Atzinums

Projekta ID
22-TA-967
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Kritēriji un kārtība, kādā tiek piešķirts un anulēts valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statuss
Iebildums
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 111.punkts noteic, ka, ja noteikumu projektā veido nodaļas, noteikumu projekta tekstu iedala vismaz trijās nodaļās. Noteikumu projektu neveido no trim nodaļām, ja noteikumu projekta pirmā nodaļa satur vispārīgos jautājumus (vispārīgo jautājumu) un trešā nodaļa satur noslēguma jautājumus (noslēguma jautājumu). Ievērojot minēto un to, ka noteikumu projekts satur trīs nodaļas - pirmā satur vispārīgos jautājumus un trešā nodaļa satur noslēguma jautājumus, lūdzam nodaļas neveidot.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
2. Valsts nozīmes interešu izglītības iestādes dibinātājs var būt pašvaldība vai cita juridiska vai privāta persona, kura nodrošina interešu izglītības procesu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam. 
Iebildums
Likuma pilnvarojums nav noteikt to, kas var būt valsts nozīmes interešu izglītības iestādes dibinātājs, lūdzam šo punktu svītrot. Valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu piešķir jau dibinātai interešu izglītības iestādei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
3. Kurzemes, Latgales, Vidzemes un Zemgales plānošanas reģiona teritorijā darbojas ne vairāk kā divas, bet Rīgas plānošanas reģionā ne vairāk kā trīs valsts nozīmes interešu izglītības iestādes. 
Iebildums
Lūdzam vērtēt, vai valsts nozīmes interešu izglītības iestāžu skaita noteikšana vienā vai otrā plānošanas reģionā ir šī likuma pilnvarojuma apjomā - vai tas ir kritērijs statusa iegūšanai. Lūdzam to anotācijā pamatot.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
4.3. iestāde organizē interešu izglītības pasākumus (piemēram, sacensības, konkursus, izstādes, darbnīcas u.c.), radošas un interaktīvas aktivitātes izglītojamo motivācijas un intereses veicināšanai par STEM jomām sava reģiona vai valsts līmenī;  
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā jēdzienus "sava reģiona vai valsts līmenī" (vai tam ir kāda juridiskā slodze) vai svītrot, jo, mūsuprāt, tie ir pārāk neskaidri. Minētais attiecināms arī uz projekta  4.1., 4.5. un 4.6.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
4.4. iestāde izglīto ne mazāk kā 2000 izglītojamos interešu izglītības programmās, pasākumos  un aktivitātēs STEM jomās no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam, ievadot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par: 
Iebildums
Lūgums skaidrot anotācijā, uz kādiem apsvērumiem balstīts kritērijs "ne mazāk kā 2000 izglītojamos..".. un pārejas periodā "1000". Ar ko 2023. gads atšķirsies no 2024.gada, piem., izglītojamo vēlmē un iespējās izglītoties interešu izglītības programmās vai interešu izglītības iestāžu kapacitātē izglītot?
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
4.4. iestāde izglīto ne mazāk kā 2000 izglītojamos interešu izglītības programmās, pasākumos  un aktivitātēs STEM jomās no iepriekšējā gada 1. jūnija līdz kārtējā gada 31. maijam, ievadot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par: 
Iebildums
Sākot no teksta  "ievadot informāciju Valsts izglītības informācijas sistēmā par: .." regulējums nav atbilstošs likuma pilnvarojumam noteikt kritērijus, bet gan uzliekt pienākumu ievadīt datus (t.sk. personas datus) par izglītojamiem, neprecizējot personas datu apstrādes mērķi. Lūdzam to svītrot vai pamatot atbilstību likuma pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
4.9. iestāde ne retāk kā reizi ceturksnī publisko tās tīmekļvietnē vai citos publiski pieejamos informācijas nesējos informāciju par šo noteikumu 4.2., 4.3., 4.5. un 4.6. apakšpunktā minēto kritēriju izpildi;
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta 7.punkts jau paredz minētās informācijas ikgadēju sniegšanu, 4.9.apakšpunktā minētais kritērijs, kas pēc būtības ir informācijas sniegšanas pienākums (administratīvais slogs), mūsuprāt, ir nelietderīgs. Lūdzam noteikuma projekta 4.9.apakšpunktu svītrot. Ja tas netiek svītrots, lūdzam skaidrot, kādam mērķim informācija ir publiskojama un noteikt (arī 7.punktam) arī vienotu publicējamās (iesniedzamās) informācijas saturu un apjomu, kā arī aizpildīt anotācijas 2.sadaļā informāciju par administratīvā sloga palielināšanu un kompensējošajiem pasākumiem (Nulles birokrātijas princips https://www.mk.gov.lv/lv/jaunums/nulles-birokratijas-princips-administrativa-sloga-pieauguma-apturesanai-0).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
4.10. iestādē ir nodarbināti pedagogi, kuriem ir ne mazāk kā divu gadu pieredze interešu izglītības programmu īstenošanā STEM jomā.
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot, kāpēc jābūt tieši divu gadu un interešu izglītības programmu (un ne izglītības programmu) īstenošanas pieredze. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
III. Noslēguma jautājumi
Iebildums
Saskaņā ar Izglītības likuma pārejas noteikumu 78.punktu grozījumi šā likuma 14. panta 24.1 punktā stājas spēkā 2022. gada 1. septembrī. Ievērojot minēto, lūdzam paredzēt, ja noteikumi stājas spēkā 2022.gada 1.septembrī un precizēt anotācijas 1.sadaļas informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
10. Šo noteikumu 4.4. apakšpunkts stājas spēkā 2024. gada 1. jūnijā.
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot šādu kritērija spēkā stāšanās datuma izvēli.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Lūdzam detalizētāk aizpildīt šo sadaļu, ņemot vērā to, ka 4.9.apakšpunkts un 7.punkts paredz informācijas publiskošanas un iesniegšanas pienākumu, jeb administratīvo slogu, kuram atbilstoši nulles birokrātijas principam jāveido kompensējoši pasākumi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt šo sadaļu, jo projektu izpildīs - Izglītības un zinātnes ministrija, valsts nozīmes interešu izglītības iestādes un to dibinātāji, kas ir publiskas personas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Izdoti saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 24.1 punktu
Priekšlikums
Aicinām veidot prim ar augšraksta funkciju.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
8. Ja valsts nozīmes interešu izglītības iestāde divus gadus pēc kārtas nenodrošina kāda no šo noteikumu 4. punktā minētajiem kritērijiem izpildi, ministrija anulē valsts nozīmes interešu izglītības iestādes statusu ar kārtējā gada 1. septembri.
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai šāds regulējums būs piemērots situācijai, kad valsts noteiktu aizsardzības pasākumu rezultātā interešu izglītības darbība būs liegta vai neiespējama un kritēriju izpilde tādēļ nebūs iespējama no iestādes neatkarīgu iemeslu dēļ.
Piedāvātā redakcija
-