Projekta ID
23-TA-1066Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļā (24.punkts) aprakstā par 28.5. apakšpunktu ir minēts, ka Valsts vides dienesta (VVD) ieskatā prasība Eiropas Savienības dalībvalsts komersantam vai trešās valsts vai trešās teritorijas komersantam būt reģistrētam PVN maksātājam ļautu VVD sekmīgāk cīnīties ar ārvalstu komersantiem, kuri veic saimniecisko darbību ar atkritumiem, bet neievēro vides prasības. Lai VVD sekmīgāk varētu cīnīties ar šiem komersantiem tiek noteikts, ka komersantam jāreģistrējas Valsts ieņēmuma dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā.
Izvērtējot minēto aprakstu nav skaidrs, kā reģistrācija Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāja reģistrā palīdzēs cīnīties ar vides prasību neievērošanu. Līdz ar to aicinām pārskatīt Ministru kabineta 2011.gada 13.septembra noteikumos Nr.703 28.5.apakšpunktā iekļautā nosacījuma nepieciešamību un svītrot to no MK noteikumu projekta (skat. iebildumu pie MK noteikumu projekta 40.punkta).
Izvērtējot minēto aprakstu nav skaidrs, kā reģistrācija Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāja reģistrā palīdzēs cīnīties ar vides prasību neievērošanu. Līdz ar to aicinām pārskatīt Ministru kabineta 2011.gada 13.septembra noteikumos Nr.703 28.5.apakšpunktā iekļautā nosacījuma nepieciešamību un svītrot to no MK noteikumu projekta (skat. iebildumu pie MK noteikumu projekta 40.punkta).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija" joprojām norādīts, ka "nav veikta nodevu par atkritumu apsaimniekošanas atļaujas pārskatīšanu kopš 2011.gada. Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām. Ievērojot minēto, ir nepieciešams pārskatīt valsts nodevu apmēru par atkritumu apsaimniekošanas atļauju izsniegšanu un grozīšanu. Saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām” valsts nodeva ir obligāts maksājums valsts budžetā kā atlīdzība par nodrošinājumu, ko valsts institūcijas devušas saimnieciskajai darbībai, vai par sniegtajiem pakalpojumiem kā arī likumos paredzētiem speciāliem mērķiem. Līdz ar to saskaņā ar likumu "Par nodokļiem un nodevām” atļauju izsniegšana ir valsts nodevas objekts."
Anotācijas 1.3.sadaļā ''Problēmas apraksts" norādīts "Kaut gan valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar VVD izmaksu segšanu, tomēr, lai nodrošinātu un uzlabotu pakalpojumu, par kuriem maksājama valsts nodeva, sniegšanas kvalitāte, VVD ir nepieciešams arī palielināt ieņēmumus, ko novirzīt iepriekšminēto pakalpojumu sniegšanai." Tāpat anotācijā tiek norādīts, ka nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts, sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1.panta 2. punktā noteiktajam valsts nodeva ir obligāts maksājums valsts budžetā vai šajā likumā noteiktajos gadījumos pašvaldības budžetā par valsts vai pašvaldības institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana). Valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar institūcijas veiktās darbības izmaksu segšanu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt vai dzēst anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija" norādīto "Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām."
Vienlaikus precizējami visi anotācijas 1.3.sadaļas punkti, kuros iekļauti šāda veida nekorekta informācija (piemēram, 17., 19.punkts), ievērojot valsts nodevas mērķi un to, ka tās apmērs nav saistāms ar izmaksu segšanu.
Anotācijas 1.3.sadaļā ''Problēmas apraksts" norādīts "Kaut gan valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar VVD izmaksu segšanu, tomēr, lai nodrošinātu un uzlabotu pakalpojumu, par kuriem maksājama valsts nodeva, sniegšanas kvalitāte, VVD ir nepieciešams arī palielināt ieņēmumus, ko novirzīt iepriekšminēto pakalpojumu sniegšanai." Tāpat anotācijā tiek norādīts, ka nodevas apmērs tiek noteikts, pamatojoties uz VVD aprēķiniem par eksperta darbu, kas tiek patērēts, sagatavojot atļauju un uzraudzības funkciju izpildi.
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1.panta 2. punktā noteiktajam valsts nodeva ir obligāts maksājums valsts budžetā vai šajā likumā noteiktajos gadījumos pašvaldības budžetā par valsts vai pašvaldības institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana). Valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar institūcijas veiktās darbības izmaksu segšanu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt vai dzēst anotācijas 1.3. sadaļā "Pašreizējā situācija" norādīto "Vienlaikus ir pieaugušas uzraudzības (kontroles) izmaksas un esošie nodevu apmēri nav samērojami ar šī brīža dokumentācijas sagatavošanas un uzraudzības izmaksām."
Vienlaikus precizējami visi anotācijas 1.3.sadaļas punkti, kuros iekļauti šāda veida nekorekta informācija (piemēram, 17., 19.punkts), ievērojot valsts nodevas mērķi un to, ka tās apmērs nav saistāms ar izmaksu segšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Izziņas 7.punktā norādīts, ka FM iebildums ir ņemts vērā, taču, izskatot precizēto anotāciju un anotācijas pielikumu, ir secināms, ka nav veikti precizējumi atbilstoši FM iebildumam ne anotācijā, ne anotācijas pielikuma aprēķinos, attiecīgi atkārtoti lūdzam veikt precizējumus, proti, saskaņā ar jaunajām normām noteikumu projektu grozījumos prognozētie ieņēmumi valsts budžetā pēc nodevu apjoma izmaiņām gadā plānoti 50 840 euro, attiecīgi, ievērojot likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" noteikto valsts nodevas par atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas un uzglabāšanas atļauju ieņēmumu plānu 25 434 euro apmērā, ieņēmumu izmaiņas būs 25 406 euro nevis 127 142 euro apmērā, tāpēc ailēs "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" 2025. un 2026.gadam jānorāda esošo valsts nodevas ieņēmumu apmēru 25 434 euro apmērā atbilstoši likumā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" noteiktajam, savukārt ailēs "izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" 2025., 2026. un 2027.gadam jānorāda plānotās izmaiņas atbilstoši projekta grozījumiem 25 406 euro apmērā. Vienlaikus nepieciešams veikt precizējumus anotācijas pielikumā un punktā "Cita informācija", tehniski precizējot summas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam dzēst anotācijas 3.sadaļā 2024.gadam ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” 5.1.apakšpunktā norādīto summu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Izziņas 8.punktā norādīts, ka FM iebildums ir ņemts vērā, taču, izskatot precizēto anotāciju, ir secināms, ka tas nav ņemts vērā un nepieciešamie precizējumi nav veikti, attiecīgi uzturam iebildumu un lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” pirmajā teikumā attiecībā uz izdevumiem, ņemot vērā, ka ne anotācijas 3.sadaļā, ne anotācijas pielikumā nav norādīta ietekme uz izdevumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atkārtoti saskaņošanai nodotajā MK noteikumu projektā pēc FM iebildumiem ir precizēts Ministru kabineta 2011.gada 13.septembra noteikumu Nr.703 28.5.apakšpunkts. Tomēr uzskatām, ka FM iebildumi ir ņemti vērā tikai daļēji. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka PVN nav instruments, ar kuru būtu regulējuma citas nozares darbība. PVN piemērošanai ir jābūt neitrālai pret komersantu un tā nedrīkst kļūt par šķērsli saimnieciskās darbības veikšanā. Atbilstoši pašlaik spēkā esošajam PVN regulējumam komersantam - Latvijas, citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai trešās valsts vai trešās teritorijas, pirms PVN apliekamu darījumu veikšanas jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienesta PVN maksātāju reģistrā, konkrētajā gadījumā pirms uzsākta atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniegšana. Tas nozīmē, lai citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai trešās valsts vai trešās teritorijas komersants varētu uzsākt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu sniegšanu Latvijā, t.i. uzsākt saimniecisko darbību, tam ir jābūt reģistrētam PVN vajadzībām Latvijā. Līdz ar to minētais nosacījums jau ir atrunāts Pievienotās vērtības nodokļa likumā. Savukārt atbildība par normatīvo aktu PVN jomā neievērošanu ir atrunāta nodokļu jomu regulējošajos normatīvajos aktos un Administratīvās atbildības likumā.
Papildus atzīmējam, ka atbilstoši Padomes Direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk – Direktīva 2006/112/EK) grozījumiem, kas tiks pārņemti Pievienotās vērtības nodokļa likumā ar 2025.gada 1.janvāri, citu Eiropas Savienības dalībvalstu komersanti būs tiesīgi piemērot Latvijā, tā saucamo, mazo uzņēmumu PVN atbrīvojumu un nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā līdz reģistrācijas sliekšņa 50 000 euro apmērā sasniegšanai. Ieviešot nosacījumu, ka citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai trešās valsts vai trešās teritorijas atkritumu apsaimniekotājam jābūt reģistrētam Valsts ieņēmuma dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, tiek ietekmēta konkurence un radīti nevienlīdzīgi apstākļi Eiropas Savienības dalībvalstu komersantiem, kas ir pretrunā iepriekš minētajiem Direktīvas 2006/112/EK grozījumiem, kuru mērķis ir tieši novērst konkurences kropļojumus.
Ņemot vērā minēto, nevaram atbalstīt Ministru kabineta 2011.gada 13.septembra noteikumus Nr.703 28.5.apakšpunktā iekļauto nosacījumu un aicinām to svītrot no MK noteikumu projekta.
Papildus atzīmējam, ka atbilstoši Padomes Direktīvas 2006/112/EK par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu (turpmāk – Direktīva 2006/112/EK) grozījumiem, kas tiks pārņemti Pievienotās vērtības nodokļa likumā ar 2025.gada 1.janvāri, citu Eiropas Savienības dalībvalstu komersanti būs tiesīgi piemērot Latvijā, tā saucamo, mazo uzņēmumu PVN atbrīvojumu un nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā līdz reģistrācijas sliekšņa 50 000 euro apmērā sasniegšanai. Ieviešot nosacījumu, ka citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai trešās valsts vai trešās teritorijas atkritumu apsaimniekotājam jābūt reģistrētam Valsts ieņēmuma dienesta pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā, tiek ietekmēta konkurence un radīti nevienlīdzīgi apstākļi Eiropas Savienības dalībvalstu komersantiem, kas ir pretrunā iepriekš minētajiem Direktīvas 2006/112/EK grozījumiem, kuru mērķis ir tieši novērst konkurences kropļojumus.
Ņemot vērā minēto, nevaram atbalstīt Ministru kabineta 2011.gada 13.septembra noteikumus Nr.703 28.5.apakšpunktā iekļauto nosacījumu un aicinām to svītrot no MK noteikumu projekta.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā atsauci 27.punktā no “37.16” uz “37.16.” apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Noteikumu konsolidētās versijas 19. punktā noteikts, ka atkritumu savākšanas, pārvadāšanas, pārkraušanas, šķirošanas vai uzglabāšanas atļauju izsniedz uz 10 gadiem vai īsāku laikposmu (atbilstoši iesniegumā norādītajam termiņam).
Savukārt no noteikumu 26.punkta izriet, ka atļauja sadzīves atkritumu savākšanai konkrētā administratīvajā teritorijā ir spēkā, kamēr ir spēkā normatīvajos aktos par atkritumu apsaimniekošanu noteiktais līgums, ko atkritumu apsaimniekotājs noslēdzis ar attiecīgo pašvaldību.
Iesakām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu 19. punktu.
Savukārt no noteikumu 26.punkta izriet, ka atļauja sadzīves atkritumu savākšanai konkrētā administratīvajā teritorijā ir spēkā, kamēr ir spēkā normatīvajos aktos par atkritumu apsaimniekošanu noteiktais līgums, ko atkritumu apsaimniekotājs noslēdzis ar attiecīgo pašvaldību.
Iesakām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu 19. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
