Atzinums

Projekta ID
24-TA-313
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
1. Atbalstīt konceptuālā ziņojuma "Par pāreju uz ciklisku augstskolu un koledžu akreditāciju " (turpmāk – konceptuālais ziņojums) īstenošanu.
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2014.gada 2.decembra noteikumu Nr.737 “Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr.737) 30.punktam Ministru kabineta rīkojumā par konceptuālu ziņojumu norāda atbalstīto problēmas risinājuma variantu un atbildīgās institūcijas, tām noteiktos uzdevumus un to izpildes termiņus atbilstoši atbalstītajam risinājuma variantam. Attiecīgi lūdzam precizēt un papildināt  rīkojuma projektu, jo šobrīd nav skaidrs, kuru no piedāvātajiem risinājuma variantiem paredzēts virzīt atbalstīšanai.
Vienlaikus rīkojuma projekts papildināms ar jaunu punktu par konceptuālajā ziņojumā iekļauto izvēlētā risinājuma varianta finansēšanu, norādot, ka atbildīgā/atbildīgā un līdzatbildīgās institūcijas konceptuālajā ziņojumā paredzētos pasākumus 2024. - .... gadā īstenos no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Savukārt, ja tiek plānots atbalstīt risinājuma variantu, kam ir nepieciešams papildu valsts budžeta finansējums, tad papildus norādāma informācija, ka jautājums par turpmākajiem gadiem nepieciešamo finansējumu skatāms likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas. Savukārt, ja minētā budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā netiek atbalstīta papildu finansējuma piešķiršana, konceptuālajā ziņojumā paredzētais ir nodrošināms atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībā esošajam finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma I sadaļas "Konceptuālā ziņojuma kopsavilkums" devītajā rindkopā (4.lpp.) minēts, ka cikliskās institucionālās akreditācijas ieviešanai paredzētās atbalsta aktivitātes var veikt, izmantojot valsts budžeta līdzekļus, nevis Eiropas Savienības fondu resursus. Tāpat konceptuālā ziņojuma 3.3. apakšsadaļas "Augstākās izglītības kvalitātes aģentūras atbildības jomas" pēdējā rindkopā (26.lpp.) minēts, ka 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" projekta atbalsta aktivitātes varētu būt īstenojamas, izmantojot nevis Eiropas Savienības fondu, bet valsts budžeta finansējumu.
Lūdzam svītrot minēto informāciju, ņemot vērā, ka cikliskās institucionālās akreditācijas ieviešanai paredzētās atbalsta aktivitātes plānots veikt no 4.2.2.6. pasākuma "Cikliskas institucionālās akreditācijas ieviešana augstākajā izglītībā" projekta finansējuma pēc tā apstiprināšanas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 5.2. apakšsadaļā "Cikliskas institucionālās akreditācijas izmaksu scenāriji" (turpmāk - 5.2. apakšsadaļa) aprakstīti trīs scenāriji par augstskolu un koledžu cikliskas institucionālās akreditācijas izmaksu segšanu. Divos scenārijos minēts, ka valsts budžeta finansējums sedz daļēji vai visus kvalitātes vērtēšanas izdevumus, tādējādi no valsts budžeta daļēji vai pilnībā sedzot augstākās izglītības iestādes cikliskas institucionālās akreditācijas izmaksas.
Lūdzam papildināt minēto apakšsadaļu ar plašāku pamatojumu, kāpēc no valsts budžeta būtu jāsedz minētās izmaksas, ja šobrīd augstākās izglītības iestādes sedz augstskolu un koledžu akreditāciju un studiju programmu licencēšanas izmaksas, pamatojoties uz nodibinājuma "Akadēmiskās informācijas centrs" maksas pakalpojumu cenrādi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma 5.2. apakšsadaļas pirmajā rindkopā minēts, ka visi trīs scenāriji attiecas gan uz valsts, gan uz juridisko personu dibinātām augstākās izglītības iestādēm. Nav skaidrs pamatojums no valsts budžeta finansēt juridisko personu dibināto augstākās izglītības iestāžu institucionālās akreditācijas izmaksas.
Papildus konceptuālā ziņojuma 5.2. apakšsadaļas otrajā rindkopā minēts, ka pirmā scenārija priekšrocība ir tā nulles ietekme uz valsts budžetu, bet vienlaikus šajā rindkopā minēts, ka valsts finansētu atbilstības vērtēšanu un ciklisku akreditāciju. Lūdzam precizēt, novēršot pretrunu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam konceptuālā ziņojuma 5.3.apakšsadaļas "Cikliskas institucionālās akreditācijas izmaksu scenāriju ietekme uz valsts un pašvaldību budžetu" (turpmāk - 5.3.apakšsadaļa) tabulu aizpildīt atbilstoši noteikumu Nr.737 3.pielikumā norādītajam.
Vēršam uzmanību, ka šobrīd vēl nav sagatavots likums "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam". Turklāt ailē "Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums" norādāms finansējums, kas ir plānots vidēja termiņa budžeta ietvarā konceptuālā ziņojuma problēmas risinājumam, nevis viss augstākās izglītības programmu nodrošināšanai plānotais finansējums.
Tāpat lūdzam konceptuālā ziņojuma 5.3.apakšsadaļu izvērst plašāk, par katru risinājuma variantu un tajā iekļautajiem pasākumiem norādot īstenošanai pieejamo un papildus nepieciešamo finansējumu, kā arī finansēšanas avotus.
Vienlaikus atbilstoši noteikumu Nr.737 29.punktam konceptuālajam ziņojumam jāpievieno detalizēti aprēķini par papildus nepieciešamā finansējuma ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem atbilstoši normatīvajam aktam par tiesību akta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtību.

Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūgums papildināt konceptuālā ziņojuma 5.3. apakšsadaļu ar informāciju, ņemot vērā, ka līdz ar Eiropas Savienības vispārējās izņēmuma klauzulas, kas ļāva atkāpties no Eiropas Savienības Līgumos noteiktajiem vispārējās valdības budžeta deficīta un parāda ierobežojumiem, atcelšanu, ir spēkā ES Stabilitātes un izaugsmes pakta nosacījumi. 2024. gada 30. aprīlī ir stājušies spēkā Eiropas Savienības Stabilitātes un izaugsmes pakta reformas ietvaros pieņemtie tiesību akti (jaunie Eiropas Savienības fiskālie noteikumi), kas līdz ar Fiskālās disciplīnas likuma nosacījumiem būs jāņem vērā sagatavojot likumprojektu “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Iespējas piešķirt papildu finanšu resursus turpmākajos gados būs ierobežotas un attiecīgi visas nozaru ministrijas tiks aicinātas jaunas prioritātes nodrošināt, pamatā pārskatot jau piešķirto finansējumu, veicot bāzes izdevumu pārskatīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma 5.2.apakšsadaļā ir norādīti trīs izmaksu scenāriji, kas tiek aprakstīti arī 5.3. apakšsadaļā. Lai vienkāršāk varētu uztvert norādīto informāciju, lūgums sakārtot scenārijus vienādā secībā tā, lai konceptuālā ziņojuma 5.2.apakšsadaļā izmaksu scenāriji ir norādīti tādā pašā kārtībā kā  5.3.apakšsadaļā.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt  konceptuālā ziņojuma 2.1.apakšsadaļu "Latvijas augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanas attīstība" ar informāciju (piemēram, zemsvītras atsaucē) par projektu "Augstākās izglītības studiju programmu izvērtēšana un priekšlikumi kvalitātes paaugstināšanai", norādot attiecīgo ES fondu plānošanas periodu un projekta identifikācijas numuru.
Vienlaikus lūdzam visur konceptuālajā ziņojumā papildināt informāciju arī par plānošanas periodu un projekta numuru attiecībā uz Eiropas Sociālā fonda 8.3.6.2.pasākumu “Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana”.
Piedāvātā redakcija
-