Atzinums

Projekta ID
21-TA-170
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Nepieciešams papildināt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļu. Proti, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam minētajā sadaļā ne tikai skaidrot attiecīgo noteikumu projekta normu būtību, bet arī detalizēti skaidrot katra izdarītā grozījuma Ministru kabineta 2019. gada 8. janvāra noteikumos Nr. 9 "Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 9) nepieciešamību un mērķi (sk. jo īpaši sākot no noteikumu projekta 4. punkta). Tāpat nepieciešams, pārskatīt un precizēt izdarītās atsauces uz  noteikumu projekta vienībām, kas vairākos gadījumos ir atspoguļotas neprecīzi (sākot no noteikumu projekta 6. punkta).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Nepieciešams precizēt noteikumu projekta anotācijas 5.4. sadaļu atbilstoši noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktam. Proti, norādām, ka informācija attiecībā uz Eiropas Savienības regulas prasību ieviešanu vairākos gadījumos atspoguļota acīmredzami neprecīzi (attiecībā uz Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulas (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk - regula Nr. 702/2014), un Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005) prasību ieviešanu (turpmāk - regula Nr. 1305/2013).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un  detalizēti atrunāt finansējuma sadalījumu apakšpasākumos, tādējādi nepārprotami izpildot Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturtajā daļā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam skaidrot noteikumu projekta 6. punktā vai tā anotācijā, par kādu atbilstības periodu šajā punktā tiek runāts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 5. punktā ietvertais noteikumu Nr. 9 5.2  punkts ir izvērtējams un precizējams:
pirmkārt, tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā un tā anotācijā sniegt skaidrojumu par kādu aizdevumu programmu šajā noteikumu projekta punktā ir runa, ņemot vērā, ka atmaksāts var tikt noteikumu Nr. 9 4. punktā minētais garantiju programmas finansējums;
otrkārt, nav skaidri saprotams, kādi ar šo noteikumu 4.1. un 4.2. apakšpunktā minēto finansējumu saistīti tiesībjautājumi ir ietverti Ministru kabineta noteikumos (Ministru kabineta noteikumu projektā), kas paredz regulēt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu finanšu instrumentu veidā Latvijas lauku attīstības programmas 2014.–2020. gadam īstenošanas pārejas laikā 2021. un 2022. gadā apakšpasākumos "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" un "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 7. punktu. Norādām, ka:
pirmkārt, ar noteikumu projektu nevar paredzēt regulas Nr. 702/2014 piemērošanas kārtību (tai skaitā no Eiropas Savienības tiesību aktiem nav konstatējama dalībvalsts rīcības brīvība nepiemērot noteiktas regulas Nr. 702/2014 prasības);
otrkārt, minētais noteikumu projekta punkts ir neskaidrs un ir pretrunā ar noteikumu Nr. 9 7.1. un 7.2. apakšpunktu, kas paredz, ka garantijas izsniedz noteiktiem ieguldījumiem saskaņā ar regulu Nr. 702/2014. Uzsveram, ja ar noteikumu projektu tiek paredzēts ieviest regulas Nr. 1305/2013 prasības, paredzot atbalstu piešķirt (garantijas izsniegt) saskaņā ar minēto regulu, lūdzam izvērtēt un attiecīgi precizēt (papildināt) noteikumu Nr. 9 7. punktu. Norādām, ka tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās  lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 8. punktu papildināt ar konkrētu (-ām) regulas Nr. 1305/2013  II pielikuma apakšvienību (-ām), tādējādi atvieglojot noteikumu projekta 8. punkta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka ar noteikumu projekta 8. punktu tiek dublētas  un skaidrotas regulas Nr. 1305/2013 17. panta 3. punkta un II pielikuma prasības. Norādām, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs. Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 "Komisija pret Itāliju", kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml. Ievērojot, ka vienīgais regulu ieviešanas veids nacionālajos normatīvajos aktos ir atsauču veidošana uz tām, lūdzam precizēt noteikumu projektā ietverto regulējumu, nodrošinot, ka noteikumu projektā netiek dublētas un skaidrotas regulas Nr. 1305/2013 prasības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka tiesiskais regulējums noteikumos Nr. 9 attiecībā uz atbalsta atgūšanu šobrīd dublē vairākas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma prasības, saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 3.2. apakšpunktu lūdzam pārskatīt minētos Ministru kabineta noteikumus un ar noteikumu projektu svītrot vai precizēt (nepieciešamības gadījumā izdarot atbilstošas atsauces uz Komercdarbības atbalsta kontroles likumu) Komercdarbības atbalsta kontroles likumu dublējošās normas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 9. punktā ietvertā atsauce uz šo noteikumu 7. punktu ir neskaidra, jo ar atbalsta pasākumiem 7. punkta izpratnē var saprast gan garantijas izsniegšanu, gan vairākos 7. punkta apakšpunktos minētus atbalsta pasākumus. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 9. punktu, nodrošinot skaidru tiesību normu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 9. punktu. Norādām, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav viennozīmīgi skaidrs, no kādām konkrēti institūcijām paredzēts saņemt informāciju (proti, anotācijā pretēji noteikumu projektam norādīts, ka noteikumu projektā paredzēts, ka akciju sabiedrību "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība Altum) ir tiesīga bez maksas saņemt garantiju programmas īstenošanai nepieciešamo informāciju cita starpā arī no Zemkopības ministrijas). Kā arī lūdzam noteikumu projekta anotācijā pamatot noteikumu projekta 9. punkta nepieciešamību un mērķi, tai skaitā norādot, vai pienākums Zemkopības ministrijai sniegt informāciju sabiedrībai Altum neizriet no valsts pārvaldes uzdevumu izpildes (t.i. padotības ietvaros) vai Eiropas Savienības regulas (tai skaitā sk. Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 38. panta 7. punktu un IV pielikumu) prasību izpildes, attiecīgās sabiedrības Altum tiesības atrunājot deleģējuma vai finansēšanas līgumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam grozījumu par norādes par noteikumu Nr. 9 izdošanas tiesisko pamatu izteikšanu jaunā redakcijā formulēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 3.2. apakšnodaļā lietotajai terminoloģijai.
Piedāvātā redakcija
"1. izteikt norādi, uz kāda likuma pamata noteikumi izdoti, šādā redakcijā"
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam apvienot noteikumu projekta 5. un 6. punktu saskaņā ar noteikumu Nr. 108 143. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 5. punktā novērst tehnisku kļūdu (vārdu "šo noteikumu" dublēšanos).
Piedāvātā redakcija
"5.12. visā garantijas programmas īstenošanas laikā – šajā aizdevumu programmā atmaksātais publiskais finansējums un šo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.4. apakšpunktā norādītais finansējums atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā."
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Nepieciešams noteikumu projekta 5. punktā novērst tehnisku kļūdu norādē uz programmu
Piedāvātā redakcija
Sabiedrības Altum kapitāla atdeves segšanai izmanto šajā garantiju programmā atmaksāto publisko finansējumu un šo noteikumu 4.1., 4.2. un 4.3. apakšpunktā noteikto finansējumu 10 procentu apmērā gadā no sabiedrības Altum kapitāla, kas paredzēts šajos noteikumos minēto finanšu instrumentu kredītriska, operacionālā riska un cita riska segšanai.
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta 7. punktā svītrot vārdu "normu", jo tā ir liekvārdība.
Piedāvātā redakcija
"7.1 Ja sabiedrība Altum garantijas piešķir, izmantojot šo noteikumu 4.4. apakšpunktā minēto finansējumu, šo noteikumu 7.1. un 7.2. apakšpunktā minētajiem pasākumiem piemēro nevis regulā Nr. 702/2014 noteiktās prasības, bet gan Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1305/2013 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un ar ko atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1698/2005 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 20. decembris, Nr. L347) (turpmāk – regula Nr. 1305/2013) 17. pantu."