā. Turklāt, ņemot vērā, ka noteikumu projekts šobrīd ir saskaņošanas stadijā, šī spēkā stāšanās termiņa norāde nav aktuāla. Attiecīgi lūdzam precizēt anotācijas 1.2. sadaļas spēkā stāšanās termiņa norādi un pamatojumu, paredzot, ka noteikumu projekts stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izlabot pareizrakstības kļūdu noteikumu projekta 7.7. apakšpunktā (nevis “Nacionālās veselības dienestam”, bet “Nacionālajam veselības dienestam”).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā ievērot juridiskās tehnikas prasības attiecībā uz saīsinājumu veidošanu atbilstoši MK noteikumu Nr. 108 43. un 44. punktam. Proti, lūdzam nelietot saīsinājumu, ja tāds iepriekš nav korekti izveidots (sk., piemēram, anotācijas 1.1. sadaļā lietoto saīsinājumu “regula Nr. 883/2004”), kā arī saīsinājumus konsekventi veidot aiz saīsināmās vārdkopas, iekavās ierakstot vārdu “turpmāk – “ un attiecīgo saīsināto vārdu (sk., piemēram, anotācijā lietotos saīsinājumus EK, SED u.c.).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta anotācijas 1.1. sadaļā pie izstrādes pamatojuma norādīta arī Ministru Prezidenta rezolūcija, lūdzam attiecīgi papildināt 1.1. sadaļas aprakstu par attiecīgo izstrādes pamatojumu. Papildus rosinām norādīt arī likuma "Par valsts sociālo apdrošināšanu" pārejas noteikumu 93. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Noteikumu projekta 1.2. sadaļā pie spēkā stāšanās termiņa pamatojuma minēts, ka “no šī brīža Eiropas Komisija nodod RINA sistēmu dalībvalstu pārziņā un dalībvalstis pašas ir atbildīgas par to”. Lūdzam norādīt papildus informāciju, piemēram, konkrētu dokumentu un tā vienību, no kura šāds regulējums izriet.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt un papildināt noteikumu projekta 1.3. sadaļu. Vēršam uzmanību, ka pašreizējās situācijas aprakstā nevajadzētu kopēt normatīvo aktu normas, bet gan skaidrot pašreizējo situāciju jomā, uz ko projekts attiecināms, ja nepieciešams, iekļaujot atsauces uz normatīvo aktu normām. Aicinām arī plašāk aprakstīt ar noteikumu projektu risināmās problēmas un noteikumu projektā iekļautos risinājumus, lai lasītājs varētu gūt pilnīgāku ieskatu par projekta saturu. Papildus lūdzam anotācijā skaidrot Administratīvās Komisijas 351. sēdes protokola norādi anotācijā un tā sasaisti ar noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 6. sadaļā iekļaut skaidrojumu, kādēļ sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas.
Piedāvātā redakcija
-