Atzinums

Projekta ID
22-TA-1500
Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
25.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pamatnostādņu 4.sadaļas "Atbalsts esošā dzīvojamā fonda uzlabošanai" 4.3. apakšnodaļā "Vides piekļūstamība" precizēt ANM pasākuma “Atbalsta pasākumi cilvēkiem ar invaliditāti mājokļu vides pieejamības nodrošināšanai” īstenošanas periodu un finansējumu. Esošā redakcija:
"Pasākums tiks īstenots no 2023. līdz 2024.gadam un kopā tam paredzēti 3,4 milj. euro, jeb 13 127 euro viena mājokļa pielāgošanai."
Piedāvātā redakcija
Pasākums tiks īstenots no 2023. līdz 2026.gadam un kopā tam paredzēti 4,7 milj. euro jeb 18 299 euro viena mājokļa pielāgošanai.
2.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pamatnostādņu 1.sadaļas "Mājokļu situācijas raksturojums" 1.nodaļas 1.3. apakšnodaļas "Mājoklis kā sociālais pakalpojums" pēdējo teikumu "Lai risināju bezpajumtniecības problēmu, šīm personām būtu nepieciešams sniegt palīdzību sociāla pakalpojuma formā, kur mājoklis ir būtisks šī sociālā pakalpojuma elements." lūdzam izteikt citā redakcijā. 

Skaidrojam, ka Latvijā nav noteikta bezpajumtniecības definīcija, attiecīgi arī trūkst statistikas dati, kas raksturotu bezpajumtniecības problēmas daudzpusīgumu un sarežģītību. Lai veidotu politiku un izstrādātu noteiktu pasākumu kopumu mērķgrupai,  vispirms ir jāvienojas, kas Latvijā tiek uzskatīts par bezpajumtnieku, kā šo mērķgrupu identificēt un tad meklēt risinājumus bezpajumtniecības problēmas mazināšanai vai novēršanai. 
Piedāvātā redakcija
Lai risinātu bezpajumtniecības problēmu, Latvijā primāri ir nepieciešams izstrādāt bezpajumtniecības definīciju un identificēt statistikas rādītājus visaptverošai bezpajumtniecības raksturošanai un mērķgrupas noteikšanai, kas kalpotu par pamatu politikas veidošanā bezpajumtniecības problēmas mazināšanai.
 
3.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pamatnostādņu 1.sadaļas "Mājokļu situācijas raksturojums" 1.nodaļas "Atbalsts  mazaizsargātajām iedzīvotāju grupām" otrajā rindkopā lūdzam svītrot iekavas un taja ietverto tekstu: 

"Pašvaldības palīdzība dzīvokļa jautājumu risināšanā ir pieskaitāma tādai sociālo tiesību jomai kā sociālais atbalsts (jeb sociālā palīdzība plašākā nozīmē), ko valsts vai pašvaldība sniedz personām [...]"

Skaidrojam, ka sociālās palīdzības jēdziens ir atrunāts Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, proti, tās mērķis ir sniegt materiālu atbalstu zemu ienākumu mājsaimniecībām, lai nodrošinātu ienākumus garantētā minimālā ienākumu sliekšņa līmenī un segtu ar mājokļa lietošanu saistītos izdevumus, kā arī sniegt atbalstu atsevišķu izdevumu apmaksai un krīzes situācijās.
Lūdzam šo definīciju nepaplašināt, attiecīgi svītrojot iekavas.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pamatnostādņu 1.sadaļas "Mājokļu situācijas raksturojums" 14.lpp teikumu:
"Salīdzinot ar citām ES dalībvalstīm, Latvijai nosacīti izceļas ar to, ka pārapdzīvotība ir gandrīz tik pat augsta bagātākām iedzīvotāju grupām, kā ar nabadzīgākām iedzīvotāju grupām" izteikt šādā redakcijā: 
"Salīdzinot ar citām ES dalībvalstīm, Latvijai raksturīgi tas, ka pārapdzīvotība ir gandrīz tikpat augsta turīgajiem iedzīvotājiem, cik nabadzīgākām iedzīvotāju grupām. "
Vienlaikus lūdzam minēto teikumu papildināt ar skaidrojumu, kādi ir iespējamie iemesli, kāpēc turīgās mājsaimniecības ievērojami vairāk nekā ES vidēji dzīvo pārapdzīvotos mājokļos?

 
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Pamatnostādņu 1.sadaļas "Mājokļu situācijas raksturojums" 14.lpp teikumu:
"Latvijā 40% no mājsaimniecību dzīvo pārapdzīvotos mājokļos, kas ir augstākais rādītājs OECD un viens no augstākajiem rādītājiem Eiropas Savienībā"
aiz vārdiem "pārapdzīvotos mājokļos" papildināt ar zemsvītras atsauci, sniedzot pārapdzīvotības definīciju. Piedāvājam izmantot OECD definīciju. 


 
Piedāvātā redakcija
Tiek uzskatīts, ka mājsaimniecība dzīvo pārapdzīvotos apstākļos, ja katrā mājsaimniecībā ir pieejama mazāk nekā viena istaba: katram mājsaimniecībā dzīvojošajam pārim; katrai personai vecumā no 18 gadiem; katram viena dzimuma pārim vecumā no 12 līdz 17 gadiem; katrai personai vecumā no 12 līdz 17 gadiem, kas neietilpst iepriekšējās kategorijās; un katram pārim bērnu, kas jaunāki par 12 gadiem. Istabas attiecas uz guļamistabām, dzīvojamām istabām un ēdamistabām, kā arī — valstīs ārpus Eiropas — arī virtuvēm. Šo rādītāju aprēķina, balstoties uz mājsaimniecību apsekojumiem, un to mēra procentos no visām respondentu atbildēm (avots: OECD https://data.oecd.org/inequality/housing-overcrowding.htm). 
6.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūdzam visā Pamatnostādņu tekstā labot gramatiku, precizēt tabulu numurējumu, kā arī attēliem nomainīt fontu, jo šobrīd izvēlētā fonta dēļ attēlos norādītā informācija nav salasāma.   
Piedāvātā redakcija
-