Atzinums

Projekta ID
23-TA-325
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot un nepieciešamības gadījumā precizēt 2.9.1 apakšpunktā paredzēto definīciju "inovācijas kopas dalībnieki", tai skaitā lūdzam to skaidrot kopsakarībā ar Noteikumu Nr. 577 2.3.apakšpunktā definēto terminu "Eiropas digitālās inovācijas centrs" un 2.5.apakšpunktā definēto terminu "inovācijas kopa". No minētajām normām izriet, ka "inovācijas kopas" ir Eiropas digitālās inovācijas centra neatkarīgu pušu struktūras vai organizētas grupas, t.i., tās ir Eiropas digitālās inovācijas centra struktūras vienības. Savukārt no piedāvātā 2.9.1apakšpunkta  izriet, ka šo struktūru - inovācijas kopu - dalībnieki ir vienlaikus Eiropas digitālās inovācijas centra sadarbības partneri un dibinātāji. 

Minētais kopsakarībā ar citiem noteikumu Nr. 577 nosacījumiem, ņemot vērā šajā notiekumu projektā paredzētos grozījumus (piemēram, vairrākkārt lietoto frāzi "Eiropas digitālās inovācijas centrs kā inovācijas kopa"), nerada skaidru priekšstatu par 2.2.1.1.i. investīcijas īstenošanas priekšnosacījumiem, ciktāl tas attiecas uz projektu iesniedzēju un tā juridisko statusu, finansējuma saņēmēju un tā juridisko statusu, kā arī finansējuma saņēmēja atbildību par projekta īstenošanu un par finansējuma piešķiršanu tālāk gala labuma saņēmējiem. 

Ievērojot minēto, aicinām kopumā apsvērt, vai noteikumu projektā paredzētais tiesiskais regulējums, kas attiecas uz projekta iesniedzēja (saskaņā ar noteikumu Nr. 577 15.punktu - Eiropas digitālās inovācijas centra) struktūru un iekšējo pārvaldību ir objektīvi nepieciešams un neapgrūtinās 2.2.1.1.i. investīcijas īstenošanu. Šajā sakarā vēršam uzmanību uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa Regulas (ES) 2021/694, ar ko izveido programmu “Digitālā Eiropa” un atceļ Lēmumu (ES) 2015/2240,  16.panta 5.punktā noteikto, ka  Eiropas digitālās inovācijas centriem ir būtiska vispārējā autonomija noteikt savu organizatorisko struktūru, sastāvu un darba metodes.

Papildus vēršam uzmanību, ka 2.9.1 apakšpunktā nepieciešams svītrot vai precizēt (juridiski korekti noformulēt) piebildi "kā juridiskas personas", proti, precizēt, vai tas ir obligāts (nepieciešams) nosacījums, ka inovācijas kopas dalībnieki var būt tikai juridiskas personas, vai arī tas nozīmē, ka 2.2.1.1.i. investīcijas īstenošanā (t.sk. finansējuma saņemšanā vai tālākā piešķiršanā) var piedalīties tikai tie dalībnieki, kas ir juridiskas personas.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam tiesiskās skaidrības nolūkos precizēt 12.1punktu. No piedāvātās redakcijas nav viennozīmīgi saprotams, vai visi investīcijas ietvaros iesniegtie projekti tiks uzskatīti par stratēģiski svarīgiem. To neizskaidro arī atsauce uz noteikumu Nr. 577 18.punktu, jo šis punkts regulē nevis projektu iesniegšanu, bet gan līgumu slēgšanu starp Eiropas digitālās inovācijas centru un Centrālo finanšu un līgumu aģentūru. Papildus norādām, ka nākotnes laika (formas) "tiks īstenoti" lietošana neatbilst tiesību normu viedošanas prasībām.
Ņemot vērā noteikumu projekta anotācijā minēto, nepieciešamības gadījumā aicinām 12.1punktā noteikt, piemēram, ka "investīcijas ietvaros apstiprinātie projekti ir stratēģiski svarīgi projekti" vai tamlīdzīgi.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai minētais attiecas gan uz Eiropas digitālās inovācijas centra, gan gala labuma guvēju izmaksām.

Aicinām arī tiesiskās skaidrības nolūkos precizēt 33.1punktu, piemēram, nosakot, ka no  2.2.1.1.i. investīcijai pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma sedz izmaksas, kas radušās no 2022. gada 22.februāra. Vēršam uzmanību arī uz to, ka normatīvajā aktā nevajadzētu ietvert skaidrojumus vai dublējošus nosacījumus, t.i., pietiek ar vienu no 33.1punktā minētajiem termiņa nosacījumiem - "projekta pieteikuma iesniegšanas diena" vai "2022.gada 22.februāris".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pēc būtības izvērtēt, vai šajā punktā un citās saistītajās noteikumu Nr.577 un noteikumu projekta attiecīgajās normās (tei skaitā precizētajā noteikumu Nr.577 56.punktā) paredzētais finansējuma saņēmēja (privātpersonas) pienākums izvērtēt gala labuma saņēmēju atbilstību noteikumos noteiktajiem atbalsta, it īpaši komercdarbības atbalsta saņemšanas kritērijiem, kā arī pieākums veikt komercdarbības atbalsta izmantošanas uzraudzību, ir lietderīgs un samērīgs.
Norādām, piemēram, ka saskaņā ar noteikumu Nr. 577 49.punktu finansējuma saņēmējam būs pienākums pārbaudīt arī tādus izslēgšanas nosacījumus kā tas, vai gala labuma saņēmējs ir izveidojis, vadījis vai iesaistījies noziedzīgā organizācijā  vai tās sastāvā ietilpstošā organizētā grupā, iesaistījies terorismā,  terorisma finansēšanā, teroristu grupas izveidē vai organizēšanā, ceļošanā terorisma nolūkā, terorisma attaisnošanā, aicinājumā uz terorismu, cilvēku tirdzniecībā vai tamlīdzīgi. Turklāt pašreizējā redakcijā noteikumu projekts pat neparedz, ka šādām darbībām jābūt konstatētām ar spēkā stājušos tiesas nolēmumu vai iestādes lēmumu. Līdz ar to noteikumu projekts paredz privātpersonas pienākums veikt tādas paŗbaudes, kas nav iespējamas tai skaitā bez apjomīgas ierobežotas pieejamības valsts informācijas sistēmu izmantošanas.

Līdzīga apjoma un sarežģītības pārbaudes paredzētas, piemēram, bet ne tikai, noteikumu 57., 61. un 36.3 punktā.
Atsevišķos gadījumos Eiropas digitālās inovācijas centram minētie kritēriji jāpārbauda un lēmums jāpieņem jau līdz 2023. gada 30. jūnijam. Savukārt saskaņā ar noteikumu Nr.577 68. un 69.punktu Eiropas digitālās inovācijas centram ir pienākums atmaksāt Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai visu projekta ietvaros gala labuma guvējam nelikumīgi izmaksāto de minimis atbalstu un pēc tam atgūt to no gala labuma guvēja.

Lūdzam apsvērt, vai nav samērīgāk un lietderīgāk noteikt finansējuma saņēmējam pienākumu, piemēram, veikt komercdarbības atbalsta uzskaiti investīcijas atbalstāmo darbību veikšanas ietvaros, nevis veikt tāda apjoma pirmspārbaudes, kādas šobrīd paredzētas gan noteikumu projektā, gan, daļēji, jau spēkā esošajos noteikumos, ievērojami apgrūtinās 2.2.1.1.i.  investīcijas īstenošanu. Piemēram, samērīgāks būtu tāds regulējums, kas paredzētu gala labuma saņēmējiem iesniegt apliecinājumu (deklarāciju) par atbilstību atbalsta saņemšanas kritērijiem, savukārt atbilstības nosacījumu ievērošanas uzraudzību, vai, to neizpildes gadījumā - nelikumīgi piešķirtā komercdarbības atbalsta atgūšanas pasākumus - veic, piemēram, sadarbības iestāde vai atbildīgā iestāde.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt, jo pašreizējā redakcijā šī norma neatbilst 36.punkta ievaddaļai. 
Aicinām izvērtēt, vai šāds nosacījums nebūtu formulējams kā atsevišķa (patstāvīga) noteikumu Nr. 577 vienība.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai 36.1 punktā atrunātais ir šajos noteikumos risināms jautājums, ņemot vērā, ka noteikumi Nr. 577 regulē Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.2. reformu un investīciju virziena "Uzņēmumu digitālā transformācija un inovācijas" 2.2.1.r. "Uzņēmējdarbības digitālās transformācijas pilna cikla atbalsta izveide ar reģionālo tvērumu" 2.2.1.1.i.  investīcijas "Atbalsts Digitālo inovāciju centru un reģionālo kontaktpunktu izveidei" īstenošanu, nevis programmas “Digitālā Eiropa” īstenošanu. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt punkta ievaddaļu, piemēram, nosakot, ka no 2.2.1.1.i. investīcijai pieejamā Atveseļošanas fonda finansējuma nefinansē šādas darbības (..), nevis ka šādas darbības jāizslēdz no vērtēšanas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā paredzētais 36.3punktā noteiktais pienākums Eiropas digitālās inovācijas centram ir samērīgs, nepieciešams un izpildāms. Proti, lūdzam vērtēt, vai pienākums pirms atbalsta piešķiršanas vērtēt gala labuma saņēmēju darbību atbilstoši 36.2punktā noteiktajiem kritērijiem nerada nesamērīgu administratīvo slogu un vai Eiropas digitālās inovācijas centram ir nepieciešamā kapacitāte un kompetence bez papildus ekspertu piesaistīšanas veikt šādu izvērtējumu. 36.2punktā minētie nav uzskatāmi par formāli pārbaudāmiem kritērijiem un var prasīt padziļinātas zināšanas vides, ekoloģijas, ilgtspējības un citās jomās. 
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši 36.2 un 36.3punktam centram būs jāvērtē, vai gala labuma saņēmējs, piemēram, neveic darbības, kas saistītas ar siltumnīcefekta gāzu emisiju radīšanu; neveic darbības, kas kaitē ūdensobjektu labam stāvoklim vai to labam ekoloģiskajam potenciālam, ieskaitot virszemes ūdeņus un gruntsūdeņus, vai jūras ūdeņu labam vides stāvoklim; neveic darbības, kas kaitē aprites ekonomikai, tostarp atkritumu rašanās novēršanai un reciklēšanai, vienā vai vairākos produktu aprites cikla posmos radot būtiskus efektivitātes trūkumus materiālu izmantošanā vai tādu dabas resursu tiešā vai netiešā izmantošanā kā neatjaunojami energoresursi, izejvielas, ūdens un zeme, tostarp produktu ilgizturības, remontējamības, modernizējamības, atkārtotas lietojamības vai reciklējamības ziņā; neveic darbības, kas kaitē bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai, ja minētā darbība kaitē ekosistēmu labam stāvoklim un izturētspējai, vai kaitē dzīvotņu un sugu, tostarp Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu un sugu, aizsardzības statusam utml.

Papildus vēršam uzmanību, ka 36.3punkts precizējams atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 2. punkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pēc būtības pārskatīt ar noteikumu projektu precizēto 49.1. un 49.2. apakšpunktu un nodrošināt, ka tajos noteiktie izslēgšanas kritēriji ir skaidri, saprotami un korekti. Šobrīd minētajos punktos vairākos gadījumos attiecībā uz noziedzīgu nodarīkumu izdarīšanu nav paredzēts nosacījums, ka šādam nodarījuma jābūt konstatētam ar spēkā stājušos nolēmumu. Vēršam uzmanību arī uz to, ka, tā kā  49.1. un 49.2. apakšpunktā tiek noteikti nacionālie izslēgšanas kritēriji, atsauce uz regulas Nr. 2018/1046 136.pantu ir svītrojama. 

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt 52.punkta pirmo teikumu, jo šobrīd nav skaidrs, par ko tieši Centrālā finansū un līgumu aģentūra pieņem lēmumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam apsvērt 29.1punkta nepieciešamību, ņemot  vērā, pirmkārt, to, ka noteikumu Nr. 577 29.7.apakšpunkts jau paredz, ka izveido vismaz piecus reģionālos kontaktpunktus (t.i., šādi kontaktpunkti var būt arī vairāk). Otrkārt, to, ka kontaktpunktu izvietojumu, reģionālo iedalījumu u.c. elementus Eiropas digitālās inovācijas centrs paredz noteikumu Nr. 577 23.3. apakšpunktā minētajā metodoloģijā, kuru, savukārt, saskaņā ar noteikumu Nr. 577 var pilnveidot projekta īstenošanas laikā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt, nodrošinot, ka 35.3.1apakšpunkts atbilst 35.punkta ievaddaļai "Ekonomikas ministrijas pienākumi:".
Piedāvātā redakcija
-