Atzinums

Projekta ID
22-TA-1399
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
18.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna nodaļā „3. Pasākumi mērķa sasniegšanai” precizēt 1.1.-1.1. pasākuma „Tehnoloģiju mācību jomas pilnveidotā mācību satura ieviešana un pieejas īstenošana vispārējā izglītībā un profesionālajā izglītībā.” 3. rezultatīvo rādītāju, izsakot to šādā redakcijā 3) Izglītojamajiem nodrošināta iespēja kārtot augstākā līmeņa eksāmenus vispārējās vidējās izglītības pakāpē “Programmēšana II” un “Dizains un tehnoloģijas II”;
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
IZM neatbalsta uzdevumus 1.4. - 1.4., 1.4. - 1.5., 1.5. - 1.1., 1.5. - 1.2., 1.5. - 1.3., 1.5. - 1.4., 1.5. - 1.5., 1.5. - 1.6., 4.7.-1.3., 4.7.-1.4. pievienošanu “Digitālās transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027. gadam” īstenošanas plānam, jo nav norādīts plānotais uzdevuma īstenošanas finansējums un tā avots, savukārt IZM programmās finansējums tādām aktivitātēm nav paredzēts. IZM neatbalsta arī uzdevumu 1.3. - 2.3., jo tas nav tiešā IZM pārziņā un uzdevumu 1.4. - 1.4., jo tas dublē uzdevumu 1.4. - 1.1.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna nodaļā „3. Pasākumi mērķa sasniegšanai” vairāku pasākumu izpildes termiņš ir 2023.g., vai atlikušos četrus Plāna īstenošanas gadus nav plānots konkrētās aktivitātes turpināt, piemēram šādām aktiuvitātēm:

1.1. - 1.8. Īstenot atbalsta programmu meiteņu - jauniešu STEM sasniegumu veicināšanai, īpaši programmēšanā, matemātikā un fizikā.
1.1. - 1.9. Vispārējās izglītības izglītojamo ar augstu sasniegumu potenciālu IT jomā zināšanu un prasmju attīstīšana.


 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna nodaļā „3. Pasākumi mērķa sasniegšanai” vairākiem pasākumu rezultatīvajiem rādītājiem nav noteiktas sasniedzamās vērtības, piemēram, 1.1. - 1.2. kā rezultatīvais rādītājs noteikts „Vispārējo pamatizglītību un vidējo izglītību ieguvušo kopējais skaits 2023.-2027. gados.”, taču skaits nav norādīts. Ja nepieciešama kāda informācija no ministrijas vai padotības iestādēm, lūgums organizēt saskaņošanas sanāksmi. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 2. decembra noteikumu Nr. 737 “Attīstības plānošanas izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumi” 25.5. apakšpunktu Plāns ietver termiņus pasākumu īstenošanai ar precizitāti līdz pusgadam – VARAM Plānā norādīts gads.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Attiecībā uz

1.4. - 1.3.
RIS3 industriālās prasmes (ERAF 1.1.2.SAM)
.
Nodrošinātas mācības augsta līmeņa digitālo prasmju attīstībai saimnieciskās darbības veicējiem, akadēmiskajam un zinātniskajam personālam.
Augsta līmeņa digitālās prasmes ir pilnveidojuši: 770 MVU darbinieki; X akadēmiskā sektora pārstāvji (skaits tiks precizēts īstenošanas nosacījumu izstrādes laikā).
2027
IZM
EM, LIAA

Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Darbības programmai 2021 - 2027 ERAF 1.1.2 SAM „Prasmju attīstīšana viedās specializācijas,  industriālās pārejas un uzņēmējdarbības veicināšanai” ir noteikti šādi iznākumu un rezultātu rādītāji:

Politikas mērķa iznākuma rādītājis minētām 1.1.2.SAM ir:
1.1.prioritāte
1.1.2. SAM

ERAF
RCO 101
MVU, kas investē prasmēs pārdomātai specializācijai,  industriālai pārejai un uzņēmējdarbības veicināšanai
Saimnieciskās darbības veicēju skaits
513

Politikas mērķa rezultātu rādītāji:
1.1. prioritāte
1.1.2.SAM
ERAF
RCR 02
Publisko atbalstu papildinošās privātās investīcijas (tai skaitā: granti, finanšu instrumenti)

1.1.prioritāte
1.1.2.SAM
ERAF
RCR 98
MVU darbinieki, kuri iziet apmācību prasmju pilnveidei pārdomātas specializācijas,  industriālās pārejas un uzņēmējdarbības veicināšanas nolūkā (pēc prasmju veida: tehniskas, vadības, uzņēmējdarbības, zaļās un citas prasmes)
MVU darbinieku skaits
2020
1539
Projektu dati

Ņemot vērā, ka Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānā noteiktie rādītāji 1.4. - 1.3. uzdevumā neatbilst Darbības programmai 2021 – 2027 noteiktajiem, tad lūdzam atbilstoši precizēt Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plānu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt 2.1 apakšpunktu, norādot, ka jārealizē Valsts pētījumu programma ar uzdevumiem kiberdrošībā. Pretējā gadījumā nav saprotams, no kurienes tad tiks iegūta nepieciešamā informācija Latvijas kiberdrošības stratēģijas izstrādei. Kiberdrošības jautājumi ir sarežģīti, kiberdrošības riski, kas izriet no trešo valstu vai dažādu organizāciju darbības, ir ļoti lieli. Kiberdrošībā būtiski ir preventīvie pasākumi, jauni draudu veidi vispirms tiek atpazīti zinātniskos pētījumos. Šobrīd tiek realizēta AiM VPP ar šādu uzdevumu, taču nav zināms, vai tāda programma būs pēc 2023.gada. Vēršam uzmanību uz to, ka Latvijas kiberdrošības stratēģijā šī pētnieciskā komponente ir, taču bez skaidra finansējuma.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 2.1 - 1.1 ar pasākumu: Īstenot Valsts pētījumu programmu ar uzdevumiem kiberdrošībā. Darbības rezultāts: izpētīti Latvijai nozīmīgie potenciālie jaunie kiberdrošības riski. Atbildīgā - AiM, finansē AiM, kā jau tas šai aktivitātē norādīts.
8.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību 1.1.rīcības virziena „Sabiedrības digitālo prasmju attīstība izglītības procesā” uzdevumus Nr. 1.1. - 1.12., 1.1. - 1.13., 1.1. - 1.14. „Izglītības iestāžu digitālo resursu kapacitātes stiprināšana.” pārcelt pie rīcības virziena 4.13. Rīcības virziens “Izglītības procesu digitalizācija” (MK 07.07.2021. rīk. Nr. 490), ņemot vērā Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam saturu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Priekšlikums
3. Pasākumi mērķa sasniegšanai” precizēt 1.1.-1.14. pasākuma darbības rezultātu „Apstiprināti ESIF investīciju 2021-2027.gada plānošanas perioda 4.2.1. SAM pasākuma “Kvalitatīvas un mūsdienīgas izglītības īstenošana pirmskolas izglītības iestādēs” un “Izglītības iestāžu nodrošinājums jaunā mācību satura kvalitatīvai ieviešanai” īstenošanas nosacījumi, lai modernizētu izglītības iestāžu resursus mūsdienīga mācību procesa nodrošināšanai (digitālie risinājumi, aprīkojums u.c.) pilnveidotā vispārējās izglītības mācību satura apguvei ar mērķi nodrošināt lietpratīga izglītojamā attīstību.” ņemot vērā, ka plānotās darbības līdz 2027.gadam.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju minēto punktu papildināt pasākuma rezultāta rādītāju „Visās izglītības iestādēs, kurās apgūst vispārējās izglītības saturu, nodrošināts katrs pedagogs un katrs 7.-12.klašu skolēns ar datoru kā mācību līdzekli, sasniedzot vismaz 1:3 ierīču un skolēnu skaita proporciju 1.-3. klašu skolēniem un vismaz 1:2 ierīču un skolēnu skaita proporciju 4.-6.klašu skolēniem.”
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam Plāna nodaļā „3. Pasākumi mērķa sasniegšanai” svītrot 1.1.-1.12. pasākuma rezultāta rādītāju „1) Visās izglītības iestādēs, kurās apgūst vispārējās izglītības saturu, nodrošināts katrs pedagogs un katrs 7.-12.klašu skolēns ar datoru kā mācību līdzekli, sasniedzot vismaz 1:3 ierīču un skolēnu skaita proporciju 1.-3. klašu skolēniem un vismaz 1:2 ierīču un skolēnu skaita proporciju 4.-6.klašu skolēniem.” ņemot vērā, ka 13.1.2.2.pasākuma ietvaros nav plānots nodrošināt norādītās proporcijas sasniegšanu, vienlaikus, savukārt  1.1.-1.12. pasākuma rezultāta rādītāju 2) izsakot šādā redakcijā „Nodrošināta portatīvās datortehnikas iegādes (indikatīvi 26 000 vienības) valsts un pašvaldību dibinātajām izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās izglītības pamatizglītības posmu.”
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam Plāna nodaļā „3. Pasākumi mērķa sasniegšanai” precizēt 1.1.-1.9. pasākuma ar informāciju par plānoto atbalstu talantu attīstībai Eiropas Savienības struktūrfondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda ietvaros, papildinot rezultatīvo rādītāju „Apstiprināti 4.2.2. SAM 4.2.2.2.pasākuma „Izglītības iestāžu  nodrošinājums jaunā mācību satura kvalitatīvai ieviešanai (mācību process)” īstenošanas nosacījumi, lai īstenotu ESF projekta īstenošanu, kas paredz atbalstu nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošanai skolēnu talantu attīstībai līdz 2027.gadam.” vienlaikus sasniedzamās skaitiskas vērtības nosakot projekta ietvaros.

1.1. - 1.9. Vispārējās izglītības izglītojamo ar augstu sasniegumu potenciālu IT jomā zināšanu un prasmju attīstīšana.
Īstenotas programmēšanas (informātikas) olimpiādes un nodrošināta Latvijas talantīgāko skolēnu sagatavošana un dalība starptautiskajās sacensībās.
Apstiprināti 4.2.2. SAM 4.2.2.2.pasākuma „Izglītības iestāžu  nodrošinājums jaunā mācību satura kvalitatīvai ieviešanai (mācību process)” īstenošanas nosacījumi, lai īstenotu ESF projekta īstenošanu, kas paredz atbalstu nacionāla un starptautiska mēroga pasākumu īstenošanai skolēnu talantu attīstībai līdz 2027.gadam.

Aicinām priekšlikumu pārrunāt saskaņošanas sanāksmē. 
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna uzdevumiem 4.13.-2.2., 4.13.-2.3. un 4.13.-2.4. plānots finansējums VARAM pārziņā esošā ERAF 1.3.1. SAM “Izmantot digitalizācijas priekšrocības pilsoņiem, uzņēmumiem un valdībām” ietvaros un pasākumam 4.13.-2.5. atveseļošanās finansējuma investīju 2.1.2.2.i. “Latvijas nacionālais federētais mākonis”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Plāna uzdevumu tabulu ir nepieciešams papildināt ar 4.13. – 2.3, 4.13. – 2.4. un 4.13. – 2.5. aktivitātēm attiecībā uz uzņemšanas sistēmas augstākās iestādēs pilnveidi (nepieciešama, lai izpildītu Vienotas digitālās vārtejas regulas prasības), vienotu uzņemšanas sistēmu profesionālās izglītības iestādēs, studējošo lietas digitalizāciju un datu apmaiņu Eiropas augstākās izglītības telpā (Eiropas studentu kartes iniciatīva) un akadēmiskās integritātes moduli.

Attiecīgie papildinājumi iepriekš nosūtīti VARAM oficiālā vēstulē 31.03.2022., Nr. 4-4.1e/22/962 , kontaktiem sarmite.mickevica@izm.gov.lv ; lūdzu skatīt minēto vērtuli arī attiecībā uz citiem priekšlikumiem.
Piedāvātā redakcija
-