Projekta ID
22-TA-3041Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
31.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumu ar 12.1pantu, lai nodrošinātu Regulas 2019/6 123.pantā noteiktās prasības izpildi.
ES tieši piemērojamie normatīvie akti paredz pienākumu katrai dalībvalstij nodrošināt veterināro zāļu kvalitātes kontroli, tostarp zāļu kvalitātes ekspertīzi un monitoringu, lai nodrošinātu augstu sabiedrības un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni un pārtikas nekaitīgumu. Kompetentā iestāde, kas valstī atbild par veterināro zāļu aprites uzraudzību, tostarp, kvalitātes ekspertīzi, ir Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk- PVD). Eiropas Parlamenta un Padomes Regula 2019/6 par veterinārajām zālēm, ko piemēro no 2022.gada 28.janvāra, un 123.pants paredz kompetentajai iestādei pienākumu veikt veterināro zāļu apritē iesaistīto personu kontroles, kuru ietvaros ir jāņem veterināro zāļu paraugus un tos jānosūta neatkarīgai ekspertīzei valsts oficiālajā kontroles laboratorijā, ko šim nolūkam nozīmējusi dalībvalsts.
Cilvēkiem paredzēto zāļu kvalitātes kontroli Latvijā veic Zāļu valsts aģentūras Zāļu ekspertīzes laboratorija (turpmāk – ZVA laboratorija), kas ir akreditēta atbilstoši LVS EN ISO/IEC 17025:2005 standarta prasībām un pārstāv Latviju Starptautiskajā oficiālo zāļu kontroles laboratoriju tīklā. ZVA laboratorija zāļu kvalitātes kontroli veic saskaņā ar Starptautiskā oficiālo zāļu kontroles laboratoriju tīkla vadlīnijām, kuras attiecas uz visām zālēm (ietver cilvēkiem paredzētās un veterinārās zāles) un ir izstrādātas, pamatojoties uz abu jomu tiesisko regulējumu. Vadlīnijās uzsvērts, ka tās izstrādātas, lai veicinātu turpmāko attīstību, izmantojot saskaņotus kopīgus standartus, pamatojoties uz juridiskām prasībām zāļu testēšanai cilvēka un/vai dzīvnieku labā (https://www.edqm.eu/documents/52006/71923/paphomcl0779r38.pdf/5c030cb4-f5ca-aa3d-88b4-b45c86a07011?t=1629099550865).
ZVA laboratorija neveic imunoloģisko veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" (turpmāk - BIOR) steidzamības gadījumā var nodrošināt vakcīnu un citu imunoloģisko veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi, sadarbojoties ar citu dalībvalstu laboratorijām.
Veterināro zāļu paraugu skaits nepārsniegs 20 paraugus gadā. Ņemot vērā to, ka valstī jau ir viena ES atzīta oficiāli akreditēta zāļu kvalitātes laboratorija, nav lietderīgi paredzēt vēl vienu laboratoriju, kas veic ekspertīzi tikai apmēram 20 paraugu gadā. Līdz 2015.gadam PVD un ZVA sekmīgi sadarbojās veterināro zāļu kvalitātes kontroles nodrošināšanā un ZVA veica veterināro zāļu paraugu kvalitātes ekspertīzi, savukārt PVD sedza ZVA izdevumus atbilstoši ZVA maksas pakalpojumu cenrādim. Ņemot vērā minēto, ierosinām noteikt ZVA par veterināro zāļu kontroles laboratoriju. Šis nosacījums neattiecas uz imunoloģiskām veterinārajām zālēm. Lai ZVA varētu veikt veterināro zāļu kvalitātes kontroli, ir jāstiprina ZVA laboratorijas kapacitāte. Ņemot vērā, ka jaunu funkciju veikšanai ZVA nepieciešams pielāgot esošo sistēmu, jāparedz prasības pārejas periods līdz 2024.gada 1.janvārim. Lai nodrošinātu Zāļu valsts aģentūrai finansējumu, kvalitātes kontroles metodiku izstrādi un citus saistošos jautājumus, ierosinām papildināt likumprojektam pievienoto Ministru kabineta protokollēmuma projektu, paredzot izstrādāt Informatīvo ziņojumu par Zāļu valsts aģentūrai nepieciešamajiem resursiem, lai nodrošinātu veterināro zāļu kvalitātes kontroles funkcijas.
Ņemot vērā, ka jaunu funkciju veikšanai BIOR nepieciešams izveidot jaunu sistēmu, jāparedz pārejas periods līdz 2024.gada 1.janvārim. Tādēļ lūdzam papildināt pārejas noteikumus ar punktu, kas paredz, ka 12.1panta otrā un trešā daļa jāpiemēro no 2024.gada 1.janvāra.
ES tieši piemērojamie normatīvie akti paredz pienākumu katrai dalībvalstij nodrošināt veterināro zāļu kvalitātes kontroli, tostarp zāļu kvalitātes ekspertīzi un monitoringu, lai nodrošinātu augstu sabiedrības un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni un pārtikas nekaitīgumu. Kompetentā iestāde, kas valstī atbild par veterināro zāļu aprites uzraudzību, tostarp, kvalitātes ekspertīzi, ir Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk- PVD). Eiropas Parlamenta un Padomes Regula 2019/6 par veterinārajām zālēm, ko piemēro no 2022.gada 28.janvāra, un 123.pants paredz kompetentajai iestādei pienākumu veikt veterināro zāļu apritē iesaistīto personu kontroles, kuru ietvaros ir jāņem veterināro zāļu paraugus un tos jānosūta neatkarīgai ekspertīzei valsts oficiālajā kontroles laboratorijā, ko šim nolūkam nozīmējusi dalībvalsts.
Cilvēkiem paredzēto zāļu kvalitātes kontroli Latvijā veic Zāļu valsts aģentūras Zāļu ekspertīzes laboratorija (turpmāk – ZVA laboratorija), kas ir akreditēta atbilstoši LVS EN ISO/IEC 17025:2005 standarta prasībām un pārstāv Latviju Starptautiskajā oficiālo zāļu kontroles laboratoriju tīklā. ZVA laboratorija zāļu kvalitātes kontroli veic saskaņā ar Starptautiskā oficiālo zāļu kontroles laboratoriju tīkla vadlīnijām, kuras attiecas uz visām zālēm (ietver cilvēkiem paredzētās un veterinārās zāles) un ir izstrādātas, pamatojoties uz abu jomu tiesisko regulējumu. Vadlīnijās uzsvērts, ka tās izstrādātas, lai veicinātu turpmāko attīstību, izmantojot saskaņotus kopīgus standartus, pamatojoties uz juridiskām prasībām zāļu testēšanai cilvēka un/vai dzīvnieku labā (https://www.edqm.eu/documents/52006/71923/paphomcl0779r38.pdf/5c030cb4-f5ca-aa3d-88b4-b45c86a07011?t=1629099550865).
ZVA laboratorija neveic imunoloģisko veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi. Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" (turpmāk - BIOR) steidzamības gadījumā var nodrošināt vakcīnu un citu imunoloģisko veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi, sadarbojoties ar citu dalībvalstu laboratorijām.
Veterināro zāļu paraugu skaits nepārsniegs 20 paraugus gadā. Ņemot vērā to, ka valstī jau ir viena ES atzīta oficiāli akreditēta zāļu kvalitātes laboratorija, nav lietderīgi paredzēt vēl vienu laboratoriju, kas veic ekspertīzi tikai apmēram 20 paraugu gadā. Līdz 2015.gadam PVD un ZVA sekmīgi sadarbojās veterināro zāļu kvalitātes kontroles nodrošināšanā un ZVA veica veterināro zāļu paraugu kvalitātes ekspertīzi, savukārt PVD sedza ZVA izdevumus atbilstoši ZVA maksas pakalpojumu cenrādim. Ņemot vērā minēto, ierosinām noteikt ZVA par veterināro zāļu kontroles laboratoriju. Šis nosacījums neattiecas uz imunoloģiskām veterinārajām zālēm. Lai ZVA varētu veikt veterināro zāļu kvalitātes kontroli, ir jāstiprina ZVA laboratorijas kapacitāte. Ņemot vērā, ka jaunu funkciju veikšanai ZVA nepieciešams pielāgot esošo sistēmu, jāparedz prasības pārejas periods līdz 2024.gada 1.janvārim. Lai nodrošinātu Zāļu valsts aģentūrai finansējumu, kvalitātes kontroles metodiku izstrādi un citus saistošos jautājumus, ierosinām papildināt likumprojektam pievienoto Ministru kabineta protokollēmuma projektu, paredzot izstrādāt Informatīvo ziņojumu par Zāļu valsts aģentūrai nepieciešamajiem resursiem, lai nodrošinātu veterināro zāļu kvalitātes kontroles funkcijas.
Ņemot vērā, ka jaunu funkciju veikšanai BIOR nepieciešams izveidot jaunu sistēmu, jāparedz pārejas periods līdz 2024.gada 1.janvārim. Tādēļ lūdzam papildināt pārejas noteikumus ar punktu, kas paredz, ka 12.1panta otrā un trešā daļa jāpiemēro no 2024.gada 1.janvāra.
Piedāvātā redakcija
"12.1pants. (1) Pārtikas un veterinārais dienests nodrošina veterināro zāļu aprites uzraudzību un kvalitātes ekspertīzi valsts uzraudzības programmas ietvaros. (2) Zāļu valsts aģentūra ir veterināro zāļu (izņemot imunoloģiskās veterinārās zāles) oficiālā kontroles laboratorija un veic veterināro zāļu (izņemot imunoloģiskās veterinārās zāles) kvalitātes ekspertīzi, arī pēc Pārtikas un veterinārā dienesta pieprasījuma. (3) Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "BIOR" nodrošina imunoloģisko veterināro zāļu kvalitātes ekspertīzi.”
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka likumprojektā paredzēts grozīt Farmācijas likuma 1.panta 18.punktā noteikto klīniskās izpētes definīciju, lūdzu precizēt likumprojekta 1.panta daļu, kas attiecas uz Farmācijas likuma 1.panta 18.punktu. No 2022.gada 28.janvāra Latvijā jāpiemēro Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulu (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk - Regula 2019/6). Regulas 2019/6 4.panta 17.punktā definēts pētījums ar dzīvniekiem, kura mērķis ir lauka apstākļos parastā lopkopības vai veterinārijas praksē pārbaudīt veterināro zāļu drošumu vai iedarbīgumu. Lai nodrošinātu vienotu prasību interpretāciju, nepieciešams precizēt klīniskās izpētes definīciju, izdarot atsauci uz Regulas 2019/6 4.panta 17.punktu
Piedāvātā redakcija
"1.pants. 18) zāļu klīniskā izpēte – klīnisks izmēģinājums Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regulas (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK 4.panta 17.punkta izpratnē;"
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt likumprojekta 13. pantu, kas attiecas uz Farmācijas likuma 30.pantu.
Piedāvātā redakcija
"30.pants. Zāļu valsts aģentūra un Pārtikas un veterinārais dienests atbilstoši savai kompetencei izsniedz atļaujas zāļu klīniskajām pārbaudēm vai veterināro zāļu gadījumā - zāļu klīniskajai izpētei un veic zāļu klīnisko pārbaužu vai veterināro zāļu klīniskās izpētes uzraudzību."