Projekta ID
25-TA-267Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
17.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Konkurences padome (KP) ir iepazinusies ar likumprojektu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (25-TA-267) un tā anotāciju (Grozījumi) un turpmāk sniedz viedokli.
Spēkā esošā Atkritumu apsaimniekošanas likuma (AAL) 26.panta otrā daļa nosaka, ka “Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs var
(i) pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai
(ii) slēgt līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju (komercsabiedrību, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju, organizē un koordinē šo iekārtu atkritumu apsaimniekošanu)".
Grozījumi AAL 27.panta pirmajā daļā paredz, ka līdz 13.08.2005. tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu (EEI) atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz visi EEI ražotāji, slēdzot līgumu ar AAL 26.panta otrajā daļā minēto EEI atkritumu apsaimniekošanas komersantu.
Līdz ar to saskaņā ar plānotajiem Grozījumiem līdz 13.08.2005. tirgū laisto mājsaimniecības EEI ražotāji, lai izpildītu ražotāju atbildības saistības, var slēgt līgumu tikai ar apsaimniekošanas komersantu, nevis apsaimniekot paši. Ņemot vērā minēto, līdz ar plānotajiem Grozījumiem 27.panta pirmajā daļā tiek sašaurināta AAL 26.panta otrajā daļā esošās normas piemērošana.
Anotācijā Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) nav sniegusi skaidrojumu, kāpēc līdz ar Grozījumiem AAL 27.panta pirmajā daļā plānots ierobežot EEI ražotāju (kas līdz 13.08.2005. laiduši tirgū EEI) iespējas patstāvīgi veidot apsaimniekošanas sistēmas savu radīto (tirgū laisto) EEI atkritumu apsaimniekošanai. Vienlaikus, ņemot vērā, ka Grozījums AAL 27.panta pirmajā daļā attiecas uz EEI, kas laistas tirgū līdz 13.08.2005. (tātad 20 un vairāk gadus atpakaļ), Grozījumu 6.pants esošajā redakcijā saskaņojams ar priekšlikumu, ja KEM anotācijā sniedz skaidrojumu: (i) cik EEI, uz kurām Grozījums attieksies, joprojām ir tirgū un nepieciešams apsaimniekot, (ii) vai Grozījums nerada risku ierobežot arī citu EEI (kas laistas tirgū pēc 13.08.2005.) atkritumu apsaimniekošanu, uzspiežot EEI ražotājiem slēgt līgumus tikai ar ražotāju atbildības sistēmas operatoriem (RASO), (iii) vai Grozījums AAL 27.panta pirmajā daļā neradīs iespējamību (risku) no normatīvā regulējuma izslēgt individuālo apsaimniekošanas sistēmu veidošanu un piemērošanu kopumā (ne tikai attiecībā uz EEI), uzspiežot preču ražotājiem slēgt līgumus tikai ar RASO, jo pirmšķietami tas var radīt risku, ka ar Grozījumiem AAL 27.panta pirmajā daļā KEM piedāvātajā redakcijā ir saskatāms konkurences ierobežošanas risks EEI atkritumu apsaimniekošanas tirgū.
Ņemot vērā minēto, Grozījumu 6.pants, kas paredz precizēt AAL 27.panta pirmo daļu, esošajā redakcijā ir atbalstāms ar priekšlikumu.
Spēkā esošā Atkritumu apsaimniekošanas likuma (AAL) 26.panta otrā daļa nosaka, ka “Elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs var
(i) pats veikt šā panta pirmajā daļā minētos pasākumus vai
(ii) slēgt līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekotāju (komercsabiedrību, kas, pamatojoties uz noslēgto līgumu ar elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju, organizē un koordinē šo iekārtu atkritumu apsaimniekošanu)".
Grozījumi AAL 27.panta pirmajā daļā paredz, ka līdz 13.08.2005. tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu (EEI) atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz visi EEI ražotāji, slēdzot līgumu ar AAL 26.panta otrajā daļā minēto EEI atkritumu apsaimniekošanas komersantu.
Līdz ar to saskaņā ar plānotajiem Grozījumiem līdz 13.08.2005. tirgū laisto mājsaimniecības EEI ražotāji, lai izpildītu ražotāju atbildības saistības, var slēgt līgumu tikai ar apsaimniekošanas komersantu, nevis apsaimniekot paši. Ņemot vērā minēto, līdz ar plānotajiem Grozījumiem 27.panta pirmajā daļā tiek sašaurināta AAL 26.panta otrajā daļā esošās normas piemērošana.
Anotācijā Klimata un enerģētikas ministrija (KEM) nav sniegusi skaidrojumu, kāpēc līdz ar Grozījumiem AAL 27.panta pirmajā daļā plānots ierobežot EEI ražotāju (kas līdz 13.08.2005. laiduši tirgū EEI) iespējas patstāvīgi veidot apsaimniekošanas sistēmas savu radīto (tirgū laisto) EEI atkritumu apsaimniekošanai. Vienlaikus, ņemot vērā, ka Grozījums AAL 27.panta pirmajā daļā attiecas uz EEI, kas laistas tirgū līdz 13.08.2005. (tātad 20 un vairāk gadus atpakaļ), Grozījumu 6.pants esošajā redakcijā saskaņojams ar priekšlikumu, ja KEM anotācijā sniedz skaidrojumu: (i) cik EEI, uz kurām Grozījums attieksies, joprojām ir tirgū un nepieciešams apsaimniekot, (ii) vai Grozījums nerada risku ierobežot arī citu EEI (kas laistas tirgū pēc 13.08.2005.) atkritumu apsaimniekošanu, uzspiežot EEI ražotājiem slēgt līgumus tikai ar ražotāju atbildības sistēmas operatoriem (RASO), (iii) vai Grozījums AAL 27.panta pirmajā daļā neradīs iespējamību (risku) no normatīvā regulējuma izslēgt individuālo apsaimniekošanas sistēmu veidošanu un piemērošanu kopumā (ne tikai attiecībā uz EEI), uzspiežot preču ražotājiem slēgt līgumus tikai ar RASO, jo pirmšķietami tas var radīt risku, ka ar Grozījumiem AAL 27.panta pirmajā daļā KEM piedāvātajā redakcijā ir saskatāms konkurences ierobežošanas risks EEI atkritumu apsaimniekošanas tirgū.
Ņemot vērā minēto, Grozījumu 6.pants, kas paredz precizēt AAL 27.panta pirmo daļu, esošajā redakcijā ir atbalstāms ar priekšlikumu.
Piedāvātā redakcija
-
