Projekta ID
25-TA-1319Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Vides aizsardzības likumā
Iebildums
Lūdzam pārskatīt likumprojektu, ņemot vērā, ka tas pārņem Padomes 2013. gada 5. decembra Direktīvas 2013/59/Euratom, ar ko nosaka drošības pamatstandartus aizsardzībai pret jonizējošā starojuma radītajiem draudiem un atceļ Direktīvu 89/618/Euratom, Direktīvu 90/641/Euratom, Direktīvu 96/29/Euratom, Direktīvu 97/43/Euratom un Direktīvu 2003/122/Euratom (turpmāk - Direktīva 2014/59) 76. panta 1. punktu un, pamatojoties uz Direktīvas 2014/59 106. panta 2. punktu, pieņemot normatīvo aktus, kas vajadzīgs, lai izpildītu tās prasības, normatīvajā aktā ietver atsauci uz šo direktīvu. Proti, Vides aizsardzības likuma Informatīvās atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām nesatur atsauci uz Direktīvu 2014/59 vai atsauces uz atceltajām direktīvām, kas atbilstoši tās 107. pantam būtu uzskatāmas par atsaucēm uz šo direktīvu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam izvērst skaidrojumus anotācijā un nodrošināt pilnīgu izpratni par likumprojekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajam. Anotācijas 1.3. apakšsadaļā vispārīgi norādīts, ka ir jānodrošina konkrētu Eiropas Savienības tiesību normu ievērošana, bet ne tas, kā tas tiek darīts. Lūdzam skaidrot, kāda ir likumprojekta saistība, piemēram, ar Direktīvas 2014/59 76. panta 1. punkta pārņemšanu. Proti, atbilstoši anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā skaidrotajam Direktīvas 2014/59 76. panta 1. punkts pārņemts pilnībā ar likumprojekta 3. pantu, taču, likumprojekta 3. pantā noteikts tikai tas, ka Valsts vides dienests ir klimata un enerģētikas ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, bet ne tas, ka Valsts vides dienests ir kompetents veikt kādus uzdevumus saskaņā ar šo direktīvu v.tml. Attiecīgi secināms, ka Direktīvas 2014/59 76. panta 1. punkts pilnībā pārņemts ar vairākām tiesību normām, tiesību aktiem, kas anotācijā nav atspoguļots.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atšķirībā no regulām, direktīvas nav tieši piemērojams tiesību akts un tās ir jāiestrādā (jāpārņem) nacionālajos normatīvajos aktos. Attiecīgi, ja anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietvertās norādes uz direktīvām nav attiecināmas uz likumprojektu, bet citiem tiesību aktiem, iesakām norādīt arī to, kādi tiesību akti tās pārņem un nodrošina praktisku piemērošanu.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka atšķirībā no regulām, direktīvas nav tieši piemērojams tiesību akts un tās ir jāiestrādā (jāpārņem) nacionālajos normatīvajos aktos. Attiecīgi, ja anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietvertās norādes uz direktīvām nav attiecināmas uz likumprojektu, bet citiem tiesību aktiem, iesakām norādīt arī to, kādi tiesību akti tās pārņem un nodrošina praktisku piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Vides aizsardzības likumā
Priekšlikums
Likumprojekta tālākajā virzībā lūdzam nodrošināt saskaņotību ar Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" (25-TA-1300) virzību. Proti, atbilstoši sniegtajiem skaidrojumiem Vides aizsardzības likuma grozījumus pamatojošais Enerģētikas un vides aģentūras likvidēšanas process un tās pievienošana Valsts vides dienestam vēl nav pilnībā pabeigta, jo attiecīgais Ministru kabineta rīkojuma projekts vēl atrodas saskaņošanas procesā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 5. pantā paredzēto grozījumu Vides aizsardzības likuma 28. panta piektās daļas trešajā teikumā, kas paredz Vides pārraudzības valsts biroja kā apstrīdēšanas (augstākas) iestādes izslēgšanu, piedāvājam precizēt, lai nepārprotami tiktu noteikts, kur Valsts vides dienesta divi dažādie lēmumi ar dažādiem termiņiem tiks apstrīdēti, proti, piedāvājam visu teikumu izteikt jaunā redakcijā, līdzīgi, kā tiek paredzēts grozījums Vides aizsardzības likuma 27. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta 8. pantā paredzēto Vides aizsardzības likuma pārejas noteikumu 16. punktu piedāvājam redakcionāli precizēt, lai nepārprotami tiktu noteiktas Valsts vides dienesta tiesības izmantot Vides pārraudzības valsts biroja maksas pakalpojumu cenrādi. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka 2026. gada 31. decembris ir nesamērīgi liels termiņš iestādes, kuru paredzēts likvidēt ar 2025. gada 1. septembri, maksas pakalpojumu cenrāža izmantošanai. Mūsu ieskatā jaunu Ministru kabineta noteikumu par Valsts vides dienesta maksas pakalpojumu cenrādi izstrādei likumprojektā paredzētais termiņš ir nesamērīgs, un, ja tāds tiek saglabāts, izvērsts skaidrojums par to jāsniedz likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. apakšsadaļā nodrošināt pilnīgus likumprojekta skaidrojumus, tiesību normu adresātiem nodrošinot izpratni par visiem no tā izrietošajiem grozījumiem un to būtību. Piemēram, netiek skaidrots papildinājums ar Vides aizsardzības likuma pārejas noteikumu 17.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt anotācijas 4. sadaļu, ņemot vērā, ka tajā norāda:
1) tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, saistīto tiesību aktu nosaukumu, pamatojumu un aprakstu, kā arī atbildīgo institūciju;
2) citus spēkā esošos (vai jau apstiprinātos) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi vai kuri jāatzīst par spēku zaudējušiem (atceltiem) saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu vai, ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir pieteikti TAP portālā, norāda projekta TA (ID) numuru.
Attiecīgi, piemēram, norādot uz to, ka grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 “Valsts vides dienesta nolikums” tiek virzīti paralēli šim likumprojektam, lūdzam norādīt arī, piemēram, tā tiesību aktu projekta TA (ID) numuru. Savukārt skaidrojumi 4.1.2. un 4.1.3. apakšpunktos ir savstarpēji sajaukti.
1) tiesību aktu projektus, kuru izstrādāšanai paredzēts pilnvarojums projektā, saistīto tiesību aktu nosaukumu, pamatojumu un aprakstu, kā arī atbildīgo institūciju;
2) citus spēkā esošos (vai jau apstiprinātos) tiesību aktus, kuros jāizdara grozījumi vai kuri jāatzīst par spēku zaudējušiem (atceltiem) saistībā ar projektu, kā arī skaidro šādu izmaiņu nepieciešamību. Ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē, norāda attiecīgās Valsts sekretāru sanāksmes datumu, protokola numuru un paragrāfu vai, ja nepieciešamie tiesību aktu projekti jau ir pieteikti TAP portālā, norāda projekta TA (ID) numuru.
Attiecīgi, piemēram, norādot uz to, ka grozījumi Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 “Valsts vides dienesta nolikums” tiek virzīti paralēli šim likumprojektam, lūdzam norādīt arī, piemēram, tā tiesību aktu projekta TA (ID) numuru. Savukārt skaidrojumi 4.1.2. un 4.1.3. apakšpunktos ir savstarpēji sajaukti.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Lūdzam ievērot Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumus Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" un to, ka publiskā apspriešana, jānodrošina pirms attiecīgais likumprojekts tiek virzīts saskaņošanai, nevis vienlaicīgi ar to vai paralēli tam. Norādām, ka tikai pēc publiskās apspriešanas termiņa noslēgšanās likumprojekts ir virzāms saskaņošanai, aizpildot likumprojekta anotācijas 6.3. apakšpunktu ar informāciju par publiskās apspriešanas rezultātiem.
Organizējot sabiedrības līdzdalības procesu, aicinām ievērot Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē, kas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download.
Organizējot sabiedrības līdzdalības procesu, aicinām ievērot Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām sabiedrības līdzdalības iespēju nodrošināšanai valsts pārvaldē, kas pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/13835/download.
Piedāvātā redakcija
-
