Projekta ID
24-TA-1475Atzinuma sniedzējs
AS "Conexus Baltic Grid"
Atzinums iesniegts
03.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
AS “Conexus Baltic Grid” uztur iepriekš pausto iebildumu par likumprojekta 117.5 panta ceturtās daļas redakciju.
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2018/2001 (2018. gada 11. decembris) par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādātas redakcijas) (turpmāk – RED III) 19. panta 2. punktā noteikts, ka dalībvalstis (…)Ievieš vienkāršotus reģistrācijas procesus un nosaka mazāku reģistrācijas maksu nelielām iekārtām, kuru jauda ir mazāka par 50 kW, un atjaunojamās enerģijas kopienām.
Kā jau skaidrots iepriekšējā akciju sabiedrības “Conexus Baltic Grid” atzinumā, Latvijā ne par vienas biometāna ražošanas iekārtas reģistrāciju maksa netiek piemērota. Savukārt, šo RED III prasību attiecināšana uz maksu par izcelsmes apliecinājumu reģistra ir direktīvas tvēruma nepamatota paplašināšana, un nebūtu korekti pret pārējiem šī reģistra lietotājiem, tādējādi veidojot nacionāli stingrākas prasības nekā direktīva paredz.
Latvijā gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra izmantošanas maksa ir piesaistīta reģistra lietotājam, kas reģistrējas par gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra lietotāju un veic tajā darbības ar izcelsmes apliecinājumiem, nevis gāzes ražošanas iekārtām. Izcelsmes apliecinājumu reģistru lieto ne vien enerģijas ražotāji, bet arī tirgotāji un galalietotāji, kuriem nav ražošanas iekārtu. Lielu daļu no maksas par gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra izmantošanu noteic reģistra pakalpojuma sniedzējs un izcelsmes apliecinājumu izdevējiestāžu asociācija “AIB”, tādejādi ar likumu piešķirot īpašu priekšrocību, proti, atlaidi likumprojektā minētajām pusēm, tiktu radīta sistēma, kur daļa no vienlīdzīgas maksas par gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra izmantošanu Eiropas Enerģijas sertifikātu jeb EECS sistēmas ietvaros tiktu pārnesta no vienas reģistra lietotāju grupas uz citu, attiecīgi palielinot to transakciju izmaksas reģistrā. Nav skaidrs, kādas biometāna ražotnes Latvijā varētu attīstīties ar tik mazu jaudu kā līdz 50 kW un ar vēlmi saņemt izcelsmes apliecinājumus par sistēmā ievadīto gāzi.
Vēršam uzmanību, ka Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas (ES) 2018/2001 (2018. gada 11. decembris) par no atjaunojamajiem energoresursiem iegūtas enerģijas izmantošanas veicināšanu (pārstrādātas redakcijas) (turpmāk – RED III) 19. panta 2. punktā noteikts, ka dalībvalstis (…)Ievieš vienkāršotus reģistrācijas procesus un nosaka mazāku reģistrācijas maksu nelielām iekārtām, kuru jauda ir mazāka par 50 kW, un atjaunojamās enerģijas kopienām.
Kā jau skaidrots iepriekšējā akciju sabiedrības “Conexus Baltic Grid” atzinumā, Latvijā ne par vienas biometāna ražošanas iekārtas reģistrāciju maksa netiek piemērota. Savukārt, šo RED III prasību attiecināšana uz maksu par izcelsmes apliecinājumu reģistra ir direktīvas tvēruma nepamatota paplašināšana, un nebūtu korekti pret pārējiem šī reģistra lietotājiem, tādējādi veidojot nacionāli stingrākas prasības nekā direktīva paredz.
Latvijā gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra izmantošanas maksa ir piesaistīta reģistra lietotājam, kas reģistrējas par gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra lietotāju un veic tajā darbības ar izcelsmes apliecinājumiem, nevis gāzes ražošanas iekārtām. Izcelsmes apliecinājumu reģistru lieto ne vien enerģijas ražotāji, bet arī tirgotāji un galalietotāji, kuriem nav ražošanas iekārtu. Lielu daļu no maksas par gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra izmantošanu noteic reģistra pakalpojuma sniedzējs un izcelsmes apliecinājumu izdevējiestāžu asociācija “AIB”, tādejādi ar likumu piešķirot īpašu priekšrocību, proti, atlaidi likumprojektā minētajām pusēm, tiktu radīta sistēma, kur daļa no vienlīdzīgas maksas par gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistra izmantošanu Eiropas Enerģijas sertifikātu jeb EECS sistēmas ietvaros tiktu pārnesta no vienas reģistra lietotāju grupas uz citu, attiecīgi palielinot to transakciju izmaksas reģistrā. Nav skaidrs, kādas biometāna ražotnes Latvijā varētu attīstīties ar tik mazu jaudu kā līdz 50 kW un ar vēlmi saņemt izcelsmes apliecinājumus par sistēmā ievadīto gāzi.
Piedāvātā redakcija
-
