Atzinums

Projekta ID
24-TA-50
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā pieejas maiņu, kas izklāstīta anotācijā: "ja izvērtēšanas laikā tiks konstatēts, ka gala labuma guvējs ir izsmēlis tam pieejamo de minimis atbalsta kopsummu, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra varēs vērtēt gala labuma guvēja projekta pieteikumu atbilstoši Komisijas regulas Nr. 651/2014 nosacījumiem", kā arī to, ka vienošanās par to, kāds komercdarbības atbalsta regulējums tiks piemērots, paredzēta tikai pie lēmuma pieņemšanas par atbalsta piešķiršanu, vēršam uzmanību, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. un 18. panta nosacījumiem nevarēs tikt piešķirts, ja darbības pie projekta būs jau uzsāktas, proti, ja sākotnēji gala labuma guvējs iesniegs pieteikumu Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā de minimis atbalsta saņemšanai un uzsāks projektā plānotās darbības. Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā nav nepieciešamas izmaiņas, nodrošinot, ka vienošanās par to, kāds komercdarbības regulējums tiek piemērots, jau pirms pieteikuma iesniegšanas (tādējādi arī pretendents zinās, kuri dokumenti tam jāiesniedz).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pieškirot atbalstu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 14. vai 18.pantu, jāievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta a) apakšpunktā noteiktais, līdz ar to lūdzam papildināt noteikumu projekta 34.punktu ar jaunu apakšpunktu, kas paredz pārbaudīt, vai uz gala labuma guvēju neattiecas neizpildīts līdzekļu atgūšanas rīkojums.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka atbalsta programmas ietvaros var piešķirt atbalstu, piemērojot gan Komisijas regulu Nr. 2023/2831 vai Komisijas regulu Nr. 1408/2013 (de minimis), gan Komisijas regulu Nr. 651/2014, tai skaitā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. pantā noteiktās stimulējošās ietekmes nosacījumus, un Finanšu ministrijas izteikto iebildumu pie noteikumu projekta 21. punkta, aicinām izvērtēt nepieciešamību precizēt noteikumu projektu, paredzot, ka vienošanās ar gala labuma guvēju par konkrētās regulas piemērošanu, tiek panākta pirms projektā plānoto darbību uzsākšanas jeb pirms pieteikuma iesniegšanas..
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju, iekļaujot anotācijas 1.3.sadaļas 3.punktā izvērtējumu par ierosināto grozījumu – atbalstāmo darbību papildinājuma - ietekmi uz CID noteikto investīcijas rādītāju sasniegšanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam ņemt vērā, ka pirms MK noteikumu projekta virzīšanas uz Ministru kabinetu jāsaņem un jāņem vērā Eiropas Komisijas viedoklis par rosinātajiem grozījumiem (e-pasts EK nosūtīts 30.04.2024. un 02.05.2024.).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Komisijas regula Nr.2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam ir pieņemta 2023.gada 13.decembrī, līdz ar to aicinām MK noteikumu 19.3.punktā aizvietot vārdus "2013.gada 13.decembra" ar vārdiem "2023.gada 13.decembra".
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.651/2014 darbības termiņš ir noteikts ne tikai Komisijas regulas Nr.651/2014 58. panta 4.punktā, bet arī attiecīgās regulas 59.pantā, aicinām papildināt MK noteikumu 38.31.apakšpunktu arī ar atsauci uz Komisijas regulas Nr.651/2014 59.pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai atbilstoši paredzētajiem grozījumiem noteikumu 27.punktā, nebūtu veicami arī redakcionāli precizējumi noteikumu 40.punktā, ņemot vērā, ka pēc grozījumiem noteikumu 27.punktā tas vairs nebūs attiecināms tikai uz sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem, bet gan uz visiem noteikumos regulētajiem gala labuma guvējiem.
Tāpat aicinām vērtēt, vai, ievērojot noteikumu 27.punktā paredzētos grozījumus (gan granta apmēra palielinājumu, gan izmaiņas noteikumu punkta subjektu lokā), noteikumos ir pēc būtības saglabājams 40.punkta regulējums, kurš sākotnēji tika izstrādāts konkrēti attiecībā uz sīkajiem (mikro) un mazajiem komersantiem, kuru iepirkumu veikšanai attiecināms Ministru kabineta 2017.gada 28.februāra noteikumu Nr.104 "Noteikumi par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem" regulējums. Bet atbilstoši plānotajiem grozījumiem noteikumu 40.punkts būs vienlīdz attiecināms arī uz, piemēram, pasūtītājiem Publisko iepirkumu likuma (PIL) izpratnē, kas nebija sākotnējais šīs normas mērķis.

Ja šobrīd plānotais regulējums noteikumu projektā tiek saglabāts, lūdzam ņemt vērā un vērst arī noteikumu piemērotāju uzmanību uz to, ka, lai arī granta apmērs šobrīd ir plānots 9999 euro viena investīciju projekta ietvaros, kas nesasniedz PIL piemērošanas slieksni, ir būtiski nodrošināt paredzamās līgumcenas noteikšanas principu ievērošanu un atbilstošu pasūtītāja iepirkumu plānošanu kopumā. Proti, jāņem vērā, ka vienāda vai līdzīga rakstura preču vai pakalpojumu iepirkumi var būt apvienojami un to paredzamā līgumcena nosakāma kopā - līdz ar to pasūtītājam jebkurā gadījumā jāvērtē, vai noteiktā laika periodā tam nav plānoti citi līdzīga rakstura iepirkumi (arī citu finansējuma avotu ietvarā) un vai tādējādi līgumcena nav nosakāma kopā. Ja plānotā līgumcena pārsniedz 9999 euro, pasūtītājam ir jāpiemēro PIL un nav iespējama pakalpojuma sniedzēja izvēle no noteikumu 40.punktā minētā kataloga.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā nozares ministrijas viedokli par attiecīgā Komisijas regulas Nr. 2023/2831 nosacījuma redakciju, aicinām izteikt MK noteikumu 79.1.apakšpunktu piedāvātajā redakcijā, lai atbalsta sniedzējam un atbalsta pretendentam nodrošinātu korektu izpratni par Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā ietverto nosacījumu.

 
Piedāvātā redakcija
ja gala labuma guvējs pretendē uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievēro Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā minētos nozaru un darbību ierobežojumus.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šobrīd no MK noteikumu projekta ir dzēsta viena vienota uzņēmuma definīcija, bet atbilstoši Komisijas regulai Nr. 1408/2013 vai Komisijas regulai Nr. 2023/2831 piešķirto de minimis atbalstu vērtē viena vienota uzņēmuma līmenī, lūdzam izteikt 81.1. un 81.1.1 apakšpunktu, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
81. Pirms de minimis atbalsta piešķiršanas Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra pārbauda šādus nosacījumus:

81.1.vai plānotais atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 1408/2013 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru, ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 1408/2013 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
81.1.1 vai plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trīs gados, skaitot no atbalsta piešķiršanas dienas, piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī, nepārsniedz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto de minimis atbalsta maksimālo apmēru, ja atbalstu piešķir saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831. Viens vienots uzņēmums ir uzņēmums, kas atbilst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem.
 
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai noteikumu 82.punktā būtu skaidri noteikts, kā tiek aprēķināts pieejamais de minimis atbalsta apmērs gala labuma guvējam, atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 un Komisijas regulas Nr. 1408/2013 noteiktajam, aicinām izvērtēt iespēju noteikumu punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Ja atbilstoši šo noteikumu 81.1. apakšpunktam gala labuma guvējam nav pārsniegts maksimālais de minimis atbalsta apmērs, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra var sniegt de minimis atbalstu tikai tādā gadījumā, ja gala labuma guvējam ar šo noteikumu ietvaros plānoto atbalstu netiks pārsniegts arī Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktais maksimālais de minimis atbalsta apmērs, atbilstoši Komisijas regulas Nr.1408/2013 5.pantā noteiktajam.