Atzinums

Projekta ID
23-TA-616
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
12.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Kapsētu likums
Iebildums
Ja šis likums attiecas tikai uz pašvaldību kapsētām, tad likuma nosaukumam tas skaidri arī jāpasaka. Tikai jautājums par to, vai privātās kapsētas varēs tik ierīkotas brīvi neievērojot nekādus normatīvos aktus.
Piedāvātā redakcija
Pašvaldību kapsētu likums.
2.
Likumprojekts
6) kapavietas lietotājs – persona, kurai piešķirtas kapavietas izmantošanas tiesības;
Iebildums
Darba grupā vienojāmies, ka kapavietas lietotājs nav atbilstošs termins, jo kapavietu lieto mirušais (atdusas kapavietā). Atbilstošāks termins būtu kapavietas uzturētājs.
Piedāvātā redakcija

6) kapavietas uzturētājs – persona, kurai piešķirtas kapavietas izmantošanas tiesības;
3.
Likumprojekts
3) pamatprasības kapavietas piešķiršanai un uzturēšanai;
Iebildums
svītrot uzturēšanai, jo uzturēšanas pamatprasības jau atrunātas šā panta 1.punktā
Piedāvātā redakcija

3) pamatprasības kapavietas piešķiršanai;
4.
Likumprojekts
4) pašvaldības, kapsētas apsaimniekotāja un kapavietas lietotāja kompetenci;
Iebildums
Pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija
4) pašvaldības, kapsētas apsaimniekotāja un kapavietas uzturētāja kompetenci;
5.
Likumprojekts
(3) Šis likums attiecas uz pašvaldību kapsētām, izņemot prasības par ziņu aktualizēšanu Fizisko personu reģistrā, kas attiecas arī uz citu kapsētu īpašniekiem, kremācijas pakalpojuma sniedzējiem, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi un Latvijas diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām ārvalstīs.
Iebildums
Ja šis likums tiešām attiecas tikai uz pašvaldībām kā kapsētu īpašniekiem, tad lūdzam šo daļu mainīt vietām ar otro daļu, attiecīgi nepieciešamības gadījumā, precizējot likumprojektā iekšējās atsauces.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(2) Lēmumā par kapsētas izveidošanu nosaka kapsētas nosaukumu, darba laiku un robežas, kā arī kapsētā iespējamos apbedījuma veidus.
Iebildums
Likumprojekta izstrādes darba grupā diskutējām par to, ka visām kapsētām nav iespējams noteikt darba laiku un tas arī nebūtu nepieciešams. Tāpat runājām par to, ka tas būtu pašvaldības izlemšanas jautājums, gan saistībā ar to, ka tā ir publiskā ārtelpa pēc būtības, gan kapsētas specifikas (iežogojums, atrašanas vieta, iedzīvotāju paradumi kapsētas apmeklējumam u.c.).
Piedāvātā redakcija

(2) Lēmumā par kapsētas izveidošanu nosaka kapsētas nosaukumu, darba laiku, ja nepieciešams, un robežas, kā arī kapsētā iespējamos apbedījuma veidus.
7.
Likumprojekts
1) pie ieejas kapsētā izvieto norādi ar kapsētas nosaukumu, kurā ietver vārdu “kapsēta” vai “kapi”, kā arī norāda kapsētas darba laiku, kapsētas apsaimniekotāja nosaukumu un kontaktinformāciju;
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 3.panta otrās daļas
Piedāvātā redakcija

1) pie ieejas kapsētā izvieto norādi ar kapsētas nosaukumu, kurā ietver vārdu “kapsēta” vai “kapi”, kā arī norāda kapsētas darba laiku, ja tāds noteikts, kapsētas apsaimniekotāja nosaukumu un kontaktinformāciju;
8.
Likumprojekts
2) kapsētas teritoriju nožogo vai citādi uzskatāmi norobežo;
Iebildums
Iebilstam šā nosacījuma iekļaušanai likumā. tas būtu kapsētas apsaimniekošanas jautājums, ko izlemj katrs pats kapsētas īpašnieks (pašvaldība) un kapsētas apsaimniekotājs, ņemot vērā pieejamos budžeta līdzekļus. Pretējā gadījumā japapildina anotācija ar ietekmi uz pašvaldību budžetiem, cik izmaksās visu pašvaldību kapsētu aprīkošana ar žogiem. Lūdzam tāpat paredzēt finansējuma avotu šāda uzdevuma izpildei, jo atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta piektajai daļai -  Nododot pašvaldībai jaunu autonomo funkciju vai uzdevumu, kura izpilde saistīta ar izdevumu palielināšanos, vienlaikus pašvaldībai nosakāmi finansējuma avoti šīs funkcijas vai uzdevuma izpildes nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
3) kapsētas teritorijā vai pie tās robežām iekārto vismaz vienu ūdens ņemšanas vietu, sadzīves atkritumu savākšanas punktu, kā arī tualeti;
Iebildums
Jautājums par labierīcībām būtu risināms kapsētas apsaimniekošanas noteikumos un no likuma svītrojams. Papildus pamatojums tāds pats kā pie likuma 4.panta pirmās daļas 2.punkts
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
(2) Kapsētā esošo kulta ēku un citu koplietošanas objektu, ja tādi ir, izmantošanas kārtību nosaka pašvaldības dome saistošajos noteikumos.
Iebildums
Lūzam papildināt likuma 1.pantu ar kulta ēku un koplietošanas objektu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(2) Kapsētā esošo kulta ēku un citu koplietošanas objektu, ja tādi ir, izmantošanas kārtību nosaka pašvaldības dome saistošajos noteikumos.
Iebildums
Tā kā likums nosaka kapsētas un kapavietu uzturēšanas pamatprasības, šajā normā būtu jābūt deleģējumam, ka pašvaldība saistošajos noteikumos var noteikt papildus uzturēšanas prasības.
Piedāvātā redakcija

(2) Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka papildus kapsētas un kapavietu uzturēšanas prasības, tajā skaitā, kapsētā esošo kulta ēku un citu koplietošanas objektu, ja tādi ir, izmantošanas kārtību .
12.
Likumprojekts
(3) Ikvienai personai ir atļauts uzturēties kapsētā tās darba laikā, ievērojot cieņpilnu attieksmi.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 3.panta otrās daļas
Piedāvātā redakcija

(3) Ikvienai personai ir atļauts uzturēties kapsētā, ievērojot cieņpilnu attieksmi, tās darba laikā, ja tāds noteikts.
13.
Likumprojekts
1) uzturēt un sakopt kapsētas teritoriju, kas nav nodota kapavietas lietotājiem, tostarp uzturēt tehniskā kārtībā šā likuma 4. panta pirmajā daļā minētos labiekārtojuma elementus;
Iebildums
Sk.apamatojumu pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

1) uzturēt un sakopt kapsētas teritoriju, kas nav nodota kapavietas uzturētājiem, tostarp uzturēt tehniskā kārtībā šā likuma 4. panta pirmajā daļā minētos labiekārtojuma elementus;
14.
Likumprojekts
3) kopt atbilstoši pašvaldības noteiktai kārtībai bezpiederīgo mirušo un nezināmu (neidentificētu) mirušo kapavietas, kā arī kapavietas, kuru lietošanas tiesības kapavietas lietotājam ir atņemtas sakarā ar kapavietas nekopšanu;
Iebildums
Pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta. Papildus ierosinām lietošanas tiesibas aizstāt ar uzturēšanas tiesībām.
Piedāvātā redakcija
3) kopt atbilstoši pašvaldības noteiktai kārtībai bezpiederīgo mirušo un nezināmu (neidentificētu) mirušo kapavietas, kā arī kapavietas, kuru uzturēšanas tiesības kapavietas uzturētājam ir atņemtas sakarā ar kapavietas nekopšanu;
15.
Likumprojekts
4) nodrošināt, ka ārpus kapsētas darba laika kapsēta ir slēgta apmeklētājiem;
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 3.panta otrās daļas
Piedāvātā redakcija
4) ja kapsētai ir noteikts darba laiks, nodrošināt, ka ārpus kapsētas darba laika kapsēta ir slēgta apmeklētājiem;
16.
Likumprojekts
6) ierādīt kapavietas lietotājam pašvaldības piešķirto kapavietu;
Iebildums
Pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija
6) ierādīt kapavietas uzturētājam pašvaldības piešķirto kapavietu;
17.
Likumprojekts
4) kapavietas lietotāja vārds, uzvārds, personas kods (ja tāds ir) vai dzimšanas datums, adrese un tālruņa numurs;
Iebildums
Pamatojumu skatīt pie 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija
4) kapavietas uzturētāja vārds, uzvārds, personas kods (ja tāds ir) vai dzimšanas datums, adrese un tālruņa numurs;
18.
Likumprojekts
5) lēmuma par kapavietas piešķiršanu lietošanā, lēmuma par kapavietas atzīšanu par nekoptu un citu ar kapavietas lietošanu saistītu lēmumu datums un numurs (ja tāds ir);
Iebildums
Pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta. papildus lietošanu ierosinām aizstāt ar uzturēšanu, jo pēc būtības notiek nevis kapavietas lietošana, bet uzturēšana
Piedāvātā redakcija
5) lēmuma par kapavietas piešķiršanu uzturēšanā, lēmuma par kapavietas atzīšanu par nekoptu un citu ar kapavietas uzturēšanu saistītu lēmumu datums un numurs (ja tāds ir);
19.
Likumprojekts
6) kapavietā veiktie labiekārtošanas darbi un to veikšanas datums.
Iebildums
Ņemot vērā Valdības rīcības plānā paredzēto apņemšanos macināt administratīvo slogu un birokrātiju, lūdzam pamatot šādu ziņu iekļaušanas nepieciešamību un paskaidrot, kādiem mērķiem šī uzkrātā informācija tiks izmantota. Aicinām šo punktu svītrot, vai paredzēt, ka šo informāciju var uzkrāt pašvaldība, ja tai šāda informācja nepieciešama pašvaldības autonomo funkciju veikšanai, to paredzot kā vienu no kapsētas un kapavietu uzturēšanas nosacījumiem pašvaldības saistošajos noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Likumprojekts
(2) Pašvaldība publicē savā oficiālajā tīmekļvietnē no pašvaldības kapsētu apbedījumu reģistra par katru kapsētu šādu informāciju:
Iebildums
Svītrot no otrās daļas vārdus “savā oficiālajā”, jo reģistra ierakstu veikšana ir reģistra veicēja (iestādes, kuras pārziņā nodota kapavietu piešķiršana) kompetence, savukārt, pašvaldības tīmekļvietnes uzturēšanu un informācijas ievietošanu tajā ir citas pašvaldības iestādes kompetence. Šāda veida un apjoma informācijas publicēšana pašvaldības tīmekļvietnē var būt arī tehniski neiespējams risinājums, līdz ar to pašvaldības tīmekļvietnē var tikt publicēta informācija uz tīmekļvietni, kur kapsētu reģistra uzturētāja ievadītā informācija par kapsētām atrodama.
 
Piedāvātā redakcija
(2) Pašvaldība publiski nodrošina par katru kapsētu šādu informāciju:
21.
Likumprojekts
(2) Kapavietu piešķir pašvaldība atbilstoši mirušā pēdējai vai iesniedzēja deklarētās dzīvesvietas adresei vai norādītajai papildu dzīvesvietas adresei vai atbilstoši iesniedzēja izvēlei, ja kapsētā atrodas iesniedzēja lietošanā esoša brīva kapavieta.
Iebildums
skatīt iepriekš izteiktos iebildumus par termina "Lietošana" un "uzturēšana" lietošanu. 

Ņemot vērā Satversmes tiesas 2019. gada 5. marta sprieduma lietā Nr. 2018-08-03 ietverto atziņu, ka demokrātiskai tiesiskai valstij ir pienākums, regulējot ar miruša cilvēka apbedīšanu saistītus jautājumus, aizsargāt cilvēka cieņu arī pēc viņa nāves, kas tiklab nozīmē vienādus tiesiskus un faktiskus apstākļus visiem. Un, ņemot vērā  VARAM 05.12.2019. vēstuliNr.1-18/11339, kur minēts, ka pašvaldībai nav tiesību aizliegt apglabāt pašvaldības kapsētās personas, kuru pēdējā deklarētā dzīvesvieta nav bijusi pašvaldības administratīvā teritorija.
Anotācijā ir minēts, ka tāpat, vadoties no pašlaik pašvaldībās ieviestās kārtības, saglabātas tiesības kapavietu piešķirt arī pēc iesniedzēja brīvas izvēles, ja kapsētā jau ir iesniedzēja lietošanā esoša, brīva kapavieta. Attiecīgi, ja līdz likuma spēkā stāšanās brīdim šāda vieta nav tikusi rezervēta, tad tiek liegta iespēja apglabāt citā administratīvajā teritorijā.
Priekšlikums Ļaut pašvaldībām īpašos gadījumos, kas ir ārpus laulības un likuma projekta minētas radniecības, piemēram, krustvecāki un krustbērni, tantes,onkuļi u.c., neatkarīgi no mirušā  deklarētās dzīvesvietas  atļaut, paredzot atrunu saistošajos noteikumos, tikt apglabātam. Jo praksē un teorijā ģimene ir saprotama katram individuāli savādāk, ņemot vērā emocionālo saikni
Piedāvātā redakcija

(2) Kapavietu piešķir pašvaldība atbilstoši mirušā pēdējai vai iesniedzēja deklarētās dzīvesvietas adresei vai norādītajai papildu dzīvesvietas adresei vai atbilstoši iesniedzēja izvēlei, ja kapsētā atrodas iesniedzēja uzturēšanā esoša brīva kapavieta. Pašvaldība saistošajos noteikums var noteikt, var piešķirt kapavietu citām personām, ja pašvaldības kapsētās ir brīvas kapavietas.
22.
Likumprojekts
(3) Iesniegumu par kapavietas piešķiršanu (vai mirušā apbedīšanu – gadījumā, ja iesniedzēja lietošanā jau ir brīva kapavieta) iesniedz attiecīgajai pašvaldībai, uzrādot mirušā miršanas apliecību, ja to izsniegusi citas pašvaldības dzimtsarakstu nodaļa vai citas valsts kompetentā institūcija.
Iebildums
Administratīvā un birokrātiskā sloga mazināšanas nolūkos, aicinām paredzēt, ka miršanas apliecības pieprasīšana ir iespējama via piļaujama tajos gadījumos, kad Fizisko personu reģistrā nav iespējams pārliecināties par miršanas faktu. 
Piedāvātā redakcija
-
23.
Likumprojekts
(3) Iesniegumu par kapavietas piešķiršanu (vai mirušā apbedīšanu – gadījumā, ja iesniedzēja lietošanā jau ir brīva kapavieta) iesniedz attiecīgajai pašvaldībai, uzrādot mirušā miršanas apliecību, ja to izsniegusi citas pašvaldības dzimtsarakstu nodaļa vai citas valsts kompetentā institūcija.
Iebildums
skatīt iepriekš izteiktos iebuldumus par vārdu "lietošana" un uzturēšana" lietošanu
Piedāvātā redakcija

(3) Iesniegumu par kapavietas piešķiršanu (vai mirušā apbedīšanu – gadījumā, ja iesniedzēja uzturēšanā jau ir brīva kapavieta) iesniedz attiecīgajai pašvaldībai, uzrādot mirušā miršanas apliecību, ja to izsniegusi citas pašvaldības dzimtsarakstu nodaļa vai citas valsts kompetentā institūcija.
24.
Likumprojekts
(5) Pašvaldība pirms lēmuma pieņemšanas sniedz informāciju iesniedzējam par pieejamām kapavietām iesniegumā minētajā kapsētā. Kapavietas tiek piešķirtas secīgi, izņemot gadījumus, kad tiek veikts virsapbedījums.
Iebildums
Šis ir kapsētas īpašnieka un kapsētas apsaimniekotāja jautājums par to, kā tiek piešķirtas kapavietas. Ja ir bažas, ka pašvaldības nesniegs informāciju par pieejamām kapavietām, tad varētu atstāt pirmo teikumu. Kopumā ierosinām šo daļu svītrot
Piedāvātā redakcija
Svītrot piekto daļu.
25.
Likumprojekts
(6) Pašvaldība pieņem lēmumu (administratīvo aktu) par kapavietas piešķiršanu un rezervēšanu (ja attiecināms) vai atteikumu ne vēlāk kā triju dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža, izdarot ierakstu par kapavietas piešķiršanu pašvaldības kapsētu apbedījumu reģistrā.
Iebildums
Likuma izstrādes darba grupā iebildām pret to, ka jāpieņem lēmums. Kapavietas piešķiršana var būt faktiskā rīcība, kuru arī var pārsūdzēt. Turklāt kapavietas piešķiršana ir risināma bez liekas kavēšanās. Aicinām nenoteikt termiņus un neuzlikt pienākumu pieņemt rakstveida lēmumu. Turklāt ne vienmēr varēs iesniegt rakstveida iesniegumu, ja noticis miršanas fakts un jāveic apbedīšana. Aicinām šo jautājumu risināt katrai pašvaldībai pašai savos saistošajos noteikumos.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Likumprojekts
(7) Kapavietas lietotāja nāves gadījumā vienam no kapavietas lietotāja piederīgajiem (sākot ar laulāto vai pirmās pakāpes radiniekiem) ir tiesības turpināt lietot kapavietu, iesniedzot pašvaldībai attiecīgu iesniegumu, par ko pašvaldība pieņem lēmumu mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Ja līdz pašvaldības lēmuma pieņemšanai attiecīgu iesniegumu iesnieguši vairāki kapavietas lietotāja piederīgie, priekšroka ir laulātajam, bet, ja tāda nav, – piederīgajam ar tuvāko radniecības pakāpi vai, ja iesniegumu iesnieguši vairāki vienas pakāpes radinieki, – tam, kurš iesniegumu iesniedzis pirmais.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija
(7) Kapavietas uzturētāja nāves gadījumā  kapavietas uzturēšanas tiesības pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā  var tikt nodotas citām personām.
27.
Likumprojekts
(9) Pieteikumu par lēmuma par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību pārsūdzēšanu var iesniegt Administratīvajā rajona tiesā. Tiesas spriedums nav pārsūdzams.
Iebildums
tiesas sprieduma spēkā esamība noteikta speciālajos normatīvajos aktos. 
Piedāvātā redakcija

(9) Pieteikumu par lēmuma par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību pārsūdzēšanu var iesniegt Administratīvajā rajona tiesā. 
28.
Likumprojekts
(1) Kapavietā aizliegts stādīt kokus un kokkrūmus.
Iebildums
Apstādījumu jautājums nav likuma jautājums, tas ir kapsētas apsaimniekošanas jautājums.
Piedāvātā redakcija

(1) Koku un kokkrūmu stādīšana kapavietā saskaņojama ar kapsētas apsaimniekotāju pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktajos gadījumos un kārtībā.
29.
Likumprojekts
9. Kapavietas lietotāja tiesības un pienākumi
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

9. Kapavietas uzturētāja tiesības un pienākumi
30.
Likumprojekts
(1) Kapavietas lietotājam ir šādas tiesības:
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(1) Kapavietas uzturētājam ir šādas tiesības:
31.
Likumprojekts
3) atbrīvot kapavietu no labiekārtojuma elementiem, ko lietotājs nav novietojis, par to informējot kapsētas apsaimniekotāju.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

3) atbrīvot kapavietu no labiekārtojuma elementiem, ko kapavietas uzturētājs nav novietojis, par to informējot kapsētas apsaimniekotāju.
32.
Likumprojekts
(2) Kapavietas lietotājam ir šādi pienākumi:
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(2) Kapavietas uzturētājam ir šādi pienākumi:
33.
Likumprojekts
2) triju mēnešu laikā pēc apbedīšanas sakopt kapavietu, tai skaitā novākt vītušos ziedus, vainagus, zarus, izveidot kapa kopiņu;
Iebildums
Ir reliģijas, kas neviedo Latvijas kultūrtelpai pierastās kapu kopiņas, bet novieto plāksnes (islams), lūgums šo pienākumu vispārināt, lai netiktu diskriminēti citu tradīciju, reliģiju pārstāvji. Lūgums skaidrojumu minētajam termiņam, kāpēc 3 mēneši, nevis mēnesis vai 4.
 
Piedāvātā redakcija
2) triju mēnešu laikā, ja to pieļauj gadalaiks un laikapstākļi, pēc apbedīšanas sakopt kapavietu atbilstoši kultūrvēsturiskajā un reliģiskajām tradīcijām, tai skaitā novākt vītušos ziedus, vainagus, zarus, izveidot kapa kopiņu;
34.
Likumprojekts
5) informēt kapsētas apsaimniekotāju par plānotajiem kapavietas labiekārtošanas darbiem un to veikšanas datumu ne vēlāk kā piecas darba dienas pirms darbu veikšanas;
Iebildums
skatīt iebildumu pie likuma 6.panta pirmās daļas 6.punkta
Piedāvātā redakcija
-
35.
Likumprojekts
10. Kapavietas atzīšana par nekoptu un lietošanas tiesību atņemšana
Iebildums
skatīts iepriekš izteiktos iebilsdumus šajā jomā
Piedāvātā redakcija

10. Kapavietas atzīšana par nekoptu un uzturēšanas tiesību atņemšana
36.
Likumprojekts
(1) Kapsētas apsaimniekotājs ne retāk kā vienu reizi kalendārajā gadā (no 1. aprīļa līdz 1. novembrim) apseko kapavietas un informē pašvaldību par ilgstoši nekoptām kapavietām.
Iebildums
Iebildums
Vispārīgs  komentārs.
1)         nav saprotams, kas likumprojekta izpratnē ir ilgstoši nekopta kapavieta. Kāda būs tā robeža jeb gadu skaits, kad pašvaldība varēs pieņemt lēmumu, ar kuru atzīst kapavietu par nekoptu? Vienai pašvaldībai tie būs pieci gadu, citai 10.
2)         kura pašvaldība institūcija būs tiesīga pieņemt 10.panta otrajā daļā minēto lēmumu – dome, pašvaldības izpilddirektors?


Likumprojektā noteiktais regulējums ir nepilnīgs un nepieciešams deleģējums pašvaldībai domes saistošajos noteikumos detalizētāk noteikt kārtību, kādā kapavieta tiek atzīta par nekoptu un atņemtas kapavietas lietošanas tiesības (piemēram, kā 15 ha lielā kapsētā apsaimniekotājs varēs konstatēt, ka kapavieta ir sakopta, ja uz šo brīdi par nekoptām jau ir atzītas vairāki simti kapavietu, bet kapavietas lietotājam pat nav pienākums paziņot par kapavietas sakopšanu).
Bez tam Likumā lēmuma par kapavietas atzīšanu par nekoptu pieņemšanas kompetences nodošana izlemšanai pašvaldībai, respektīvi domei, ir pārāk politizēta. Nav saprotams, kā deputāti varētu balsot, piemēram, pret lēmumu par kapavietas atzīšanu par nekoptu, kaut arī juridiski lēmums būtu pamatots. Lietderīgāk ir lēmumu pieņemšanu nodot pašvaldības deleģētai iestādei vai izveidotai komisijai.
Lūdzam papildināt pantu un panta daļas ar regulējumu par pašvaldības tiesībām deleģēt lēmuma par kapavietas atzīšanu par nekoptu  pieņemšanu iestādei vai izveidotai komisijai.


Priekšlikums.
Reizi gadā kapsētu apsaimniekotāja izveidota kapavietu komisija apseko nekoptās kapavietas, sagatavo aktu par katru nekopto kapavietu un marķē to ar noteikta parauga brīdinājuma zīmi.
Brīdinājuma zīmes paraugs un informācija, kur vērsties, redzot šādu zīmi uzturētajā kapavietā, tiek izvietota uz informācijas stenda kapsētā.
Kapavietu komisija pēc minētā akta sagatavošanas kapavietas uzturētājam, ja tas ir zināms, uz viņa norādīto adresi nosūta:
1. akta kopiju;
2. brīdinājumu par iespējamo kapavietas uzturēšanas tiesību pārtraukšanu ar uzaicinājumu trīs mēnešu laikā no brīdinājuma saņemšanas dienas novērst aktā konstatētos pārkāpumus.
Ja kapavietu komisija ir sagatavojusi aktu un nav iespējams identificēt kapavietas uzturētāju, kapsētu apsaimniekotājs organizē informācijas par nekopto kapavietu ievietošanu uz informācijas stenda kapsētā, kā arī citur, ievērojot likumā noteiktos informācijas pieejamības ierobežojumus, norādot kapsētu, kurā atrodas nekoptā kapavieta, sektoru, rindu, vietu, kā arī brīdinājumu par iespējamo kapavietas uzturēšanas tiesību izbeigšanu un uzaicinājumu kapavietas uzturētājam vai viņa pilnvarotai personai trīs mēnešu laikā no publikācijas dienas sakopt kapavietu un ierasties pie kapsētu apsaimniekotāja.
Ja kapavietas uzturētājs vai viņa pilnvarotā persona pēc trešā akta sagatavošanas noteiktajā termiņā nesakopj kapavietu, kapavieta pāriet pašvaldības valdījumā.

 
Piedāvātā redakcija
-
37.
Likumprojekts
(4) Pašvaldība lemj par kapavietas lietošanas tiesību atņemšanu kapavietas lietotājam, ja kapavieta netiek sakopta triju gadu laikā no šā panta otrajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(4) Pašvaldība lemj par kapavietas uzturēšanas tiesību atņemšanu kapavietas uzturētājam, ja kapavieta netiek sakopta triju gadu laikā no ​šā panta otrajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas.
38.
Likumprojekts
(6) Pēc šā panta ceturtajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas pašvaldība var lemt par kapavietas lietošanas tiesību atjaunošanu kapavietas lietotājam vai piešķiršanu citai personai, ievērojot šā likuma 7. panta septītās daļas nosacījumus, līdz brīdim, kamēr kapavietas lietošanas tiesības nav piešķirtas citai personai šā likuma 13. pantā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(6) Pēc šā panta ceturtajā daļā minētā lēmuma pieņemšanas pašvaldība var lemt par kapavietas uzturēšanas tiesību atjaunošanu kapavietas uzturētājam vai piešķiršanu citai personai, ievērojot šā likuma 7. panta septītās daļas ​ nosacījumus, līdz brīdim, kamēr kapavietas uzturēšanas tiesības nav piešķirtas citai personai ​šā likuma 13. pantā noteiktajā kārtībā.
39.
Likumprojekts
(1) Par kapavietas lietotāja, kuram rezervēta kapavieta, vai cita mirušā apbedīšanu, ja kapavietas lietotāja lietošanā jau ir brīva kapavieta, iesniedzējs vai kapavietas lietotājs iesniedz pašvaldībai iesniegumu, un pašvaldība to izskata šā likuma 7. pantā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
Iebildums
Šādā gadījumā līdz 15 vai līdz 20 gadiem, šāds saskaņojums būtu jāsaņem no Veselības inspekcijas, pēc kā tikai pašvaldību informē un saskaņo laiku.
Priekšlikums.
Paredzēt iespēju pārapbedīt mirušo, pārvietot urnu vai izcelt apbedītu mirušo, lai kremētu, tikai ar kapavietas lietotāja iesniegumu vai notariāli apstiprinātu kapavietas lietotāja saskaņojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
40.
Likumprojekts
(1) Par kapavietas lietotāja, kuram rezervēta kapavieta, vai cita mirušā apbedīšanu, ja kapavietas lietotāja lietošanā jau ir brīva kapavieta, iesniedzējs vai kapavietas lietotājs iesniedz pašvaldībai iesniegumu, un pašvaldība to izskata šā likuma 7. pantā noteiktajā kārtībā.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(1) Par kapavietas uzturētāja, kuram rezervēta kapavieta, vai cita mirušā apbedīšanu, ja kapavietas uzturētāja uzturēšanā jau ir brīva kapavieta, iesniedzējs vai kapavietas uzturētājs iesniedz pašvaldībai iesniegumu, un pašvaldība to izskata šā likuma 7. pantā noteiktajā kārtībā.
41.
Likumprojekts
(2) Apbedīšanu vai urnas novietošanu kolumbārijā var veikt, ja kapsētas apsaimniekotājs ir ierādījis kapavietas lietotājam piešķirto kapavietu un kapavietas lietotājs ir informējis kapsētas apsaimniekotāju par apbedīšanas vai urnas novietošanas laiku.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(2) Apbedīšanu vai urnas novietošanu kolumbārijā var veikt, ja kapsētas apsaimniekotājs ir ierādījis kapavietas uzturētājam piešķirto kapavietu un kapavietas uzturētājs ir informējis kapsētas apsaimniekotāju par apbedīšanas vai urnas novietošanas laiku.
42.
Likumprojekts
(1) Pārapbedīt mirušo, pārvietot urnu vai izcelt apbedītu mirušo, lai kremētu, var, pamatojoties uz kapavietas lietotāja iesniegumu vai mirušā piederīgo (sākot ar laulāto vai, ja tāda nav, pirmās pakāpes radiniekiem) iesniegumu ar kapavietas lietotāja saskaņojumu, ko iesniedz pašvaldībai.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija
(1) Pārapbedīt mirušo, pārvietot urnu vai izcelt apbedītu mirušo, lai kremētu, var, pamatojoties uz kapavietas uzturētāja iesniegumu vai mirušā piederīgo (sākot ar laulāto vai, ja tāda nav, pirmās pakāpes radiniekiem) iesniegumu ar kapavietas uzturētāja saskaņojumu, ko iesniedz pašvaldībai.
43.
Likumprojekts
(2) Šā panta pirmajā daļā minētās darbības veic kapsētas apsaimniekotāja uzraudzībā, ciktāl tās notiek kapsētas teritorijā. Kapavietas lietotāja pienākums ir sakopt kapavietu pēc šo darbību veikšanas.
Iebildums
Pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija
(2) Šā panta pirmajā daļā minētās darbības veic kapsētas apsaimniekotāja uzraudzībā, ciktāl tās notiek kapsētas teritorijā. Kapavietas uzturētāja pienākums ir sakopt kapavietu pēc šo darbību veikšanas.
44.
Likumprojekts
(3) Pašvaldība pieņem lēmumu par kapavietas lietošanas tiesību anulēšanu, ja kapavietā vairs nav apbedīts neviens kapavietas lietotāja piederīgais vai nav novietota urna kolumbārijā. Šādā gadījumā kapavietas lietotāja pienākums ir atbrīvot kapavietu no labiekārtojuma elementiem un sakopt kapavietu viena mēneša laikā no lēmuma stāšanās spēkā.
Iebildums
pamatojumu skatīt pie likuma 1.panta 6.punkta
Piedāvātā redakcija

(3) Pašvaldība pieņem lēmumu par kapavietas uzturēšanas tiesību anulēšanu, ja kapavietā vairs nav apbedīts neviens kapavietas uzturētāja piederīgais vai nav novietota urna kolumbārijā. Šādā gadījumā kapavietas uzturētāja pienākums ir atbrīvot kapavietu no labiekārtojuma elementiem un sakopt kapavietu viena mēneša laikā no lēmuma stāšanās spēkā.
45.
Likumprojekts
(1) Veikt virsapbedījumu var ne ātrāk kā 20 gadus pēc mirušā apbedīšanas attiecīgajā kapavietā. Pašvaldības dome saistošajos noteikumos var noteikt īsāku periodu virsapbedījumu veikšanai kapsētā vai tās daļā, ņemot vērā augsnes īpašības.
Iebildums
Uzdodot pašvaldībai šādu kompetenci, lūgums norādīt, cik īsāku periodu pašvaldība drīkst atļaut, gadu, desmit vai 15.
Papildus norādīt, ka iesniedzējam  jāsaņem kompetentas iestādes saskaņojums pirms šīs procedūras gadījumā, ja virsapbedījumu veic ātrāk par 20 gadiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
46.
Likumprojekts
1. Ar šā likuma spēkā stāšanās brīdi spēku zaudē pašvaldību saistošie noteikumi par kapsētu izmantošanu. Saistošie noteikumi ir piemērojami tiktāl, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus kopš šā likuma spēkā stāšanās.
Iebildums
Pēdējo 3 gadu laikā pašvaldībām jau ir bijis pienākums pārskatīt saistošos noteikumus gan dēļ administratīvi teritoriālās reformas, gan dēļ Pašvaldību likuma spēkā stāšanās. Lūdzam noteikt vai nu garāku termiņu saistošo noteikumu izdošanai vai paredzēt, ka esošie saitošie noteikumi piemērojami tiktāl ciktāl tie nav pretrunā ar likumu līdz jaunu saistošo noteikumu izdošanai.
Piedāvātā redakcija
-
47.
Likumprojekts
2. Pašvaldība nodrošina kapsētas iekārtošanu atbilstoši šā likuma 4. panta pirmās daļas prasībām sešu mēnešu laikā no šā likuma spēkā stāšanās.
Iebildums
Lūdzam svītrot pārejas noteikumu. Pašvaldības kapsētu atbilstību nodrošinās budžeta ietvaros. Ja valsts nodrošinās atbilstības nodrošināšanai nepiciešamo finansēju, tad šāds ierobežots periods var tikt noteikts.
Piedāvātā redakcija
-
48.
Likumprojekts
Kapsētu likums
Priekšlikums
1. Lai praksē nerastos interpretācijas atšķirības, lūdzam likumprojekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu par Pašvaldību likuma 45.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktā pilnvarojuma ietvaru - izdot saistošos noteikumus par kapsētu izmantošanu un paredzēt par to administratīvo atbildību – kontekstā ar Kapsētu likumā minēto pilnvarojumu pašvaldībām.
2. Lai praksē nodrošinātu likumā noteikto normu ievērošanu, lūdzam papildināt likumu ar administratīvās atbildības sadaļu un pašvaldības tiesībām izdot tiesiskus pienākumus nosakošus administratīvos aktus.
3.Ar mērķi izslēgt pārpratumus, lūgums uzreiz noteikt likuma projekta anotācijā par kādiem pārkāpumiem pašvaldība drīkst paredzēt administratīvo atbildību.  Kā arī, ņemot vērā, ka tiek izveidots jauns likums, kas pamatā attiecas uz pašvaldību kapsētām, tad būtu  lūgums pilnveidot tā, lai nav nepieciešami saistošie noteikumi un dažāda pieeja, nosakot  to vienā pilnvērtīgā likumā. Attiecīgi anotācijā likuma projekta izstrādātājs pats to norāda: “Minētos jautājumus ir iespējams un nepieciešams regulēt vienoti, tādējādi mazinot normatīvismu un sekmējot tiesisko skaidrību iedzīvotājiem par viņu tiesībām un pienākumiem.” Jo savādāk ir tieši pretējs efekts, vairāk tiesību aktu, kas regulē vienu jomu.
4. Likumā nav minēts par kultūras vērtībām, kas nav ar kultūras pieminekļu statusu, kā rīkoties ar tiem. Iespējams kā speciālās aprites priekšmetiem, varētu noteikt regulējumu par rīcību ar demontētajiem kapu pieminekļiem, plātnēm, ja tiek veikts virsapbedījums, lai tie nav jānogādā sadzīves atkritumu sadaļā.
5. Noteikt skaidru pārejas laiku un vēlamo rīcību, kas notiek ar iepriekš slēgtajiem līgumiem (pirms gadiem 10 un senāk), vai ir jāizdod jauni lēmumi šiem gadījumiem.
6. Paredzēt jau likumā procedūru, ja persona ir ļaunprātīgi, nesaskaņojot apglabājusi mirušo citai personai rezervētā, piešķirtā kapa vietā. Saprotams, ka tuvākos 20 gadus atjaunot iepriekšējo stāvokli nebūs iespējams.
 
Piedāvātā redakcija
-
49.
Likumprojekts
Kapsētu likums
Priekšlikums
LPS aicina pēc iebildumu apstrādes, bet pirms nosūtīšanas elektroniskajai saskaņošanai via pirms starpinstitūciju sasaukšanas, organizēt vai nu atsevišķu tikšanos ar pašvaldībām vai atkāroti organziēt darba grupu, lai apspriestu izteiktos iebildumus.
Piedāvātā redakcija
-
50.
Likumprojekts
(1) Šā likuma mērķis ir nodrošināt kultūrvēsturiskajām tradīcijām atbilstošu pašvaldību kapsētu izveidošanas un uzturēšanas, kā arī kapavietas piešķiršanas kārtību, ievērojot ikviena cilvēka tiesības uz kapavietu un cieņpilnu attieksmi pēc nāves.
Priekšlikums
Aicinām papildināt normu ne tikai ar kultūrvēsturiskajā tradīcijām, bet arī reliģiskajām tradīcijām, ja vien nav domāts ar kultūrvēsturiskajām tradīcijām aptver arī reliģiskās tradīcijas.
Piedāvātā redakcija
-