Atzinums

Projekta ID
22-TA-3815
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši minētajam apakšpunktam Valsts ieņēmumu dienestam nav skaidrs, kāda tieši informācija ir iegūstama no VID, lai izpildītu noteikumu projekta 42.punktā minētos kritērijus, līdz ar to ir nepieciešams papildināt noteikumu projektu ar detalizētu informāciju un vienlaikus sniegt izsmeļošu skaidrojumu noteikumu projeka anotācijā par kritēriju izpildes iespējamību, ņemot vērā perspektīvā iegūto informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta.   
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav minētajā punktā norādītā informācija, proti, izmaksātā summa ar lauksaimniecisko darbību saistīto darba algu un tai piemēroto algas nodokli, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu.  Darba devēja ziņojumos, ko sniedz nodokļu maksātājs tiek norādīti darba ienākumi pirms nodokļu nomaksas, aprēķinātās obligātās iemaksas, ko iegūst, summējot darba ņēmēja obligātās iemaksas un darba devēja obligātās iemaksas, ieturēti iedzīvotāju ienākuma nodokli un uzņēmējdarbības riska valsts nodevu. 
Tāpat nav skaidrs un no noteikumu projekta redakcijas neizriet, kāds ir šīs informācijas avots un vienlaikus nav paskaidrots jeb noformulēts, kādā veidā šo informāciju ir plānots saņemt, t.i., kādā formātā (piemēram, tiešsaitē), cik bieži un kādā apjomā.
Līdz ar to Valsts ieņēmumu dienests nesaskata tiesisko pamatojumu šāda regulējuma ieviešanai un noteikumu projekta anotācija nav dots izsmeļošs, izvērsts skaidrojums par informācijas divpusējo apriti starp Valsts ieņēmumu dienestu un Lauku atbalsta dienestu.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts ieņēmumu dienests lūdz sniegt skaidrojumu noteikumu projekta Anotācijā par 129.punktā minēto darbību īstenošanu no fiziskās personas puses, proti, vai fiziskai personai būs tiesiskais pamatojums sniegt kādu informāciju vai pieprasījumu arī Lauku atbalsta dienestā vai arī fiziskā persona nepastarpināti vērsīsies Valsts ieņēmumu dienestā, deklarējot lauksaimniecības darbības ieņēmumus un savukārt Lauku atbalsta dienests veiks šīs informācijas  - datu atbilstību, citiem vārdiem sakot, vai Lauku atbalsta dienests veiks datu ticamības un/vai atbillstības pārbaudi, ja Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nebūs pilnīga informācija.  
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta nav secināms, kāda tieši informācija tiks saņemta no Lauku atbalsta dienesta, atbilstoši, kurai Valsts ieņēmumu dienestam javeic atbilstības pārbaudi.

Vēršam uzmanību, ka Valsts ieņēmumu dienesta kompetencē neietilpst Lauku atbalsta dienestam iesniedzamās informācijas atbilstības novērtēšana. Šāda kompetence piemīt tieši Lauku atbalsta dienestam. Līdz ar to Valsts ieņēmumu dienestu varētu sniegt informāciju Lauku atbalsta dienestam, kura attiecīgi veiktu atbilstības pārbaudi.
Tādā gadījumā būtu skaidri jādefinē, kāda tieši informācija ir saņemama no Valsts ieņēmumu dienesta, jo no projekta 42.5.apakšpunkta, 107.punkta  un 129.5. apakšpunkta neizriet, kādu tieši informāciju vēlas saņemt Lauku atbalsta dienests, turklāt arī projekta anotācijā par minēto nav sniegta informācija.  Piemēram, projekta 107.punktā ir sniegta atruna par izmaksāto darba samaksu, kas var būt tikai darba devēja rīcībā. VID iesniedzamos pārskatos netiek atspoguļota darbiniekiem izmaksātā darba samaksa. Ne no projeta, ne no tā anotācijas neizriet, kādu tieši informāciju Lauku atbalsta dienests plāno saņemt no projekta 42.5.apakšpunktā norādītā. Līdz ar to Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā nav pilnīgas informācijas šo noteikumu 42.5. un 129.2. apakšpunktā un 107. punktā noteiktajā apmērā, tāpēc Valsts ieņēmumu dienesta var sniegt tikai izvērtēšanai nepieciešamo informāciju, kura ir Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projektā ietverto skaidri definējot kādu informāciju lauku atbalsta dienests plāno saņemt no VID, sniegt informāciju par datu saņemšanas biežumu, kā arī anotācijā sniegt detalizētu aprakstu. 
Piedāvātā redakcija

 
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ne noteikumu projektā, ne projekta Anotācijā nav sniegts detalizēts apraksts, kādu informāciju un kādā veidā Lauku atbalsta dienests plāno saņemt no VID, līdz ar to ir nepieciešams sniegt izsmeļošu un paplašinātu skaidrojumu, kāda informācija (kādā apjomā un apmaiņas veidā) tiks izmantota (proti, biežums, apjoms, konkrēts informācijas kanāls) un ir sagaidāma sadarbībā ar Valsts ieņēmumu dienestu, ņemot vērā noteikumu projekta tiesību normās noteikto.

Ņemot vērā, ka datu aprite skar fizisko personu datus, tad aicinām izvērtēt arī datu apstrādes apjomu un tā tiesisko pamatu un to paredzēt tiesību normās.

No noteikumu projekta Anotācijas nevar izdarīt secinājumu, balstoties uz kādu tiesisko regulējumu Valsts ieņēmumu dienests sniedz informāciju par noteikumu projekta 386.punkta datu atbilstību, jo:

Pirmkārt, Valsts ieņēmumu dienestam no noteikumu projekta nav skaidri saprotams, kādas veida datu atbilstības pārbaudes tās ir, kā tās var tikt realizētas, ja, piemēram, kāda no informācijas datu kopām nav iestādes rīcībā.

Otrkārt, no noteikumu projekta Anotācijas nav iespējams izdarīt secinājumu, ar kādu mērķi informācija no Valsts ieņēmumu dienesta tiks pieprasīta un izmantota turpmāk. 

Treškārt, Valsts ieņēmumu dienestam šobrīd nav tādas personāla kapacitātes, lai realizētu šādas noteikumu projektā ietvertās  funkcijas, vienlaikus ņemot vērā ierobežotās iespējas gan no tehniskā risinājuma un finansiālā (valsts budžeta līdzekļu) nodrošinājuma aspekta.

Ceturtkārt, no noteikumu projekta Anotācijas nav skaidrs, vai noteikumu projektā paredzēto darbību (tai skaitā sadarbības ietvaros ar Valsts ieņēmumu dienestu) realizēšanai ir paredzēts valsts budžeta finansējums vai cita veida finansējums. 
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotācijas 3.sadaļā norādīto ietekmi uz budžetu kā kārtējo gadu norādot 2023.gadu un precizēt 2024.gadam anotācijas 3.sadaļas 2.punktā un 2.1.apakšpunktā norādīto summu atbilstoši apstiprinātā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023. – 2027. gadam norādītajai summai un anotācijas 3.sadaļas 6.punkta sniegtajai informācijai.
Piedāvātā redakcija
-