Atzinums

Projekta ID
25-TA-745
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā to, ka plastmasu saturoši zvejas rīki var sastāvēt no dažādu materiālu sastāvdaļām, svara noteikšana konkrētai zvejas rīka daļai varētu būt problemātiska. Tāpat maz ir ticams, ka zvejas rīka pirkuma pavadošajos dokumentos būs detalizēti norādīts svars par zvejas rīka katru sastāvdaļu. Līdz ar to tas varētu būtiski apgrūtināt zvejas rīku plastmasu saturošo sastāvdaļu svara noteikšanu un arī dabas resursu nodokļa aprēķināšanu. Bez tam šāds regulējums var arī apgrūtināt nodokļu administrācijai efektīvu uzraudzību un kontroli. Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju par to, kā nodokļa maksātājam būs jāveic plastmasu saturošu zvejas rīku plastmasas sastāvdaļu svara noteikšana, lai varētu aprēķināt dabas resursu nodokli.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīts, ka ietekme uz valsts budžetu nav paredzama, vienlaikus anotācijas 1.3. sadaļā sniegtie skaidrojumi par likumprojektā iekļautajām normām liecina, ka ieņēmumi no dabas resursu nodokļa varētu samazināties. Vēršam uzmanību, ka likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”  dabas resursa nodokļa ieņēmumi 2025.gadā plānoti 64 550 000 euro, 2026.gadā 71 920 000 gadā, 2027.gadā 74 020 000 euro apmērā, tātad ar pieauguma tendenci, turklāt saskaņā ar Valsts kases datiem 2025.gadā pirmajos piecos mēnešos dabas resursu nodokļa ieņēmumu izpilde sasniedz tikai 32% no kopējā gada plāna, attiecīgi secināms, ka izpilde šajā gadā varētu nesasniegt plānoto apmēru, tādējādi radot negatīvu ietekmi uz budžetu. Ņemot vērā minēto, kā arī FM un KEM izdevumu pārskatīšanas 2025.gada 19.jūnija sanāksmē pārrunāto, lūdzam KEM kopumā pārskatīt situāciju dabas resursu nodokļa ieņēmumu plānošanā un izpildē, piedāvājot konkrētus risinājumus un normatīvo regulējumu, lai nodrošinātu, ka tiek sasniegts sākotnēji plānotais nodokļu ieņēmumu apmērs.


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka TA paredz ar nodokļa likmes par plastmasu saturošo zvejas rīku apliekamās bāzes sašaurināšanu (paredzēts, ka nodoklis tiks maksāts nevis par visu plastmasu saturošā zvejas rīka svaru, bet par plastmasu saturoša zvejas rīka plastmasas daļām), lūdzam anotācijas 3. sadaļā “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” sniegt šīs fiskālās ietekmes novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka TA paredz ar nodokļa likmes par ūdens resursu lietošanu elektroenerģijas ražošanai hidroelektrostacijā apliekamās bāzes sašaurināšanu (paredzēts, ka nodoklis tiks maksāts tikai par hidrotehniskajai būvei caurplūdušā ūdens daudzumu, ko aprēķina, pamatojoties uz  saražotās un lietotājam nodotās elektroenerģijas daudzumu), lūdzam anotācijas 3. sadaļā “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” sniegt šīs fiskālās ietekmes novērtējumu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka TA paredz jauna ar nodokli apliekamā objekta ieviešanu (Elektroniskās smēķēšanas ierīces) un jau šobrīd elektronisko smēķēšanas ierīču nodokļa maksātāji ir iesaistīti ražotāja paplašinātās atbildības sistēmā (RAS), piekrītam, ka ietekmei uz valsts budžetu nav jābūt. Taču lūdzam papildināt ar to, ka gadījumā, ja kāds ražotājs izlems iziet no RAS vai kāds jauns ražotājs izlems neiesaistīties RAS, tad fiskālā ietekme uz valsts budžetu būs pozitīva.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam apsvērt iespēju precizēt 6. pielikuma 3. punktu: “Nodokļa likmes par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kuras noteiktas Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1.panta 22.punktā, no 2018.gada 1.jūlija”, jo izejot no nosaukuma var secināt, ka 5.2. kategorijai (Elektroniskās smēķēšanas ierīces) piemērojama nodokļa likme ir noteikta no 2018. gada 1. jūlija.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām mainīt likumprojekta stāšanas termiņu no 2026.gada 1.aprīļa uz 2026. gada 1. janvāri. Dabas resursu nodokļa likums paredz, ka pārskats par aprēķināto dabas resursu nodokli par plastmasu saturoši zvejas rīkiem jāiesniedz par taksācijas periodu – gads (27. panta otrā un piecpadsmitā daļa), bet pārskats par aprēķināto dabas resursu nodokli par elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm (atkarībā no aprēķinātās nodokļa summas) jāiesniedz par taksācijas periodu – ceturksnis vai gads (27.panta otrā daļa un ceturtās daļas 2.punkts). Nodokļa objektu maiņa taksācijas gada vidū apgrūtina nodokļa administrēšanas procesu, jo pārskatā par periodu no 01.01. – 31.12. jānodrošina esošā nodokļu objekta klasifikācija no 01.01. – 31.03, bet no 01.04. – grozījumu projektā paredzētā nodokļa objekta klasifikācija. Divas dažādas klasifikācijas viena taksācijas perioda ietvaros tehniski nav iespējams realizēt.
 
Piedāvātā redakcija
Likums stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī.
8.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotācijas sadaļu  “4.1. Saistītie tiesību aktu projekti” ar jaunu apakšsadaļu “4.1.2. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumos Nr. 781 “Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem””, izvērtējot nepieciešamību veikt attiecīgos grozījumos minēto noteikumu 1. pielikuma “Plastmasu saturošu izstrādājumu apsaimniekošanas plāns” 2. punktā “Plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu veidi un apjomi, kurus plānots savākt Latvijas Republikas teritorijā” esošajā tabulā. Tabulā noteiktie plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu veidi ir iestrādāti kā klasifikatora vērtības Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskas deklarēšanas sistēmā izveidotajā pārskata par aprēķināto dabas resursu nodokli sadaļas “VI Nodoklis par vienreiz lietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem un plastmasu saturošiem zvejas rīkiem” 16.3. apakšsadaļā “Plastmasu saturoši zvejas rīki”. Tā kā ir paredzēts, ka nodoklis turpmāk ir aprēķināms un maksājams par katru plastmasu saturoša zvejas rīka plastmasas daļu svara vienību, ir arī jāveic attiecīgas izmaiņas Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumu Nr. 781 “Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem” 1. pielikuma “Plastmasu saturošu izstrādājumu apsaimniekošanas plāns” 2. punktā “Plastmasu saturošu izstrādājumu atkritumu veidi un apjomi, kurus plānots savākt Latvijas Republikas teritorijā” esošajā tabulā.
Piedāvātā redakcija
-